Viola wrote:..možný odkaz na zapojení Šternberkù mùže být také v nich.
Jak už jsem øekl, myslím si, že to je až obvinìní pozdìjšími historiky. Ale tak zbìžnì jsem do tìch kronik nahlédl a nenašel nic zvláštního, co by vzbuzovalo pozornost na Šternberky nebo by je dokonce obviòovalo...?
Jedinì v Pulkavovì kronice je popis, že r. 1253 vtrhli na Moravu Tataøi a mnoho lidí zabili a hradù znièili. "...když opìt pøišli tamtéž pøed mìsto Olomouc, nìjaký urozený muž ze Šternberka, tehdy hejtman téhož mìsta, z mìsta vyšel, podobnì na nì stateènì zaútoèil a zabil jejich náèelníka..." tak zaskoèené Tatary (Kumány) zahnal zpátky do Uher.
Pak pokraèuje, že "Øeèený pán ze Šternberka tedy za tento skvìlý èin dostal darováním èeského krále nìjaké statky na Olomoucku, na nichž na památku této události postavil nový hrad Šternberk."
Této legendì se zde Šternberkové tìšili.
Nemìli to daleko do práce (dvorské úøady na olomouckém hradì ) a králi byli blízko i v Praze >
1288-1289 byl nejvyšším pražským purkrabím Zdislav ze Šternberka.
Viola wrote:..možný odkaz na zapojení Šternberkù mùže být také v nich.
Jak už jsem øekl, myslím si, že to je až obvinìní pozdìjšími historiky. Ale tak zbìžnì jsem do tìch kronik nahlédl a nenašel nic zvláštního, co by vzbuzovalo pozornost na Šternberky nebo by je dokonce obviòovalo...?
Jedinì v Pulkavovì kronice je popis, že r. 1253 vtrhli na Moravu Tataøi a mnoho lidí zabili a hradù znièili. "...když opìt pøišli tamtéž pøed mìsto Olomouc, nìjaký urozený muž ze Šternberka, tehdy hejtman téhož mìsta, z mìsta vyšel, podobnì na nì stateènì zaútoèil a zabil jejich náèelníka..." tak zaskoèené Tatary (Kumány) zahnal zpátky do Uher.
Pak pokraèuje, že "Øeèený pán ze Šternberka tedy za tento skvìlý èin dostal darováním èeského krále nìjaké statky na Olomoucku, na nichž na památku této události postavil nový hrad Šternberk."
Této legendì se zde Šternberkové tìšili.
Nemìli to daleko do práce (dvorské úøady na olomouckém hradì ) a králi byli blízko i v Praze >
1288-1289 byl nejvyšším pražským purkrabím Zdislav ze Šternberka.
to je právì to potøebné ovìøování pramenù - moravští historikové prakticky vylouèili pravost povìsti o srážce Jaroslava ze Šternberka s Tatary Tím nejsou zpochybnìny jejich majetkové pomìry v dané dobì, jenom odùvodnìní, že k nim pøišli tímto zpùsobem.
Maršálek wrote:..moravští historikové prakticky vylouèili pravost povìsti o srážce Jaroslava ze Šternberka s Tatary..
Já se pøiznávám, že v tomto pøípadì jsem to opravdu nijak neprovìøoval, ani mì zatím nenapadlo zjišovat, jestli tam nìjací Tataøi byli (pøestože se údajnì dostali až do severních Èech pøes Slezsko).
Napsal jsem to jen v tom smyslu, že kromì tohoto o Šternbercích není v tìchto kronikách nic ve spojitosti s Olomoucí, natož jejich obvinìní.
Dokonce jsem mìl i za to, že se Šternberkové takové dobré legendì tìšili už v té dobì.
Pak je ale otázkou, kdy toto podání legendy vzniklo, než že bylo "smyšleno."
Przemysl de Nyestieyky wrote:...Jedinì v Pulkavovì kronice je popis, že r. 1253 vtrhli na Moravu Tataøi a mnoho lidí zabili a hradù znièili. "...když opìt pøišli tamtéž pøed mìsto Olomouc, nìjaký urozený muž ze Šternberka, tehdy hejtman téhož mìsta, z mìsta vyšel, podobnì na nì stateènì zaútoèil a zabil jejich náèelníka...
...právì tahle pasáž z Pulkavy, resp. její pozdìjší chápání a výklad, jsou použity proti pravosti ve sporech o RKZ v 60. letech 20. stol.
Šťastní ti, kdo mají sklerózu - nemusejí utrácet za alkohol, aby zapomněli
Viola wrote:Jenom poznámka - jaký vliv má ta údajná pøíhoda s Tatary na naše bádání??
Kdo asi tak naléhal na zmínky o Šternbercích v kronikách doby Karla IV.? To je totiž jediná poznámky-hodná zmínka, která se jich týká.
Ale já mìl do teï dojem, že tato gloriola legendy - o šternberském hrdinství - ovìnèovala Šternberky už v dobì zavraždìní krále. Ale teï si tedy nejsem jist...
Je to trochu jinak.
Události z roku 1253 se týkají vpádu uherského vojska s kumánským pøedvojem, nikoliv mongolského nájezdu z roku 1241. Jako Tataøi byli oznaèování snad všichni nekøesani z východu, takže je v tom trochu zmatek.
Zápis kronikáøe o boji Šternberka s Kumány (="Tatary") je patrnì pravdivý, není dùvod mu nevìøit.
Apostata wrote:Je to trochu jinak.
Události z roku 1253 se týkají vpádu uherského vojska s kumánským pøedvojem, nikoliv mongolského nájezdu z roku 1241. Jako Tataøi byli oznaèování snad všichni nekøesani z východu, takže je v tom trochu zmatek.
Zápis kronikáøe o boji Šternberka s Kumány (="Tatary") je patrnì pravdivý, není dùvod mu nevìøit.
Mladší kroniky o starších událostech, viz. historiografie
Apostata wrote:Je to trochu jinak.
Události z roku 1253 se týkají vpádu uherského vojska s kumánským pøedvojem, nikoliv mongolského nájezdu z roku 1241. Jako Tataøi byli oznaèování snad všichni nekøesani z východu, takže je v tom trochu zmatek.
Zápis kronikáøe o boji Šternberka s Kumány (="Tatary") je patrnì pravdivý, není dùvod mu nevìøit.
Naprosto souhlasím.Nehledì na skuteènost o pøíomnosti tatara v našem mìstském znaku.
Mongoly zmiòuje i Dalimil. Píše o "kartasech" èi "kartasích", což mìli být mongolští zvìdové.. Mìli žlutou kùži a vypadali divnì, byli odrbaní a hladoví, takže žebrali a kradli.
Ale èetla jsem domnìnky, že ti "kartasi" spíš byli Cikáni, koèující po ruských a polských (èi spíše litevských?) stepích, tehdy skoro liduprázdných. A Mongolové je hnali pøed sebou; co nezabili, to okradli. A ti, "kartasi" byli ožebraèení uprchlíci, kteøí se dopotáceli až do Èech.
Kateøina_z_Landštejna wrote:Mongoly zmiòuje i Dalimil. Píše o "kartasech" èi "kartasích", což mìli být mongolští zvìdové.. Mìli žlutou kùži a vypadali divnì, byli odrbaní a hladoví, takže žebrali a kradli.
Ale èetla jsem domnìnky, že ti "kartasi" spíš byli Cikáni, koèující po ruských a polských (èi spíše litevských?) stepích, tehdy skoro liduprázdných. A Mongolové je hnali pøed sebou; co nezabili, to okradli. A ti, "kartasi" byli ožebraèení uprchlíci, kteøí se dopotáceli až do Èech.
Každopádnì to muselo být dost hrozné...
Nesmìjte se, ale ta stokrát tady omílaná Vaòková v Léè pána z Rožmberka (myslím, že to byla tahle kniha), spíš naznaèovala, že kartas je cikán.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
acoma wrote:Nesmìjte se, ale ta stokrát tady omílaná Vaòková v Léè pána z Rožmberka (myslím, že to byla tahle kniha), spíš naznaèovala, že kartas je cikán.
To jsem neèetla.
Tuhle domnìnku mám z jedné studie jedné "cikánoložky" z Akademi vìd. Vlastnì až poté, co jsem to èetla od ní, jsem si to nalistovala v Dalimilovi a znovu poøádnì pøeèetla.
Já ji najdu, psala jsem jednomu èlovìku nìco k menšinám ve støedovìkých Èechách, tam ji myslím cituji.
acoma wrote: Nesmìjte se, ale ta stokrát tady omílaná Vaòková v Léè pána z Rožmberka (myslím, že to byla tahle kniha), spíš naznaèovala, že kartas je cikán.
K mìstu Lomnici nad Popelkou,který nosí mìstský znak s tatarským mužem se snažily vìdci také pøišít jeho cikánský pùvod.O tom by šlo jedinì pochybovat protože by se nestal postrachem místního okolí a jeho zajetí by nemohlo mít takový význam aby tehdejší osada byla povýšena na mìsto s právem nosit tatarského muže ve znaku(jinak tvùrce novodobého znaku ,který není již mezi námi si udìlal z lidí nechutnej žert.Paskvil první kategorie a jestì dnes a nejen mnì stávají vlasy hrùzou jak je to mizernì namalované).
Jinak bych si rád pøeèetl co Vaòková psala...Nìjak mi to z toho textu nevyplívá
KOMOÑ wrote:
K mìstu Lomnici nad Popelkou,který nosí mìstský znak s tatarským mužem se snažily vìdci také pøišít jeho cikánský pùvod.O tom by šlo jedinì pochybovat protože by se nestal postrachem místního okolí a jeho zajetí by nemohlo mít takový význam aby tehdejší osada byla povýšena na mìsto s právem nosit tatarského muže ve znaku(jinak tvùrce novodobého znaku ,který není již mezi námi si udìlal z lidí nechutnej žert.Paskvil první kategorie a jestì dnes a nejen mnì stávají vlasy hrùzou jak je to mizernì namalované).
Jinak bych si rád pøeèetl co Vaòková psala...Nìjak mi to z toho textu nevyplívá
No, ono by to nemuselo být zase až tak do vìci.
Do Prahy vtrhla nìkdy koncem 14. století tlupa asi 300 Cikánù, kteøí zde loupili, vraždili, kradli a nièili. Kroniky je pøirovnávají k Tatarùm a Mongolùm. Co do pùvodu toho mohou mít spoleèného dost
Jo, a stou "Cikánoložkou" jsem to pìknì zmotala. To se týkalo židovské komunity, nikoli cikánské. Takže sorry, ale mám jen toho Dalimila a rùzné odkazy co jsem kde poshánìla
Kateøina_z_Landštejna wrote:
No, ono by to nemuselo být zase až tak do vìci.
Do Prahy vtrhla nìkdy koncem 14. století tlupa asi 300 Cikánù, kteøí zde loupili, vraždili, kradli a nièili. Kroniky je pøirovnávají k Tatarùm a Mongolùm. Co do pùvodu toho mohou mít spoleèného dost
Jo, a stou "Cikánoložkou" jsem to pìknì zmotala. To se týkalo židovské komunity, nikoli cikánské. Takže sorry, ale mám jen toho Dalimila a rùzné odkazy co jsem kde poshánìla
No pokud by to bylo tak jak si myslíš,tak by šlo o prvního doloženého cikána v ÈESKU.
Sami dnešní Tataøi si v jejich povìstech uchovávají myšlenku,kdy Tatarská armáda byla poražena v Èesku.To je taky dost zajmavej fakt.Tìžko ale soudit co všechno se sem vlastnì dostalo.Já bych byl ale radìji kdyby to byl teda Tatar a je jen velká škoda ,že se pùvod vùbec neøešil.
Jinak v pøekladu výraz "Cikán"má znamenat "nedotknutelný/ní".A toto pojmenování má snad pocházet z Balkánu.
KOMOÑ wrote:
No pokud by to bylo tak jak si myslíš,tak by šlo o prvního doloženého cikána v ÈESKU.
Sami dnešní Tataøi si v jejich povìstech uchovávají myšlenku,kdy Tatarská armáda byla poražena v Èesku.To je taky dost zajmavej fakt.Tìžko ale soudit co všechno se sem vlastnì dostalo.Já bych byl ale radìji kdyby to byl teda Tatar a je jen velká škoda ,že se pùvod vùbec neøešil.
Jinak v pøekladu výraz "Cikán"má znamenat "nedotknutelný/ní".A toto pojmenování má snad pocházet z Balkánu.
No však - jednou musel být nìkterý z nich první
Aha, to ovšem mìní situaci. Protože jestli Tataøi si tohle drží v pamìti, tak tady buï dostali pøíšernì na budku, nebo jich bylo málo (a dostali pøíšernì na budku). Ale zase, kdyby jich bylo málo, tak by tìžko èelo jejich vojù pøed sebou hnalo Cikány.
Já sice s cikány pøesnì nevím, ale ty jistìjší zprávy jsou o dost pozdní. Èetli jste Quentina Durwarda od Scotta? Tam je bídný ciká s koníèkem Klepperem, je to nìjaká druhá pùle 15. století, když vládl Ludvík XI.
Bertoldus, frater Templi wrote:Já sice s cikány pøesnì nevím, ale ty jistìjší zprávy jsou o dost pozdní. Èetli jste Quentina Durwarda od Scotta? Tam je bídný ciká s koníèkem Klepperem, je to nìjaká druhá pùle 15. století, když vládl Ludvík XI.
Tuhle myšlenku o prvním doloženém zápisu vyslovil historik Milan Mysliveèek.Docela bych byl rád kdyby to byl tatar.Dnes se to už asi tìžko zjistí což je vìèná škoda.
Bertoldus, frater Templi wrote:Já sice s cikány pøesnì nevím, ale ty jistìjší zprávy jsou o dost pozdní. Èetli jste Quentina Durwarda od Scotta? Tam je bídný ciká s koníèkem Klepperem, je to nìjaká druhá pùle 15. století, když vládl Ludvík XI.
V Praze je zaznamenán vpád jejich nìkolikasetèlenné tlupy nìkdy kolem r. 1399.
A nìkde jsem èetla, že i Ungelt byl opatøen opevnìním a nìkolika støeženými branami právì kvùli nájezdùm lupièských tlup. Ovšem tato zmínka neuvádí, o jaké etnikum s jednalo, takže to je jen tak na okraj...