Já jen ještě malou poznámku ke (svatému) Václavovi, která souvisí s Dušanem Třeštíkem. 28. září t.r. jsem ji v jeho vlastním podání slyšel ze záznamu na ČR2-Praha a moc se mi líbila, protože podle mě zcela přesně vystihuje nejen povahu, ale i zahraniční a vnitřní politiku obou bráchů. A ona krátká Třeštíkova věta zní: "Václav byl rozvážný a Boleslav odvážný."...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 11 říj 2007 09:19, celkem upraveno 1 x.
Jiøí Motyèka píše:Já jen ještě malou poznámku ke (svatému) Václavovi, která souvisí s Dušanem Třeštíkem. 28. září t.r. jsem ji v jeho vlastním podání slyšel ze záznamu na ČR2-Praha a moc se mi líbila, protože podle mě zcela přesně vystihuje nejen povahu, ale i zahraniční a vnitřní politiku obou bráchů. A ona krátká Třeštíkova věta zní: "Václav byl rozvážný a Boleslav odvážný."...
Hezký ... a taky to byl Třeštík, kdo se zamyslel nad jmény obou bratří , že vlastně znamenají totéž, a že tedy oba rodiče si přáli pro oba syny - to samé ...Více slávy.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Jiøí Motyèka píše:Toto období zneužití svatováclavského symbolu je kapitolou samou pro sebe odehrávající se ve složité době, kterou nikdo z nás (teda aspoň doufám) bohudík na vlasní kůži nezažil. Můžeme tak "posuzovat" pouze z ústního podání a literatury.
Také proto byli socani svého času proti tomu, aby byl tento svátek zařazen mezi státní. Sám Zeman hřímal od řečnického pultíku v parlamentu, že sv. Václav je pro neho zosobněním cituji "servility a kolaborace"...
Já si za 1) vůbec nemyslím, že byl Václav svatý - byl to člověk své doby a že z něj Gumpold a Kristián, kteří rozhodně nebyli nakloněni Čechům a jejich samostatnosti, začali dělat ikonu hned po jeho smrti, to je už samo o sobě podezřelé. A je dobře vidět to v souvislostech. Byl prostě použit, protože byl poddajný a "šikovně" mrtvý...
za 2) myslím, že v tom má naprostou pravdu. Václav bohužel je symbolem poddajnosti a slabosti. Nebyl schopen sjednotit české vojvody, aby se postavili Bavorům, tak raději souhlasil s ožebračováním rodícího se státu. Také proto jej zneužívala jak katolická církev, tak nacisté - jako "vzor" pokory, neodporování zlu.
Ještě Švejk a jdu se hodit rybám... Pěkně děkuju, za takové "symboly"
No tak tohle jsem ani nečekal. Zmaten, utíkám. Ta dvojka je ale fakt hnusná.
Bolenem býti, tak bych trhal jako blázen
Georg píše:...A pokud budu objektivní,musím připomenout i vraždu umučením Jana Sankandera za účasti stavovských komisařů v olomoucké kobce v březnu 1620.
Ano, svatý Jan Sarkander je jednou z černých kaněk na stránkách popsaných dějinami protestantizmu. Přesto jsou ještě některé nejasnosti kolem života a smrti tohoto světce. To tvrdí s opatrnou skepsí nekatolíci. Katolíkům je pochopitelně vše jasné...
Byl bych však velice nerad, aby tento světec zavdal příčinu k tomu, že bychom zde začali dělat bilanci a statistiku, kolik mrtvých má svědomí církev, která za hlavu pozemské instituce společenství věřících považuje nejvyššího biskupa římského a kolik ostatní církve, které za hlavu své církve, a to i té pozemské pokládají Ježíše Krista. Tato bilance, to mi věřte, by nevyzněla pro tu prvně jmenovanou církev příznivě.
KOMOÑ píše:Já sem se tady chtěl zeptat,co je s ostatky druhého pražského biskupa Vojtěcha.Je pořád v Hnězdně?
A prozkoumal jeho ostatky vůbec někdo?
Ono to s nimi je trochu vtipný - existují asi troje. Břetislav si je sice odvezl domů do Čech, ale pak se našly v Polsku další. Na podrobnosti se podívám ...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Jen se vyjádřím k hlasovací otázce - přijde mi nedobře položená. Položila bych ji víc osobněji - např. Čím jsou pro vás svatí?
Jinak hlasování klame. V zásadě vypovídá víc o církevní "příslušnosti" jednotlivých respondentů než o čemkoliv jiném.
Troufám si odhadnout respondenty:
6 katolíků
2 radikální protestanté
4 umírnění protestanté příp. nezařazení intelektuálové tíhnoucí k duchovnu
1 ateista, příp. "nezralý" či "zhrzený" katolík
A spojení "svatí - pantheon"? Hluboká neznalost či vyzývavost?
Augustina píše:...Položila bych ji víc osobněji - např. Čím jsou pro vás svatí?...
Změněno.
Augustina píše:...Troufám si odhadnout respondenty:
...
2 radikální protestanté...
Ale to mohou být klidně taky ateisti...
Augustina píše:...A spojení "svatí - pantheon"? Hluboká neznalost či vyzývavost?
Ne. Nehledej v tom nic vyzývavého. Je třeba mít stále na paměti, že tento "ateistický" server není o religionistice, ale především o historii s akcentem na středověk. O religionistice a přidružených tématech jsou úplně jiné servery.
Augustina píše:...A spojení "svatí - pantheon"? Hluboká neznalost či vyzývavost?
Ne. Nehledej v tom nic vyzývavého. Je třeba mít stále na paměti, že tento "ateistický" server není o religionistice, ale především o historii s akcentem na středověk. O religionistice a přidružených tématech jsou úplně jiné servery.
Aha.
Ale přiznám se, že když někdo založí hlasování, vidím v tom zájem o dané téma. Proto mě zarazilo tohle naprosto absurdní spojení. V takových chvílích mám tendenci "opravovat" vědomosti dotyčného. (Podmíněné určitě nejen výchovou ve většinově ateistické společnosti, ale zcela jistě i signály, které katol. církev sama o sobě, třebas nevědomě, vysílá.)
Jinak se vám určitě do tohoto diskuzního Fora plést nebudu - pročetla jsem si několik diskuzí a smekám před vašimi znalostmi z historie, vůbec bych nebyla schopná se adekvátně zapojit. Primárně mě zajímá především to téma rušení klášterů při josefínských reformách.
KOMOÑ píše:Já sem se tady chtěl zeptat,co je s ostatky druhého pražského biskupa Vojtěcha.Je pořád v Hnězdně?
A prozkoumal jeho ostatky vůbec někdo?
Ono to s nimi je trochu vtipný - existují asi troje. Břetislav si je sice odvezl domů do Čech, ale pak se našly v Polsku další. Na podrobnosti se podívám ...
No a zkoumal už je někdo?Já jen,že by už mohli být známé výsledky ohledání sv.Václava-snad i s DNA z morku jeho kostí,že by šlo konečně jednoznačně prokázat příbuznost-jak jsou dalece nebo blízce příbuzní s ohledem na to,který z Přemyslovců může za Slavníkovskou větev.
KOMOÑ píše:Já sem se tady chtěl zeptat,co je s ostatky druhého pražského biskupa Vojtěcha.Je pořád v Hnězdně?
A prozkoumal jeho ostatky vůbec někdo?
Ono to s nimi je trochu vtipný - existují asi troje. Břetislav si je sice odvezl domů do Čech, ale pak se našly v Polsku další. Na podrobnosti se podívám ...
No a zkoumal už je někdo?Já jen,že by už mohli být známé výsledky ohledání sv.Václava-snad i s DNA z morku jeho kostí,že by šlo konečně jednoznačně prokázat příbuznost-jak jsou dalece nebo blízce příbuzní s ohledem na to,který z Přemyslovců může za Slavníkovskou větev.
... tímto se ( dosti důkladně ) zabývá PhDr. Jiří BÍLEK, CSc. ve čtvrtém dílu souboru HÁDANKY NAŠÍ MINULOSTI. Je velice těžké z toho udělat výtah, který by byl tak smysluplný, jako jeho statě. Popíše událost, rozebere ji a pak nastíní několik možných variant ... jak k tomu došlo. To vše podkládá známými fakty, ale současně nezapomíná ani na legendy atd.
Greywolf píše:... tímto se ( dosti důkladně ) zabývá PhDr. Jiří BÍLEK, CSc. ve čtvrtém dílu souboru HÁDANKY NAŠÍ MINULOSTI.
Nechci nic říkat, ale já osobně autory takzvaných hádanek či tajemna z naší minulosti za příliš důvěryhodné nepočítám .
Loni,přibližně v létě otevřeli hrob svatého Václava, o kterém se můj obíbenec Milš Zeman vyjádřil jako o patronovi kolaborace s němci(a má pravdu),vzali mu vzorky z morku kostí a vyjádřili se,že výsledky budou za rock...
Rock se sešel s rockem a mě to začíná zajmat.Vědecká společnost čeká senzace.I já je čekám.Ne pohádky!
Tak by mě docela zajmalo,jak je to s ostatky sv.Vojtěcha(jediného patrona,kterého mám v lásce),protože analýza DNA jedině může prokázat,jak dalece sou dopravdy příbuzní s Přemyslovci-což v rámci výsledků a s přihlédnutí předpoládané rodinné souvisloti rodokmenu jde zjistit.
Tělo mrtvého Vojtěcha vykoupil v roce 997 od pohanských Prusů polský kníže Boleslav I.
- V roce 1000 daroval jeho rámě císaři Otovi III. On daroval části ostatků několika kostelům o Evropě - v Cáchách, možná v Reichenau i Churu, v Římě na Isola Tiberina, klášter v Pereum získal jeho palec. Všechno to asi nebude, ostatky se mohly dál dělit a posílat dále.
- Jeho tělo bylo uloženo v polském Třemešně, je možné, že Chrabrý zde několik kostí nechal. Poté bylo převezeno do Hnězdna, odkud ho odvezl v roce 1039 Břetislav. Teď je ve sv. Vítu
- Jeho hlava se našla v roce 1127 v Hnězdně.
Komplikované téma, třeba o tom někdy někdo něco napíše, bakalářskou práci nebo tak
Když někdo podsouvá, že Vojtěch byl Evropan, tak má pravdu, dnes je po celé Evropě
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.