Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Moderátor: Ježek
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Autor líčí dějiny bez snahy o nacionální překrucování. V náznacích lze postřehnout moravský patriotismus.
Na počátku se kniha věnuje názorům na Svatupluka v pozdějším dějepisectvím a názorům na tuto postavu vědeckých historiků. V druhé kapitole Havlík vypočítává zmínky v soudobých pramenech a hodnotí jejich zaujatost. V třetině knihy začíná moravský historik vyprávět příběh velkomoravského krále -politické dějiny. Vyhýbavě se staví k dualitě moci mezi Svatoplukem a Rostislavem – zde spíše soudí, že jde o franské ideologické snižování soudržnosti státu. Podobně pro Havlíka Svatopluk není kandidátem na císaře, ale jedním z favoritů papeže v Evropě, papežem je také uznána nezávislost na Říši.
Obsahem 4. kapitoly je tehdejší moravské společnost. Pečlivě hodnotí prameny, ale nevytváří zde vysoce teoretické a hypotetické modely společnosti (služebná organisace).
Poslední kapitoly se věnují postavení Velké Moravy v rámci Evropy, papežským patronátem a problémem vlastní církevní organisací.
Závěrem je Svatopluk hodnocen. Podle dnešních měřítek by neuspě, proto se Havlík obrací k tehdejším. Svatopluk se nechoval jinak než jiní vládci, byl ovšem schopnější a úspěšnější.
Vadou na kráse je způsob citací, citovány jsou pouze prameny archeologickým způsobem. Použitá literatura je uvedena pouze na konci. Kniha obsahuje velké množství obrázků, především plánků, půdorysů, nákresů, budov podle archeologických nálezů, zobrazení autentických textů (hlavně staroslověnských) a představ o významných událostech.
Na počátku se kniha věnuje názorům na Svatupluka v pozdějším dějepisectvím a názorům na tuto postavu vědeckých historiků. V druhé kapitole Havlík vypočítává zmínky v soudobých pramenech a hodnotí jejich zaujatost. V třetině knihy začíná moravský historik vyprávět příběh velkomoravského krále -politické dějiny. Vyhýbavě se staví k dualitě moci mezi Svatoplukem a Rostislavem – zde spíše soudí, že jde o franské ideologické snižování soudržnosti státu. Podobně pro Havlíka Svatopluk není kandidátem na císaře, ale jedním z favoritů papeže v Evropě, papežem je také uznána nezávislost na Říši.
Obsahem 4. kapitoly je tehdejší moravské společnost. Pečlivě hodnotí prameny, ale nevytváří zde vysoce teoretické a hypotetické modely společnosti (služebná organisace).
Poslední kapitoly se věnují postavení Velké Moravy v rámci Evropy, papežským patronátem a problémem vlastní církevní organisací.
Závěrem je Svatopluk hodnocen. Podle dnešních měřítek by neuspě, proto se Havlík obrací k tehdejším. Svatopluk se nechoval jinak než jiní vládci, byl ovšem schopnější a úspěšnější.
Vadou na kráse je způsob citací, citovány jsou pouze prameny archeologickým způsobem. Použitá literatura je uvedena pouze na konci. Kniha obsahuje velké množství obrázků, především plánků, půdorysů, nákresů, budov podle archeologických nálezů, zobrazení autentických textů (hlavně staroslověnských) a představ o významných událostech.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Moravský patriotismus se projevuje u autora tím, že míní, že v 10. stol. byla Morava samostatná, že nebyla součástí přemyslovského území.., prý je s tím názorem ojedinělý, s ním ho hájí ještě Měřínský..
