Pokusím se. A začal bych sv. Petrem.Przemysl de Nyestieyky píše:...proto by jistě nebylo od věci, v tématu Středověká bible, nasměrovat diskusi trochu tímto směrem... Tedy "patronát" svatých, počátky a rozšíření klášterní působnosti, biblický vliv na běžného člověka, potažmo šlechtice...
Když se Ježíš ptal svých učedníků za co ho považují, Šimon Jonášův mu odpověděl, že za Mesiáše a Syna Božího. Vyjádřil tak za ostatní svoje přesvědčení i svoji víru. Jeho Mistr mu odpověděl: „A já ti pravím, že ty jsi Petr; a na té skále zbuduji svou církev … Dám ti klíče od království nebeského, …" (Mt 16: 18, 19).
Od tohoto textu si (katolická) církev vyložila primát římského biskupa, který usedá na stolec, který je nazván po sv. Petrovi. Papež stojící v čele církve je tedy podle tohoto výkladu nástupcem Petrovým na zemi. Dokonce se objevilo podezření, že církev vložila tato slova do evangelia proto, aby si obhájila a prosadila svoji vládu nad lidmi. čím tady vlastně Ježíš pověřil Petra? Výklad reformátorů církve byl poněkud jiný. Luther, Kalvín i Zwingli se shodovali v tom, že „skálou“ Ježíš označil Petra jako věřícího a nikoli jako osobu. Tou opravdovou skálou byl pro všechny reformátory počínaje Viklefem a Husem pouze Ježíš Kristus. Ježíš tak vlastně vyjádřil přesvědčení, že na Petrovi, na základu pevném jako skála vybuduje pozemskou církev, předobraz Božího království. Ježíš věděl, že církev se bude rozvíjet i po Petrově smrti a Jeho slova byla tedy určena konkrétnímu historicky doloženému apoštolovi, který bude pokračovat v Jeho započatém díle a stane se pozemským fundamentem církve…
Petr je tedy ve výkladu katolické církve fortnýřem Nebeského království, od jehož brány má klíče. Proto je zobrazován s atributem velkého klíče.