Polská Rzeczpospolita rámovaná lety 1569 – 1795 je z hlediska formy unií Polska a Litvy a významově znamená Rzeczpospolita doslovný překlad latinského res publica. Rzeczpospolita byla „republikou“, ve které spravovala věci veřejné šlechta.
Literatura:
Martin WIHODA a kol: Dějiny Polska. NLN, Praha 2017.
Jan KVĚTINA: Šlechtická demokracie; Parlamentarismus v polsko-litevském státě v 16.–17. století. Nakladatelství Pavel Mervart, Červený Kostelec 2011. - http://www.pavelmervart.cz/kniha/slecht ... oleti-138/
Jan KVĚTINA: Mýtus republiky; Identita a politický diskurz raně novověké polské šlechty. Nakladatelství Pavel Mervart, Červený Kostelec 2020. - http://www.pavelmervart.cz/kniha/mytus- ... echty-643/
Rzeczpospolitě se v Dějinách Polska věnuje Miloš Řezník a dojem jsem měl rozpačitý. Na rozdíl od jiných období a vůbec jiných knih z edice dějin států se vůbec nevěnuje takovým politickým dějinám, jako který král nastoupil po kterém králi a co to znamenalo. Řezník hned přistupuje k výkladu toho, jaké procesy se v Rzeczpospolitě udály a nějaké krále jmenuje tehdy, pokud se jich to dotkne. Ale když jsem se tím prokousal a základní informace doplňoval odjinud, tak se mi právě to vysvětlování hodí.
Květina se věnuje republikánství Polska v obou knihách. Šlechtická demokracie je spíše deskriptivní, popisuje republikánské instituce a jejich chod. Mýtus republiky je více o mentalitách a polovina knihy se zbývá třemi významnými osobnostmi Rzeczpospolity. To byli Orzechowski, který obhajoval stávající systém včetně katolictví jako integrální součásti podstaty Polska; Modrzewski, který proti moci šlechty prosazoval větší moc měst a krále a který požadoval rozšíření svobody i pro bezprávné poddané; a Opalinski, který jako ideový předchůdce Thomase Hobbese požadoval silnou ústřední vládu jako prevenci chaosu.
Rzeczpospolita vycházela ze středověkého spojení Polska a Litvy. V Polsku r. 1370 vymřeli Piastovci a král Kazimír stihnul odkázat trůn uherským Anjouovcům. Králem se tak stal uherský král Ludvík z Anjou (1370-1382), který si více všímal Uher a polského a uherského vlivu na Rusi. Ludvík umírá bez synů, jeho dceru Marii si nakonec bere Zikmund Lucemburský a s ní získává uherský trůn. Poláci mají chvíli interregnum (1382-1384) a pak přijímají za svou královnu Ludvíkovu dceru Hedviku.
Korunovace Hedviky se účastnilo i litevské poselstvo a v únoru 1386 si Hedviku bere litevský kníže Jagello, který přijímá jméno Vladislav (1386-1434). Tím vstupuje na středoevropskou scénu dynastie Jagellonců.
Polsko a Litva jsou personální unií spojenou osobou panovníka. Zatímco na Litvě je velkoknížecí titul děděn, v Polsku je nový panovník volen. Zvolen byl s jakousi samozřejmostí králův potomek, ale dvakrát se epizodicky přihodilo, že Polsko a Litva měly vládce různé (v letech 1434-1447, 1492-1501). Roku 1501 byla přijata tzv. mělněnská unie, kde Poláci a Litevci dohodli společnou volbu krále a společnou měnu. Pro vnitřní politický život byla důležitá další akce r. 1505, kdy sejm přijal zásadu „Nihil novi“, tedy „Nic nového“. To znamenalo, že nové královy zákony mohly vstoupit v platnost až po schválení šlechtickou obcí.
