stryc_kaich píše:Ovšem termínem "školy" bych ony skupiny asi nenazval.
Ten problém nevyzní, neskončí vítězstvím jedné ze stran. Proto ty školy vzniknou - každá zásadní pojmy definuje po svém a bude se nadále vymezovat oproti té druhé.
stryc_kaich píše:
Reakci tu trochu nerozumím. Pokud myslíš, že se někdo sám řadí k marxistům, pak o tom nevím. Druhá část naznačuje, že Novotný (Václav?) a Wihoda píší (psali) inspirováni školou Annales?
Jiřího jsem myslel. Wihoda často operuje s pojmy dlouhého trvání, druhého života a td.
stryc_kaich píše: Zásadních odborných monografií, kterými pro českou medievistiku byly (jsou) např. Grausovy Dějiny venkovského lidu, Mackův Jagellonský věk, Šmahelova Husitská revoluce...
Ten Graus je problematický. Druhé dvě ne, ale určitě by šly precisovat - a to je právě ono, dělají se dílčí studie, které vyvracejí nebo korigují dílčí problémy takovýchto monografií. Kromě toho se sledují nová témata - třeba každodennost, demografie. Řada historiků upouští od politických dějin.
Ježek píše:stryc_kaich píše:Pokud by se česká medievistika obrátila konstruktivně zpět, tak by, po mém soudu, měla stopovat samu sebe pomocí pojmů. Pro jednotlivá období a autory definovat velké termíny jako panství, šlechta, stát, kolonizace atd.
To se stane, to bude jeden z výsledků onoho sporu, ač pravděpodobně budou dvě definice téhož (ale ani to není na škodu)
O tom velmi silně pochybuji. Ze sporu vzejde jen snůška zaobalených nevraživostí. Mj. viz stav a forma "diskuse".
stryc_kaich píše:Zde také nesouhlasím. Po mém soudu je dnes národně zabarvené psaní jen náležitě zabaleno do na první pohled vědecky neutrálních pojmů. Vtipný je pak "nacionalismus" moravský a pražský aneb Přemysl Otakar I. vs. Vladislav Jindřich.
Nemyslím si, že Palacký byl nacionalista. Nepsal jen o potýkání, ale o stýkání a potýkání.
Nakonec by bylo záhodno doplnit ten citát: Lze hromadit tisíce monografií, hádat se o nejrůznější drobnosti i o celkové pojetí...
Moravský/ pražský - to je o hledání míry, vztahu centra k celku a okrajových částí k celku. Šlonzák Wihoda těžko bude moravský nacionalista, vůbec nacionalista. Naopak zrovna on je celkem kritik české (Moravu v to počítaje) malosti.
Pokud je ale určitý národ nositelem demokratických myšlenek a holubičí povahy, je inkarnací dobra. Samozřejmě, že taková byla doba. Ale to nic nemění na tom, že bych přikládal daleko větší užitek Palackého heuristice a vydávání pramenů, než syntetické praci.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.