Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Na založení tohoto tématu mě přivedla Katka svým příspěvkem v tématu o císaři Karlu IV.
Taky jsem možná toto téma tak trochu dlužen pánům z Nístějky, seděním na Vysokém a Kolssteynovi. Na oplátku.
Pojďme si tedy povídat o tomto zajímavém a vysoce postaveném prelátu, který v r. 1379 jako třetí v pořadí zasedl na arcibiskupský stolec a který se neváhal pustit do fatálního střetu se samotným římským králem. Toho jsme se dotkli již v tomto tématu.
Janovu závratnou kariéru, který byl nejprve míšeňským biskupem a jako mladého, velice vzdělaného mladého muže bychom ho mohli bez nadsázky označil jako "lva salonů", pomohl odstartovat jeho strýc a druhý pražský arcibiskup Jan Očko z Vlašimi...
Taky jsem možná toto téma tak trochu dlužen pánům z Nístějky, seděním na Vysokém a Kolssteynovi. Na oplátku.
Pojďme si tedy povídat o tomto zajímavém a vysoce postaveném prelátu, který v r. 1379 jako třetí v pořadí zasedl na arcibiskupský stolec a který se neváhal pustit do fatálního střetu se samotným římským králem. Toho jsme se dotkli již v tomto tématu.
Janovu závratnou kariéru, který byl nejprve míšeňským biskupem a jako mladého, velice vzdělaného mladého muže bychom ho mohli bez nadsázky označil jako "lva salonů", pomohl odstartovat jeho strýc a druhý pražský arcibiskup Jan Očko z Vlašimi...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 24 čer 2008 07:54, celkem upraveno 4 x.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
sny a vidìní
No, nevím, Katko. Obávám se, že jsi se na to podívala tak trochu zase těma svýma očkama člověka z prahu 3. tisíciletí. Jak to opravdu bylo, ví jen sám Karel a ten už nám to asi nepoví...Katerina píše:...Sám Karel ovšem jako zásadní zlom udává svůj "věštecký sen" o dosti drastické smrti jeho vzdáleného příbuzného vévody Guida (...)
Bohužel z celé této historky trochu kouká jak sláma z bot Karlova lehce propagandistická didaktika, takže milého císaře podezírám - že si to spíš tak trochu vymyslel...
Něco podobného se totiž také přihodilo Jenštejnovi. Před událostmi, které zcela změnily Jenštejnovi život, vedl jako biskup v Míšni a poté i v Praze docela prostopášný život světského člověka. Tento mladý elegán a lev salonů se musel nepochybně líbit ženám a on si toho byl moc dobře vědom. Pak přišly ony zmiňované události.
V r. 1380 bojoval o holý život při vážném onemocnění (údajně mor?), které zanechalo následky v podobě epileptických záchvatů, jimiž pak občas trpěl. Aby toho nebylo málo, velice ho taky zasáhla smrt preláta Ludvíka Míšeňského. Tento klerik byl zosobněním rychle nastupující krize církve. V r. 1382 se Ludvík v přestrojení za pištce účastnil masopustního maškarního veselí doprovázeného maškarní taškařicí ještě uvnitř budovy. Když v sále této budovy proskočila zpráva, že hoří, byl ušlapán v nastalé panice davem, který podlehl hrůze z uhoření.
Jenštejn měl také různé sny a vidění, které předjímalo papežské schizma a husitské války.
Ve středověku lidé vnímali tato osudová znamení jako varovný prst boží, a proto je brali velice vážně. To dokládá i neuvěřitelná proměna, která se udála v životě arcibiskupa. Stal se z něho asketa s flagelantskými sklony. Jsem pevně přesvědčen, jak znám Jenštejna, že žádné sny ani vidění by si účelově nevymyslel. Kdyby tomu totiž tak bylo, ztuha by se svého tak sladkého života, který vedl předtím, dokázal vzdát...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 27 čer 2008 23:10, celkem upraveno 1 x.
- Przemysl de Nyestieyky
- Vévoda
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: sny a vidìní
Stejnou jistotu mám i já. Otázkou ovšem je, jak moc s tím souvisí ono kronikářovo více než extempore?Jiøí Motyèka píše:Jsem pevně přesvědčen, jak znám Jenštejna, že žádné sny ani vidění by si účelově nevymyslel.
S přihlédnutím k celkové jeho osobnosti beztak není tato událost nijak výrazná, by v případě arcibiskupa šlo o událost přímo osudovou. Možná že zajímavější je pozdější náznak podkladů k jeho "beatifikaci"...? Nakolik ale tyto věci spolu souvisí nebo jsou pokračováním, je otázkou.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: sny a vidìní
Teď si nejsem úplně jist, jakou poznámku máš konkrétně na mysli...Przemysl de Nyestieyky píše:...Otázkou ovšem je, jak moc s tím souvisí ono kronikářovo více než extempore?...
Pokud nějaká událost - jakákoli(!) - fatálně změní život středověkého člověka, v tomto případě dokonce klerika, její konsekvence bývají rozmanité a pro současného člověka mnohdy i nepochopitelné. Ale to platí obecně, nejen ve vztahu k tomu, co se přihodilo Jenštejnovi a co následovalo poté.Przemysl de Nyestieyky píše:...S přihlédnutím k celkové jeho osobnosti beztak není tato událost nijak výrazná, by v případě arcibiskupa šlo o událost přímo osudovou...
Pojďme se na to podívat "pouze" z pohledu beatifiakční komise a Římské kurie. Při procesu blahořečení i svatořečení se zkoumaly nejenom zázraky, které byly přičítány (by někdy údajně) onomu potenciálnímu světci, ale také veškeré souvislosti, které by nějakým, třeba i vykonstruovaným způsobem mohly ovlivnit beatifikaci a později i svatořečení. A to by mohlo pasovat třeba i na Jenštejna...Przemysl de Nyestieyky píše:...Možná že zajímavější je pozdější náznak podkladů k jeho "beatifikaci"...Nakolik ale tyto věci spolu souvisí nebo jsou pokračováním, je otázkou.
- Przemysl de Nyestieyky
- Vévoda
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: sny a vidìní
Na výše uvedeném odkazu, kde kronikář Jenštejnovo vidění přímo zapasoval do důvodu jeho resignace na funkci. By ten kronikář tuto informaci užil buď účelově nebo podle oficiálního (státního) stanoviska.Jiøí Motyèka píše:Teď si nejsem úplně jist, jakou poznámku máš konkrétně na mysli...Przemysl de Nyestieyky píše:...ono kronikářovo více než extempore?...
Ukazuje to ale, šlo o událost obecně známou...
Tady jsem to také vyjádřil trochu nepřesně. Osudovým zlomem pro Jenštejna byla morová epidemie (a tato nejen pro Jenštejna, ale pro celou zemi - naši i Evropu).... v případě arcibiskupa šlo o událost přímo osudovou...
Ale Jenštejnovo "vidění" bylo osudové v tom důsledku, že šlo o vidění arcibiskupovo. Tedy, že šlo událost spojenou s nejvyšší církevní autoritou v naší zemi. To muselo mít obrovský vliv na běžného věřícího, domnívám se.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: sny a vidìní
Sorry, nedočetl jsem předtím ten tvůj příspěvek až do úplného konce.Przemysl de Nyestieyky píše:...Na výše uvedeném odkazu, kde kronikář Jenštejnovo vidění přímo zapasoval do důvodu jeho resignace na funkci. By ten kronikář tuto informaci užil buď účelově nebo podle oficiálního (státního) stanoviska...
Podíváme-li si na to se snahou po objektivním hodnocení, skutečně to vypadá, jakoby ono extempore letopiscovo nahrávalo spíše králi a potažmo jakoby oficiálnímu "vládnímu" stanovisku, které - co si budeme namlouvat - vysvětlovalo Jenštejnovu abdikaci různě. Tou nejběžnější výmluvou, kterou známe i ze současnosti, bylo to, že arcibiskup přestal být kompetentní k zastávání svého úřadu. Nechtěl bych však výklad zbytečně komplikovat, protože úvah se nabízí více, leč spíše těch hypotetických...
- Przemysl de Nyestieyky
- Vévoda
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: sny a vidìní
Musím říci, že tuto teorii slyším poprvé... Pro dobu Václava IV. bych to pochopil, ale že v současnosti někdo může mít takovýto názor, mi je zcela neuvěřitelné.Jiøí Motyèka píše:...arcibiskup přestal být kompetentní k zastávání svého úřadu...
Sorry, nedočetl jsem předtím ten tvůj příspěvek až do úplného konce. <<<To's mi oplatil za to, že jsem nedávno taky hromoval, aniž bych si to pořádně přečetl. (tenhle můj konec příspěvku klidně můžeš vymazat.)
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: sny a vidìní
Ano, to bylo veskrze dobové zdůvodnění. Akorát asi výraz "kompetentní" byl nejspíš nahrazen slůvkem způsobilý, které nevím, jak vypadalo ve staročeštině...Przemysl de Nyestieyky píše:Musím říci, že tuto teorii slyším poprvé... Pro dobu Václava IV. bych to pochopil, ale že v současnosti někdo může mít takovýto názor, mi je zcela neuvěřitelné...JM píše:...arcibiskup přestal být kompetentní k zastávání svého úřadu...
BTW. Dnes už 3. pražský arcibiskup nezajímá mnoho lidí. Přitom např. pro pochopení jeho antagonistických vztahů s králem si stačí přečíst román Mezi proudy, část výstižně - jak jen Mistr Jirásek to dovedl - nazvanou "Dvojí dvůr". Ano. Jeden Jenštejnův a druhý králův...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 01 črc 2008 15:08, celkem upraveno 1 x.
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
poznámka spíš na okraj..
pánové, jen bych chtěla v této souvislosti nadhodit osudy dvou mužů - o pár století dříve , kde nalézám dosti podobností :
a to Jindřicha II. a Thomase Becketa- arcibiskupa z Canterbury.
a to Jindřicha II. a Thomase Becketa- arcibiskupa z Canterbury.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: poznámka spíš na okraj..
Ano, Katko, děkuju.Katerina píše:... jen bych chtěla v této souvislosti nadhodit osudy dvou mužů - o pár století dříve, kde nalézám dosti podobností:
a to Jindřicha II. a Thomase Becketa- arcibiskupa z Canterbury.
Vskutku je tam podobností více než hodně. Moc nechybělo a chudák Jenštejn skončil stejně jako světec Thomas. Dokonce možná rovnou rukou královou. Ale nechci vytvářet morbidní hypotézy, tím méně spekulace ...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Dnešní přednáška v rámci medievistického pátku Mgr. Pavla Černuška, Ph.D. pod názvem Spory o časté přijímání laiků v pražské arcidiecézi za episkopátu Jana z Jenštejna poukazovala na politiku pražského arcibiskupa vůči tehdejšímu českému králi Václavu IV. Jenštejn, ač byl zastánce častého přijímání laiků, vedl v roce 1388, kde bylo zakázano částé přijímání. V roce 1391 bylo povoleno a doporučeno. Zdánlivě dva protikladná rozhodnutí vysvětloval přednášející "politickými" motivy. Ve stejném roce, 1388, Václav IV. pronásledoval bekharty a bekyně, pochopitelně s tím, že hranice, kdo byl a kdo ne, byla dost volná, jak bylo represivním složkám třeba. Jenštejn svým rozhodnutím, jednak mohl zjistit, jak je na tom jeho církevní autorita a autorita české církve - kdo nadále přijímal často, mohl být persekuován (to se stalo Matějovi z Janova), ale hlavně ukazoval, že o duchovních záležitostech, pastoraci a pravověrných názorech bude rozhodovat církev, nikoliv (nevypočitatelný) panovník. Proto mohl o pár let později časté přijímání obnovit.
Jako hlava arcidecése v častém přijímání laiků neviděl problém pro církev, který by vyplýval z emancipace laiků. Z dnešního pohledu se dá říst, že pomáhal otevírat stavidla husitstké revoluci, ač to nezamýšlel.
Jako hlava arcidecése v častém přijímání laiků neviděl problém pro církev, který by vyplýval z emancipace laiků. Z dnešního pohledu se dá říst, že pomáhal otevírat stavidla husitstké revoluci, ač to nezamýšlel.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Poslední věta je skutečně zajímavá, myslím, že husitskou revoluci zadělával už Karel IV, svým neskutečně nesmyslným rozhazováním obročí. Vždy si na to vzpomenu, když se dívám z Petřína na Nové město pražské. Ta fůra kostelů, klášterů, vždy s mnoha oltářníky - mnohoobročníky. Jan z Jenštejna tohle zdědil a musel se s tím vypořádat ve vztahu ke králi, a rostoucí bídě lidí. Slyšel jsem na Vltavě velmi pěkný pořad, kde se hodnotilo, jak Jenštejn měl své povahové vady v neústupnosti vůči králi, jaké měl Václav IV. Vypočítávaly se kauzy na kterých vyvrcholil střet a jak vlastně vypadal. Jenštejn zdrhal z Prahy opravdu před smrtí - je prokázáno, že za Kladruby mu Václav opravdu hrozil smrtí, ale byl tak opilý, že to nedokázal vyslovit jako příkaz, a Jenštejnovi lidé arcibiskupa odtáhli z kostela u mostu, kde se to dělo, do jeho malostranské rezidence, odkud do rána zdrhnul do Italie. V králově moci zůstali Puchník, Jan z Pomuku a ještě jeden děkan kapituly. Ten před útrpným právem podepsal, že nebyl v base a ani vyslýchán, ale zbylí dva byli na mučení. Jan z Pomuku byl první na řadě a král si ho podal sám. Po štosování ho nejdřív pálili prvním stupněm, jen zvenku, pak došlo na pálení až na holá žebra. Jak se prokázalo antropologicky na kostře. Kromě toho měl prokopnutou čelist, samo o sobě smrtelná rána. Představa, že by takhle dopadl Jenštejn byla velmi reálná. Václav byl opilec a cvok. Jenštejn v Římě abdikoval sám, aby umožnil život arcidiecéze, jeho nástupce byl jeho synovec Olbram ze Škvorce ( možná nepřesně - jen z hlavy ). Byla to situace nemlich stejná jako s Beranem, který abdikoval v exilu ve prospěch Tomáška. Po Jenštejnovi máme zajímavosti - třeba dodnes zpíváme jeho Mitittur archangelis, a dodnes celá církev ve světě slaví svátek Navštívení Panny Marie, který papež na jeho žádost posunul v kalendáři na reálné období podle jejího těhotenství a modlíme se Jenštejnův hymnus k tomu v breviáři na celém světě. Byl výborný básník a muzikant. RIPJežek píše:Dnešní přednáška v rámci medievistického pátku Mgr. Pavla Černuška, Ph.D. pod názvem Spory o časté přijímání laiků v pražské arcidiecézi za episkopátu Jana z Jenštejna poukazovala na politiku pražského arcibiskupa vůči tehdejšímu českému králi Václavu IV. Jenštejn, ač byl zastánce častého přijímání laiků, vedl v roce 1388, kde bylo zakázano částé přijímání. V roce 1391 bylo povoleno a doporučeno. Zdánlivě dva protikladná rozhodnutí vysvětloval přednášející "politickými" motivy. Ve stejném roce, 1388, Václav IV. pronásledoval bekharty a bekyně, pochopitelně s tím, že hranice, kdo byl a kdo ne, byla dost volná, jak bylo represivním složkám třeba. Jenštejn svým rozhodnutím, jednak mohl zjistit, jak je na tom jeho církevní autorita a autorita české církve - kdo nadále přijímal často, mohl být persekuován (to se stalo Matějovi z Janova), ale hlavně ukazoval, že o duchovních záležitostech, pastoraci a pravověrných názorech bude rozhodovat církev, nikoliv (nevypočitatelný) panovník. Proto mohl o pár let později časté přijímání obnovit.
Jako hlava arcidecése v častém přijímání laiků neviděl problém pro církev, který by vyplýval z emancipace laiků. Z dnešního pohledu se dá říst, že pomáhal otevírat stavidla husitstké revoluci, ač to nezamýšlel.
-
- Zeman
- Příspěvky: 169
- Registrován: 01 pro 2010 15:47
- Bydliště: Litoměřice
- Been thanked: 2 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Tady pořád předhazujete Karlu IV. , že díky němu církev zbohatla, zmocněla a znemravněla. To poslední beru, ale bylo to všude, ne jen u nás. Ale že by zbohatla? Karel toho založil minimum a rozdal ještě méně. Uveďte mi nějaké důkazy o jeho vlivu na zbohatnutí církve.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Každý kostel a klášter na Novém Městě pražském dostal hospodářské zázemí. několik vesnic. Porozhlédněte se z Petřína, přičtěte si na každý kostel několik oltářů a ekonomie se ukáže. Aby bylo jasno, já jsem jáhen římskokatolické církve a považuji Karla za velmi zbožného muže, který udělal v této věci obrovské chyby a nevychoval řádnými katolíky své syny. Znáte jak nelze sloužit Bohu a mamonu? Ono to přichází znenáhlu, ale platí to, člověk si musí pořád dávat pozor.Rubáš z Hrádku píše:Tady pořád předhazujete Karlu IV. , že díky němu církev zbohatla, zmocněla a znemravněla. To poslední beru, ale bylo to všude, ne jen u nás. Ale že by zbohatla? Karel toho založil minimum a rozdal ještě méně. Uveďte mi nějaké důkazy o jeho vlivu na zbohatnutí církve.
-
- Zeman
- Příspěvky: 169
- Registrován: 01 pro 2010 15:47
- Bydliště: Litoměřice
- Been thanked: 2 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
To je hezké, co píšeš. Ale kolik jich založil Karel IV. ??? Vždyť jsou téměř
všechny starší než Nové Město! Pouze se z některých staly kostely farní, ale nedostaly od něho nic, to je jen mýtus!
všechny starší než Nové Město! Pouze se z některých staly kostely farní, ale nedostaly od něho nic, to je jen mýtus!
