Z té doby pocházejí podle pramenů i podle jmen vsi pojmenované podle cizinců, které přivlekli knížata z válečných výprav - Úherce, Hedčany apod. - a ti neměli přirozeně rovnoprávné postavení. Služebná organizace by se pro jejich status hodila. Založíme s Ježkem téma o služebné organizaci, už jsme mimo Velkou Moravu, rozvineme to tam..slavicekvac píše: Dost to ovšem platí - Vinařice, Vřetovice na Kladensku dost jasně ukazují na převahu, koncentraci profese ve vztahu k Budči. Neřekl bych ale nikdy služebnost: Proč by to nemohl být normáílní profesní vztah včetně zúčtování penězi, nebo směnou? Podle mě je ranný středověk ještě daleko jakémusi poddanství.
Etnogeneze Velké Moravy
Moderátor: Ježek
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Bude třeba dobře rozlišit dobu. hedčany jsou až Břeťa a to je dost později. To byla i reforma mince a jiné ekonomické změny. Doba starohradištní, dle mě tak Bořivoj až Oldřich, spíš jen do Boleslava II. Tam bych nějakou zvláštní služebnost neviděl. Spíš po skončení české nadvlády nad Haličí a malopolskem mohly začít nutné změny v ekonomii přemyslovské domény. Jakési náznaky tohoto stavu lze nalézt u Žemličky, Třeštíka i Slámy. Ale řekl bych, že je to definováno dost vágně. Nejspíš to čeká na skutečné ekonomy Uvidíme co se strhne za melu při nové definici denárového období. A tu hodlám skutečně spustit, ať jsem bit jak žito Akorát bych potřeboval trochu klidu od jiných záležitostí, abych dokončil první denár. Třebaže jsem se odvážil pustit do světa Troju - ILVS bez řádného článku. Skutečný začátek bude doufám konsistentní a s citacemi, dobře dokumentován obrazově. Uf, mělo to být už na podzim...Ingolf píše:Z té doby pocházejí podle pramenů i podle jmen vsi pojmenované podle cizinců, které přivlekli knížata z válečných výprav - Úherce, Hedčany apod. - a ti neměli přirozeně rovnoprávné postavení. Služebná organizace by se pro jejich status hodila. Založíme s Ježkem téma o služebné organizaci, už jsme mimo Velkou Moravu, rozvineme to tam..slavicekvac píše: Dost to ovšem platí - Vinařice, Vřetovice na Kladensku dost jasně ukazují na převahu, koncentraci profese ve vztahu k Budči. Neřekl bych ale nikdy služebnost: Proč by to nemohl být normáílní profesní vztah včetně zúčtování penězi, nebo směnou? Podle mě je ranný středověk ještě daleko jakémusi poddanství.
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Jak si čtu tuto diskusi,tak smíchem prskám na monitor.Největší salvy smíchu vyvolávájí řeči typu "moravané" jsou národ.Já osobně jsem z Moravy,z Přerova a rozhodně se nepokládám za Moravana.Jsem ČECH.O národu můžeme mluvit tehdy,pokud se nějaká skupina obyvatel odlišuje od jiné.Francouze od Němce poznáte,stejně tak já při přejetí slovenských hranic poznám,že místní obyvatelé jsou JINÍ.Zvláštní však je,že jako obchodní zástupce jsem při svých toulkách po rebublice nenarazil na žádné odlišnosti.Lidé v Novém Městě jsou stejní jako ti v Havlíčkově Brodě.Může mi prosím někdo vysvětlit,jak můžeme mluvit o národu "Moravanů",když žádné rozdíly mezi obyvateli těchto měst nejsou patrné?O Jihlavě na zemských hranicích ani nemluvě.Děkuji za odpovědi že "výrobcům" národů.