Čarodějnice
Re: Èarodìjnice
Souhlasím s názorem Roberta. Dnes je to jiné...No ještě titul čarodějnice si přisvojuje dnes kde kdo...Když je člověku do vínku dán něco, čím může pomoci druhým, bylo by trestuhodné to nerozvíjet.Tovt podle mě nechápe využití magie ...jde mu jen o rozškatulkování..No a jsme tam, že je tady mnoho lidí, kteří si s magií jen hrají, snižují její postavení..Vždyť magie je sám život, dýcháme, myslíme..atd.
Maria
-
- Pán
- Příspěvky: 570
- Registrován: 29 kvě 2008 19:40
- Bydliště: no pøece u nás doma
- Been thanked: 2 times
Re: Èarodìjnice
Boblig se narodil roku 1614 ve Zlatých Horách/Edelstadt/ a umřel roku 1696. Ale tu knihu, kde je napsané kde je pohřben, jsem půjčil, takže to zatím nevím.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
-
- Pán
- Příspěvky: 570
- Registrován: 29 kvě 2008 19:40
- Bydliště: no pøece u nás doma
- Been thanked: 2 times
Re: Èarodìjnice
Jinde je ale uvedeno, že se narodil okolo roku 1611 a umřel 1698.
A ještě jinde, že umřel mezi 1696 - 1700.
Na stáří prý se ještě oženil.
A ještě jinde, že umřel mezi 1696 - 1700.
Na stáří prý se ještě oženil.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
-
- Pán
- Příspěvky: 570
- Registrován: 29 kvě 2008 19:40
- Bydliště: no pøece u nás doma
- Been thanked: 2 times
Re: Èarodìjnice
To nevím, uvidím co najdu v té knize. Proč Tě ten chudák zajímá?thovtt píše:Já jsem četl,že o jeho hrobu se nic neví a, že ho stále hledají.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Re: Èarodìjnice
Víš zajímá mě jeho konec,jakou měl smrt,jestli se nedostal strašením do pověstí.Co potomstvo,jak si užívali majetku na kterém ulpělo tolik bolesti zoufalství a krve.Jestli nakonec majetek nepřišel vniveč jak to bývá když se Boží mýny probudí,což bývá zřídka apodobně.Toho děkana Lautnera Církev ještě snad ani nerehabilitovala,ale čarodějnicím se omluvyla,ta to si koupí.
-
- Pán
- Příspěvky: 570
- Registrován: 29 kvě 2008 19:40
- Bydliště: no pøece u nás doma
- Been thanked: 2 times
Re: Èarodìjnice
Hm, nevím, jestli nějaké měl, prý se ještě stihl na stáří oženit. Hypoteticky, potomstva se původ nabytého majetku nemusí týkat. A ty procesy mohla být klidně karma.thovtt píše:Víš zajímá mě jeho konec,jakou měl smrt,jestli se nedostal strašením do pověstí.Co potomstvo,jak si užívali majetku na kterém ulpělo tolik bolesti zoufalství a krve.Jestli nakonec majetek nepřišel vniveč jak to bývá když se Boží mýny probudí,což bývá zřídka apodobně.Toho děkana Lautnera Církev ještě snad ani nerehabilitovala,ale čarodějnicím se omluvyla,ta to si koupí.
Jaký byl Boblig, o tom vypovídají materiály z procesů. Pravděpodobně to byl psychopat, jakých je kolem nás plno, jen nemají tu moc. Vem si třeba exekutory, kteří zneužívají špatných zákonů, to jsou taky Boblici.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
-
- Pán
- Příspěvky: 570
- Registrován: 29 kvě 2008 19:40
- Bydliště: no pøece u nás doma
- Been thanked: 2 times
Re: Èarodìjnice
Tak Boblig podle té knihy dožil v Olomouci, jako bohatý, ale bezvýznamný měšťan. Tedy je pravděpodobné, že je pohřben v Olomouci.
Koneckonců do Šumperka ho povolali z Olomouce, kde měl předtím hospodu "U divého muže", což na něj bezpochyby sedí.
Koneckonců do Šumperka ho povolali z Olomouce, kde měl předtím hospodu "U divého muže", což na něj bezpochyby sedí.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
-
- Pán
- Příspěvky: 570
- Registrován: 29 kvě 2008 19:40
- Bydliště: no pøece u nás doma
- Been thanked: 2 times
Re: Èarodìjnice
Nesjpíš je myšlen děkan Kryštof Lautner, ten se ovšem, narodil v Šumperku, což je od Frýdku asi tak milion kilometrů.slavicekvac píše:Podobně jako u nás proces proti děkanovi tuším z Frýdku, nebo kde na severu Moravy za Bobliga a jeho inkvizice. Podobné jednání už v evangeliích předpověděl Ježíš.
Děkan Lautner dodnes nebyl katolickou církví rehabilitrován, přestože byl vydán k procesu Bobligovi biskupskou konzistoří, tedy svou vlastní církví.
Ano, Ježíš předpověděl,..... budou vás pronásledovat............
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Èarodìjnice
Já narazil na teorii s vlhkými roky ještě jinak. Když je vlhko, tak se na obilí daří houbovité cizopasné rostlině jménem námel, dneska už je chemicky téměř vyhubená, ve středověku byla normální součástí obilí. Námel mimo vlhkého léta podporuje ještě studená zima a jaro, protože chlad oslabí obranyschopnost obilí. Námel je jedovatý a halucinogenní, látky jsou příbuzné s LSD, při vyšší spotřebě mohou vyvolat psychotickou reakci. Postižený člověk má vidiny a chování, že může působit jako posedlý, nebo opačně postižený člověk pronásledovaný bludy může obvinit nějakou osobu, že na něho seslala nějakou škodlivou magii..Ježek píše:V poslední době k tomuto tématu má co říct historická klimatologie. Zvýšený počet upálených čarodejnic lze zaznamenat v období zhoršeného klimatu (obecně novověk, 60.l. 16. st.) Právě čarodejnicím a čarodějníkům byly připisoványsilné lijáky, kroupy, bouře, neúroda obecně. Postižené rolnické vesnice patřili k najaktivnějším podpůrcům honů na čarodejnice.
Otrava námelem má projevy v záškubech, křečích jazyka i mimických svalů, mezi záchvaty vlčí hlad, člověk může 6-8 hodin ležet a působit jako mrtvý.. těžké případy končí gangrénou (=snětí, odumíráním tělesných částí), kdy se amputují nohy. Dobový obrázek zachytil Peter Brueghel na obraze Žebráci z r. 1568. http://www.1st-art-gallery.com/thumbnai ... s-1568.jpg nemoc se ve středověku nazývala oheň sv. Antonína nebo sacer ignis (svatý oheň), podle pálení na končetinách. Na amputace se specializovali mniši z Řádu sv. Antonína, který byl zároveň patronem takto nemocných.
***
Odpovídající klimatické podmínky panovaly i během proslulého honu na čarodějnice v americkém Salemu, navíc tam obvinění vznášely děti pastora, a děti jsou na námel citlivější než dospělí.. možná souvislost námelu a Salemu byla zveřejněna už v r. 1976, vědci se později ale víceméně vyslovili proti teorii.
***
Neprokázaná hypotéza říká, že droga z námele byla používána při eleusínských mysteriích v antickém řecku. Stopy námele byly nalezeny i v žaludku tzv. bahenních lidí ze Skandinávie, tzn. rituálně zabitých osob pohřbených do rašeliny, která je unikátně zakonzervovala, v období prvních století našeho letopočtu. uvažuje se tam o užití halucinogenních látek při rituálech, co mají otevřít bránu k jiným světům..
Re: Èarodìjnice
To 16.storočie bolo vôbec divné. Ja ku klimatickým veciam nemám veľmi čo dodať, ale "prvé storočie novoveku" bolo neskutočne brutálne, a keď ho porovnáme s "temne stredovekým" , 12. storočím, musí nás napadnúť, že to bol obrovský krok naspäť. Okrem čarodejníckej hystérie, ku ktorej prispelo aj štiepenie cirkvi - protestanti totiž čarodejnice prenasledovali snáď s rovnakou vervou ako inkvizícia. Európa bola v konflikte superveľmocí -turecký sultanát kontra ríša Habsburgov, ale jednotlivé štáty bojovali aj medzi sebou a samozrejme konflikty mali opäť aj náboženský podtext. Tieto konflikty, spôsob boja a podmienky, počet obetí sa veľmi často úspešne porovnávajú s 1ww (počty obetí, utrpenie civilného obyvateľstva).
Oproti fanatickému, netolerantnému 16.st, bol vek "staviteľov katedrál" práve opačný, vznikali nové rády šíriace svoje osobitné poslanie, vek heréz (nemusíme s nimi súhlasiť, ale nevyhnutne poukazujú na slobodu myslenia), kopa zaujímavých charakterov (sv. Bernard, ktorý medzi iným mal teóriu o heretikoch ako "líštičkách vo vinici" a ktorý trebárs o kataroch po neúspešnej misii v Langedoku " na ich učení nevidel nič škodlivé", prví Plantageneti vrátane veľkej Eleanor, vzdelanými a ovplývajúcimi humorom). Vek bol tolerantný aj voči inej, ako kresťanskej viere (muslimom a to tak v Svätej Zemi, tak na Iberskom poloostrove. Na dobytých územiach si mohli ponechať svoju vieru) Nové ekonomické predstavy... Všetky tieto veci sa samozrejme dajú nejako vysvetliť, ale predsa len, musela to byť v každom ohľade prevratná doba a už nasledujúce storočie (13-te) ukazuje krok späť (medzi iným vznik inkvizície).
Ktovie, aké boli meteorologické podmienky v 12. st ?
Oproti fanatickému, netolerantnému 16.st, bol vek "staviteľov katedrál" práve opačný, vznikali nové rády šíriace svoje osobitné poslanie, vek heréz (nemusíme s nimi súhlasiť, ale nevyhnutne poukazujú na slobodu myslenia), kopa zaujímavých charakterov (sv. Bernard, ktorý medzi iným mal teóriu o heretikoch ako "líštičkách vo vinici" a ktorý trebárs o kataroch po neúspešnej misii v Langedoku " na ich učení nevidel nič škodlivé", prví Plantageneti vrátane veľkej Eleanor, vzdelanými a ovplývajúcimi humorom). Vek bol tolerantný aj voči inej, ako kresťanskej viere (muslimom a to tak v Svätej Zemi, tak na Iberskom poloostrove. Na dobytých územiach si mohli ponechať svoju vieru) Nové ekonomické predstavy... Všetky tieto veci sa samozrejme dajú nejako vysvetliť, ale predsa len, musela to byť v každom ohľade prevratná doba a už nasledujúce storočie (13-te) ukazuje krok späť (medzi iným vznik inkvizície).
Ktovie, aké boli meteorologické podmienky v 12. st ?
Re: Èarodìjnice
Robert píše:To 16.storočie bolo vôbec divné. Ja ku klimatickým veciam nemám veľmi čo dodať, ale "prvé storočie novoveku" bolo neskutočne brutálne, a keď ho porovnáme s "temne stredovekým" , 12. storočím, musí nás napadnúť, že to bol obrovský krok naspäť. Okrem čarodejníckej hystérie, ku ktorej prispelo aj štiepenie cirkvi - protestanti totiž čarodejnice prenasledovali snáď s rovnakou vervou ako inkvizícia. Európa bola v konflikte superveľmocí -turecký sultanát kontra ríša Habsburgov, ale jednotlivé štáty bojovali aj medzi sebou a samozrejme konflikty mali opäť aj náboženský podtext. Tieto konflikty, spôsob boja a podmienky, počet obetí sa veľmi často úspešne porovnávajú s 1ww (počty obetí, utrpenie civilného obyvateľstva).
Oproti fanatickému, netolerantnému 16.st, bol vek "staviteľov katedrál" práve opačný, vznikali nové rády šíriace svoje osobitné poslanie, vek heréz (nemusíme s nimi súhlasiť, ale nevyhnutne poukazujú na slobodu myslenia), kopa zaujímavých charakterov (sv. Bernard, ktorý medzi iným mal teóriu o heretikoch ako "líštičkách vo vinici" a ktorý trebárs o kataroch po neúspešnej misii v Langedoku " na ich učení nevidel nič škodlivé", prví Plantageneti vrátane veľkej Eleanor, vzdelanými a ovplývajúcimi humorom). Vek bol tolerantný aj voči inej, ako kresťanskej viere (muslimom a to tak v Svätej Zemi, tak na Iberskom poloostrove. Na dobytých územiach si mohli ponechať svoju vieru) Nové ekonomické predstavy... Všetky tieto veci sa samozrejme dajú nejako vysvetliť, ale predsa len, musela to byť v každom ohľade prevratná doba a už nasledujúce storočie (13-te) ukazuje krok späť (medzi iným vznik inkvizície).
Ktovie, aké boli meteorologické podmienky v 12. st ?
Podle Jiřího Svobody,jenž se zabývá historickou klimatologií, se od r.1000 přibližně do r.1200 teploty zvyšovaly,po
němž,přibližně do r.138O následovalo mírné ochlazení.
V 16.století prý přišlo nejteplejší období od r.1000. V letech 1520-1580 byly letní teploty údajně asi o dva stupně vyšší
než dnes.Po roce 159O přichází série tvrdých zim a klimase "rozkývalo"...
Viz více v publikacích Velká kniha o klimatu zemí Koruny České (Regia 2002) a nebo Utajené dějiny podnebí (Ivo Železný
2002).
Re: Čarodějnice
Zvu všechny příznivce na Čarodějnický kongres na hradě kost. Přítomny budou čarodějnice z minulých věků i ty moderní.Budou tu léčitelé i šarlatání, tanečnice, kejklíři atd. a to ve dnech 31.7. -1.8.2010.Vše podle vašeho gusta....
Maria
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů