Kosmova kronika
Moderátor: Ježek
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Kosmova kronika
Chtěl bych se bavit v tomto tématu o nejvýznamějším pramenu pro české dějiny 11. a počátku 12. století, o jeho literární a historické hodnotě, o historické věrnosti (mýty v 1. knize/ dějiny v 2. a 3. knize), promítnutí autorova aktuálna do kroniky, cílů kroniky...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
hlavnì 1. kniha
Kosma byl výborný ideolog, tvůrce nové Přemyslovské ideologie. Nevím, zda znal počátky Přemyslovců a nelíbili se mu, nebo je neznal. Každopádně dle mého názoru vytvořil nové. Nebo Kosmas vytvořil pověsti k podepření nároků na český trůn Přemyslovců. "20 panáčků, čítám-li správně" píše, ani Přemyslovců v 1/4 12. století nebylo tolik. Je možná nějaká možnost uchopení trůnu někým jiným, z protošlechtického prostředí. Třeba Vršovci, které nemá kronikář rád. Je dost dobře možné, že nějaký přední velmož měl za manželku Přemyslovnu, tu jelikož se neprovdala do zahraničí, prameny neuváději, Přemysloven máme asi 2x míň než Přemyslovců.
Krok, Kazi, Teta, Libuše, Přemysl, Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít může být volněji přeloženo takto: Překaž své kroky (oslovení) a přemýšlej, nezamýšlíme na tebe vojny ani zla, kříži se neklaníme, hosty vítáme. Dost podivná náhoda, Kosmas nás tady tahá za nos a účelově přepisuje historii. Odmítám teorii, že jde o nápis na pohraniční kámen. V době Kosmově uměli číst a psát pouze kněží, ti by asi větu, že se kříži neklaní nenapsali. A kdo by z cizinců četl nápis v češtině? Nebylo by logičtější psát na pohraniční kameny v latině? Ale i tak by si to přečetli jen duchovní...
Podle mne jde o předkřesťanský verbální projev složek, které se křesťanství bránili. spíš než rolníků, bojovníků a prašlechty, se kterou se Kosmas v těch dobách nutně musel setkávat.
Co změnou popěvku na českou historii Kosmas sledoval? Dost nevybíravě útočí na pohany a pohanské zvyky křesťanského obyvatelstva a zřejmě tak chtěl zničit pohanství ve své době. Dost na tom, že ho musela protikřesťanská věta dost rozčilovat. Třeba si uvědomoval, že jako jeden z prvních kronikářů může do budoucna ovlivnit minulost.
Krok, Kazi, Teta, Libuše, Přemysl, Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít může být volněji přeloženo takto: Překaž své kroky (oslovení) a přemýšlej, nezamýšlíme na tebe vojny ani zla, kříži se neklaníme, hosty vítáme. Dost podivná náhoda, Kosmas nás tady tahá za nos a účelově přepisuje historii. Odmítám teorii, že jde o nápis na pohraniční kámen. V době Kosmově uměli číst a psát pouze kněží, ti by asi větu, že se kříži neklaní nenapsali. A kdo by z cizinců četl nápis v češtině? Nebylo by logičtější psát na pohraniční kameny v latině? Ale i tak by si to přečetli jen duchovní...
Podle mne jde o předkřesťanský verbální projev složek, které se křesťanství bránili. spíš než rolníků, bojovníků a prašlechty, se kterou se Kosmas v těch dobách nutně musel setkávat.
Co změnou popěvku na českou historii Kosmas sledoval? Dost nevybíravě útočí na pohany a pohanské zvyky křesťanského obyvatelstva a zřejmě tak chtěl zničit pohanství ve své době. Dost na tom, že ho musela protikřesťanská věta dost rozčilovat. Třeba si uvědomoval, že jako jeden z prvních kronikářů může do budoucna ovlivnit minulost.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: hlavnì 1. kniha
Hm... o tom jsme se spolu uz jednou bavili v poste, takze vis, ze se mi tahle konstrukce moc nezda...ale docela by me zajimalo, co tomu rikaji ostatni, tak doufam, ze se zapoji do debaty.Ježek píše:Krok, Kazi, Teta, Libuše, Přemysl, Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít může být volněji přeloženo takto: Překaž své kroky (oslovení) a přemýšlej, nezamýšlíme na tebe vojny ani zla, kříži se neklaníme, hosty vítáme.