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Tak mi je přepočítej. Uvidíme. Začni třeba na Trávníčku, nezapomeň na Karlák.Rubáš z Hrádku píše:To je hezké, co píšeš. Ale kolik jich založil Karel IV. ??? Vždyť jsou téměř
všechny starší než Nové Město! Pouze se z některých staly kostely farní, ale nedostaly od něho nic, to je jen mýtus!
-
- Zeman
- Příspěvky: 169
- Registrován: 01 pro 2010 15:47
- Bydliště: Litoměřice
- Been thanked: 2 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Dobře, dám pár příkladů. Karel IV. založil na Novém Městě 6 klášterů řádů, které zatím v Praze nesídlily. Jednalo se o augustiniány kanovníky, slovanské benediktiny,ambroziánské benediktiny, karmelitány, servity a augustiniánky.
Servité obdrželi starší kapli. Slovanští benediktini (Emauzy) dostali dvorec se starším kostelem sv. Kosmy a Damiána, zabraný vyšehradské kapitule.
Karmelitáni (P. Marie Sněžná) dostali od krále místo na stavbu a dřevo, z něhož byl předtím postaven sál pro korunovační hostinu. Jinak klášter obvěněn nebyl, celá stavba byla financována z milodarů věřících!
Karel byl vůči církvi velmi úsporný...
Servité obdrželi starší kapli. Slovanští benediktini (Emauzy) dostali dvorec se starším kostelem sv. Kosmy a Damiána, zabraný vyšehradské kapitule.
Karmelitáni (P. Marie Sněžná) dostali od krále místo na stavbu a dřevo, z něhož byl předtím postaven sál pro korunovační hostinu. Jinak klášter obvěněn nebyl, celá stavba byla financována z milodarů věřících!
Karel byl vůči církvi velmi úsporný...
Naposledy upravil(a) Rubáš z Hrádku dne 11 lis 2012 12:05, celkem upraveno 1 x.
-
- Zeman
- Příspěvky: 169
- Registrován: 01 pro 2010 15:47
- Bydliště: Litoměřice
- Been thanked: 2 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Krásným příkladem Karlova vztahu k církvi je založení sufragánního biskupství v Litomyšli. Že by mu dal něco ze svého? Kdepak!
Prostě zrušil premonstrátské opatství a změnil je na biskupství a místní kanonii ustanovil jako biskupskou kapitulu.
Velmi úsporné řešení.
(mimochodem, když totéž zkusil jeho syn Václav IV. s klášterem v Kladrubech, tak měl smůlu na sebevědomějšího a nepoddajného arcibiskupa)
Už si rozumíme?
Prostě zrušil premonstrátské opatství a změnil je na biskupství a místní kanonii ustanovil jako biskupskou kapitulu.
Velmi úsporné řešení.
(mimochodem, když totéž zkusil jeho syn Václav IV. s klášterem v Kladrubech, tak měl smůlu na sebevědomějšího a nepoddajného arcibiskupa)
Už si rozumíme?
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
Mluvíš jen o investici, ale důležité je zboží - neboli vesnice, které pracovaly na provoz kláštera. nemluvíš o nadání jednotlivých oltářníků, kolik kde bylo obročí etc. Nic levného a pro budoucnost velký problém. O tom je řeč.Rubáš z Hrádku píše:Dobře, dám pár příkladů. Karel IV. založil na Novém Městě 6 klášterů řádů, které zatím v Praze nesídlily. Jednalo se o augustiniány kanovníky, slovanské benediktiny,ambroziánské benediktiny, karmelitány, servity a augustiniánky.
Servité obdrželi starší kapli. Slovanští benediktini (Emauzy) dostali dvorec se starším kostelem sv. Kosmy a Damiána, zabraný vyšehradské kapitule.
Karmelitáni (P. Marie Sněžná) dostali od krále místo na stavbu a dřevo, z něhož byl předtím postaven sál pro korunovační hostinu. Jinak klášter obvěněn nebyl, celá stavba byla financována z milodarů věřících!
Karel byl vůči církvi velmi úsporný...
-
- Zeman
- Příspěvky: 169
- Registrován: 01 pro 2010 15:47
- Bydliště: Litoměřice
- Been thanked: 2 times
Re: Jan z Jenštejna - 3. pražský arcibiskup
konkrétně v těchto příkladech žádné vesnice od krále prostě nebyly.Žádné jim nedal.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů