Dějiny od roku 1378 do roku 1526 (definitivní nástup Habsburků). Poslední Lucemburkové (Václav IV. a Zikmund), husitství, Habsburkové, Jiří z Poděbrad a Jagellonci. Světové dějiny v 15. a 16. století.
Kateøina_z_Landštejna píše:...ale jak se zjistilo, že vůbec něco někomu diktovala? On snad o tom existuje nějaký zápis? Oficiální dokonce???
Samozřejmě že panovnická kancelář, kde měl být list psán, si vedla regesta a kopiáře - tedy knihy v nichž byl zapisován veškerý obsah z kanceláře vyšlých a do kanceláře přišlých písemností. Díky těmto písařským knihám máme dnes zachycenu většinu písemností, protože originální vyhotovení se mnohdy ztratila nebo byla záměrně zničena...
V případě Francie je to BNF - na jejich stránkch je rozcestník. Kde jsou písemnosti doby Karla VII. a Johanky jsem nezjišoval
To není tak jisté - dokážeš rozlišit podvodníka, schizofrenika a náboženského blouznivce? A to, prosím, několik staletí zpětně? ... Jezus Nazarenus byl jako podvodník odsouzen a krucifixován, na to jsou sekundární písemné doklady, ale s Johankou se reálně neví ani kulový.
Šťastní ti, kdo mají sklerózu - nemusejí utrácet za alkohol, aby zapomněli
To není tak jisté - dokážeš rozlišit podvodníka, schizofrenika a náboženského blouznivce? A to, prosím, několik staletí zpětně? ... Jezus Nazarenus byl jako podvodník odsouzen a krucifixován, na to jsou sekundární písemné doklady, ale s Johankou se reálně neví ani kulový.
Ľudia v stredoveku boli silne veriacimi. Ja predstave, že mala vízie, celkom verím. Vízie mali už naši králi Árpádovci, vízie mali svätci a zrejme aj veľká väčšina stredovekých heretikov a mystikov.( Heretik a svätec mali vždy blízko. ) Je samozrejme otázka, či to bola skôr skúsenosť, intuícia, schizofrénia, alebo niečo iné. Aj dnešné managerské školenia sú plné vecí, ktoré s vedou nemajú nič spoločného, a špičkový manager je človek, ktorý to má "vrodené". Podobne to mohlo byť aj s Jean d´Arc.
Johanka vůbec nemusela slyšet hlasy svatých,ale nýbrž těch černých.Cožpak by ji andělé naváděli k bojům,tedy zlu.Nebo to byli halucinace,což sedospívajícím a přecitlivělím dívkám stává.Nakonec z obavy kontaktu se stranou zla ji církev v pozadí obvinila z čarodějnictví a dala světské moci upálit.
thovtt píše:Johanka vůbec nemusela slyšet hlasy svatých,ale nýbrž těch černých.Cožpak by ji andělé naváděli k bojům,tedy zlu.Nebo to byli halucinace,což sedospívajícím a přecitlivělím dívkám stává.Nakonec z obavy kontaktu se stranou zla ji církev v pozadí obvinila z čarodějnictví a dala světské moci upálit.
Hlavně ji obvinili Angličani a přes velmi nedobrého biskupa ji nechali upálit. A byla rehabilďtována velmi rychle a bez problémů. Nikdy u ní nic kacířského nebylo, byl to čistě politický proces. Podobně jako u nás proces proti děkanovi tuším z Frýdku, nebo kde na severu Moravy za Bobliga a jeho inkvizice. Podobné jednání už v evangeliích předpověděl Ježíš.
slavicekvac píše:
Hlavně ji obvinili Angličani a přes velmi nedobrého biskupa ji nechali upálit. A byla rehabilďtována velmi rychle a bez problémů. Nikdy u ní nic kacířského nebylo, byl to čistě politický proces. Podobně jako u nás proces proti děkanovi tuším z Frýdku, nebo kde na severu Moravy za Bobliga a jeho inkvizice. Podobné jednání už v evangeliích předpověděl Ježíš.
Ja neviem. Stredovek si z podobnými "pannami - bojovnicami" dosť nevedel čo počať. (Ani z učenými a sebavedomými ženami, akou bola Eleanor Aquitánska.) Obvzlášť s tými, čo sa radi obliekali (horibile dictu!) do mužských šiat. Nepochybujem o tom, že Johankin proces bol (podobne ako mnohé iné, napr. templárov, či Jana Husa) zinscenovaný, ale nie som si istý, či Johanku by bol čakal dobrý osud keby sa nedostala do rúk Angličanom.
slavicekvac píše:
Hlavně ji obvinili Angličani a přes velmi nedobrého biskupa ji nechali upálit. A byla rehabilďtována velmi rychle a bez problémů. Nikdy u ní nic kacířského nebylo, byl to čistě politický proces. Podobně jako u nás proces proti děkanovi tuším z Frýdku, nebo kde na severu Moravy za Bobliga a jeho inkvizice. Podobné jednání už v evangeliích předpověděl Ježíš.
Ja neviem. Stredovek si z podobnými "pannami - bojovnicami" dosť nevedel čo počať. (Ani z učenými a sebavedomými ženami, akou bola Eleanor Aquitánska.) Obvzlášť s tými, čo sa radi obliekali (horibile dictu!) do mužských šiat. Nepochybujem o tom, že Johankin proces bol (podobne ako mnohé iné, napr. templárov, či Jana Husa) zinscenovaný, ale nie som si istý, či Johanku by bol čakal dobrý osud keby sa nedostala do rúk Angličanom.
Nějak si neumím hrát v histori na kdyby. To by byl jiný život a smrt, jako u kohokoliv jiného. Janu popravili Angličani a měli proč hlavně kvůli válce a politice. Byla to odveta.
slavicekvac píše:
Nějak si neumím hrát v histori na kdyby. To by byl jiný život a smrt, jako u kohokoliv jiného. Janu popravili Angličani a měli proč hlavně kvůli válce a politice. Byla to odveta.
Samozrejme, máte pravdu s tým "kdyby". Keď sme už ale pritom, že Johanka bola odsúdená v politickom procese, viem si dosť dobre predstaviť, že jej blahorečenie bolo tiež čiastočne politické, minimálne v zmysle politicky podporené. Pápeži sídlili v tej dobe ešte v Avingnone, čiže boli pod priamym vplyvom francúzkeho kráľa. ( Kúsok sa mi zmývajú roky, nikdy som v nich naozaj nebol dobrý, , môžem sa mýliť. Ostatne aj taký Klement V. nebol až takou bábkou Filipa IV. za akého sa často pokladá). Francúzom sa Johanka ako živá, tak ako Svätica každopádne veľmi zišla, ich bojová morálka po zväčša prehratých bitkách nebola nic moc.
slavicekvac píše:
Nějak si neumím hrát v histori na kdyby. To by byl jiný život a smrt, jako u kohokoliv jiného. Janu popravili Angličani a měli proč hlavně kvůli válce a politice. Byla to odveta.
Samozrejme, máte pravdu s tým "kdyby". Keď sme už ale pritom, že Johanka bola odsúdená v politickom procese, viem si dosť dobre predstaviť, že jej blahorečenie bolo tiež čiastočne politické, minimálne v zmysle politicky podporené. Pápeži sídlili v tej dobe ešte v Avingnone, čiže boli pod priamym vplyvom francúzkeho kráľa. ( Kúsok sa mi zmývajú roky, nikdy som v nich naozaj nebol dobrý, , môžem sa mýliť. Ostatne aj taký Klement V. nebol až takou bábkou Filipa IV. za akého sa často pokladá). Francúzom sa Johanka ako živá, tak ako Svätica každopádne veľmi zišla, ich bojová morálka po zväčša prehratých bitkách nebola nic moc.
U všech svatých se vždy hledí na výsledky jejich života. Politika v tom může hrát roli, je to taky život, mnohdy velmi ovlivňující životy jiných. Jestliže jsou výsledky, ted "ovoce" skutků dobré a to objektivně, pak není důvod pochybovat o svatosti - to jest úcty k člověku s nadějí na jeho pobyt v nebi
slavicekvac píše:
U všech svatých se vždy hledí na výsledky jejich života. Politika v tom může hrát roli, je to taky život, mnohdy velmi ovlivňující životy jiných. Jestliže jsou výsledky, ted "ovoce" skutků dobré a to objektivně, pak není důvod pochybovat o svatosti - to jest úcty k člověku s nadějí na jeho pobyt v nebi
Nepochybujem o Johanke. (Mám rád bojovné sväté a svätých, nie náhodou sú mojím koníčkom rytierske rády ) Zamýšľal som sa trocha iba nad procesom. Myslenie moderného človeka, občas nepustí.
slavicekvac píše: U všech svatých se vždy hledí na výsledky jejich života. Politika v tom může hrát roli, je to taky život, mnohdy velmi ovlivňující životy jiných. Jestliže jsou výsledky, ted "ovoce" skutků dobré a to objektivně, pak není důvod pochybovat o svatosti - to jest úcty k člověku s nadějí na jeho pobyt v nebi
U všech ne, co církevní spisovatel Jan CHrysostom, byl prohlášen za svatého, ale proč?. Vždytˇpo jeho proslovu byla roku 1096 vyvražděna polovina židů ve Wormsu.
maresch píše:
U všech ne, co církevní spisovatel Jan CHrysostom, byl prohlášen za svatého, ale proč?. Vždytˇpo jeho proslovu byla roku 1096 vyvražděna polovina židů ve Wormsu.
Jan Chrystosom zemřel na začátku 5. století!
Klíčovou roli během 1. kruciáty hrál Petr Poustevník, ale ten se nikdy nestal svatým.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.