Husité neprosazovali myšlenky zbraněmi, husité své myšlenky zbraněmi bránili a to ví každý. Husitská celonárodní mobilizace byla vyhlášena proti 1. křížové výpravě, kterou vedl dědic české koruny který stanul v jejím čele proti národu, jemuž chtěl být králem. řečeno současným politologickým slovníkem bylo vyhlášení kruciáty flagrantním zasahováním do svrchovanosti svébytného státu. A navíc. Než husité pozvedli zbraň, zeptali se univerzitní inteligence, zda je možné na obranu Božího zákona použít ozbrojeného boje a odpověď univerzitních mistrů po dlouhém rokování byla kladná. Toto rozhodnutí se tedy na půdě pražské univerzity nezrodilo z hodiny na hodinu.Filip Svehla píše:Myslenky by se nemeli prosazovat zbranemi, ale svou originalitou, napaditosti, spravnosti, filozofii...Ježek píše:No určitě lidé jako Žižka byli důležití, bez nich by se husitské myšlenky neprosadily ani u nás.
Husitská revoluce
Moderátor: Katerina
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Tohle je hraní se slovíčky. Prosadili je docela blízko slovu bránili (bránili je lepší). Nicméně bez účasti nižší šlechty by Husitství skončilo jako povstání lidových vrstev v západní Evropě (jacquerie v Francii nebo povstání Wata Tylera v Anglii). Bez těchto vojevůdců by ti, jenž přijímali pod obojí zmasakrováni a násilně přinuceni věřit ve víru svých pánů a církve. Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Slovíèkaøení, rebelie, vzpoura, ...
Pánové mi doufám prominou, ale drobátko musím přitlačit na pilu a pokusit se problém zobecnit bez ohledu na husitství. Při posuzování jakéholi konfliktu je třeba vzít do úvahy prostý fakt - kdo si začal! Pak už je to jenom o tom, dle vás, když mne někdo napadne zvenčí, třeba intervenční armáda, tak zalezu, stáhnu "ocas mezi nohy" a čekám, jak to dopadne, protože když na mne udeřili s plnou silou, tak jsem se asi provinil já. Takový národ si ale zaslouží pouze opovržení. Tak to je. A v takovém případě "prosadit" a "bránit" není v žádném případě "slovíčkařením" protože prostě když se bráním, těžko mohu něco prosadit, že. A dále: obrana domoviny před cizákem, před vnějším nepřítelem je "prostá vzpoura a rebelie" zřejmě taky proti tomu nepříteli. To už je úsměvné a postrádá to logiku bez ohledu na to, jsem-li pravicově nebo levicově smýšlející. Ve Vaší interpretaci jsme tedy po Mnichovu neměli bránit těžce nabytou demokracii proti hnědé totalitě a v r. 1968 demokratizační proces proti rudé totalitě. Tak z Vás by měl zcela jistě pan Topolánek radost a to už vůbec nemluvím o panu prezidentovi...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 15 led 2006 21:43, celkem upraveno 1 x.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Slovíèkaøení, rebelie, vzpoura, ...
No, jenže Husitství se muselo prosadit i u nás, jistě ne všechno obyvatelstvo nebylo hned od začátku Husity a jistě celé území nebylo pod vládou Husitů.
Když nebráním svoje myšlenky, nemohu je prosadit. Nakonec husitství bylo svym způsobem vzpourou proti vládnoucí "autoritě." Zpočátku nebojovalo proti cizincům.
Samozřejmě, že boj proti vnějšímu nepříteli není vzpourou, rebelií, ale bojovalo se na více frontách - doma (zpočátku možná vzpoura, později občanská válka) a v zahraničí (obrana domoviny)
Když nebráním svoje myšlenky, nemohu je prosadit. Nakonec husitství bylo svym způsobem vzpourou proti vládnoucí "autoritě." Zpočátku nebojovalo proti cizincům.