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Příteli než začnete prskat na monitor, tak se podívejte o čem je řeč. O Historii. K tomu patří také geneze národů, kmenů etc. O tom je řeč. Nikdo vám necpe názory na současnost, to jděte jinam, do jiného tématu. Doporučená literatura - Dvorník, Třeštík, Turek a jiní. Pak přijďte do historické debaty. Třeba oprávněně prskat Teď jste mimo mísu.Tom píše:Jak si čtu tuto diskusi,tak smíchem prskám na monitor.Největší salvy smíchu vyvolávájí řeči typu "moravané" jsou národ.Já osobně jsem z Moravy,z Přerova a rozhodně se nepokládám za Moravana.Jsem ČECH.O národu můžeme mluvit tehdy,pokud se nějaká skupina obyvatel odlišuje od jiné.Francouze od Němce poznáte,stejně tak já při přejetí slovenských hranic poznám,že místní obyvatelé jsou JINÍ.Zvláštní však je,že jako obchodní zástupce jsem při svých toulkách po rebublice nenarazil na žádné odlišnosti.Lidé v Novém Městě jsou stejní jako ti v Havlíčkově Brodě.Může mi prosím někdo vysvětlit,jak můžeme mluvit o národu "Moravanů",když žádné rozdíly mezi obyvateli těchto měst nejsou patrné?O Jihlavě na zemských hranicích ani nemluvě.Děkuji za odpovědi že "výrobcům" národů.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Bohužel často o té novodobé - o hledání pochybných argumentů k dnešním politickým požadavkům.slavicekvac píše: Příteli než začnete prskat na monitor, tak se podívejte o čem je řeč. O Historii.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Existenci péřových korun vysvětluje ve své knize Robert Nový - Velká Morava na plátně dějín,vyd. ONYX Praha,2004.Jako podpůrnou k ní doporučuji knihu Antonína Horáka - O Slovanech uplně jinak,Vizovice 1991.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Něco do pranice. Možná, že tu je někdo, kdo text zná, ajá jsem to nebyl. Ale ekonomicky a věcně mě to silně zaujalo. Svatopluk měl v Sasku soje města. jedno stoprocentně vlastnil, a jedno měl minimálně jako léno. Z textu to přesně nějde určit. V oblasti velmi ústřední, hodně na západ od Regensburku. Vlastnil dnešní Wending, tehdy Vemidinga a Hordlingen, tehdy Nordilinga.
Text je o určení vlastnictví těchto měst císařem Arnulfem po Svatoplukově smrti.
Pozoruhodné je, že patrocinium Wendingského kostela je Emmeram, jako je v Nitře, (a jako mělo být později v Praze ).
Takže ostatky zřejmě Svatopluk měl na obou místech z Regensburku.
Econtra vero eadem Winpurc accepit, per ipsas manus unacum praenominato
advocato suo, per quem et tradidit, de rebus praedictorum Sanctorum locum
Wemidingen nuncupatum, cum attinentiis suis iure complacitationis possidendum. Quo
peracto iussimus hoc praesens muniminis nostri praeceptum inde fieri, per quod
decernimus atque omnino praecipimus, ut huiusmodi complacitationis institutio firma et
stabilis perseveret, eo videlicet rationis tenore, ut saepe dicta Winpurc ambas res ex
integro, id est, Nordilingan proprium suum, quod traditione filii sui Zuuentipulchi,
nostraque praeceptali donatione in possessionem adepta est, et Wemidingan omni
tempore vitae suae secure habeat, teneat atque possideat, Post obitum vero suum tam
Nordilinga, quam Wemidinga salva integritate iuri atque potestati supradictorum
Sanctorum, seu etiam tuitioni Provisorum illorum absque ullius molestatione
subiiciantur in perpetuum. Et ut haec Complacitationis confirmatio a nullo unquam
Successore nostro violetur, sed in Christi nomine usque in finem consolidetur, manu
nostra subtus eam roborantes annulo nostro iussimus insigniri.
Signum domni Arnolfi Imperatoris Augusti. (Monogramma.)
Engilpero Notarius ad vicem Theotmari Archicapellani recognovi.
Data XV. Kal. Junii anno incarnat. domini 898. Indict. I. anno regni Arnolfi, piissimi
Regis XI. Imperii eiusdem III. Actum Reganesburch in dei nomine feliciter amen.
Sigillum intus impressum integrum extat.
Text je o určení vlastnictví těchto měst císařem Arnulfem po Svatoplukově smrti.
Pozoruhodné je, že patrocinium Wendingského kostela je Emmeram, jako je v Nitře, (a jako mělo být později v Praze ).
Takže ostatky zřejmě Svatopluk měl na obou místech z Regensburku.
Econtra vero eadem Winpurc accepit, per ipsas manus unacum praenominato
advocato suo, per quem et tradidit, de rebus praedictorum Sanctorum locum
Wemidingen nuncupatum, cum attinentiis suis iure complacitationis possidendum. Quo
peracto iussimus hoc praesens muniminis nostri praeceptum inde fieri, per quod
decernimus atque omnino praecipimus, ut huiusmodi complacitationis institutio firma et
stabilis perseveret, eo videlicet rationis tenore, ut saepe dicta Winpurc ambas res ex
integro, id est, Nordilingan proprium suum, quod traditione filii sui Zuuentipulchi,
nostraque praeceptali donatione in possessionem adepta est, et Wemidingan omni
tempore vitae suae secure habeat, teneat atque possideat, Post obitum vero suum tam
Nordilinga, quam Wemidinga salva integritate iuri atque potestati supradictorum
Sanctorum, seu etiam tuitioni Provisorum illorum absque ullius molestatione
subiiciantur in perpetuum. Et ut haec Complacitationis confirmatio a nullo unquam
Successore nostro violetur, sed in Christi nomine usque in finem consolidetur, manu
nostra subtus eam roborantes annulo nostro iussimus insigniri.
Signum domni Arnolfi Imperatoris Augusti. (Monogramma.)
Engilpero Notarius ad vicem Theotmari Archicapellani recognovi.
Data XV. Kal. Junii anno incarnat. domini 898. Indict. I. anno regni Arnolfi, piissimi
Regis XI. Imperii eiusdem III. Actum Reganesburch in dei nomine feliciter amen.
Sigillum intus impressum integrum extat.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Zdroj a okolnosti vzniku?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
http://www.uni-regensburg.de/Fakultaete ... Ried_I.pdfJežek píše:Zdroj a okolnosti vzniku?
Listina Ludvíka Němce patří mezi diplomatika diecéze Regensburk, tedy tehdy ještě naší diecéze.
Ta města Svatoplukova jsou velmi pěkná s historickým jádrem, doporučuji internetovou návštěvu.
Pro mne je velmi pozoruhodné, jak daleko to vlastně je - ještě za Řeznem. Prolínání slovanského a germánského
bylo tehdy zřejmě mnohem silnější a širší, než se nám zdá optikou dnešních hranic a národností.
Nikde jsem nezaznamenal, že by kdokoliv z historiků tento pramen citoval. Ale třeba se mýlím.
Vyhledávačky v digitalizovaných dokumentech zřejmě ještě přinesou i jiná překvapení.
Kéž by takto zpřístupněny byly všechny prameny...
Taky si myslím, že výrok Ludvíka Němce o synu Svatoplukovi svědčí o Svatoplukově síle v politice doby.
Když uvážím, že je to výrok po jeho smrti, tak zvlášť. Třebaže to ani nemuslo být ještě po smrti s ohledem
na pravděpodobnost Svatoplukova odchodu do mnišské komunity na Zoboru.
K této informaci by stálo za to, aby se k ní vyjádřil nějaký skutečný renomovaný expert na Velkou Moravu.
Možná bys to Ježku mohl zařídit? Asi se dozvíme, že je to věc známá, ale třeba taky není.
Ještě opravu - jde o Wemding.
Re: Etnogeneze Velké Moravy
O etnogenéze VM bolo tu popísané toho veľa. Od serióznych úvah, až po ..hm..nuž povedzme, menej seriózne.Hoci VM nie je mojím prioritným záujmom, prikladám odkaz na článok slovenského historika, ktorý to možno opisuje vedecky, a možno ponúka logické vysvetlenie aj na také nuansy, prečo obsahuje slovenčina medzi iným kopu hungarizmov (napr. často spomínaný "vidiek"). Samozrejme, najlepšie by bolo zoznámiť sa s knihou samotnou.
http://www.panorama.sk/go/clanky/1440.asp?lang=sk&sv=2
http://www.panorama.sk/go/clanky/1440.asp?lang=sk&sv=2
- Peacemaker
- Zeman
- Příspěvky: 107
- Registrován: 29 říj 2007 20:25
- Bydliště: Ducatus Nitraensis
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Slovenčina musí obsahovať aj nejaké tie "hungarizmy", pretože svoje uhorské súžitie sa nedá len tak hodiť za klobúk. Slovenčina obsahuje aj niečo z češtiny, polštiny, ruštiny atď. Práve preto je slovenčina najťažší jakzyk na svete. Ako znel ten výsledok posledného sympózia linguistov? Slovenčína najťažšia, za ňou hneď maďarčina a úplne na konci angličtina? (čiže tá je vraj najľahšia na svete).
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Veď jasné, to dá aj zdravý sedliacky rozum. Len nie všetci to tak vnímajú, preto som aj sem dal ten odkaz.Peacemaker píše:Slovenčina musí obsahovať aj nejaké tie "hungarizmy", pretože svoje uhorské súžitie sa nedá len tak hodiť za klobúk. Slovenčina obsahuje aj niečo z češtiny, polštiny, ruštiny atď.
- Peacemaker
- Zeman
- Příspěvky: 107
- Registrován: 29 říj 2007 20:25
- Bydliště: Ducatus Nitraensis
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Neviem, čo si mám myslieť o tomto článku. Pripadá mi to ako snaha bagatelizovať prínos Cyrila a Metoda pre Velkú Moravu. Alebo dokonca až hanobiť. Možno som zaujatý, neviem. Ale mohli by ste si to prečítať a vyjadriť svoj názor na to.
http://www.sme.sk/c/5966312/historik-tu ... etoda.html
http://www.sme.sk/c/5966312/historik-tu ... etoda.html
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Neříká nic nového. Význam Cyrila a Metoděje není ani v tom, že přišli k nám a šířili tu křesťanství (to byla jen otázka času), ale v tom, že zde vytvořili církevní organisaci, která přežila i Velkou Moravu. To, že ta organisace byla částečně nezávislá, s jinými pravidly (ač se zdá, že staroslověnština byla využívána v době, kdy zdejší oblasti byly chápány jako misijní) , může být směrodatné třeba pro národní hrdost, ale myslím, že to není tolik podstatné.Peacemaker píše:Neviem, čo si mám myslieť o tomto článku. Pripadá mi to ako snaha bagatelizovať prínos Cyrila a Metoda pre Velkú Moravu. Alebo dokonca až hanobiť. Možno som zaujatý, neviem. Ale mohli by ste si to prečítať a vyjadriť svoj názor na to.
http://www.sme.sk/c/5966312/historik-tu ... etoda.html
V tom dědictví bych se mírnil - duchovním dědictvem může být cokoli, k čemu se národ přihlasí, bez ohledu na přímou návaznost. Např. Chelčický se stal světoznámým díky Tolstému, u nás o něm v 19. století skoro nikdo nevěděl V případě soluňských bratrů a celé Panonie, Čech, Moravy, Vislanska etc je přímá návaznost jasná.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Peacemaker
- Zeman
- Příspěvky: 107
- Registrován: 29 říj 2007 20:25
- Bydliště: Ducatus Nitraensis
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Ale pokiaľ mi je teda známe, tak síce nejaké pokusy o kresťanizáciu tu boli aj pred nimi to hej, lenže všetky troskotali na tom, že im ľud nerozumel. A práve tu zohrali Solúnski bratia významnú rolu. Bez nich by sa celý proces podstatne, ale naozaj podstatne predĺžil. Teda aspoň moj názor.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Tak určitý úspěch musely mít, když máme k roku 830 informaci, že Moravané přijali křesťanství (ač si to nedovedu představit), nebo když 14 českých knížat přijalo roku 845 křest (ač šlo o politiku, o víru zřejmě v druhé řadě).Peacemaker píše:Ale pokiaľ mi je teda známe, tak síce nejaké pokusy o kresťanizáciu tu boli aj pred nimi to hej, lenže všetky troskotali na tom, že im ľud nerozumel.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Misionáři na Moravě působili ještě před příchodem obou bratrů, nějak si matně vybavuju, když jsem kdysi do školy četl nějaké legendy o obou bratřích, jak cestou potkávali pohanské chrámy a jak je zase potěšilo, když na Moravě narazili i na kostely.
Hlavní rozdíl oproti předešlým misiím vidím v tom, že Cyril a Metoděj se zapojili do procesu přijímání křesťanství shora, z popudu státu, který má mechanismy, jak změnit náboženství plošně. Jednotliví misionáři uměli obracet jednotlivce, ale ne celé komunity. V to spadá snaha Rostislava o založení církevní organizace, nejlépe samostatného arcibiskupství, ale to muselo jít postupně. takhle to analyzoval Třeštík, kouknu do něho a přetlumočím sem..
Jinak ten jazyk srozumitelný místnímu obyvatelstvu představoval určitě velkou výhodu, jak přiblížit nové náboženství.