Jinak s tim, ze byl Kosmas celkem pohadkar, v podstate souhlasim. Navic onu historii pohanskych a polopohanskych Cech psal z pozice krestanskeho kneziho, takze sotva mohl byt objektivni. Zcela nepokryte fandil urcitym osobnostem jejichz zasluhy vyvysoval na ukor jinych. Proto je asi potreba cist Kosmu zaroven s kritickou redakci jeho dila z pera renomovanych historiku, jinak clovek snadno podlehne bludu. I presto je jeho jazyk kouzelny a je nepopiratelne, ze jeho prace je skutecnym literarnim dilem.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Na Kosmovi se mi nejvíc líbí, jak dopodrobna vylíčí všechny perličky a "bulvární" historky, načež dodá, že nám to ani snad neměl říkat...
Tendenčnost v jeho díle je dost cítit, pořád se ale jedná o první (známé?) souborné dílo o českých dějinách, klobouk dolů... Osobně bych ale řekla, že ty starší dějiny (zejména tedy 10. století, Václavova vražda apod.) je v jeho díle jistě vyjádřením určité nálady ve společnosti, ne faktů.
Tendenčnost v jeho díle je dost cítit, pořád se ale jedná o první (známé?) souborné dílo o českých dějinách, klobouk dolů... Osobně bych ale řekla, že ty starší dějiny (zejména tedy 10. století, Václavova vražda apod.) je v jeho díle jistě vyjádřením určité nálady ve společnosti, ne faktů.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
kanovníkovo dílo
Podle mého názoru je Kosmas tvůrcem knížecí ideologie, nebo ji alespoň sepsal. Přemyslovský nástěnný cyklus ve Znojemské rotundě je v postatě síň slávy, či Kosmův komix
Ačkoliv Kosmas vynechává některá místa (Vyšehrad, Sázavský klášter), některou dobu (Vratislav), má své oblíbence (Břetislav, Spytihněv), neoblíbence (Vršovci, poláci), bez něho by naše historie 11. a 1/4 12. st. skoro neexistovala.
I jako literární dílo je to skvost, nemluvě o tom, že z národních dějin tří středoevropských národů jde o nejfundovanější a nejhistoričtější kroniku (tedy spíše historii než kroniku ve smyslu pramenů).
Ačkoliv Kosmas vynechává některá místa (Vyšehrad, Sázavský klášter), některou dobu (Vratislav), má své oblíbence (Břetislav, Spytihněv), neoblíbence (Vršovci, poláci), bez něho by naše historie 11. a 1/4 12. st. skoro neexistovala.
I jako literární dílo je to skvost, nemluvě o tom, že z národních dějin tří středoevropských národů jde o nejfundovanější a nejhistoričtější kroniku (tedy spíše historii než kroniku ve smyslu pramenů).
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Biskup Jindřich Zdík
Pokud přijmeme domněnku, že moravský biskup Jindřich Zdík ( https://www.e-stredovek.cz/post/jindrich-zdik/ ) byl synem Kosmy a jeho manželky Božetěchy (zápis k roku 1123), mohl pokračovat v propagaci přemyslovské ideologie jeho otce- výše mnou zmíněné.
Za jeho episkopátu Konrád II. Znojemský nechal v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě provést výmalbu, která přímo vychází z Kosmovy kroniky, ovšem symbolisuje ambice Konráda II. na knížecí trůn po smrti Soběslava. Je možné, že inspiraci vymalovat lidi z kroniky svého otce a ideologii zdůrazňovající Přemyslův rod a kříž poskytl právě biskup Zdík.
Biskup Zdík byl stoupenec reformního proudu v církvi, sám Kosmas byl velikým propagátorem křesanství a věrným služebníkem pražských biskupů, dobře vycházel s křesanskými knížaty jako byl Břetislav II. Jistě i se Soběslavem, jehož vyvolení za knížete skrz Svatavu a významnou církevní osobu Oty Bamberského se mu mohlo jevit jako správný krok. Někde pod ochranými křídly otce kronikáře mohla začínat církevní kariéra syna Jindřicha. A Jindřich Zdík nepochybně pocházel z okolí knížete, loajální byl Soběslavovi, který ho také dosadil na uprázdněný stolec.
Nemusím znovu vysvětlovat evropský rozhled Jindřicha Zdíka (rozhled měl i Kosma), je dost pravděpodobné, že on ovlivňoval knížecí ideologii. Právě Soběslava považuji za prvního z knížat, který důsledně budoval přemyslovsko - křesanskou knížecí ideologii - Chlumec vyhraný díky pomoci českých světců. Ta ideologie je odkaz Kosmův.
Za jeho episkopátu Konrád II. Znojemský nechal v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě provést výmalbu, která přímo vychází z Kosmovy kroniky, ovšem symbolisuje ambice Konráda II. na knížecí trůn po smrti Soběslava. Je možné, že inspiraci vymalovat lidi z kroniky svého otce a ideologii zdůrazňovající Přemyslův rod a kříž poskytl právě biskup Zdík.
Biskup Zdík byl stoupenec reformního proudu v církvi, sám Kosmas byl velikým propagátorem křesanství a věrným služebníkem pražských biskupů, dobře vycházel s křesanskými knížaty jako byl Břetislav II. Jistě i se Soběslavem, jehož vyvolení za knížete skrz Svatavu a významnou církevní osobu Oty Bamberského se mu mohlo jevit jako správný krok. Někde pod ochranými křídly otce kronikáře mohla začínat církevní kariéra syna Jindřicha. A Jindřich Zdík nepochybně pocházel z okolí knížete, loajální byl Soběslavovi, který ho také dosadil na uprázdněný stolec.
Nemusím znovu vysvětlovat evropský rozhled Jindřicha Zdíka (rozhled měl i Kosma), je dost pravděpodobné, že on ovlivňoval knížecí ideologii. Právě Soběslava považuji za prvního z knížat, který důsledně budoval přemyslovsko - křesanskou knížecí ideologii - Chlumec vyhraný díky pomoci českých světců. Ta ideologie je odkaz Kosmův.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Kosmas a Vršovci
Díky za odkaz. Zajímavý pořad. Pan Kopal už v MHB 8 se věnoval Kosmově kronice, především k přemyslovsko- vršovskému antagonismu, ztělesnění Vršovců jako veškerého zla uvnitř státu. Nezbývá než si položit otázku. Existovali Vršovci? Není to jen ztělesnění zla, špatných lidí, kteří koneckonců spolu nemají nic společného. Sám Kosma ve své kronice říká, že mnohé ze své doby zamlčuje, protože "pachatelé" žijí. Pokud by dal nálepku Vršovců těm povražděným na Libici a Vraclavi (pokud se to stalo) a pravda by to nebyla, ozval by se někdo?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
syn Mieszka II - vyskrtnuty
Jezku, tady jsem nasel zajimavy clanek http://www.historycy.org/index.php?showtopic=35380&hl=
Autor tvrdi, ze v letech 1035 - 1039 vladl v Polsku nejstarsi syn Mieszka II, Boles³aw, ktery byl vyskrtnuty z historie za to, ze bojoval proti krestanstvi - byl pohan. Zminuje se o nem Kosmas - ty znas tu kroniku, co tam je na tema tohoto vladce napsano?
Autor tvrdi, ze v letech 1035 - 1039 vladl v Polsku nejstarsi syn Mieszka II, Boles³aw, ktery byl vyskrtnuty z historie za to, ze bojoval proti krestanstvi - byl pohan. Zminuje se o nem Kosmas - ty znas tu kroniku, co tam je na tema tohoto vladce napsano?
Boleslaw
Zdravím. Nevím sice, co se píše v KK, na to se podívám doma, ale každopádně autor je trochu mimo s letopočty, ptž jestli se nemýlím, tak Bolestav tzv. Chrabrý žil před 1035, myslim že zemřel o 10 let dříve. A jelikož to byl jediný syn Měška I., tak se autor asi trochu sekl #-o
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Boleslaw a kvalita Kosmy pro léta 1000 - 1040
Vítám Vás, máte pravdu. Což takhle registracesophia píše:Nevím sice, co se píše v KK, na to se podívám doma, ale každopádně autor je trochu mimo s letopočty,
Kosmas je k přelomu milenia absolutně nekompetentní.
Dle něj Čechy obsadil kníže Měšek se silnou mocí polskou - správně Boleslav Chrabrý - kapitola 35
Kapitola 40. 1019/20 Břetislav obsazuje Moravu.
1022 - pronásledování křesanů v Polsku
Zde /v této kapitole/ je Kosmas o cca 10 let mimo.
Bohužel podle této pomýlené kapitoly česká historiografie špatně klade Vyhnání Poláků z Moravy. Měl jsem k tomu poznámky - rád bych to otevřel, ale někde jinde.
Kapitola 41 je již správně, stručnost (oproti kapitole 40) ukazuje na jinou předlohu Kosmy.
1024 umírá král Jindřich
17.6. 1025 umírá Boleslav Chrabrý, polský král. Jeho ale Kosmas nezná, Čechy dle něj obsadil Měšek - což je možná reminsicence na to, že Morava byla ztracena až Měškem. Předloha této kapitoly je již věrohodná.
Pak místo o Měškovi II. mluví o Kazimírovi...
I. kap. II. knihy
To se toho týká zřejmě toho Boleslava, cituji: "Když toho času Kazimír, slavný kníže polský, odňat tomuto světu a jeho synové Boleslav a Vladislav, ještě jako nemluvňata" ...
mohli Poláci se rozutéct na všechny strany.
Je to líčení toho, jak si Břetislav přijel pro Vojtěcha do Hnězdna. Kosmas ví, že Polsko bylo v rozvratu, ví, že Kazimír měl syny Boleslava a Vladislava, ale klade je to této doby. Protože mu situace není jasná, jediné vysvětlení je to, že synové Kazimíra byli v době jeho smrti nemluvňata. Kosma si to nespojuje s pohanskou reakcí - ta dle něj byla v roce 1022, podle něj to je anarchie po smrti Kazimíra (+1058).
O Kosmu bych se v této době opravdu neopíral. I kdyby nějaký Boleslav byl, tak Kosma o něm neví, nebo ho použije v jiném kontextu.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Boleslaw a kvalita Kosmy pro léta 1000 - 1040
Tak to potom v clanku, na ktery jsem dal link, popletli. Autor tam pise, ze Kosmas se zminuje o Boleslavovi, prvnim synovi Mieszka II, starsim bratru Kazimierza Odnowiciela. Zmineny Boleslav by mel mit cislo II, ale jelikoz je vyskrtnuty z polskych dejin, cislo II dostal Boleslav Stedry. Ten Boles³aw Zapomniany (Zapomenuty) mel vladnout v letech 1035 - 1039.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Boleslaw a kvalita Kosmy pro léta 1000 - 1040
Ne nutně, Kosma mohl splést Měška za Kazimíra, potom by měl ale Měšek syny Boleslava a Vladislava.jur píše:Tak to potom v clanku, na ktery jsem dal link, popletli. Autor tam pise, ze Kosmas se zminuje o Boleslavovi, prvnim synovi Mieszka II.
Že by ale vládl neznámý Piastovec
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Kosmùv pohled na dìjiny
Kosmas v době bojů mezi Přemyslovci brojí proti jejich nesvornosti, která vede k oslabování posice knížete i knížectví, vměšováním se cizích panovníků, jejichž národy nenávidí (Poláci z neobřezanými pysky, uherští sýčkové, Němci, kteři českému kléru berou jejich úřady).
Proto má záporný vztah k Svatoplukovi, přesto, že celé panování válčil v cizině, k protiprávnímu (protiprávnost nástupu Kosmovy nevadí - Bořivoj) nástupu na trůn (pokusu) využil jak polského knížete, tak uherského krále.
Vyústění kroniky končí v doporučení smíření se Soběslava a Oty. Spekulovat, zda čekal na smrt, nebudu.
Kosmas pomocí příkladů líčí dobré časy knížectví a předkládá ideologii, jež má smíření napomoci. Bájný Přemysl je prostého původu, snad tím chce zdůraznit rovnost všech kandidátů, snad chce konsens všech Přemyslovcí, místo válek. Zdůrazňování toho má zároveň posílit posici knížete vůči šlechtě.
Proto má záporný vztah k Svatoplukovi, přesto, že celé panování válčil v cizině, k protiprávnímu (protiprávnost nástupu Kosmovy nevadí - Bořivoj) nástupu na trůn (pokusu) využil jak polského knížete, tak uherského krále.
Vyústění kroniky končí v doporučení smíření se Soběslava a Oty. Spekulovat, zda čekal na smrt, nebudu.
Kosmas pomocí příkladů líčí dobré časy knížectví a předkládá ideologii, jež má smíření napomoci. Bájný Přemysl je prostého původu, snad tím chce zdůraznit rovnost všech kandidátů, snad chce konsens všech Přemyslovcí, místo válek. Zdůrazňování toho má zároveň posílit posici knížete vůči šlechtě.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
vymyšlený Pøemysl
Prapředkem slavného knížecího rodu je Přemysl. Tohle jméno se objevuje až s prvním králem - o jménu rozhodoval Vladislav II. v generaci s Bedřichem (jméno nepochybně německé - Fridrich) ...
První knížata:
Bořivoj I. -> Bořivoj II. (syn Vratislava)
Spytihněv I. -> Spytihněv II. (bratr Vratislava)
Vratislav I. -> Vratislav II.
Václav -> Václav Olomoucký (prasynovec Vratislava)
Boleslav -> Boleslav (syn Vratislava)
Je náhoda, že Přemyslovci dědili svá jména po prvních doložených a jméno Přemysl se objevuje až v 12. st. v době, kdy Kosmova kronika byla již velmi rozšířená (znojemský cyklus)? Navíc jméno Přemysl následuje po nepřemyslovském jménu Bedřich ...
První knížata:
Bořivoj I. -> Bořivoj II. (syn Vratislava)
Spytihněv I. -> Spytihněv II. (bratr Vratislava)
Vratislav I. -> Vratislav II.
Václav -> Václav Olomoucký (prasynovec Vratislava)
Boleslav -> Boleslav (syn Vratislava)
Je náhoda, že Přemyslovci dědili svá jména po prvních doložených a jméno Přemysl se objevuje až v 12. st. v době, kdy Kosmova kronika byla již velmi rozšířená (znojemský cyklus)? Navíc jméno Přemysl následuje po nepřemyslovském jménu Bedřich ...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
RE: Ranný støedovìk - Kosma - jména Pøemyslovcù
Když jsme u těch Přemyslovských jmen - Bořivoj, Vratislav, Václav,i Boleslav i Strachkvas - je to snadno doslova vysvětlitelné ale jak bychom přesně do důsledků vysvětlovali samotného Přemysla dle staročeštiny - ?
Pokud si to máme vysvětlovat jako člověka, co byl skutečně nadán větší kapacitou myšlení než jiní, že myslel víc dopředu - je to skutečně jméno víc než vhodné pro prapředka královského rodu - a lepší si nemohli přát.
Ani Kosma ,
Pokud si to máme vysvětlovat jako člověka, co byl skutečně nadán větší kapacitou myšlení než jiní, že myslel víc dopředu - je to skutečně jméno víc než vhodné pro prapředka královského rodu - a lepší si nemohli přát.
Ani Kosma ,
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Re: RE: Ranný støedovìk - Kosma - jména Pøemyslovcù
Trochu z jiného pohledu na věc: P R E M Y S LKaterina píše: Pokud si to máme vysvětlovat jako člověka, co byl skutečně nadán větší kapacitou myšlení než jiní, že myslel víc dopředu - je to skutečně jméno víc než vhodné pro prapředka královského rodu - a lepší si nemohli přát.
Ani Kosma ,
známá tabulka 7 9 5 4 7 1 3 ´= 9
Dává smysl pro zodpovědnost za jiné nebo zdokonalení vlastní osobnosti;
úctu k vědění a k pravdě;svědomitý přístup k životu, kráčející ruku v ruce s otázkami týkajícími se všech aspektů života a duchovna . Lidé s devítkou se stávají učiteli, léčiteli, vůdčími osobnostmi, ochránci nebo duchovními rádci.
Minulost není tøeba milovat, staèí jí rozumìt a nezapomenout, že konèí v budoucnosti. M.Ivanov
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4264
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Ranný støedovìk - Kosma - jména Pøemyslovcù
Dle mého soudu Kosmův rodokmen mýtických Přemyslovců výchází z tohoto:Katerina píše: Pokud si to máme vysvětlovat jako člověka, co byl skutečně nadán větší kapacitou myšlení než jiní, že myslel víc dopředu - je to skutečně jméno víc než vhodné pro prapředka královského rodu - a lepší si nemohli přát.
Ani Kosma ,
Krok’ kazi (Tetha, Thetka atd.), lubo...pàemyœl...
nezamyœl...m...na ta voj’n...ni zla,
kr’z...my s... neklan...(am)..., gosti vít...
Přeloženého jako:
Zastav svůj krok, cizinče (Němče, Theute), a raději přemýšlej; nezamýšlíme (na tebe) ani vojny ani zla, kříži se neklaníme, hosty vítáme
http://www.moraviamagna.cz/rodokmeny/r_2myty.htm
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 6 Odpovědi
- 7613 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
-
- 1 Odpovědi
- 5586 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 3 Odpovědi
- 3003 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 2 Odpovědi
- 2855 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host