Samozřejmě, že boj proti vnějšímu nepříteli není vzpourou, rebelií, ale bojovalo se na více frontách - doma (zpočátku možná vzpoura, později občanská válka) a v zahraničí (obrana domoviny)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Pravicový názor
Já jsem pouze nepochopil, proč pan Švehla zdůrazňuje svoje pravicové smýšlení při vyjadřování svých názorů na husitstvi. Tu souvislost opravdu nechápu. Rozuměl bych tomu možná při posuzování názorů, týkajících se obrany vlasti. V této a jen v této souvislost jsem uvedl tyto významné představitele naší pravice, ne v souvislosti s husitstvím. Zkuste si pozorně přečíst příspěvek "Slovíčkaření, rebelie, vzpoura, ..."
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 17 led 2006 15:45, celkem upraveno 1 x.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
+ Husitství
- První reformace církve
Náboženská svoboda
Schopnost bránit se vůči kvantitativně lepšímu soupeři, pomocí časké taktiky
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Svìtlé a stinné stránky husitství
Děkuji za důvěru...Ježek píše:Další určitě doplní pan Motyčka, nic mne nenapadá zatím
Protože chci, aby tento příspěvek byl vyvážený, budu se zabývat i těmi temnými stránkami husitství. Začnu pochopitelně těmi pozitivy.
české země v bolestech zrodily první reformaci, která byla, znovu akcentuji, reformací českou, reformací před reformacemi, dávno před Lutherem a Kalvínem. Jednalo se o radikální reformu církve, jejímž fundamentem mělo být odejmutí světského panování církvi a její návrat k apoštolské chudobě prvotní církve. (Pozn. je třeba důsledně rozlišovat obecný pojem reforma a reformace.)
Husitský program byl dán čtyřmi pražskými artikuly, které celé hnutí sjednocoval. Zastavme se tedy u nich velmi krátce.
1. přijímání podobojí – demokratický přístup k bohoslužbě, aby i laik mohl přijímat Kristovu krev v podobě vína a ne jenom vysluhující kněz
2. stavení a potírání smrtelných hříchů – souvisel s nápravou morálního úpadku církve
3. svobodné hlásání slova božího – personifikací tohoto artikulu byl Hus sám. V praxi byl tento článek aplikován zavedením češtiny do bohoslužby, jejím zjednodušením, rozšířením českých překladů Písma svatého. české království se zařadilo mezi první evropské země s překlady Bible do mateřského jazyka(!)
4. zákaz světského panování církve – sekularizace církevního majetku vycházela z Viklefova ale hlavně Husova učení o církvi. Tento článek šel přímo k jádru problému souvisejícího s morální krizí církve
Pozn. ateisté v dnešní době mohou bez elementárních teologických základů ztuha chápat, natož vnímat věroučné aspekty husitské konfese, a proto je pro ně velice obtížné spatřovat v jemných nuancích pozitiva husitského programu. Jsou to velice složité a zárověň subtilní záležitosti týkající se například učení o remanenci ap.
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 21 led 2006 00:01, celkem upraveno 5 x.
Další pozitiva
Vznik první spotřební komuny v dějinách; čáslavský sněm byl nazván prvním národním shromážděním v kontinentální Evropě, vyhlásil 4 artikuly za zemský zákon, odmítl(!) Zikmunda za českého krále, čímž se povýšil nad panovníka a vznikl praprincip parlamentní demokracie; stanovení Chebského soudce; Petr Chelčický vycházející z amilitantních myšlenek husitství se stal duchovním původcem založení Jednoty bratrské, překrásného a moudrého dítěte, jež zrodila husitská revoluce; Basilejská kompaktáta; zavedení praxe volby pražského arcibiskupa zemským sněmem, s čímž musel nakonec souhlasit i sám Zikmund; rozvoj slovesné (učené traktáty, kázání, „noviny", relace a manifesty známé po celé Evropě) a písňové tvorby (píseň byla základem husitské liturgie); pozitivní ohlasy husitství v zahraničí (byly však výjimkou); omezení negativních stránek německého vlivu u nás; … Již nelze pokračovat, abych nebyl podezříván z mentorování, to bych nerad…
Na závěr je třeba konstatovat, že husitství bylo nepřehlédnutelným fenoménem pozdního středověku, čehož si nemohla nevšimnout i moderní zahraniční historiografie počínaje 2. pol. minulého století.
Na závěr je třeba konstatovat, že husitství bylo nepřehlédnutelným fenoménem pozdního středověku, čehož si nemohla nevšimnout i moderní zahraniční historiografie počínaje 2. pol. minulého století.
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 20 led 2006 23:58, celkem upraveno 4 x.
Negativa
Husitské války měly tíživý dopad na ekonomiku státu s neblahými sociálními doprovodnými otřesy, hlavní příčinou byla ekonomická blokáda země a astronomické náklady na vedení války; válkou bylo spousta selského lidu odlákána od pluhu s tím, že po válce se k němu již nechtěli navrátit; omezení těžby stříbra v kutnohorských dolech s tragickými následky v podobě pasivní bilance zahraničního obchodu; likvidace dálkového obchodu, jehož trasy byly vyvedeny mimo území českého království; přesuny v držbě nemovitého majetku bez záznamu do zemských desek; atd. (je třeba objektivně připomenout, že obnova hospodářství po válce probíhala relativně rychle, a to hlavně za vlády Jiřího z Poděbrad, krále kališnického vyznání)
Fatálním omylem duchovních vůdců revoluce bylo to, že již v počátcích hnutí byla odmítnuta snaha vyčlenit kališnickou církev z lůna všemocné církve římsko-katolické ve smyslu pozdějších reformovaných církví v 16. st.; ztráta pozice pražské univerzity označované jako kacířské učiliště (nedá se však jednoznačně říci, že by utrpěla kvalita výuky na artistické a teologické fakultě), odchod zahraničních mistrů; bylo zničeno mnoho církevních budov i staveb, ke konjunktuře došlo až za Jagellovců(!); OBRAZOBORECTVÍ, (pomiňme ideologické důvody); omezení výtvarného umění takřka na nulu; atd. …
Fatálním omylem duchovních vůdců revoluce bylo to, že již v počátcích hnutí byla odmítnuta snaha vyčlenit kališnickou církev z lůna všemocné církve římsko-katolické ve smyslu pozdějších reformovaných církví v 16. st.; ztráta pozice pražské univerzity označované jako kacířské učiliště (nedá se však jednoznačně říci, že by utrpěla kvalita výuky na artistické a teologické fakultě), odchod zahraničních mistrů; bylo zničeno mnoho církevních budov i staveb, ke konjunktuře došlo až za Jagellovců(!); OBRAZOBORECTVÍ, (pomiňme ideologické důvody); omezení výtvarného umění takřka na nulu; atd. …
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
+/-
Tak a teď můj příspěvek vypadá uboze. No nevadí, lepší, že je tu souhrn husitství, ze kterého si muže každý udělat svůj názor, nebo zkorigovat stávající. Paradoxně tak možná husitství bylo daleko větším krokem pro Evropu a lidstvo, než pro čechy. Velký skok pro lidstvo, ale malý pro českého člověka.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: +/-
Doufám, že z toho nebudete mít "mindrák". To bych opravdu nechtěl. Věnuji se dějinám husitské revoluce poloprofesionálně přes 20 let, skoro jako své "druhé profesi", tak bych o husitství měl malinko něco vědět. Ostatním obdobím již méně. Když už jsem to nakousl: nejméně mě zajímají nejstarší dějiny, fascinují mě období vlády posledních Přemyslovců, Lucemburků s akcentem na Karla IV., a Václava IV., dále pak dějiny stavovského povstání, třicetileté války a trochu období vlády Marie Terezie. Pak už jen Národní obrození a 1. republika. Zcela mimo můj zájem jsou dějiny 1. a 2. svět. války. Rozepsal jsem se trochu více, abyste s porozuměním přijímali některé mé názory na tomto fóru.Ježek píše:Tak a teď můj příspěvek vypadá uboze. ...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 20 led 2006 23:56, celkem upraveno 1 x.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
mindráky a historická období
Těch 20 let je vidět, to se na tomto fóru neztratí. Mě to nevadí, jen jsem konstatoval fakt
Já jsem dospěl k tomu, že každé období je zajímavé, jen není v mých silách se věnovat na dobré úrovni všem obdobím ani by mne to nebavilo, můj je středověk a to si říkám, že je přede mnou mnoho knih. Kdybych napsal období našich dějin, tak Přemyslovci, v druhém sledu Lucemburkové a rané dějiny, možná třicetiletá válka, 20. století. Nakonec novověk. Pokud se chci nějak profesionálněji věnovat středověku, tak na ty ostatní období nebude čas ani vůle.
Co je to poloprofesionalní věnování se husitství?
Já jsem dospěl k tomu, že každé období je zajímavé, jen není v mých silách se věnovat na dobré úrovni všem obdobím ani by mne to nebavilo, můj je středověk a to si říkám, že je přede mnou mnoho knih. Kdybych napsal období našich dějin, tak Přemyslovci, v druhém sledu Lucemburkové a rané dějiny, možná třicetiletá válka, 20. století. Nakonec novověk. Pokud se chci nějak profesionálněji věnovat středověku, tak na ty ostatní období nebude čas ani vůle.
Co je to poloprofesionalní věnování se husitství?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: mindráky a historická období
Proto je nezbytně nutné se v naší tisícileté historii zaměřit na relativně krátký úsek dějin a tomu se věnovat.Ježek píše:...Já jsem dospěl k tomu, že každé období je zajímavé, jen není v mých silách se věnovat na dobré úrovni všem obdobím ...
Co je to poloprofesionalní věnování se husitství?
Poloprofesonálně proto, že nemám potřebné odborné vzdělání, čehož nepřestanu litovat. Bohužel. A poloprofesionáně proto, že se za tím skrývá obrovské množství času strávené četbou, ale hlavně porovnáváním odborné literatury (Palacký, Pekař, Kejř, Kalista, Masaryk, Spěváček, Sousedík, čornej, Šmahel, ...), protože se jedná o husitství nezbytnou výbavou je i znalost Bible a to nejenom Nového, ale i Starého zákona, bezpočet i násobných návštěv muzejí a výstav s husitskou tématikou a v neposlední řadě "znalost" latiny, kterou jsem se učil jako samouk, ...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
reformace x kacíøství
Dovolím si malou, leč důležitou připomínku k tématu. Je to těžké, když západní (frankocentrická) historiografie vnímá Husitství ne jako 1. reformaci, ale jako poslední velké středověké kacířství, i přes dobové rytiny, kdy od Husa si Luther zapaluje pochodeň.
Re: reformace x kacíøství
Jak která a jak kdo. Např. Ernest Denis, významný francouzský slavista a velký příznivec Palackého je dokladem pravého opaku. Historik, který se věnoval českým dějinám od husitké revoluce do 30-leté války. Disertační práce, kterou Denis obhajoval na staroslavné Sorboně, se týkala právě husitství. Jeho obhajoba byla tak plamenná, že ho někdo z auditoria upozornil na to, že kdyby Denis žil v době Husově, nutně by skončil též na hranici. Na to Denise prohlásil, že nebýt Husa a husitů nestál by zde na půdě Sorbony a nemohl by tuto práci obhajovat. Další dotaz z komise zněl: "Vy byste pane Denisi chtěl vyhladit všechny Němce?" Denisova odpověď byla příznačná: "Všechny ne, pouze ty, kteří se snaží násilně získat cizí území a na nich vládnout!" Denis svoji disertační práci s úspěchem obhájil a ve svých devětadvaceti letech získal doktorát.Ježek píše:... Je to těžké, když západní (frankocentrická) historiografie vnímá Husitství ne jako 1. reformaci, ale jako poslední velké středověké kacířství, i přes dobové rytiny, kdy od Husa si Luther zapaluje pochodeň.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů