Benešovici

šlechtické rody i jednotlivé osoby, šlechtické zvyky. Heraldika, genealogie ...

Moderator: elizabeth

User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

mmac wrote:Jak víme že šlo o někoho z Kvasic, když se po nich ani nepsal ? A jestli to víme, mohl to byt třeba syn, který byl v době prodeje Kvasic (1434 nebo dřív) ještě neplnoletý ? Protože proč by potom Kvasice prodávala vdova s dcerou ?
Doložený v r. 1410 jako syn Beneše z Kvasic, manžel dcery Hanuše z Lešné. Krátce nato vstupuje Hanuš do spolku s svými dcerami a zeti - zde je Milota z Lazník uveden jako manžel Veroniky.

V Kvasicích byla dcera Anna, s manželem Alešem z Ronova (spolek 1420), ona prodává Kvasice Ješkovi Kuželovi z Žeravic.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

jo tak to je jiná ... :clap:
s tou Veronikou ale asi už neměli mužské potomky, protože Lešnou po nich dědil Pavlík z Pržna.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

Ne, nebyl to syn Beneše - v té listině je uveden jen jako Milota. V deskách je uvedena jako jeho matka Katruše. Katruše z Lomnice, byla manželka Budiše, doloženo v roce 1397 (v roce 1391 Budiš uzavírá spolek pro případ bezdětnosti). Trávník kupuje také Budiš od Oneše z Chválkovic v roce 1384.
Takže syn Budiše. Tím spíš by nezaráželo, že nezdědil Kvasice, ale zdědily ho jeho sestřenice.
Teoreticky tak mohl existovat Milota, syn Beneše z Kvasic, ale podle mne by se objevil v té listině, kde Beneš vypočítává své dluhy a Beneš by to nenechal řešit Lacka z Kravař.

Ohledně Lešné - tam byl výslovně spolek, že v případě smrti (potomci nejsou zmíněni) Miloty, jeho majetky tam zdědí Pavlík (Hanuš Lešnou poměrně pracně v 80. a 90. letech sceloval a stala se centrem menšího panství, které získal, tak zde asi byla ze strany jeho příbuzných o arondaci). Potomky jsem ale (zatím) nezkoumal, mohli být, nemuseli.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

Tak ještě jinak. Ten Milota z Trávníka byl manžel (1418) Anny z Cimburka, sestra https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Tova% ... z_Cimburka" onclick="window.open(this.href);return false;
Takže Milota, manžel Veroniky, z listiny Beneše byl někdo jiný.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

Tak to už je trochu moc ... budu to muset trochu ztrávit :doh:

A zas jakýsi problém : Beneš z Cvilína ... je někde výslovně uvedeno "z Cvilína" ?? Jakože z toho hradu u Krnova, jestli se tak vůbec jmenoval ... protože jsem narazil na to, že Lobenstein není hrad ale dnešní Úvalno :think:

Ale ještě k tomu Milotovi a jeho držbě Trávníka ... psal jste to (Ježek) 2. 10. - ... Budiš jí (Katruši) vzápětí (1397) zapisuje 300 kop na Trávníku a 200 na Tlumačově ... Předpokládám, že ves Trávník sice patřila ke kvasickému panství, ale Milota po své matce zdědil právě těch 300 kop, což mohla být klidně hodnota celé vesnice (možná tehdy ještě s tvrzí). Mohl se na Tráníku usadit a pak by se psal z Trávníka ... Narazil jsem ještě na toto : ... Tvrz (v Kvasicích) byla v roce 1423 obléhána a poté vypálena, kým a kdo byl její obránce, není přesně známo. K vypálení došlo při tažení husitských vojsk na Moravu v roce 1423, v té době byla vypálena i nedaleká tvrz v Trávníku. Krátce nato ... bla bla.
Milota tedy čistě teoreticky mohl padnout při obraně, ale ne Kvasic, ale Trávníka. Nemusel by se tak vzdávat čestného místa posledního mužského potomka pánů z Kvasic :dance:
Snad by to i vysvětlovalo, jak se Trávník ocitl zpátky u Kvasic ...

A ještě. Psal jste (Ježek toho 2. 10.), že ... Kvasice prvně vystupují v pramenech v roce 1248, na listině biskupa Konráda, kdy se podle nich píše Ondřej. Teď jsem kdesi narazil na to, že po Kvasicích se poprvé psal roku 1248 Ondřej, syn Beneše z Benešova !! Chci se přesvědčit, jestli je tam opravdu to "syn Beneše z Benešova", nebo si to zas někdo domyslel, ale nedaří se mi tu Konrádovu listinu najít ... víte kde je k vidění ?
Last edited by mmac on 25 Oct 2015 02:03, edited 1 time in total.
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

Už to mám ... je to CDM III, str. 84, č. 117 (http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 69&page=89" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ale je tam jenom Andreas de Chwaschiz, takže to mohl být jak syn Beneše z Benešova, tak jeho vnuk ... a to "Chwaschiz" taky nezní zrovna přesvědčivě ...
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Benešovici

Unread post by Laurentius »

Cvilín se používá hlavně jako český název hradu Lobenstein. Úvalno, Cvilín a Branice leží v těsné blízkosti.
Používá vůbec Beneš "ze Cvilína" někde nějaký predikát mimo "z Benešova"? (1251 Beneš z Benešova) On se stejně píše podle svého úřadu - podkomoří, později komorník a purkrabí ve Znojmě.
Jinak podle výzkumů hrad Lobenstein byl postaven někdy kolem poloviny 13. století nebo spíš i před polovinou podle nějakých románských prvků. Byl tam celkem podrobný archeologický výzkum. Ten název Lobenstein měl přejít i na okolní osadu.
Vyloženě predikát z Úvalna se dokládá až u jeho syna Beneše k 31.8.1279, ale je to psáno jako - "dominus Benesius de Chumlow"
28.8.1282 – dominus Benessius de Branicz filius quondam domini Benessii de Czwilin burchrauii Znoymensis bone memorie
1288 - Bohdalus burcravius de Czevelin
spolumajitelem je Petr z Lobenštejnu - 1380 – Petir von Lobenstein ….. 1381 ad manus Petri de Czwiliin
1430 – „das Patronatsrechte von jeher dem Schlosse Lobensteyn alias Czwilin zukomme…“
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

tak to jo ... už jsem se lekl, že ten název Cvilín je z nějakých jiných časů. Stejně se mi zdá podivné, že Cvilín byl zeměpanský ( ? ) a Úvalno a Brantice byly v držení Beneše. Předpokládám, že držel území, které pozděli tvořilo panství hradu Vartnova. taky je zajímavá listina : http://www.hbenesov.cz/zakladaci-listina-mesta/d-1377" onclick="window.open(this.href);return false; , kde mluví o "našem dědictví" ... kde k tomu panství pak přišli Holštejnové ? Odúmrť ?
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

Rodokmen pánů z Kvasic: http://www.e-stredovek.cz/rody.php?akce=slovo&id=22" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

A tady poster z konference: http://www.academia.edu/18271862/Social ... iddle_Ages" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

Zcela hypoteticky ... mohl by být Oldřich Stoš (předpokládám že z Bránice) druhým manželem Kateřiny (Kartuše), vdovy po Budišovi z Kvasic ?? Nějaký Oldřich Stoš totiž držel v letech 1407 - 1416 dočasně vytvořený stateček, který vznikl pojištěním věna manželky Budiše z Kvasic, a tvořil jej díl Tlumačova a (zaniklé) vsi Hoštínek a Olšovec. Po Oldřichovi Stošovi se jako další držitel připomíná v letech 1416 - 1417 Jan Ozor z Boskovic, podle výše uvedeného rodokmenu manžel Elišky z Trávníka.
Je mi záhadou, jak se vpasoval Oldřich Stoš mezi dědičné držitele, protože jinak v okolí nic nevlastnil (tedy pokud vím) ...
Víme o tom něco bližšího ??
_____________

Blbost !!! Nevim jak se maže příspěvek který je zcela nepatřičný :think:
Oldřich Stoš z Kounic byl majitelem Kvasic ... přehlídl sem to ...
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Benešovici

Unread post by elizabeth »

Chceš to smazat? Ale zase by to byla škoda mazat. I chybné vývody, opraví-li se (a zde se tak stalo téměř ihned) mohou být pro ostatní zajímavé, třeba se podobnou věcí také zabývali apod.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Benešovici

Unread post by Viola »

Laurentius wrote: Podle mě už 1307 musel být maršálek Tobiáš z Bechyně poměrně v letech a mohl mít dospělé děti.
Správné jméno a predikát maršálka je tedy Tobiáš z Bechyně?
gruny
Poddaný
Posts: 1
Joined: 08 Jul 2016 17:18

Beneš II.

Unread post by gruny »

Dobrý den.Hledám informace o zakladateli našeho města Horního Benešova - o panu Benešovi II. z Brantic a Úvalna, podkomořím Českého krále. Chtěl bych se o něm dozvědět něco bližšího a hlavně zda je známo místo jeho pohřbení. Jeho otec byl zeť Přemysla Otakara II. Vok I. sídlící na hradě Vartenberk a Uvalna.
Naše město bylo založeno v roce 1253.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Beneš II.

Unread post by Viola »

Ahoj,

vítáme Tě tady u nás. :) Prosím asi o přesun do Benešoviců.

Ten Beneš z Brantic je totožný s Benešem z Bránice, synem Beneše ze Cvilína? Ten je zmíněn v listině CDB VI č. 233 s. 285.
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

Myslím je potřeba trochu upřesnit tu větu - Vok I. sídlící na hradě Vartenberk a Uvalna ... Omlouvám se, ale nedává mi to smysl :-(
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

Věděl by někdo, kam do rodokmenu Benešoviců zařadit (jestli vůbec) Čeňka a jeho syny Štěpána a Petra, všichni se psali z Bechyně, a asi dalšího syna Janáče z Bechyně ?? Čeněk roku 1350 koupil Malenovice, Kvítkovice a Kračenovice, ke kterým zároveň přikoupil Tečovice, Otrokovice, Buňov, Lhotu, Louky a Březovou. Jako další držitel malenovického panství se roku 1355 připomíná Janáč (nebo Januš) z Bechyně s manželkou Hýzlou, údajně Čeňkův syn, který roku 1356 všechno prodal markraběti Janovi Jindřichovi.
Patřili k Benešovicům ?
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

mmac wrote:Podle Pajera (J. Pajer a kol. - Strážnice, kapitoly z dějin města, 2002) se Milota po smrti bratra biskupa Tobiáše z Bechyně, tedy po roce 1296, ujal dědictví po něm a usadil se v Benešově v Čechách, kde pokračoval ve stavbě hradu Konopiště, a v podstatě opustil Moravu. A v Benešově také roku 1307 zemřel.
Odkud je ta informace o přestěhování do Benešova v Čechách a smrti v roce 1307?

Podle mne je poslední listina MIloty z Dědic z roku 1302, vydaná ve Strážnici. Milota, který se píše podle Benešova dává velehradskému klášteru polovinu vesnice Leskovec na Opavsku. Myslím tedy, že jde o tamější, nikoliv český Benešov.

https://sources.cms.flu.cas.cz/src/inde ... 2&page=831" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
mmac
Rytíř
Posts: 170
Joined: 22 May 2015 19:15
Location: Holešov

Re: Benešovici

Unread post by mmac »

No jak sem napsal ... Jiří Pajer a kolektiv - Strážnice, kapitoly z dějin města, vydáno 2002 ... knížku už jsem dávno vrátil do knihovny takže se nemůžu podívat, jestli k tomu autor připojil nějakou poznámku ...
Myslím že autor vycházel z toho, že Milota údajně zdědil po bratrovi rozestavěné Konopiště, tedy přirozeně Benešov v Čechách ... uvedená listina myslím Milotovo bydliště nijak nekonkretizuje ... ale hádat se nebudu ... jak řikám - mám to z té knížky :whistle:
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Benešovici

Unread post by Ježek »

mmac wrote: Myslím že autor vycházel z toho, že Milota údajně zdědil po bratrovi rozestavěné Konopiště, tedy přirozeně Benešov v Čechách ... uvedená listina myslím Milotovo bydliště nijak nekonkretizuje ... ale hádat se nebudu ... jak řikám - mám to z té knížky :whistle:
To je spekulace, Konopiště by mělo být poprve zmíněno až v roce 1318.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.