K raným misiím má Měřínský v druhém díle Českých zení od příchodu SLovanů po Velkou Moravu asi 80 stránek, tak se podívám taky.. Vliv křesťanství se dá odhadovat podle změny pohřbívání ze žárového na kostrové apod., dál se v knize rozebírají iroskotské misie apod.
Hlavní rozdíl oproti předešlým misiím vidím v tom, že Cyril a Metoděj se zapojili do procesu přijímání křesťanství shora, z popudu státu, který má mechanismy, jak změnit náboženství plošně. Jednotliví misionáři uměli obracet jednotlivce, ale ne celé komunity. V to spadá snaha Rostislava o založení církevní organizace, nejlépe samostatného arcibiskupství, ale to muselo jít postupně. takhle to analyzoval Třeštík, kouknu do něho a přetlumočím sem..
Jinak ten jazyk srozumitelný místnímu obyvatelstvu představoval určitě velkou výhodu, jak přiblížit nové náboženství.
K raným misiím má Měřínský v druhém díle Českých zení od příchodu SLovanů po Velkou Moravu asi 80 stránek, tak se podívám taky.. Vliv křesťanství se dá odhadovat podle změny pohřbívání ze žárového na kostrové apod., dál se v knize rozebírají iroskotské misie apod.
Re: Etnogeneze Velké Moravy
A jak od sebja rozeznáte Ňemca od Rakúšana alebo Švýcara? A výrobci národú pri ščítaní ludí v roku 1991 kde byli, ked zavedli kolonku národnost moravská, ale za deset rokú už sa asi lakli, aby ten národ náhodú skutečňe nepostavili na nohy...Tom píše:Jak si čtu tuto diskusi,tak smíchem prskám na monitor.Největší salvy smíchu vyvolávájí řeči typu "moravané" jsou národ.Já osobně jsem z Moravy,z Přerova a rozhodně se nepokládám za Moravana.Jsem ČECH.O národu můžeme mluvit tehdy,pokud se nějaká skupina obyvatel odlišuje od jiné.Francouze od Němce poznáte,stejně tak já při přejetí slovenských hranic poznám,že místní obyvatelé jsou JINÍ.Zvláštní však je,že jako obchodní zástupce jsem při svých toulkách po rebublice nenarazil na žádné odlišnosti.Lidé v Novém Městě jsou stejní jako ti v Havlíčkově Brodě.Může mi prosím někdo vysvětlit,jak můžeme mluvit o národu "Moravanů",když žádné rozdíly mezi obyvateli těchto měst nejsou patrné?O Jihlavě na zemských hranicích ani nemluvě.Děkuji za odpovědi že "výrobcům" národů.
Prach si a v prach sa obrátíš...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Etnogeneze Velké Moravy
Ano, národ se netvoří tím, že se někdo za národ považuje vnitřně, ale tím, že je umožňěno ho zatrhnout při sčítánísempat píše: A výrobci národú pri ščítaní ludí v roku 1991 kde byli, ked zavedli kolonku národnost moravská, ale za deset rokú už sa asi lakli, aby ten národ náhodú skutečňe nepostavili na nohy...
Uvidíme, jak vyjde moravská národnost při letošním sčítání.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Etnogeneze Velké Moravy
S malými národmi, a menšinami je vždy kríž. Okrem Moravanov sú na tom podobne napríklad Welšania. Sú osobitným národom, alebo národnosťou ? Majú tiež dlhé dejiny, mýtického Artuša, červeného draka Uthera Pendragona v erbe, aj vlastný jazyk a tradície, ale.... časť toho istého etnika žije v Bretagni. Ich právny status je v UK nižší, ako Škótov, ktorí sa za osobitný národ považujú.Ježek píše: Uvidíme, jak vyjde moravská národnost při letošním sčítání.
Samozrejme ani právny status nás, Maďarov v SR nie je o nič jasnejší. Podľa logiky sme súčasťou maďarského národa, žijúci v pozícii autochónnej menšiny v SR, ale toho spochybňujú v rôznych stupňoch bratia Slováci (od autochónnosti po etnicitu v extémnych prípadoch až po existenciu) a paradoxne aj liberálni Maďari v Mku.
Takže sa zmätkom okolo týchto vecí vôbec netreba diviť.
Hm... a to som na najlepšej ceste stať sa Britom....
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: SeznamBot a 1 host