Karel IV. Kapitola III. Léta dospívání a prvních politických zkušeností (1323-1333)
Francie představovala na počátku 14. století evropskou velmoc
číslojedna, která si nárokovala svrchovanost nad mocí papežskou i
císařskou.
Avšak po smrti krále
Filipa IV. Sličného v roce 1314 zabředla vládnoucí
dynastie Kapetovců a s ní celá země do hluboké stagnace.[1]
Na trůnu se v rychlém sledu vystřídali Ludvík X. (1314-1316), nemluvně
Jan I. (1316) a Filip V. (1316-1322). Teprve poté se mohl trůnu ujmout
mladší ze synů Filipa Sličného Karel IV., jehož titulaturu shodou
okolností o několik desetiletí později převzal jako římský král hlavní
hrdina našeho příběhu. Francouzský monarcha Karel IV. byl panovník
celkem úspěšný, i když nevynikal průbojností ani státnickou
prozíravostí jako jeho slavný otec. Vědom si toho, že mezinárodní
konstelace již není pro Francii tolik příznivá jako v minulých
desetiletích, snažil se posílit postavení své země v soudobé Evropě
novými spojenectvími. Neváhal proto vsadit na Lucemburky, čehož byla
dokladem jeho
svatba s Marií, sestrou českého krále Jana, ke které
došlo v roce 1322. V českém králi totiž Karel IV. spatřoval vhodného
spojence, který měl držet na uzdě římského krále Ludvíka Bavora, jenž
po vítězství v bitvě u Mühldorfu pomýšlel na císařskou korunu a tažení
do Itálie, což by ohrozilo zdejší francouzské zájmy. Francouzský a
český král ale nebyli pouze příbuznými a spojenci, rozuměli si totiž i
lidsky, neboť oba monarchy spojovala záliba v rytířské kultuře.
Příjezd českého kralevice přivítali na francouzském královském dvoře s
nadšením. Byla to svým způsobem pocta, vždyť příslušník mocné a vlivné
dynastie, jenž měl v budoucnu usednout na královský trůn, se nyní
stával učedníkem francouzských mravů, zvyků a kulturně-politického
vidění světa. Pro sedmiletého chlapce byl přejezd přes půlku Evropy
dostatečným stresem, který byl ještě umocněn příchodem do zcela
odlišného prostředí, na něž si musel teprve přivyknout. Svou tetu
Marii, francouzskou královnou, sice již znal, neboť tato lucemburská
princezna vyrůstala po smrti otce se svými dalšími příbuznými v Praze,
ale pro malého Karla to byl zřejmě jediný člověk, k němuž ve Francii z
citového hlediska cítil nějakou vazbu. Naštěstí se nyní ukázalo krásné
kouzlo rodinných vazeb, jež nebývaly ve středověku u panovnických
dynastií příliš obvyklé. Jak Marie, tak i její choť si totiž českého
prince natolik oblíbili, že jej de facto přijali za svého. Ve Francii
se mu tak dostávalo péče a úcty jako každému jinému členu francouzské
panovnické dynastie. To Karlovi usnadnilo adaptaci na nové prostředí a
prolamovalo počáteční zdrženlivost a nesmělost, kterou kralevic
projevoval v prvních týdnech a měsících svého francouzského pobytu.
Svatba Marie
Lucemburské a Karla IV. Francouzského Zdroj: Wikimedia
Commons, Autor: Autor: Jean Fouquet –
http://expositions.bnf.fr/fouquet/grand/f036.htm
Už krátce po příjezdu na následníka českého trůnu čekaly dvě důležité
změny v osobním životě. Tou první byla
svatba. Pro
nejstaršího syna a dědice českého krále byla vybrána za manželku
Markéta z Valois, kterou však lidé z jejího okolí nazývali tehdy módním
a sličným jménem
Blanka. Nevěsta českého prince
měla urozený původ; vždyť byla neteří krále Karla IV., a jelikož ten
neměl stále dědice, nebylo do budoucna možno vyloučit, že se některý z
jejích bratrů stane králem Francie. Blančin věk neznáme,
obecně se předpokládá, že byla přibližně stejně stará jako Karel.
Dětská
svatba, jež však nebyla ve středověku ničím výjimečným, se
odehrála 15. května 1323 v Paříži. Téhož dne byla navíc Karlova teta
Marie slavnostně korunována francouzskou královnou. Po svatbě se cesty
obou dětských manželů opět rozdělily. Manželský svazek totiž mohl být
fyzicky naplněn až po překročení věku pohlavní dospělosti, který byl
individuální a tehdy se pohyboval zhruba mezi 15. až 16. rokem života.
Kralevic trávil prozatím svůj čas na královském hradě
Saint-Germain-en-Laye
u Paříže, který mu byl vykázán jako jeho osobní sídlo. Nedlouho po
svatbě kralevic podstoupil slavnost
biřmování,
která jej měla nejen přiblížit k Bohu, ale také symbolicky spojit s
francouzskou královskou rodinou. Kralevicovým kmotrem byl totiž sám
král Karel IV., po němž mladý Lucemburk oficiálně přijal jméno Karel,
které formálně i v osobním životě užíval již od listopadu 1323.[2]
Historikové dodnes nedokáží přesně odpovědět na otázku, proč byl
Karlově vzdělávání ve Francii věnován takový prostor, když se jen
samotná gramotnost u vrcholně středověkých panovníků Evropy pohybovala
na velmi nízké úrovni. Vzdělání bývalo v té době totiž vyhrazeno
především duchovním. U panovníka se naopak vyžadovala praktická znalost
státní agendy, základy velení nebo dvorská a rytířská etiketa. Jak z
hodnověrných zpráv víme, číst ani psát neuměl dokonce ani Karlův
stejnojmenný kmotřenec. Jan Lucemburský podle všeho základy vzdělanosti
měl, předpokládá se tak u něj alespoň částečná znalost psaní a čtení.
Avšak Karel IV. byl prvním českým panovníkem, který měl vskutku hluboké
a komplexní znalosti i úplnou gramotnost. Byl tak skutečným dobovým
intelektuálem na trůně, jemuž se vzdělaností tehdy nemohl rovnat téměř
žádný soudobý monarcha. Zdá se, že jak český tak i francouzský král,
kterým z pochopitelných důvodů záleželo na důkladné průpravě mladého
Karla pro budoucí vladařské poslání, si dobře uvědomovali význam
plošného vzdělání, jež se jim samotným nedostávalo, a tak se snažili
zajistit Karlovi optimální podmínky pro kvalitní a celkové vzdělávání.
Český kralevic ve svých sedmi letech asi jen stěží znal více než
základy křesťanské výchovy a dvorské etikety. Kromě
češtiny
nejspíše ovládal dobře nebo přinejmenším obstojně i
němčinu,
jelikož prostředí českého královského dvora bylo již tradičně
dvojjazyčné. Za svého pobytu ve Francii se Karel zvládl na
komunikativní úrovni nejen
francouzštinu, ale i
latinu, během svého
působení v Itálii pak i
italštinu. Je sice pravda,
že dlouhá odluka od vlasti způsobila, že Karel češtinu postupně
zapomněl a musel se jí poté znovu naučit, ale jak ve svém životopise
zdůrazňuje, uměl v dospělosti všechny tyto jazyky nejen slovem, ale i
písmem. Již jen toto je dostatečným dokladem Karlova
mimořádného intelektu.
Karlovou výchovou a vzděláním byl nejprve pověřen vzdělaný klerik Jan z
Viviers, který od francouzského krále dostal prostředky k vedení
princovy domácnosti. Zhruba po roce byl z nám neznámých důvodů
nahrazen, a to pravděpodobně někým, kdo pocházel ze stejné oblasti,
jelikož nový Karlův vychovatel je v pramenech jmenován jako „Hueta de
Vivariis“. Jelikož se v blízkosti krále Jana objevuje v této době i
biskup Petr z Viviers, nebude asi daleko od pravdy konstatování, že se
sám otec postaral o vybrání vychovatelů svého syna. Výběr mužů
pocházejících z jihofrancouzské diecéze Viviens nebyl náhodný, neboť v
této oblasti se koncentrovala vyspělá provensálská kultura, jež českému
králi imponovala. Oba muži z Viviers Karla jistě naučili nejen číst a
psát, ale také jej vzdělávali ve francouzském a latinském jazyce. Oni
sami však viděli své poslání především v tom, aby zvídavému a všem
podnětům přístupnému mladíkovi zvěstovali slovo Boží. Karel tak
pravidelně čítával z breviáře. V životopise Karel o mnoho let později
zmiňuje i četbu mariánských hodinek, kterou si velmi oblíbil. V jeho
pozdějším zájmu o duchovní hodnoty soudobé středověké společnosti se
zrcadlí nejen hluboká vnitřní víra, ale také geny děda Václava II.,
který byl víře silně nakloněn a niterně se s ní naplno identifikoval.
Právě v této době je také nutno vlivem působení francouzského prostředí
hledat Karlovy počátky zvýšeného zájmu o mariánský kult a
augustiniánský řád, které byly ve vrcholně středověké Francii velmi
rozšířené. ***
První léta ve Francii se u Karla nesla hlavně v rovině vzdělávání. Ale
ani tehdy nebyl a ani nemohl být vytržen z politického a společenského
dění. Sotva co se Karel stačil rozkoukat a seznámit s novým prostředím,
byl hostem u papeže
Jana XXII. (1316-1334) v
Avignonu. V prvních měsících roku 1324 totiž do Avignonu vyjma královny
Marie zavítal celý královský dvůr, který samozřejmě nemohl vynechat
svého chráněnce. Pro Karla to byl jeden z největších zážitků v
dosavadním životě. Ještě před rokem byl internován na hradě Lokti, nyní
se však pohyboval v blízkosti papeže a krále Francie, tedy v této době
dvou nejvýznamnějších person v celém západním křesťanstvu. Avšak po
návratu na Karla čekala zlá zvěst. V březnu 1324 zemřela jeho teta
Marie při komplikovaném porodu. Už krátce po příchodu do Francie tak
Karel musel oplakávat blízkou osobu, k níž si vypěstoval hluboký citový
vztah. Úmrtím ale ještě nebylo konce, neboť již v prosinci 1325 zemřel
i Karlův tchán Karel I. z Valois, který mohl ve francouzských dějinách
později sehrát významnou roli.
Smrt Marie Lucemburské však neznamenala konec spojenectví mezi českou a
francouzskou panovnickou dynastií, ba spíše naopak. Mariin odchod
francouzského krále a českého kralevice ještě více spojil, neboť po
většinu roku 1324 se Karel pohyboval v králově těsné blízkosti, jehož
dvůr, jak to ostatně bylo obvyklé ve většině vrcholně
středověkých monarchií, neměl trvalé sídlo a často se stěhoval po celé
zemi, aby si užíval pohostinství svých poddaných. Od podzimu 1324 už
byl kralevic ovšem zpět na svém sídle v
Saint-Germain-en-Laye.
Prestiž a moc českého krále v těchto letech i nadále stoupaly, za což
mohlo uklidnění politických poměrů v českém státě a celé střední
Evropě. Po porážce v bitvě u Mühldorfu se totiž Habsburkové dostali do
svízelné situace, a proto hledali rychlou cestu ke konečnému narovnání
s Lucemburky. Ke smíru byl ochoten také Jindřich Korutanský, který i po
svém vyhnání z Prahy v roce 1310 nepřestával používat titulu českého
krále, přičemž se nikdy výslovně nevzdal svých nároků na český trůn.
Jan Lucemburský byl obratný politik. Postřehl změnu politických nálad
ve střední Evropě, a proto zaslíbil svého druhorozeného syna Jana
Jindřicha korutanské princezně
Markétě, u
níž se
předpokládalo, že se stane dědičkou korutanského vévody. Jindřich
Korutanský se vzdal nároků na český trůn právě výměnou za tento
dynastický sňatek, ze kterého mohly do budoucna těžit teoreticky obě
strany. Vždyť pokud by se naplnily představy Jana Lucemburského, který
hodlal svému druhorozenému synovi udělit Moravu, Opavsko, Kladsko a
Budyšínsko, mohla se Jindřichova dědička Markéta snadno stát manželem
mocného vládce, který ostatně nebyl ani bez šancí na český trůn.
Lucemburkům se naopak otevírala reálná možnost dosáhnout vlády v
Jindřichových zemích, tj. v Korutanech a Tyrolsku.
Lze se vůbec divit, že ve světle těchto skutečností, které Lucemburky
pevněji zakotvily ve střední Evropě a přiblížily je k mohutné expanzi
směrem na jih, se již v květnu 1325 rozhodl francouzský král uvést
českého prince ke královskému dvoru, aby tak mohl i formálně užívat
všech výsad, jež mu jako členu významné dynastie příslušely? Na dvoře
svého kmotřence pobýval Karel až do jeho smrti v únoru 1328. To už byl
Karlův otec Jan nejen generálním vikářem Svaté říše římské, ale po
úspěšném tažení do Slezska v roce 1327 i vrchním vládcem nad většinou
hornoslezských knížat. Ti přijali českého krále jako svého lenního pána
na základě dřívějších vazeb Slezska a českého státu za posledních
Přemyslovců i Janovy titulatury, neboť první Lucemburk na českém trůně
přijal v roce 1310 s titulem českého krále i královskou titulaturu
polskou. K českému státu se tak na několik století připojilo například
Vratislavsko.
Zmínit také musíme, že Jan v letech 1327-1328 úspěšně zasáhl do poměrů
v rodném Lucembursku, když porazil brabantského vévodu Jana III., který
mu nechtěl vyplatit dědictví po matce. Ve stejné době Jan pomohl králi
Ludvíku Bavorovi s římskou jízdou. Evropa tak měla znovu císaře.
V květnu 1328 se v Remeši konala velkolepá korunovace nového
francouzského krále
Filipa IV. (1328-1350), syna
nedávno zemřelého Karla z Valois. To znamenalo, že se jeden z Karlových
švagrů stal králem Francie. Jak Karel, tak i jeho otec Jan se
korunovace osobně účastnili. Pro Jana byl nový francouzský král
klíčovým spojencem, a to i přesto, že mezi Paříží a Prahou tehdy
vznikla třecí plocha v podobě Janovy účasti na římské jízdě Ludvíka
Bavora. Proti ní totiž marně protestoval papežský dvůr v Avignonu. To
naopak Karlovi král Filip nepřipadal nijak vábně. Odpuzovala jej nejen
Filipova vojáckost a snaha za každou cenu řešit spory silou, ale také
skutečnost, že nový pán Francie pro něj nesdílel ani zdaleka takové
zaujetí, jako předcházející král. Vzhledem k tomu, že v letech
1328-1330, které tvořily Karlův francouzský epilog, se český kralevic
nepohybuje na královském dvoře a o jeho pobytu se nic určitého neví,
přičemž Karel ve svém životopise navíc později nazval Filipa lakomcem,
lze usuzovat, že Filip již nehodlal vydržovat dospívajícího Lucemburka
za státní útraty. Karel tak musel zřejmě další dvě léta pobývat ve
skromnějších poměrech než doposud, čímž si snadno vysvětlíme, proč mezi
oběma muži vznikl odtažitý vztah.
Ve stejném roce, kdy nastoupil na francouzský trůn Filip IV., se Karel
seznámil s mužem, který výrazně ovlivnil jeho dospívání a v dalším
životě pro něj sehrál důležitou úlohu. Na Popeleční středu roku 1328
Karla uchvátilo kázání
Pierra de Rosiera, které
tento učený teolog francouzského původu přednesl před královským
dvorem. Pierre de Rosieres byl doktorem teologie a vzhledem ke svému
intelektu, řečnickému nadání a nesporným organizačním schopnostem
postupoval rychle na žebříčku církevních prebend ve Francii. V roce
1326 jej papež Jan XXII. jmenoval opatem kláštera benediktinů ve Fécamp
v Normandii. V letech 1328-1329 se již stal biskupem v Arrasu a
arcibiskupem v Sens. Pierre de Rosieres byl o celé čtvrt století starší
než Karel, a proto k němu český princ vzhlížel již od počátku s velkou
úctou a obdivem. Budoucí papež Klement VI. rychle rozpoznal velký
myšlenkový potenciál, kterým Karel disponoval, a tak netrvalo dlouho, a
zrodilo se pevné pouto mentora a žáka. Pierre de Rosieres to byl, kdo
Karlovo vzdělání ještě více prohloubil, především v oblasti znalosti a
exegeze (výkladu) Písma. Avšak nejen to, učený teolog zasvětil Karla
také do kanonického práva a církevní správy jako takové, přičemž jej
podle všeho brával s sebou na univerzitní přednášky a disputace na
pařížské Sorbonně. Karel tak mohl nahlédnout do tajů vrcholné
středověké scholastiky. A to byla zkušenost, na kterou se jen tak
nezapomíná.
Karel však prodělal i výchovu světskou, která měla fyzicky a duševně
připravit mladého kralevice na budoucí „povolání“. Učil se tak jezdit
na koni, zacházet s mečem, pohybovat se ve dvorském prostředí nebo
konverzovat ve společnosti. Jelikož se nemohlo zapřít, že je Karel
synem Jana Lucemburského, nepřekvapí nás, že i on měl sklony k
dobrodružnému životu, který zahrnoval nejen účasti na rytířských
turnajích a kláních (často inkognito), ale také četné milostné manýry.
Ano, první sexuální zkušenosti Karel jistě získal ještě za svého pobytu
ve Francii. Důležité však bylo, že se Karlovi dostalo nejen kvalitní
výchovy, ale také hlubokých znalostí z četných oborů, což mu umožnilo
chápat svět šířeji a komplexněji. Uvědomoval si tak už v tomto věku, že
důležitým pilířem správného vládnutí jsou rozvaha a důsledné dbaní o
právo i spravedlnost. Zároveň poznal důležitost zajistit si adekvátní a
fungující byrokratický aparát. Spolu s tím Karel pochopil, jak je pro
jakoukoli vládu naprosto klíčová stabilita v oblasti rodinné harmonie a
konsenzu mezi panovníkem, šlechtou a církví. Toto pragmatické chápání
světa na něj z větší části přenesl právě Pierre de Rosieres.
Vzhledem k tomu, že se Karel často pohyboval v prostředí intelektuálně
vyspělém, uvědomoval si také, jak důležitá je vzdělanost, kultura a
pěstování vlastního obrazu v kronikách, neboť trvalou hodnotou nejsou
jen stavby a konkrétní činy, ale i kolektivní paměť národů a států.
Karel se pochopitelně zajímal i o dění v soudobé Evropě. Chtěl znát
dějiny rodů, zemí a institucí. To jej přivedlo k zájmu o historii
vlastní rodiny a země, které měl jednou vládnout. I když jej od Čech
dělila téměř půlka tehdy známého světa, toužil po informacích z domova.
Lze předpokládat, že se často vyptával otce a jeho doprovodu na novinky
z Čech. Chtěl především vědět, jak se daří jeho matce a sourozencům,
ale jak se zdá, měl informace kusé a zkreslené. Netušil tak třeba, že
se jeho matka Eliška již roku 1327 prakticky vzdala veřejného života,
přičemž její manželství s Janem bylo již několik let mrtvé, ačkoli Jan
z politických důvodů nikdy o rozvod nepožádal. Přesto je zajímavé, že
se v roce 1329, kdy bylo Karlovi pouhých 13 let, objevilo v Paříži
poselstvo
Zhořelecka, které českého kralevice
žádalo, aby mu mohlo složit lenní hold. Dodnes si historikové příliš
nevědí rady s tím, co se tehdy vlastně událo a zdali tento údaj, který
zachytila pouze Zbraslavská kronika, není pouze nějakým nedorozuměním.
Pravděpodobně si poslové ze
Zhořelecka, kteří ještě pamatovali doby,
kdy byla tato oblast pod přemyslovskou nadvládou, neuvědomovali, že
Karel je stále pouhý kralevic bez jakékoli praktické moci, jehož otec
úzkostlivě drží mimo dosah rodné země. Karlova reakce byla ovšem
mimořádně státnická a dokládá, že i v tomto věku již projevoval smysl
pro politickou realitu. Lenní hold odmítl, aby tím předešel sporům s
otcem, a Zhořelecké odkázal přímo na jednání s Janem, které úspěšně
proběhlo na půdě Francie v létě 1329.
Snad i tento první známý kontakt Karla s českými zeměmi uspíšil to, k
čemu brzy došlo. Po zbytek roku 1329, včetně Vánoc, se Jan zdržoval u
francouzského dvora. Mohl tak být svému synovi častěji nablízku a
pochopit, že již před ním nestojí nesmělý kluk, ale dospívající muž
nesporného intelektu, velké ctižádostivosti a hlavně chuti vrhnout se
do prvních vladařských zkušeností. Jan pochopil, že ve Francii Karla s
jeho temperamentem a touhou vrátit se do vlasti jen stěží udrží. Aby
předešel komplikacím, jež mohly nastat ve chvíli, kdyby Karel bez jeho
vědomí zamířil domů, a aby již pomalu zasvěcoval svého nadějného dědice
do skutečného vládnutí, rozhodl se jej vyslat na jeho první politickou
misi, a to symbolicky do nepříliš vzdáleného Lucemburska. Z Francie
Karel odcházel jako jiný člověk. Sedmiletý pobyt v jedné z
nejvyspělejších zemí tehdejší Evropy budoucího císaře ovlivnil téměř ve
všech aspektech. Přejal francouzskou mentalitu a zvyky, pohlédl do
tváře výstavních a luxusních královských paláců, procházel ulicemi
lidnatých měst, učarovaly mu impozantní gotické katedrály v Paříži nebo
Remeši. Ano, byla to škola života, na kterou Karel vzpomínal až do
konce života. Není vůbec náhodné, že jednu z posledních velkých
zahraničních cest Karel vykonal na přelomu let 1377 a 1378 právě do
Francie. Francouzská kapitola Karlova života však nyní definitivně
skončila. ***
Blanka z Valois a Karel IV. na iluminaci z 15. století
Zdroj: Wikimedia Commons
Na jaře 1330 opustil Karel v doprovodu své choti Blanky, s níž začal
společně žít teprve nedávno, Francii a zamířil s pověřením otce do
Lucemburska. O Karlově působení v Lucembursku toho mnoho nevíme. Avšak
jisté je jedno: v Lucembursku se stal Karlovým rádcem a zasvětitelem do
místních často velmi spletitých politických poměrů prastrýc Balduin,
který byl stále trevírským arcibiskupem, tedy jedním z říšských
kurfiřtů. Balduin byl pro Karla dalším důležitým mentorem, navíc
rodinným příslušníkem, který Karlovi mohl nabídnout nezištnou pomoc a
rodinné rámě. Jestliže Pierre de Rosierres zasvěcoval Karla především
do věcí víry a církevních záležitostí, pak Balduin, ačkoli byl vysokým
církevním hodnostářem, paradoxně poučoval kralevice zejména o tom, jak
se dělá vysoká politika. Dokonce se mu na Karla podařilo přenést i něco
ze své pověstné vychytralosti a lstivosti. V Lucembursku Karel ale
dlouho nepobyl, pouze necelý rok, neboť poté byl odvolán do poměrů
mnohem bouřlivějších a také nebezpečnějších.
Léta 1330 a 1331 totiž tvoří důležitý přelom v dějinách lucemburského
rodu. Tehdy se totiž Lucemburkové definitivně stali dynastií skutečně
evropského významu, jejíž vliv sahal do mnohdy i vzdálených koutů
Evropy. Král Jan se stále častěji zaplétal do nových dobrodružství a
byl takřka neustále v pohybu. Na sklonku roku 1328 byl na křížové
výpravě do Pruska a Litvy. O rok později jej spatřujeme ve Francii a v
prosinci 1330 dokonce zahájil se souhlasem císaře Ludvíka Bavora
vlastní tažení do severní Itálie. Stalo se tak jen krátce poté, co 28.
září 1330 zemřela v Čechách královna Eliška,
Karlova maminka, na kterou
dospívající a citově založený Lucemburk musel myslet takřka neustále.
