Milovani ve stredoveku
-
- Zeman
- Příspěvky: 118
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
-
- Královna
- Příspěvky: 1783
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
MIlý Posle,
našla jsem pro tebe v případě zájmu knihu, která to tak v kostce vše mapuje :
Rozkoš a láska - dějiny partnerských vztahů ve středověku. Autorka : Leah Otis - Court, vyšlo v nakl. Vyšehrad. Mají to třeba v Luxoru.
Zabývá se nejen mileneckými a manželskými vztahy, sňatky dojednadnými , i z lásky, sexuálním životem v manželtví i mimo něj, i cizoložstvím a tehdejšími tresty.
Zdá se, že to naši předkové později až tak nepřeháněli, cca od 13. století trestem za mimomanželský vztah už většinou nebyla smrt, ale tzv. ulička hanby, oba "hříšníci" museli běžet nazí uličkou hanby na veřejnosti, později bylo dokonce možno se z běhu vykoupit, takže , jak udává autorka, pak už běhali pouze chudí.
našla jsem pro tebe v případě zájmu knihu, která to tak v kostce vše mapuje :
Rozkoš a láska - dějiny partnerských vztahů ve středověku. Autorka : Leah Otis - Court, vyšlo v nakl. Vyšehrad. Mají to třeba v Luxoru.
Zabývá se nejen mileneckými a manželskými vztahy, sňatky dojednadnými , i z lásky, sexuálním životem v manželtví i mimo něj, i cizoložstvím a tehdejšími tresty.
Zdá se, že to naši předkové později až tak nepřeháněli, cca od 13. století trestem za mimomanželský vztah už většinou nebyla smrt, ale tzv. ulička hanby, oba "hříšníci" museli běžet nazí uličkou hanby na veřejnosti, později bylo dokonce možno se z běhu vykoupit, takže , jak udává autorka, pak už běhali pouze chudí.
-
- Vévodkyně
- Příspěvky: 342
- Registrován: 16 bře 2006 18:34
- Bydliště: Praha
telo ve stredoveku
Lidicky, vydrzte - mam doma bajecnou knizku - jmenuje se Telo ve stredoveku... je tam o tomto tematu take jedna kapitola... takze az posetrim trochu cas, urcite vam sem neco pikantniho postnu... 

Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Kníže
- Příspěvky: 376
- Registrován: 22 led 2007 10:38
- Bydliště: HK
Jako archivář jsem měl možnost opakovaně nakouknout do závětí farářů v období 18. st. - což je zjevně mimo téma, nicméně mluvíme o kléru. bylo to mnohdy zajímavé a poměrně úsměvné čtení, když stařičký farář odkazoval svým nemanželským dětem, určoval kdo bude dědit jeho četné pohledávky (protože půjčoval sedlákům na velmi vysoký úrok), nebo když odkazoval svým cca dvacetiletým milenkám
Dospěl jsem k názoru, že by bylo naivní se domnívat, že lidé jsou dnes nemorální, nebo že tehdejší mentalita byla zásadně jiná. Když jsem viděl vyšetřovací spisy děkanů za jejich sexuální prohřešky, o nichž věděla (nejedna) celá ves a které končily přísným trestem - výtkou biskupského úředníka a hrozbou horšího trestu
Myslím, že těch popravených a přísně potrestaných lidí za cizoložství bylo velmi málo a že dnes mnohdy nekriticky přistupujeme k vzácným informacím o takovém trestu a vyhodnocujeme je jako běžnou normu.


servo
-
- Královna
- Příspěvky: 1120
- Registrován: 19 srp 2006 00:38
Takhle mohla možná vypadat každodenní zkušenost.Filip Svehla píše:Ano, ale umění a poezie je jedna věc a každodenní skutečnost je věc druhá, uznávám, že jisté prameny být mohou, ovšem odhalují jen jistý aspekt věci, pohled tehdejších lidí na sexualitu (jistě podmíněnou určitou zkušeností), ale ne sexualitu samotnou.


Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
-
- Královna
- Příspěvky: 1120
- Registrován: 19 srp 2006 00:38
-
- Zeman
- Příspěvky: 118
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
No a o čem to vypovídá? Ne o sexu samotném, ale o pohledu na něj, záleží ovšem v jakém je výjev kontextu.acoma píše:Takhle mohla možná vypadat každodenní zkušenost.Filip Svehla píše:Ano, ale umění a poezie je jedna věc a každodenní skutečnost je věc druhá, uznávám, že jisté prameny být mohou, ovšem odhalují jen jistý aspekt věci, pohled tehdejších lidí na sexualitu (jistě podmíněnou určitou zkušeností), ale ne sexualitu samotnou.![]()
Historia magisteria vitae.
-
- Vévodkyně
- Příspěvky: 342
- Registrován: 16 bře 2006 18:34
- Bydliště: Praha
telo ve stredoveku
Takže slíbené úryvky z knihy Tělo ve středověké kultuře (J. Le Goff, N. Truong), Vyšehrad 2006
Str. 36: Dá se tedy říci, že tělo je ve středověku po sexuální stránce převážně devalvováno, vášeň a tělesná touha se široce potlačují. Lékem proti přílišné smyslnosti má být dokonce i křesanské manželství, k jehož institucionalizaci dochází – ne bez potíží – ve 13. století. Soulož je akceptována a povolena pouze jako akt, jehož cílem je plození. „Cizoloží i ten, kdo příliš vášnivě miluje svou ženu“, opakují kněží. Požaduje se ovládání těla, „úchylné“ praktiky jsou zakázány. Žena má být v posteli pasivní, muž aktivní, ale umírněně, bez zápalu.
Str. 37: Příručka biskupa z Wormsu, vzniklá na počátku 11. století a nazvaná, jako všechny tyto rukověti, Decret, například klade manželovi otázku, zdali „obcuje zezadu, po způsobu psů“. A ukládá mu v tom případě „pokání deseti dnů o chlebu a vodě“. Podobně se trestá, spí-li někdo s manželkou v době její menstruace nebo před slehnutím, nebo třeba v Den Páně. Vypít manželovo sperma, „aby tě dík tvému ďábelskému jednání víc miloval,“ pokračuje týž Decret na adresu ženy, vynese sedm let pokání. Odsuzuje se samozřejmě felace, sodomie, masturbace, cizoložství, ale také smilnění s jeptiškami.
Str. 73: Rytířská, či „kurtoazní“ láska představovala možná i určitý způsob, jak se v době nepříliš vstřícné k tělesným radostem a vzruchům srdce líčeným v románech a písních vyrovnávat s potlačováním sexu a vášní. (…) Román o růži nabízí dokonce nádherná podrobná poučení o sexuální oblasti: „A když se dají do díla, každý z nich nech se činí tak obratně a s takovou přesností, aby se slast neomylně dostavila v tutéž chvíli pro jednoho jako pro druhého… Není dobré, aby jeden nechal toho druhého za sebou: musí plout a neustat, dokud oba nedosáhnou přístavu; teprve potom poznají dokonalou slast.“
Str. 36: Dá se tedy říci, že tělo je ve středověku po sexuální stránce převážně devalvováno, vášeň a tělesná touha se široce potlačují. Lékem proti přílišné smyslnosti má být dokonce i křesanské manželství, k jehož institucionalizaci dochází – ne bez potíží – ve 13. století. Soulož je akceptována a povolena pouze jako akt, jehož cílem je plození. „Cizoloží i ten, kdo příliš vášnivě miluje svou ženu“, opakují kněží. Požaduje se ovládání těla, „úchylné“ praktiky jsou zakázány. Žena má být v posteli pasivní, muž aktivní, ale umírněně, bez zápalu.
Str. 37: Příručka biskupa z Wormsu, vzniklá na počátku 11. století a nazvaná, jako všechny tyto rukověti, Decret, například klade manželovi otázku, zdali „obcuje zezadu, po způsobu psů“. A ukládá mu v tom případě „pokání deseti dnů o chlebu a vodě“. Podobně se trestá, spí-li někdo s manželkou v době její menstruace nebo před slehnutím, nebo třeba v Den Páně. Vypít manželovo sperma, „aby tě dík tvému ďábelskému jednání víc miloval,“ pokračuje týž Decret na adresu ženy, vynese sedm let pokání. Odsuzuje se samozřejmě felace, sodomie, masturbace, cizoložství, ale také smilnění s jeptiškami.
Str. 73: Rytířská, či „kurtoazní“ láska představovala možná i určitý způsob, jak se v době nepříliš vstřícné k tělesným radostem a vzruchům srdce líčeným v románech a písních vyrovnávat s potlačováním sexu a vášní. (…) Román o růži nabízí dokonce nádherná podrobná poučení o sexuální oblasti: „A když se dají do díla, každý z nich nech se činí tak obratně a s takovou přesností, aby se slast neomylně dostavila v tutéž chvíli pro jednoho jako pro druhého… Není dobré, aby jeden nechal toho druhého za sebou: musí plout a neustat, dokud oba nedosáhnou přístavu; teprve potom poznají dokonalou slast.“
Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Kníže
- Příspěvky: 376
- Registrován: 22 led 2007 10:38
- Bydliště: HK
Poněkud rozporuplné, že? Nebude to tím, že první citát je obecné shrnutí autorova pohledu, druhý je prakticky kázáním a třetí je žánrový? tále se domnívám, že nebyli zásadně jiní než my dnes a že i jejich pohled na sexualitu byl nejednotný, jako je tomu i dnes, vezmeme-li v potaz pohled např. puritánů ve srovnání s dnešní mláděží
I tehdy měli veřejné domy a mít milenku či milence patřilo k dobrému bontonu stejně jako dnes...

servo
-
- Vévodkyně
- Příspěvky: 342
- Registrován: 16 bře 2006 18:34
- Bydliště: Praha
uryvky
No ja myslim, ze v prvnim uryvku autor knihy tlumoci stanovisko cirkve - ona to byla, kdo urcoval "pravidla verejne moralky" - takze je to spis popis snah cirkve o potlacovani prirozene lidske sexuality (v predchozim textu mluvi o tom, ze krev a sperma byly v te dobe tabu - tedy nikoli krev Pane, ale obycejnych smrtelniku, ta byla povazovana za necistou).Maršálek píše: Poněkud rozporuplné, že? Nebude to tím, že první citát je obecné shrnutí autorova pohledu, druhý je prakticky kázáním a třetí je žánrový?
druhy uryvek mi pripada zajimavy hlavne z toho duvodu, ze je vlastne svedectvim o tom, jake praktiky se tehdy bezne provozovaly (vpodstate se za ta staleti asi nic noveho nevymyslelo


treti cast textu mne docela prekvapila - je videt, ze v te dobe skutecne povazovali sexualni zivot partneru za dulezity, a ze o nem premysleli podobne jako my dnes - jinak receno - ze muzi nebyli zadni burani, jak se nam dnes lecktery historicky film nebo roman snazi namluvit, a nedbali jen na sve vlastni uspokojeni...
No tak ja nevim, v jake spolecnosti se pohybujesMaršálek píše:I tehdy měli veřejné domy a mít milenku či milence patřilo k dobrému bontonu stejně jako dnes...

btw. to se ale bavime o dobe ovlivnene krestanstvim - zkusim jeste zapatrat po zajimavem textu, ktery jsem nekde cetla ve vztahu k sexualite "pohanskych" Slovanu - tam bylo vsechno uplne jinak...
Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Měšťanka
- Příspěvky: 41
- Registrován: 17 lis 2006 19:10
-
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2165
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Been thanked: 1 time
-
- Král
- Příspěvky: 1098
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Been thanked: 1 time
odpornost sexu...
Přemýšlím nad tím, jestli to bylo myšleno vážně nebo vtipem?JOhanka.1412 píše:Sice to není ze středověku...


-
- Měšťanka
- Příspěvky: 41
- Registrován: 17 lis 2006 19:10
Re: odpornost sexu...
Depak, myslím že to je opravdu z nějakého historického dokumentu. V dnešní době už to ale spíš poslouží jako vtip.Przemysl de Nyestieyky píše:Přemýšlím nad tím, jestli to bylo myšleno vážně nebo vtipem?Ale u katolíků bych se snad ani nedivil...

Vzpomínám si, že jsem to jednou četla v nějakém článku. Ten obrázek, který jsem sem dala dneska mi přišel jako klasický řetězák na mail - už jako vtip.

A co se týče těch katolíků, tak o tom se snad ani nebudu rozepisovat. Akorát by mi zase stoupl tlak...


-
- Měšťanka
- Příspěvky: 41
- Registrován: 17 lis 2006 19:10
Re: uryvky
Sexuální život starých Slovanů - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2004061001Tekla píše:zkusim jeste zapatrat po zajimavem textu, ktery jsem nekde cetla ve vztahu k sexualite "pohanskych" Slovanu - tam bylo vsechno uplne jinak...
Sexuální život starých slovanů II. - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2007041501
Sexuální hrátky v předkřesanské době - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2007021004
Panenství v historii - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2007011302
Předmanželský sexuální život a prosebné rituály - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2004061004
atd.
A máte co číst....






-
- Vévodkyně
- Příspěvky: 342
- Registrován: 16 bře 2006 18:34
- Bydliště: Praha
Re: uryvky
je Johanko diky, ja na tenhle svuj slib uz davno zapomnela...JOhanka.1412 píše:A máte co číst....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()


ja mela na mysli tenhle text...
http://www.sendme.cz/trestik/Maiello.htm
Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Měšťanka
- Příspěvky: 41
- Registrován: 17 lis 2006 19:10
-
- Královna
- Příspěvky: 1120
- Registrován: 19 srp 2006 00:38
Tak ty lazebnice maji byt manzelka (rozdvojena asiacoma píše:
české hrátky českého Václava IV. se sličnými lazebnicemi![]()
![]()


Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!