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Hlavně je sporné co to bylo Přemyslovské území. To platí o Polsku, Morave, ale i o velmi vnitřním území při zohlednění sporu o význam Slavníkovců. Já s ohledem na velikost a význam této domény včetně mincovnictví soudím, že to vlastně u nás bylo jakési soustátí, s vnitřní autonomií a vnější společnou politikou, hlavně sjednocenou církevně. V tomto ohledu byla Morava samostatná, protože se samostaná církevní provincie zachovala, třebaže byly přechodné doby. Síla svazku byla velmi kolísavá. Takže podle mne, kdo má nějaká tvrzení o samostatnosti, musí přesně definovat dobu, a to nestačí říci století. Taky se musí vždy definovat církevní legislativa území, správa diecézí, misijního území atd. A to je přesněji známio, než pozice vládců, která byla mnohem proměnlivější. Dají se číst diplomatika diecézí Regensburk, Passau, Friesach, které měly misijní území na Moravě a v Čechách. V profánní oblasti to znamenalo taky závazky s vojskem, tributy placené, vypovídané, války, šarvátky, zrady, vězení a podobné instrumenty. Co z toho, a která doba znamená samostatnost? Taky při velmi sporých listinných pramenech a archeologii, která je na malém krajíčku znalostí doby a území? Odhaduji tak maximálně desetina sídel a ještě málo prozkoumaných. Tak co chceme říkat za zásadní věty o samostatnosti, či závislosti území a lidí? To nejde odbýt nějkým globálním prohlášením, které více odpovídá interperetaci účelu dnešní situace, než historii. Všichni by rádi psali příběh doby, podle mustru Třeštík, ale je to vůbec možné při našich znalostech? Taky příběh které doby? Před Boleslavem II? Po něm? Za Oldřicha? Za Břetislava? Za Svatopluka? Za Rostislava? Za Mojmíra II? Před Maďary? Po Maďarech? Odkuď kam Morava? Kdy jih jinak a kdy Olomouc Přemyslovská? O čem to vlastně mluvíme?Ingolf píše:Moravský patriotismus se projevuje u autora tím, že míní, že v 10. stol. byla Morava samostatná, že nebyla součástí přemyslovského území.., prý je s tím názorem ojedinělý, s ním ho hájí ještě Měřínský..
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Moc se v tom nevyznám, hlavní linie sporu má vést kolem olomouckého biskupství od r. 976. Podle většinového názoru bylo přemyslovské, podle názoru Měřínského mělo být nástupcem biskupství ještě Metodějova.
Jinak určit přesně co byla a nebyla závislost a v čem, na to taky mustr není a navíc se ty vztahy každou chvíli měnily (podle síly obou stran).. Podívám se blíž, Wihoda v Moravě v době knížecí určitě něco bude mít..
Jinak určit přesně co byla a nebyla závislost a v čem, na to taky mustr není a navíc se ty vztahy každou chvíli měnily (podle síly obou stran).. Podívám se blíž, Wihoda v Moravě v době knížecí určitě něco bude mít..
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Ano, tam někde je problém, který by se měl řešit. Archeologie trochu popojela v Olomouci, ale není to nic markantního. Listinné rozbory vztahu Olomouckého a pražského biskupství jsou také rozporné. Navíc se k tomu výrazně pojí vztahy s Krakovem a Gniezdnem, odkdy do kdy. V Krakově jsme měli kostel a patřil kam? Do Olomouce, do Prahy? Jak dlouho? Nejspíš do 1000, arcibiskupství Gniezdno. Nebo už dřív byl zabrán do nějaké polské diecéze?Ingolf píše:Moc se v tom nevyznám, hlavní linie sporu má vést kolem olomouckého biskupství od r. 976. Podle většinového názoru bylo přemyslovské, podle názoru Měřínského mělo být nástupcem biskupství ještě Metodějova.
Jinak určit přesně co byla a nebyla závislost a v čem, na to taky mustr není a navíc se ty vztahy každou chvíli měnily (podle síly obou stran).. Podívám se blíž, Wihoda v Moravě v době knížecí určitě něco bude mít..
Tam jsou limity toho, co je a není přemyslovské...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Tak tohle tam napíše, naštěstí.Ingolf píše:Moravský patriotismus se projevuje u autora tím, že míní, že v 10. stol. byla Morava samostatná, že nebyla součástí přemyslovského území.., prý je s tím názorem ojedinělý, s ním ho hájí ještě Měřínský..
To se nevylučuje, Olomouc může být původní biskupství z doby Metoděje (podle mne i je), v té době ovšem v státu Přemyslovců.Ingolf píše:Moc se v tom nevyznám, hlavní linie sporu má vést kolem olomouckého biskupství od r. 976. Podle většinového názoru bylo přemyslovské, podle názoru Měřínského mělo být nástupcem biskupství ještě Metodějova.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Zaujala mě tato knížka ,nevíte kde se dá koupit?