Eliščina smrt krále Jana údajně hluboce zasáhla, dokonce prý slíbil, že
se osobně zúčastní jejího pohřbu, ale svůj slib nedodržel. Ostatně v
této době byla pro krále Eliška již jen pouhou vzpomínkou a břemenem,
jež mu neumožňovalo uzavřít nový a dynasticky výhodný sňatek.
Nejednalo se však o jedinou zásadní změnu v lucemburské rodině té doby.
Karlův mladší bratr Jan Jindřich byl totiž už v září 1330 oženěn s
dcerou a předpokládanou dědičkou Jindřicha Korutanského Markétou. Tento
výhodný sňatek mohl Lucemburkům v budoucnu přinést Korutany a Tyroly.
Jan Lucemburský zařídil i jiné a výhodné sňatky pro své potomstvo.
Nejstarší dceru Markétu provdal za Wittelsbacha Jindřicha II.
Dolnobavorského a druhorozenou Jitku zaslíbil synovi francouzského
krále
Filipa IV. Janovi. Sňatek byl skutečně uzavřen roku 1332, avšak
Jitka zemřela již roku 1349, tedy rok před Janovým nástupem na trůn.
Přesto se z tohoto svazku narodilo hned několik potomků, včetně Karla
V. Moudrého, který se později stal francouzským králem. Nejmladší z
dcer Annu král plánoval provdat za syna uherského krále Karla I.
Roberta z Anjou Ladislava, jenž však záhy zemřel. Po Ladislavově
předčasné smrti se pro Annu nabízel potomek císaře Ludvíka Bavora,
avšak ani tento sňatek nebyl nakonec uskutečněn. Anna se proto nakonec
provdala za Otu Habsburského, mladšího ze synů
někdejšího římského krále Albrechta I.
Lucemburkové takto dynasticky propojeni s významnými evropskými
panujícími rody začali aspirovat na dynastii určující směr hlavní
evropské politiky.
Italská signorie, jak se nový
politický projekt krále Jana nazýval, byl na jednu stranu odvážný a
sebevědomý podnik, na straně druhé však hazardem provedeným bez hlubší
strategie. Jak se celá věc vlastně seběhla? Českého krále lákal bohatý
jih Evropy již delší čas, jeho pozornost se sem upínala prakticky už od
římské jízdy císaře Ludvíka Bavora v roce 1328. Po stvrzení sňatku mezi
Janem Jindřichem a Markétou Korutanskou se Jan rozhodl zajistit
trvalejší spojení českých zemí se severní Itálií, a proto z titulu
říšského vikáře a spojence Ludvíka Bavora vjel již v prosinci 1330 do
neklidné oblasti, která prahla po schopné ruce, jež by konečně
zajistila rozbouřenému lombardskému kraji mír. Českému králi otevřela
brány jako první Brescia, Na počátku roku 1331 také další severoitalská
města Bergamo, Bobbio, Como, Novarra, Pavia, Vercelli, Cremona,
Mantova, Modena, Lucca, Parma, Miláno, Piacenza, Regia a Verona.
Lucemburské panství na severu Apeninského poloostrova však stálo na
vratkých základech, přičemž vyvolalo kritiku jak ze strany císaře, tak
i francouzského krále a papeže
Jana XXII. Každý z nich měl v Itálii své
vlastní zájmy, které nyní český panovník svým postupem ohrozil. Jan
proto musel rychle spěchat za svými spojenci, aby jim vzniklou situaci
vysvětlil. Jelikož byl pragmatikem a nechtěl o nové výdobytky přijít,
povolal již na jaře 1331 nečekaně svého syna Karla do Itálie, aby mu
svěřil správu celé signorie. Starší z Lucemburků na císaři nakonec
přece jen dosáhl uznání vlády nad devíti italskými městy jako nad
říšskými zástavami, přičemž Bresciu mu Ludvík Bavor udělil jako říšské
léno a Luccu dokonce jako dědičnou signorii. Kralevic Karel ale již
záhy poznal, do jak neklidného prostředí vstupuje. Karel se ovšem v
krátkém čase objevil po Francii i v dalším významném civilizačním a
kulturním centru vrcholně středověké Evropy. Více než vyspělé italské
prostředí Karla ale zajímalo, jak ve zdejším politicky nestabilním a
krajně nevyzpytatelném prostředí dokáže udržet otcovo panství
pohromadě.
Italská signorie Lucemburků totiž nikdy nebyla stabilním
politickým útvarem. Naopak lze hovořit o nahodilém shluku italských
měst, mezi kterými dřímaly hluboko zakořeněné a letité rozpory
politického a hospodářského rázu. Pro Karla to ovšem byla další
neocenitelná škola života.
Už krátce po příjezdu do Itálie se stal Karel v Pavii, kam dorazil na
Velký pátek 29. března 1331, terčem vražedného útoku. Jeho družina byla
otrávena během snídaně. On sám vyvázl bez úhony pouze díky tomu, že
odmítl jíst před ranní mši. Sám Karel si údajně povšiml neznámého
člověka, který se pohyboval okolo stolu, a nařídil jej zatknout. Na
mučidlech neznámý muž prozradil, že byl vyslán z příkazu milánského
pána Azza Viscontiho, aby přimíchal Karlově družině do jídla jed. Za
atentátem pravděpodobně skutečně stál mocný rod Viscontiů, který
usiloval o sjednocení celé Lombardie, v čemž jim nyní překáželi
Lucemburkové. Svou záchranu Karel chápal jako důkaz Boží přízně a ještě
více jej to utužilo ve zbožnosti. Během pobytu v Pavii navíc bydlel v
klášteře sv. Augustina, v jehož zdech byl pohřben sám světec, ke
kterému Karel choval již od dětství velký obdiv. To vše byly zážitky,
které na Karla hluboce působily během formování jeho osobnosti a
životní filozofie. Z Pavie kralevic zamířil rovnou do Parmy, kde se
sešel s otcem, jenž jej ale musel krátce poté opustit a zamířit za
Alpy. Jako rádce a pomocníka otec Karlovi zanechal v úloze generálního
vikáře signorie vlivného hraběte Ludvíka Savojského, který byl
paradoxně tchánem Azza Viscontiho, tedy člena rodu, jenž na Karla podle
všeho zosnoval nedávný atentát. Z toho Karel jistě neměl dobrý pocit, a
to mělo být ještě hůře, neboť Ludvík Savojský roku 1332 zběhl a přidal
se na stranu lucemburských nepřátel.
Karel se ujal svěřených povinností s obdivuhodnou vážností a
samostatností, která nás udivuje o to více, že se stále jednalo i na
středověké poměry o mládence těsně nad hranicí tehdy chápané
dospělosti, jenž si musel teprve zvykat na zcela odlišné prostředí. Na
rozdíl od Lucemburska, kde mu byl oporou prastrýc Balduin, byl nyní
Karel odkázán pouze sám na sebe. Nejprve si zřídil vlastní kancelář, ve
které se pohyboval jako notář i jistý Mikuláš z Brna, první osoba
prokazatelně pocházející z českých zemí, jež se v kralevicově blízkosti
pohybovala. Jinak byl Karel obklopen převážně šlechtici pocházejícími z
Lucemburska a těmi, které mu zde zanechal otec. Karel se však obklopil
i osobnostmi z italského prostředí, ve kterém našel rychle zalíbení.
Okázalost, pompéznost vystupování i chování a volné mravy, to bylo to,
co Karla na Itálii lákalo nejvíce. Není divu, že právě do této doby
spadá známý sen o andělovi, který Karlovi ukázal potrestání zhýralého
vévody Quida VII. z Vienne, jenž byl potrestán useknutím pohlavního
údu. Ve svém životopise se Karel zmiňuje, že se mu sen zdál v noci o
svátku Nanebevzetí Panny Marie v ležení ve vsi Terenzo nedaleko Parmy.
Událost se odehrála v roce 1332 během vojenského tažení proti
nepřátelské lize vzbouřivších se měst. Když o svém živém snu Karel
vyprávěl otci, jehož tím chtěl mimoděk varovat před stejným osudem, Jan
jej prý odbyl úsměvem a konstatováním, aby snům nepřikládal příliš
velkou váhu. Avšak vévoda, který byl shodou okolností vzdáleným
příbuzným Lucemburků,[3] brzy nato zemřel, což
Karla jen utvrdilo o varovném poslání neobvyklého snu.
Se svým dvorem se Karel nejčastěji zdržoval v
Parmě.
Ovlivněn francouzským okázalým způsobem prezentace vladařského
majestátu se kralevic snažil v
Parmě rozvinout bohatý dvůr, který se
například o Vánocích roku 1331 zaskvěl při velkém turnaji, o nějž byl
značný zájem. První měsíce Karlova regentství proběhly klidně, avšak
následující rok byl plný událostí a dramatických zvratů, kdy se
lucemburské panství v severní Itálii otřásalo v samotných základech.
Během jara 1332 se totiž utvořila nebezpečná koalice místních rodů,
kterým Lucemburkové svou politikou křížili plány. Odbojníci navíc
vstoupili do jednání s neapolským králem Robertem I., který v Itálii
již dlouho důsledně zastával politiku odporu vůči snahám římských
panovníků získat vládu nad severními částmi Apeninského poloostrova.
Nepřátelskou ligu vedli páni z Milána, Verony, Ferrary a Mantovy. K nim
se vzápětí přidal také dosavadní Karlův spojenec hrabě Ludvík Savojský.
Už v červnu 1332 vypuklo v Brescii povstání proti lucemburské vládě a
neklid zachvátil také okolí Parmy, Reggia a Modeny. Karel naléhavě
žádal otce o vojenskou pomoc, ale ten byl zrovna ve Francii, kde
rozvíjel čilou diplomatickou aktivitu s cílem naklonit si znovu přízeň
císaře Ludvíka Bavora. Plodem této taktika byla v srpnu 1332 přátelská
smlouva mezi oběma vládci, v níž se český král zavázal pomoci císaři v
usmíření s papežem. Tím Jan získal na svou stranu papežskou kurii.
Protilucemburská liga se definitivně zformovala v srpnu 1332 na schůzce
ve Ferraře. Povstání a lokální střety následně vypukly na řadě míst
signorie, přičemž Florenťané, kteří také spojili síly se vzbouřenci,
vytáhli se zbrojným lidem proti strategicky důležitému městu Lucca.
Karla, který se po zběhnutí hraběte Ludvíka stal de facto jediným
královým zástupcem v signorii, čekal boj na několika frontách současně.
I když Karlovi doposud chyběly praktické zkušenosti z vojenské oblasti,
nezalekl se a osobně vytáhl na podzim proti spojenému vojsku ligy,
které se v říjnu 1332 pokusilo neúspěšně zmocnit města Modeny. Bojovně
naladěný kralevic přitáhl na místo bojů ve chvíli, kdy se nepřítel
snažil zmocnit blízké pevnosti
San Felice. Místní
posádka se s obléhateli rytířsky domluvila na tom, že pokud se jí do
měsíce nedostane posil, složí zbraně. Této lhůty Karel využil k tomu,
aby zmobilizoval co největší počet sil. Podařilo se mu povolat do
zbraně asi 1200 jezdců a 6000 pěšáků, se kterými, aniž vyčkal slíbených
posil od papežské kurie, udeřil 25. listopadu 1332 na přibližně stejně
silné vojsko obléhatelů.
U
San Felice prožil Karel první velkou bitvu svého života. Ještě před
jejím začátkem byl před zraky vojska pasován na rytíře francouzským
hrabětem Sancerrem. Sám pak pasoval na 200 rytířů. Obvyklý a častý
rituál měl posílit morálku vojska před následujícím střetnutím. Bitva
byla sice krátká, avšak prudká a krvavá. Karel se osobně ujal velení
nad větší částí vojska a ocitl se přímo uprostřed bojové vřavy. Kůň, na
kterém seděl, však padl, a tak se Karel musel z boje vzdálit. Vítězství
se dlouho přelévalo ze strany na stranu, avšak zhruba po třech hodinách
nastal náhlý obrat, který Karel později připisoval zásahu sv. Kateřiny,
na jejíž svátek se bitva strhla. Obdivovatelem této světice zůstal
Karel až do smrti. Podle Karlova vlastního životopisu skončila bitva
pro ligistické vojsko katastrofou. Na 800 rytířů bylo zajato a 5000
pěších bojovníků bylo prý zabito. Nejspíše se jedná o údaje zveličené,
což se pravděpodobně týká i počtu nasazených sil na obou stranách, ale
vítězství to muselo být pro Karla veliké, neboť se mu v dalších dnech
podařilo bez problému zabezpečit Modenu a následně vjet triumfálně do
Parmy.
Město Lucca
Zdroj: Wikimedia Commons, Alessandro Vecchi
Na celkové situaci se ale
nic podstatného nezměnilo, jelikož
lucemburská signorie se i nadále povážlivě tenčila. Viscontiům se
podařilo zmocnit Pavie a Vercelli. Karlova prestiž však na severu
Itálie velmi vzrostla a ohlas vítězství mladého českého kralevice
dosáhl i daleko za Alpy. Pro další osud lucemburské vlády na severu
Itálie tak byla klíčová zima přelomu let 1332 a 1333 a především
následující jaro. Na začátku roku 1333 se Karel vypravil do vzdálené
Luccy, která nyní spolu s Parmou, Cremonou a Modenou tvořila jádro
zbylé Janovy pracně vytvořené signorie. Lucca stále čelila útokům
žoldnéřských oddílů z Florencie, proto bylo Karlovým prvořadým úkolem
povzbudit odvahu místní posádky a zajistit její dostatečnou
obranyschopnost. Během svého několikatýdenního pobytu se osobně podílel
na založení nové městské pevnosti, které po něm obdržela jméno Montecarlo
(Monte Carlo lze volně přeložit jako „Karlova Hora“). Byla to první
Karlova stavba, jež se honosila jeho jménem. Karel se v tomto téměř
jistě inspiroval svým prastrýcem Balduinem, který v letech 1315-1325
založil hned tři hrady, které nesly jeho jméno: Baldenau, Balduinstein
a Balduinseck. Českou stopu nese Montecarlo dodnes. Nad vchodem do
hradu je totiž stále patrný erb s českým lvem.
Koncem února 1333 byl Karel již zpět v
Parmě, kam v čele početného
vojenského doprovodu dorazil i král Jan. Ten nyní energicky přejal
správu signorie, i když Karel nezůstal v ničem pozadu. Dokladem toho
byl společný výpad obou Lucemburků směrem k nepřítelem obsazené Pavii.
Dobýt město se Janovi a Karlovi nepodařilo. Když se však do bojů
zapojilo i dlouho slibované vojsko papežského legáta, které oblehlo
Ferraru, zdálo se, že se věci budou opět vyvíjet pozitivně pro
Lucemburky. Jenže v dubnu bylo spojené vojsko legáta a českého krále
poraženo právě u Ferrary oddíly ligy, která přispěchala ohroženému
městu na pomoc. Neúspěch se snažil Jan vyvážit drancováním
nepřátelského území, na kterém se podílel i Karel. Avšak poté, co
selhalo obléhání důležitého hradu Pizzighettone a nový pokus o
vysvobození Pavie, byl král Jan přinuceni požádat o příměří. Král jej
uzavřel v červenci 1333 a platit mělo do listopadu téhož roku. Zklamaný
Karel, který mohl otci stěží odpustit, že jej nepodpořil již předešlého
roku, se přesunul do Luccy. Tady se začal postupně vymezovat vůči
otcově politice a jeho zhýralému způsobu života, který mohl svým
způsobem považovat i za urážku před lety zemřelé matky Elišky. Přes
léto se Karel snažil nejen vyřešit problémy města, které na něj silně
zapůsobilo a doslova mu učarovalo svou krásou, ale také upravit poměr
samosprávných městských orgánů k signorii. Jedná se o vůbec první
zákonodárné dílo spjaté s Karlem. Ve statutách, které městu udělil 8.
srpna, se tituloval jako
_„prvorozený syn českého krále a pán
Luccy“_, i to svědčí o Karlově narůstajícím sebevědomí.
Ani Janův příjezd tedy nedokázal zabránit postupnému zhroucení
lucemburské signorie v severní Itálii. Horká italská půda představovala
oříšek i pro jiné rody, které se v Lombardii chtěly v minulosti
uchytit, takže tento výsledek nebyl zase až tolik překvapivý. Za pádem
signorie stálo více faktorů, tím nejhlavnějším však bylo, že sama
města, jež slíbila před téměř dvěma a půl lety Lucemburkům poslušnost,
se nyní vzpírala dalším požadavkům na nové peníze a vojsko, bez nichž
se nedalo na vojenský úspěch proti lize pomýšlet. Ochladla i podpora
papežské kurie a Francie. Jako pragmatik a zkušený politik Jan již
během léta odhadl, že tato kapitola rodové politiky pomalu končí. To
naopak Karel se nehodlal s porážkou smířit tak lehko. Tížilo jej, že
všechny vynaložené prostředky v minulých letech přišly vniveč. Dlouho
kalkuloval s tím, že by se alespoň Lucca mohla stát pevnou a stálou
základnou lucemburské moci v severní Itálii. Jenže Jan, zřejmě bez
důkladné konzultace s Karlem, souhlasil s požadavkem kurie, aby toto
významné město přešlo na konci října 1333 pod papežskou moc. Pro Karla
to byla tvrdá rána, kterou považoval za osobní prohru. V první polovině
října proto Itálii raději opustil, aby nastoupil další dlouhou cestu
svého života, která tentokrát mířila do vlasti.
Okolnosti Karlova návratu do Čech na podzim 1333 jsou stále předmětem
sporu mezi historiky. Karel se totiž s pověřením otce vypravil konec
srpna pouze do Merana. Zde měl jednat s vévodou Jindřichem Korutanským
o svém bratrovi Janovi Jindřichovi. Ten, jak již víme, pojal za
manželku vévodovu dceru Markétu. Jan Jindřich měl jako věno od otce
dostat 40 tisíc hřiven stříbra, avšak vzhledem ke královým potížím
udržet pohromadě větší obnos peněz nepřekvapí, že se oba vládci
dohodnuli na „splátkovém kalendáři“. Král však ani jednu z pěti splátek
nebyl schopen dodržet, a tak reálně hrozilo, že sňatek, který byl pro
Lucemburky mimořádně důležitý, mohl být dokonce rozveden. Karel tedy
jednal v Meranu s Jindřichem Korutanským jako plnomocník svého otce,
který se s ohledem na velké zaneprázdnění v signorii nemohl osobně
dostavit. Kralevic měl s Jindřichem jednat především o nových
podmínkách splácení věna. Této role se ujal ochotně, neboť k mladšímu
bratrovi, se kterým se poprvé poznal až v Itálii roku 1331, si dokázal
vytvořit upřímný a kladný vztah. Jelikož garantem nesplaceného věna
bylo 12 českých pánů, potkal se Karel v Meranu poněkud nečekaně tváří v
tvář s reprezentativním poselstvem Českého království.
Do Merana dorazilo celkem šest vysoce postavených osob z českých zemí,
a to přemyslovský levoboček a vyšehradský probošt Jan
Volek,
který byl Karlovým nevlastním prastrýcem, Petr
z Rožmberka, Vilém
z
Landštejna, Jindřich ml. z Lipé a Těma z Koldic s Otou z
Bergova, kteří
patřili k Janovým předním rádcům v Čechách. Setkání českých pánů s
Karlem muselo být pro obě strany silným zážitkem. Karel se poprvé
setkal se svými budoucími poddanými, kteří měli možnost po mnoha letech
pohlédnout na dědice českého trůnu. Kuriozita setkání bylo navíc
umocněno přítomností bývalého českého krále Jindřicha Korutanského,
který kdysi pojal za manželku Karlovu tetu z matčiny strany Annu, jež
však zemřela bez potomstva již roku 1313. Jelikož však čas již stihl
odvát dřívější rozpory, proběhla jednání klidně a korektně. Karlovi se
podařilo záležitost s věnem svého mladšího bratra urovnat, načež mohl
vstoupit v úzké styky s českými pány.
Pro ně muselo být nemilým překvapením, že králův syn a dědic zapomněl
češtinu a jeho mravy i vystupování svědčí o silném vlivu francouzského
a italského prostředí. Není tedy vůbec překvapivé, že přítomní zástupci
zemské nobility na Karla naléhali, aby se neprodleně odebral do Čech a
začal se seznamovat s prostředím a problémy země, které měl jednoho dne
vládnout. Jan navíc království počínaje rokem 1326 navštěvoval jen
zřídka a sporadicky, obvykle pouze v situaci, kdy jeho přítomnost
vyžadovaly neodkladné záležitosti nebo nutnost finančních prostředků,
které potřeboval pro svá zahraničně-politická dobrodružství. Českým
pánům v Meranu nedělalo větší problém přesvědčit Karla, aby se s nimi
vypravil do Čech, vždyť kralevic sám pociťoval, že již nazrál čas k
návratu do rodné země. Jednalo se koneckonců o zemi jeho matky a
slavných přemyslovských předků.
Bez otcova souhlasu ale Karel Itálii opustit nehodlal. Z dobových zpráv
je však nejasné, zdali o svolení k návratu do Čech požádal Jana sám
Karel, či tuto skutečnost králi osobně tlumočili zástupci českého
panstva. Je však pravděpodobné, že Jan byl de facto postaven před
hotovou věc. S Karlovou cestou do Čech věčně podezíravý král
pravděpodobně nesouhlasil, ale těžko se mohl stavět proti v situaci,
kdy měl jeho syn za sebou odhodlanou suitu českých pánů, která na
Karlově návratu trvala. Jisté je jen jedno, Jan syna nevybavil žádným
titulem ani mu neurčil pravomoci. Karel tak odjížděl do vlasti s
prázdnými rukami a spíše jako soukromá osoba, než někdo, kdo je pověřen
konkrétními politickými úkony. Tady se totiž zřetelně zrcadlila Janova
přetrvávající a hluboko zakořeněná představa, italskými zkušenostmi
ještě prohloubená, že syn pro něj představuje nezdravou konkurenci a
potencionální riziko. Někteří znalci lucemburské epochy sice kalkulují
s možností, že Jan Karlovi neudělil žádné pravomoci proto, že oba
Lucemburky tlačila časová tíseň, avšak napjatý vztah mezi otcem a synem
byl už v této době patrný. Později se měl ještě prohloubit.
V říjnu 1333 tak Jan i Karel Itálii definitivně opustili. Italská
signorie se vzápětí zhroutila a už nikdy nebyla obnovena. Karel mířil
nyní domů, do Čech. Jan naopak do Lucemburska, kam byl volán
neodkladnými záležitostmi. Setkat se měli znovu až po dlouhé době, a to
na české půdě. Tehdy už však nebylo tolik zřejmé, kdo je vlastně ve
skutečnosti hlavou rodiny. Karel totiž dospíval a nabýval zkušeností
mnohem rychleji, než bylo otci milé.
Odkazy a poznámky:
- Základní informace o dějinách Francie čtenář získá z publikace
_FERRO,
Marc. Dějiny Francie. Praha: Lidové noviny, 2006, 692 s._
- Často se uvádí, že českému princi bylo jméno změněno hlavně proto,
že se Francouzům špatně vyslovovalo „Václav“, avšak skutečnost je méně
dramatická. Jméno Karel, pomineme-li, že jej nesl i kralevicův
kmotřenec, bylo v této době velmi oblíbené a mělo navíc politický
podtext, neboť odkazovalo na svatořečeného císaře Karla Velikého,
jednoho z patronů křesťanské Evropy a obnovitele imperiálního
císařství.
- Babičkou vévody Quida VII. byla Marie Brabantská, sestra Karlovy
pramáti z otcovy strany. Na památku svého snu, který mu na dlouho
utkvěl v paměti, dal Karel v roce 1355 založit poblíž Terenza
augustiniánskou kanonii.
_Seznam použité literatury bude uveden v posledním dílu.
_