Tohle jo.., ale asi zabíháme jinam, původní otázka byla, odkdy mluvit o franské říši, jestli od doby jejího sjednocení včetně oblastí východně od Rýna a jestli i tato oblast patří k centru franské říše..Raptor píše:Však já netvrdím, že bylo těžištěm zájmu (hospodářsky ostatně stagnovalo), ale že mohlo představovat zdroj příjmů kvůli docela úrodné půdě.Ingolf píše:V tomhle smyslu ano, byl to poslední krok ke spojení etnických Franků do státu, který pak expandoval dál. Ale ty zarýnské oblasti stejně stály mimo těžiště zájmu králů, plné začlenění těch Frank (pozdější vévodství Franky, latinsky Franconia) proběhlo až za toho Karla Martela.Raptor píše: Centrem jsem myslel to, že Porýní (alespoň to dolní) bylo součástí franské říše v okamžiku jejího sjednocení, tedy že se nenacházelo na území jiného kmene.
Právě o tom etnickém nebo i kulturním konfliktu mezi Franky a Galoromány taky zprávy nemám.. Kulturním a jazykovým rozdílům se mohlo bránit i tím, že byla ves galská a ves franská, že lidé žili vedle sebe, aniž by si museli vadit.. Z moderní doby fungoval takový model mezi Čechy a Němci v Podještědí, tam byla ves česká, vedle německá, a takhle bez ladu a skladu byly rozházené, lidi z těch vsí si nevadili, ale taky se nijak zvlášť nestýkali..Raptor píše:Hranice předmoderních států na jazyk zpravidla nijak nehleděly. Myslím, že to má dva důvody:Ingolf píše:Máme nějaké doklady takových konfliktů pro franskou říši (včetně Západo- a Východofranské říše)? Ono i to dělení na Východo- a Západofr. říši jazykové hranice ignorovalo..Raptor píše: Ale i tak, etnický konflikt se obvykle nezakládá na historických sporech (nebo jenom na oko), ale na rozdílném jazyce a kultuře..
1) Hlavním zájmem státu byla obrana, proto hranice sledovala geografické útvary. To, že kus nepřátelského etnika bude uvnitř nebo kus podřízeného etnika zůstane venku, nevadilo.
2) Dost dobře to ani nešlo, protože jednotlivá etnika žila tak promíchaně, že ať se hranice stanovila kdekoli, vždycky někoho rozdělovala... tedy pokud se nekonalo vyhánění či deportace. Ostatně to známe i z moderních dějin (a to ještě víc než z těch starších).
Etnický konflikt pak zpravidla vznikal mezi dvěma etniky žijícími pospolu na jednom místě, tudíž stát nerozděloval geograficky, ale mohl ho nahlodávat zevnitř (podobně jako ten konflikt náboženský). Ale o konkrétních dokladech pro franskou říši (nebo říše) nevím.
Etnika v Galii žila promíseně už za doby Říma, některé skupiny Franků pronikaly do oslabené Galie, ale ještě před nimi tu fungovaly vsi deportovaných franských válečných zajatců, tzv. laetů, měly zemědělskou funkci a hlavně vojenskou, dodávaly bojovníky legiím.. V Galii po nich zůstaly hroby s germánskými artefakty včetně zbraní a včetně typických franských vrhacích sekyr, tzv. francisek.
Je zajímavé pak ve světle tohoto srovnat deportační akce Karla Velikého vůči Sasům. Sasové se také tlačili do Galie po menších skupinkách, pořádali přepady vedli pohraniční války. Akorát na rozdíl od Franků 4.-5. století proti nim nestála chřadnoucí říše, která odvolávala legie na místa, kde to zrovna hořelo nejvíc, ale stála proti nim konsolidovaná vojenská velmoc Karla Velikého a podle toho to taky dopadlo.
Saské války se obyčejně vykládají jako vybíjení Sasů trvající dlouhých 33 let, zahrnující deportace, popravu 4500 Sasů u Verdenu atd. Délka válek byla dána ale spíš tím, že Sasové neměli centrální vládu, kterou by stačilo porazit v bitvě a byl by klid.. Takhle Karel potlačil jeden saský kmen, další rok potlačil další, aby další rok odrážel povstání saského kmene již před lety podrobeného. Počet 4500 popravených je zpochybňován, protože je znám jen z jednoho pramene a nezmiňují je prameny, které jsou vůči Karlovi kritické a takovouto brutální akci by nenechaly bez komentáře..
Deportace byl klasický způsob, jak nakládat s etnikem bez centrální vlády (resp. s částí etnika), aby znova nepovstalo, a způsob, jak toto etnikum začlenit do života své říše. Římané používali laety do legií, Karel Veliký používal Sasy jako spojence proti vpádům Polabských Slovanů a ještě během saských válek část Sasů táhla s Karlem proti Avarům (pro úplnost jiná část Sasů naopak využila Karlova zaneprázdnění k dalšímu povstání).
A nakonec poslední srovnání, po pádu římského císařství převzali ideu římské říše Frankové a po nich v podobě otonské dynastie Sasové.. Války Karla Velikého se Sasy nebyly v žádném případě nějak genocidií (ani války s Avary nebo s Langobardy, jak by se mohlo zdát, když zmizely jejich státní útvary), stejně jako takové nebyly války Říma.., v obou případech šlo o války vedené téměř neporazitelným válečným strojem, ale cílem bylo šíření říše, zajištění klidu na hranicích, využití poražených jako spojenců..