V našem internetovém obchodu najdete levná dvd
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Vyšla před delší dobou, takže po antikvariátech..
http://www.antikvariat59.cz/product/kni ... velik/2722
http://www.antikvariat59.cz/product/kni ... velik/2722
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Záměrem tohoto příspěvku je mluvit o patriotisme. Nechci urážet ani český ani moravský ani jiný patriotismus. Ale připomenout skutečnost, že se, podle mě, jedná o slovník 19. a 20. století a nikoliv dneška.
Je pravda, že do příchodů Slovanů potom jak Germány šli rabovat Římskou říši bylo toto území součastí Velké Germánie. Viď Potlemajova mapa.
Zdroj : http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... rmania.jpg
Pak tedy Magna Moravia ...
A pak jsem hledal nejstarší mapu Českého království.
A našel jsem ji jak tvrdí autor webu http://www.oahshb.cz/staremapy/1518.htm
A jej ... kdepak jsou ty Čechy ? Proč je na mapě z roku 1518 výhradně Morava ?
Máme i mapu Českého království : (Musíte si kliknout na odkaz.)
http://mapy.mzk.cz/mzk03/001/036/779/2619267302/
Jo to byly časy, když k Českému království patřila i Srbská Lužice. Ale Morava opět vykreslena.
Co dále ? Aha pak jsme se zase stali součastí Německa. (rok 1786)
Ani ty na nás Moravany nezapoměli a nakreslili nás vedle Česka.
A jak na tom bylo Česko ? kolem roku 1800
http://mapy.mzk.cz/mzk03/001/065/705/2610355798/
Koukám, že zapoměli k tomu připojit Moravu.
Rakousko Uhersko:
Opět Morava.
Srbská Lužice již byla darována Německému spolku (Prusku).
A co mapa prvorepublikového ČeskoSlovenska. Sice bez Srbské Lužice, ale s Podkarpatkou Rusií.
A co za socializmu ?
To už s Moravou začínalo být zle. Vymyzela z mapy a rozdělila se.
Pak opět samostatný Český stát.
a Morava fuč ...
Ještě. že si občas na nás někdo ze zahraničí vzpomene :
No a jak o tom budeme diskutovat za 50 let, když budeme mluvit v o českom patriotisme ?
Asi takhle ? . . .
Jsem naturalizovaný moravský patriotista.Autor líčí dějiny bez snahy o nacionální překrucování. V náznacích lze postřehnout moravský patriotismus.
Je pravda, že do příchodů Slovanů potom jak Germány šli rabovat Římskou říši bylo toto území součastí Velké Germánie. Viď Potlemajova mapa.
Zdroj : http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... rmania.jpg
Pak tedy Magna Moravia ...
A pak jsem hledal nejstarší mapu Českého království.
A našel jsem ji jak tvrdí autor webu http://www.oahshb.cz/staremapy/1518.htm
A jej ... kdepak jsou ty Čechy ? Proč je na mapě z roku 1518 výhradně Morava ?
Máme i mapu Českého království : (Musíte si kliknout na odkaz.)
http://mapy.mzk.cz/mzk03/001/036/779/2619267302/
Jo to byly časy, když k Českému království patřila i Srbská Lužice. Ale Morava opět vykreslena.
Co dále ? Aha pak jsme se zase stali součastí Německa. (rok 1786)
Ani ty na nás Moravany nezapoměli a nakreslili nás vedle Česka.
A jak na tom bylo Česko ? kolem roku 1800
http://mapy.mzk.cz/mzk03/001/065/705/2610355798/
Koukám, že zapoměli k tomu připojit Moravu.
Rakousko Uhersko:
Opět Morava.
Srbská Lužice již byla darována Německému spolku (Prusku).
A co mapa prvorepublikového ČeskoSlovenska. Sice bez Srbské Lužice, ale s Podkarpatkou Rusií.
A co za socializmu ?
To už s Moravou začínalo být zle. Vymyzela z mapy a rozdělila se.
Pak opět samostatný Český stát.
a Morava fuč ...
Ještě. že si občas na nás někdo ze zahraničí vzpomene :
No a jak o tom budeme diskutovat za 50 let, když budeme mluvit v o českom patriotisme ?
Asi takhle ? . . .
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký
Jestli jsem to správně pochopil, tak má příspěvek hlavně mapovat výskyt jména Moravy na mapách v průběhu času,
s tendencí k mizení jména.
Ona ale úplně nemizí. Na starých mapách, na té z rozmezí 1630-1706 (uvedená pouze v odkazu), pak na mapě Německa k r. 1786 je Morava
uvedena jako moravské markrabství. Mapa Československa za socialismu uvádí severo- a jihomoravský kraj.. Morava bývala uváděna jako markrabství,
ale po zrušení monarchie už tento pojem nebyl aktuální, tak se objevil pojem kraj..
a Dolních Rakous ještě Korutany, Štýrsko, Tyroly.., ale souhrnné označení celé země je "Rakousko". Ta situace je analogická k Čechám a MOravě - souhrnné
označení zní Česko, patří tam jako jádro Čechy v tom užším slova smyslu, k nemu se přiřazují historické země Morava a Slezsko.
U našich jižních sousedů platí souhrnné označení Rakousko, a to je tvořeno Rakousy v tom užším slova smyslu jako jádrem státu, k
nim se řadí historické země Korutany (vévodství od r. 976), Štýrsko, Salcburk (bývalé arcibiskupství) a další..
místo západu, musíme si to představit, že se díváme někde od dejme tomu od Frýdlantu (je tam i uveden dole) - pak vidíme Prahu uprostřed,
od Prahy úplně nahoře je Krumlov, takže dnešní Český Krumlov, doleva od Prahy řeka Labe, na ní Nymburk, v dál proti proudu Labe v ohybu
Pardubice.. Úplně vlevo, na hranicích s Moravou, vidím jména jako Lantskronn, dnešní Lanškroun (z německého Landskrone), a Svojanov,
to je hrad na hranici Čech a MOravy..
s tendencí k mizení jména.
Ona ale úplně nemizí. Na starých mapách, na té z rozmezí 1630-1706 (uvedená pouze v odkazu), pak na mapě Německa k r. 1786 je Morava
uvedena jako moravské markrabství. Mapa Československa za socialismu uvádí severo- a jihomoravský kraj.. Morava bývala uváděna jako markrabství,
ale po zrušení monarchie už tento pojem nebyl aktuální, tak se objevil pojem kraj..
Tady na mapě Rakouska-Uherska je uvedena Morava. Zastavme se u pojmu "Rakousko-Uhersko" - na území Rakouska je uvedeno více názvů - mimo HorníchNávštěvník píše: Rakousko Uhersko:
Opět Morava.
a Dolních Rakous ještě Korutany, Štýrsko, Tyroly.., ale souhrnné označení celé země je "Rakousko". Ta situace je analogická k Čechám a MOravě - souhrnné
označení zní Česko, patří tam jako jádro Čechy v tom užším slova smyslu, k nemu se přiřazují historické země Morava a Slezsko.
U našich jižních sousedů platí souhrnné označení Rakousko, a to je tvořeno Rakousy v tom užším slova smyslu jako jádrem státu, k
nim se řadí historické země Korutany (vévodství od r. 976), Štýrsko, Salcburk (bývalé arcibiskupství) a další..
Tady jsou právě jenom Čechy a v tom užším smyslu, to znamená bez Moravy. Ta mapa má prohozenou orientaci, sever je místo jihu a východNávštěvník píše: A pak jsem hledal nejstarší mapu Českého království.
A našel jsem ji jak tvrdí autor webu http://www.oahshb.cz/staremapy/1518.htm
A jej ... kdepak jsou ty Čechy ? Proč je na mapě z roku 1518 výhradně Morava ?
místo západu, musíme si to představit, že se díváme někde od dejme tomu od Frýdlantu (je tam i uveden dole) - pak vidíme Prahu uprostřed,
od Prahy úplně nahoře je Krumlov, takže dnešní Český Krumlov, doleva od Prahy řeka Labe, na ní Nymburk, v dál proti proudu Labe v ohybu
Pardubice.. Úplně vlevo, na hranicích s Moravou, vidím jména jako Lantskronn, dnešní Lanškroun (z německého Landskrone), a Svojanov,
to je hrad na hranici Čech a MOravy..
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: SeznamBot a 0 hostů