Páni z Ústí a ze Stráže

Šlechtické rody i jednotliví šlechtici. Šlechtická kultura, heraldika, genealogie, ...

Moderátor: elizabeth

Marek

Cely rod Vitkovcu vcetne panu ze Straze

Nový příspěvek od Marek »

Tento zdroj by mel byt dost duveryhodny.

http://www.genealogy.euweb.cz/bohemia/rosenbg1.html#JH
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2127
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Cely rod Vitkovcu vcetne panu ze Straze

Nový příspěvek od elizabeth »

Marek píše:Tento zdroj by mel byt dost duveryhodny.

http://www.genealogy.euweb.cz/bohemia/rosenbg1.html#JH
Marku, na ty stránky jsem odkaz dávala při pátráni po dceři Závišově a při hledání původu jeho jména. Našli jsme tam určité nesrovnalosti. Např. v úmrtí Ješka syna Kunhuty a Záviše ( rok 1296) je chyba určitě, protože v tak časném věku by se Ješek těžko stal komturem řádu červených křížovníků. Nebo ta Závišova druhá dcera, co ji dle tohoto rozrodu měl mít s Alžbětou Arpádovnou. Pokud neměla Alžběta dvojčata, tak to není ani technicky možné, protože na to neměli dostatek času. Mohou tam ty chyby být i v synech Vítka z Prčice. V té době zase nemám takové znalosti, abych mohla web opravovat. Rozrod je ale třeba podpořit listinami a prameny nebo alespoň literaturou s odkazem na ně. To je v této vzdálené době, kdy nebyly matriky apod. nutné.
F.Krampl
Panoš
Příspěvky: 56
Registrován: 25 črc 2007 15:44
Bydliště: Písek

Sezimové z Ústí

Nový příspěvek od F.Krampl »

Ahoj.Vítek I.z Prčice měl pouze čtyři syny.Tři Vítky a jednoho Jindřicha.Nemanželský syn sezema je fiktivní postava.Rod pánů z Ústí a ze Stráže jsou odnoží pánů z hradce.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2127
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Sezimové z Ústí

Nový příspěvek od elizabeth »

F.Krampl píše:Ahoj.Vítek I.z Prčice měl pouze čtyři syny.Tři Vítky a jednoho Jindřicha.Nemanželský syn sezema je fiktivní postava.Rod pánů z Ústí a ze Stráže jsou odnoží pánů z hradce.
I já tě zde vítám. O několik příspěvků výš tady Viola tento problém řešila s tím, že listinně doloženi jsou jen tři, ale většinou uváděni čtyři( z nichž 3 jsou Vítek). A odkazovala tam i na problém počtu růží, nebo spíš jeho řešení.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Maršálek
Kníže
Příspěvky: 366
Registrován: 22 led 2007 10:38
Bydliště: HK

Nový příspěvek od Maršálek »

k rozlišení jednotlivých větví jednoho rodu v tomto případě sáhla česká heraldika po tradičním řešení a to jasné a nezaměnitelné dělení barvami. Heraldika neznala a nezná odstíny barev, pracuje jenom se základní škálou barev + se základními kožešinami - popřelo by to první požadavek a to nezaměnitelnost :wink: Heraldika vrcholného středověku je navíc velmi dobře čitelná, narozdíl od úpadkového období, které začíná někdy v baroku a vrcholí dnes :twisted: .
V Dalimilově kronice je velká část českých erbů a to v barevném provedení, jiným pramenem jsou dobová vyobrazení, diplomatický materiál, atd. Co já vím, tak doloženou máme černou :wink: Pokud někdo hledá důkazy existence vladařů jednotlivých domů, pak doporučuji sledovat jejich právní počiny, které jimi byly koroborovány (a již v rámci udělování či přijímání privilegií, přísah, donací či svědectví).
servo
Uživatelský avatar
Kateřina_z_Landštejna
Vévodkyně
Příspěvky: 410
Registrován: 17 dub 2007 15:44

Nový příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Sezema vůbec nemusel být levobočkem Vítkovým, protože Palacký jej zmiňuje k r. 1189 (zatím nevím, o jaký akt se jednalo, ale zřejmě jako svědky) jako synovce Vítkova ("...Vitko et Sezema nepos ejus...") a dále v té samé souvislosti uvádí ("...Groznata filius Sezeme et frater ejus Ernestus etc...").

Nelze tedy vyloučit, že Vítek "z Prčice" mohl mít bratra Ernesta (Arnošta). To by ostatně odpovídalo i možnému bavorskému původu Vítkovců (Existuje teorie, že Vítkovci jsou spolu s Kuenringy pokračovateli rodu Schöneringe/Schönheringe, který vymřel na konci 12. stol. Což je teorie pěkná, protože pak by to znamenalo, že Vítkovci spolu s Kuenringy ovládali daleko větší území, než to na první pohled vypadá :wink: )
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Kateřina_z_Landštejna
Vévodkyně
Příspěvky: 410
Registrován: 17 dub 2007 15:44

Nový příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Navíc - jak německé, tak i některé české prameny uvádějí, že jméno Sezema (Sezima, Sazyma, Sazym, Sazema, Sazma, Zezema atd.) je dost ojedinělé a výrazné jméno, nalézající se jen u pár jihočeských rodů (Vítkovci a Bavoři). A německé prameny pak i to, že německé jméno Sassmann/Sasmann atd. je velmi pravděpodobně poněmčené jméno Sezema.
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4006
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 55 times
Been thanked: 18 times

Nový příspěvek od Ježek »

Kateøina_z_Landštejna píše:a dále v té samé souvislosti uvádí ("...Groznata filius Sezeme et frater ejus Ernestus etc...").

Nelze tedy vyloučit, že Vítek "z Prčice" mohl mít bratra Ernesta (Arnošta).
Lze. Hroznata je blahoslavený Hroznata, Ernestus je jeho bratr Arnošt, měl ještě bratra Sezemu. Jejich otec Sezema je uváděn v roce 1174 jako kastelán v Plzni. Tady bych viděl možnost setkání s Vítkovci a nějaký sňatek, který by přenesl jméno Sezema k Vítkovcům. A druhé v Kladsku, tam byl kastelánem bratr Sezemy Hroznata, později Vítek.

Vitko et Zezema nepos eius... tady bych hledal toho Sezemu.
Je to listina 323 z roku 1189, kdy kníže v Sadské potvrzuje pozůstalost po Hroznatovy Kadeřavém - byl to syn Hroznaty, který byl kastelánem v Kladsku (viz výše)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Kateřina_z_Landštejna
Vévodkyně
Příspěvky: 410
Registrován: 17 dub 2007 15:44

Nový příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Ježek píše:a dále v té samé souvislosti uvádí ("...Groznata filius Sezeme et frater ejus Ernestus etc...").

Nelze tedy vyloučit, že Vítek "z Prčice" mohl mít bratra Ernesta (Arnošta).
Tak jsi na tu mou chybu přišel dřív, než jsem ji stačila opravit :)

Já jsem špatně přeložila "frater" a udělala jsem z bratra otce. To by se Vítek asi divil.
A máš samozřejmě pravdu - je třeba hledat Sezemu a Arnošta. Jen nevím - Arnošt je bratr Sezemův, nebo Hroznatův?
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Kateřina_z_Landštejna
Vévodkyně
Příspěvky: 410
Registrován: 17 dub 2007 15:44

Nový příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Kastelánem - v jakém smyslu? Purkrabím? Nebo správcem kláštera?

Takže ta listina nemá nic společného se Sadskou?
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4006
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 55 times
Been thanked: 18 times

Nový příspěvek od Ježek »

Kateøina_z_Landštejna píše: Jen nevím - Arnošt je bratr Sezemův, nebo Hroznatův?
V týhle souvislosti Hroznatův, ale měl i bratra Sezemu (jmenoval se po otci)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Marek

Pani z Usti

Nový příspěvek od Marek »

Ahoj,
na tomto webu
http://www.genealogy.euweb.cz/bohemia/rosenbg1.html#JH

se take pise ze ten nepravy syn [illegitimate] Sezema z Ústí, +ca 1220, nemel zadne potomky tzn. zadni pani z Usti asi nebyli.

Ale myslim si ze pani z Usti vznikly z panu z Hradce, tak jako pani ze Straze.
Je tam napsano:
B2. Sezema z Kosové Hory, *after 1218, +ca 1259
C1. [parentage uncertain] Sezema z Kosové Hory, +ca 1284
tento Sezema mel dalsi 6 deti a to:
D1.Vilém ze Stráže,
D2.[parentage uncertain] Přibyslav "Přibík" ze Stráže
D3.[parentage uncertain] Sezema z Ústí, +1386
D4.[parentage uncertain] Jan Sezima z Ústí
D5.Oldřich Sezima z Ústí
D6.Jan "Jindřich" ze Stráže

A myslim si, ze D3 byl prvni pan z Usti.

Marek
F.Krampl
Panoš
Příspěvky: 56
Registrován: 25 črc 2007 15:44
Bydliště: Písek

Nový příspěvek od F.Krampl »

Obrázek
oupin

Re: Páni z Ústí a ze Stráže

Nový příspěvek od oupin »

Ahojky všem. Páni ze Stráže, dnes Stráže nad nežárkou, jsou historicky přímá odnož pánů z Hradce a jejím zakladatelem je Sezema z Hradce a Stráže. Spravoval území mezi pány z Hradce a z Rožmberka, o které se nedokázali dohodnout. V erbu měl modrou růži na zlatém poli. Ústí, dnešní Sezimovo Ústí postavil a obhospodařoval. Za husitských válek bylo vojsky Jana žižky strženo a obyvatelstvo šlo na Tábor. Rod velmi rychle vyhynul, není známo, že by jeho členové měli nějaké významné postavení. Obraz Dělení růží je pouze vyobrazením lidové pověry a neodpovídá realitě ani historii Vítkovců.
thovtt
Kníže
Příspěvky: 349
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ústí a ze Stráže

Nový příspěvek od thovtt »

Páni ze Stráže a Ustí pochazí od syna Vítka z Hradce jménem Sezima II,který se poprvé připomíná se svým nejmenovaným synem.Bylo to dne 13.května 1267 v listině kterou vydal Sezimův bratr Oldřich I pro řád německých rytířů v Jindřichově Hradci. Listina je uvedena v CDB V-2 str.50,č.505.
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot, SeznamBot a 1 host