Poslední jagellonský král Zikmund II. August (1548-1572) se r. 1564 nároků na dědičnost trůnu vzdal a zemřel bezdětný. Šlechta ke konci králova života r. 1569 vyhlásila tzv. Lublinskou unii, což je samotný počátek Rzeczpospolity. Polsko a Litva se touto unií stávají jedním státem, přičemž některé oblasti jižní Ukrajiny (např. Volyň) připadnou nyní přímo k Polsku.
Jagellonského dědictví se chtěli ujmout mj. Habsburkové, za něž jel orodovat Vilém z Rožmberka. Ten udělal takový dojem, že část Poláků nabídla korunu přímo jemu, což musel Vilém Habsburkům složitě vysvětlovat. Jako první král se prosadil Jindřich z Valois (1573-1575), bratr francouzského krále. Jenže po smrti svého bratra Jindřich prchá a stává se králem Francie. Pro Poláky to bylo samozřejmě zneuctění. Deset let pak vládne sedmihradský vévoda Štěpán Bathory (1576-1586) a pak Zikmund III. Vasa z rodu králů švédských. Švédsko ale bylo luteránské, nový polský král přestoupil na katolictví, čímž si znepřátelil původní vlast. Královské rodiny Polska a Švédska si pak kladly nároky na korunu toho druhého státu a Švédové vedení Gustavem II. Adolfem už za probíhající třicetileté války vytlačovali Poláky z Pobaltí a pustošili samotné Polsko. Švédové ale časem zjistili, že přepjali síly a byli z Pobaltí vytlačeni Rusy, kteří začali tlačit i na Poláky. Polsko se ocitlo v obklíčení reakčních monarchií Ruska, Pruska a Rakouska, což skončilo známým trojím dělením Polska ukončeným r. 1795, což je zároveň datum konce Rzeczpospolity. Chatrnou záminkou pro konečné dělení Polska bylo, že se vydalo cestou revoluční Francie. Polsko bylo plně obnoveno až po konci první světové války.
Sousloví „šlechtická demokracie“ je svým způsobem contradictio in adjecto, protimluv. Demo-kracie je vládou lidu, aristo-kracie je vládou urozených. Aby toho nebylo málo, tak v Rzeczpospolitě vládl král, kterého aristokracie korigovala, lze tedy mluvit i o stavovské monarchii. A protože šlechta v pozdní fázi dokázala svým právem veta paralyzovat průběh sejmu, někteří autoři hovoří o šlechtické anarchii..
Rzeczpospolita se vyjadřovala absolutní rovností v rámci šlechtického stavu a velkou nerovností šlechty vůči poddaným. Tak v 17. stol. byl přijat zákon, kterým se zakazuje užívat pojem nižší šlechta – každý šlechtic, i nemajetný, byl roven ostatním šlechticům. (MR, s. 248) Mezistavovská nerovnost o to více vynikne se srovnání s Benátkami, kde bezprávní lidé také nebyli připuštěni k jednání o zákonech, ale přijaté zákony se vztahovaly i na ně. V Polsku zůstával poddaný bezprávným objektem šlechtice bez ohledu na nějaký právní pokrok. A moderní doba jde do opačného pólu, když přijímá zákony právě na ochranu těch bezprávných, jako jsou zákony na ochranu dětí.
Květina se k tomu sousloví ve Šlechtické demokracii staví pozitivně. Není totiž podle něho absolutně dané, kdo všechno je lid. V liberální demokracii má volební právo každý dospělý svéprávný člověk, ale i tak jsou vyloučeni osoby nedospělé. Ve Švýcarsku neměly ženy volební právo až do r. 1971, přesto nikdo nezpochybňuje, že Švýcarsko bylo i do té doby demokracií. Pokud je onen lid omezen na šlechtickou část obyvatelstva, tak se ten systém dá teoreticky nazvat šlechtickou demokracií. Na druhou stranu Květina uvádí v poznámce protiargument, že pokud by se za lid prohlásilo politbyro komunistické strany, měl by se pak ten komunistický systém nazývat také demokracií, což už nesedí.
Poláci 18. století považovali Polsko a Benátky za jediné svobodné republiky, které navazovaly na antický republikánský Řím. (ŠD s. 29-30, MR s. 211)
V Mýtu republiky Květina zmírňuje a praví, že „ani po dočtení posledních stránek nebude patrně možné rozhodnout, zda polsko-litevské soustátí bylo, či nebylo republikou“ a bude se věnovat tomu, jak sami sebe vnímali Poláci tehdy. (s. 19-20)
Polská šlechta se ztotožňovala s ideou sarmatismu, tzn. polská šlechta a jen ona měla být potomky kmene Sarmatů, kteří ovládli zbylý polský lid. V rámci těchto Sarmatů by polští šlechtici byli vlastně jedinými skutečnými Poláky, a v rámci tohoto sarmatského= polského národa by rozhodoval všechen lid.
Většina polských myslitelů pak považovala Polsko za tzv. monarchia mixta, což byl harmonický stav vyvážené moci krále, bohaté šlechty (magnátů) a běžné šlechty/lidu. Převaha jednoho prvku pak ohrozila fungování společnosti – samotný král by zavedl tyranii, magnáti oligarchii a lid by zapříčinil chaos (např. MR, s. 168, Orzechowského názor na s. 389). Král je nejvyšším členem pospolitosti, ale nestojí nad pospolitostí (MR, s. 290); král také předsedá senátu, takže je i jeho součástí, senát pak není nějakým opozičním prvkem proti monarchii.
Orzechovski považoval republikánskou ideu za živoucí v probíhající praxi Rzeczpospolity, Modrzewski považoval republikánství za ideál, po kterém ale šlechta kvůli svému sobectví šlape. V současném chápání tvoří republika opak monarchie, ale v renesanci bylo podle Květiny takové chápání republiky nejvzácnější (s. 233). Jako smrtící pro republiku považovali aristokratický prvek humanisté z Nizozemí a někteří italští; za základ republiky považovali stav městský. (MR, s. 234)
Dnešní myšlení je tak trochu upřené na přesné definice (a s nimi na sympatizující, či antipatizující postoj k nim), což se týká i potřeby označit nebo neoznačit Rzeczpospolitu za republiku.
Když mi vyšel na našich stránkách článek o kořenech demokracie a rozesílal jsem odkaz po facebookových stránkách, dostal jsem myslím jednu soukromou zprávu a paní mi psala, že spíš čekala nějakou přesnou definici demokracie. Odepisoval jsem, že to je věc pro politology, mě zajímalo, z čeho všeho se dnešní demokracie vyvinula, popř. Z čeho všeho se spojila. A když se tohle pochopí, lépe se dá v demokracii orientovat, resp. ji pojmout a prožívat vědomě. Kdybych se dal přímo na hledání definice, vytratil by se z toho život.
Nebo ještě jinak. Můžeme najít skvělou, filosoficky vycizelovanou definici demokracie vybroušenou jako démant. Jenže definice, jakmile se jednou stanoví, zkamení, stane se klidně démantem, ale to je také nehybný, neživý kámen. A jakmile probíhá další vývoj, ten kámen/definice nepodléhá změnám, až je najednou zkamenělinou, fosilií, která už do světa nepatří. To je právě příklad švýcarské demokracie, která patří v mnoha ohledech mezi nejstarší v Evropě, ale která současně donedávna bránila volebnímu právu žen, což je v dnešním demokratickém světě absolutně mimo.. (I česká strana s názvem Švýcarská demokracie proti volební účasti žen nic nenamítá a na svých kandidátkách má také ženy).
U té Rzeczpospolity mi nejde o definici, nakolik byla nebo nebyla republikou nebo demokracií v dnešním slova smyslu. Jde mi o to zjistit, nakolik mohla přispět jako jeden ze zdrojů pro dnešní demokracii. A v širším záběru je to záminka ke zkoumání, nakolik k demokracii, tedy vládě lidu, přispěla právě aristokracie, tedy společensky přesně vymezená vláda urozených.