+Fr.Comm.S. píše:Roberte Ty jsi mě vůbec nepochopil
Já se s Tebou vůbec nedohaduji o tom zda je vlivnější řád církevní nebo světský. Nevím, kde bereš další své informace, ale jsou zavádějící. Pokud se týká tehdejšího řádu templářů, tak to z oněch tří Tebou zmiňovaných řádů (Němečtí rytíři, Johanité a Templáři) byli právě Templáři , kteří jako jediní byly od začátku založeni a vedeni příslušníky šlechtických rodů, což se o ostatních dvou řádech říci nedá. Řád tak rychle zbohatl právě proto, že přijímal i vysoké aristokraty kteří odevzdávali se celý svůj majetek. Proto byly schopni následně vybudovat na tehdejší dobu pokrokový bankovní systém.
Ja tiež nie som historik. Hneď na úvod, templári boli asi tak šľachtickým rádom, ako tie ostatné. Je fakt, že špitálne rády začali trocha inak, ale takí johaniti získavali majetky s podobnou rýchlosťou, ako templári a už 2. vm Raymondom de Puy de Provence bolo vedenie rádu v rukách šľachty, aj keď v pravidlách to uzákonili až cca o storočie neskôr. (Kým templárov založili Burgunďania, johaniti boli skôr juhofrancúzky rád). S tými vysokými aristokratmi budeme asi bližšie pravde, keď sa zhodneme na tom, že mali v rádoch svoje zastúpenie. Nemalo by sa zabúdať ani na to, že veľa vysokých aristokratov vstupovala do rádu až na sklonku života (gróf de Champagne, Jean d´Ibelin, William Marchall). Celý majetok rádu neodovzávali určite, ale značný áno. Gro rádu bolo ale vždy tvorené šľachtou nižšou. Tieto veci sú ale podobné aj u iných rádov. (U nemeckých rytierov so značným oneskorením, ale čítal som úvahu o tom, že vm Herman v Salza by pre svoj pomerne nízky pôvod celkom určite neurobil takú kariéru ako u nemeckých rytierov, tam boli totiž na vysoké posty v ráde uprednostňovaní členovia aristokracie.Čiže už v počiatkoch 13.st medzi oboma frankofónnymi rádmi v tomto prakticky nebol rozdiel. Zdroj: William Urban: The Teutonic Knights- Millitary History).
S tým bankovým systémom je to trocha ošemetné. Prečítaj si môj článok o johanitoch hlavne časti o vzniku Kráľovstva Jeruzalemského. Nepopieram revolučnosť templárskeho bankovníctva ale za to, že sa tak týchlo rozšírili vďačia medzi iným aj tomu, že boli cirkevnou i vojenskou organizáciou. Pre stredovekého človeka to znamenalo dôveryhodnosť i bezpečnosť. Uznávam aj to, že boli v tomto smere odvážnejší, ako iné rády, vrátane johanitov, a svoj systém sprístupnili aj širokej verejnosti. (Mimochodom templárske bankovníctvo miestami ešte stále predstihuje aj to dnešné).
A napokon zdroje. Moja teória je, že templári sa nedajú spoznať bez johanitov a naopak. Literatúru ohľadom johanitov som uviedol pod článkom. K templárom viem odporučiť:
Malcolm Barber: Noví řytíři (vydalo Argo)
Gordon Napier: A to Z Of The Knights Templar
Karen Ralls: Knights Templar Encyclopeadia
Juan Garcia Atienza: The Knights Templar In The Golden Age Of Spain
Mne sa páčila aj Piers Paul Read: The Templars (vyšla aj v češtine).
PS(1)K úplnému pochopeniu histórie templátov (a johanitov) si treba uvedomiť, že hoci mali zrejme oba rády podobné ciele, boli aj ostrými rivalmi. Táto rivalita sa často nejakým spôsobom prenáša aj na dnešných bádateľov, ktorí radi upierajú to či ono tomu či onému rádu. Preto ako základ by som odporúčal prísne objektívneho Barbra (templári) a Jonathana Riley-Smitha k johanitom(jeho staršia monografia, história po 1310).Žiaľ, neviem čo z ostatných vecí vyšlo v češtine.
PS(2) Osobne, ak by som hľadal nejaké nástupnícke organizácie po templároch, zabudol by som na Francúzko. Skôr...Iberský polostrov (hlavne Portugalsko), Anglo-Škótske pohraničie a Škótsko samotné a snáď Škandinávia (o tom ale viem dosť málo). Mňa ale zaujímajú rády, preto sa snažím skúmať tie.
P.S(3) V čom konkrétne som závádzal ?