Páni z Hradce

šlechtické rody i jednotlivé osoby, šlechtické zvyky. Heraldika, genealogie ...

Moderator: elizabeth

User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Hradce

Unread post by Laurentius »

Pro mě je to docela nepříjemná novinka s tím Bočkem :( . Termín Bočkova falza jsem tu sice pochytil, ale netušil jsem o jak vážný problém tu jde. Myslel jsem, že už to někdo protřídil, listiny vyřadil nebo označil. Nikde jsem u CDM na internetu nenašel ani čísla těch nepoužitelných listin. To je podle mě dost závažná chyba a listiny by měly být historiky veřejně označeny. Není někde seznam falz aspoň z CDM 3 a 4?
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Hradce

Unread post by Laurentius »

Taky se dívám, že stejné listiny jsou iv RBM I. Znamená to, že i v RBM jsou ta Bočkova falza?
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Hradce

Unread post by elizabeth »

Laurentius wrote:Taky se dívám, že stejné listiny jsou iv RBM I. Znamená to, že i v RBM jsou ta Bočkova falza?
Jsou a jsou i v Regestech imperiii, akorát tam jsou značená. RBM je někdy přejímají a neupozorňují na ně. První na ně upozornili B. Dudik a právě Böhmer v Regestech imperii. Bohužel se to týká až těch "mých let", čili fals v roce 1278...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Páni z Hradce

Unread post by Viola »

Bohužel, i já se pídila po tom, jestli nejsou falza někde hezky označena, ale kromě těch prací Šebánka nic moc. Ohledně CDM 3 zkus tohle http://aleph.nkp.cz/F/33T34Y1P31D4B7TCU ... format=999
Určitým vodítkem může být to, že listina, která je v CDM a RBM a naopak není v CDB, ale není to stoprocentní.
User avatar
Zany
Král
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2007 19:37
Location: Praha
Has thanked: 1 time

Re: Páni z Hradce

Unread post by Zany »

Jen technická - do katalogu NK se dá odkazovat jednodušeji - přímý odkaz na knížku je ten odkaz v patičce v hranatých závorkách, v tomto případě tedy
http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_ ... l_base=NKC
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Páni z Hradce

Unread post by Viola »

Zany wrote: Jen technická - do katalogu NK se dá odkazovat jednodušeji - přímý odkaz na knížku je ten odkaz v patičce v hranatých závorkách, v tomto případě tedy
Aha. :)
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Hradce

Unread post by Ježek »

Na žádost Hanky (nevím, proč mi to nebere dokument, tak jsem to překopíroval, čísla v lomítkách jsou poznámky:

6.( II. Non/1/ ) zemřel Bavor 14. biskup olomoucký.
Zemřel Petřik, vikář.
1. 13. Poznámka/Záznam/2/. Rovněž v oktávě sv. Michala zemřel pan Petřik, vikář olomoucký, jenž má jednu hřivnu mínus dva groše/3/ a zaplatí se z Vojnic. Rozdělení deseti grošů vikářům za mše, dobrořečeným/blahořečeným /4/ jeden groš, chudým tři groše, plebánovi u sv. Petra tři groše a (plebánovi) u bl. Panny tři groše, současným vikářům za mše dva groše, za bdění dva groše a pět grošů dá se vikářovi, který má příbytek u Všech Svatých, protože se mu jinde nedostává.
10. (VI. Id/5/ ). Zemřel Dětřich, biskup tohoto biskupství, jenž vytvořil 5 obročí (prebend) a učinil biskupství /6/ mnoho dobrého.
1. 14. Poznámka/záznam. Rovněž v den svatého Dionýsia (9. října) zemřel pan Dětřich, osmnáctý biskup olomoucký a má jednu a půl hřivny a zaplatí se jedna a půl hřivny z Dlouhé Vsi a jedna hřivna z Velké Senice kanovníkem. Rozdělení: jedna čtvrtina hřivny za mše, chudým 4 groše.

1/ měly by to být Nony, což je devátý den před Idami – tj. sedmý den v březnu, květnu… (co mají 31 dní) jinak pátý (v těch co mají 30). Tohle by mělo být dva dny před Nonami, jenže nevím, který měsíc. Na tu dataci se podívám ještě do tabulek.
2/ němčina
3/ asi lépe česky bez dvou grošů
4/ to jsem nikde nenašla základní tvar snad bonifans, bonus – dobrý + fans od for – mluvit, pravit, říci
5/ šest dní před Idami, Ídy 15. den v březnu, květnu…, jinak den 13.
6/ v tomto případě možná i církvi
pppppppppppppppppppppppppppppppppppp.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Hradce

Unread post by elizabeth »

Díky moc Ježkovi za vložení a Thovttovi za poskytnutí originálu. K těm dalším listům, které poslal se snad brzy dostanu, jelikož zde na severu Moravy leje jako z konve a co dělat za dlouhých jarních propršených dnů a večerů...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Hradce

Unread post by Ježek »

Lze někde najít životopis Oldřicha II. z Hradce? Momentálně řeším jeho hodnost "gubernátora" lucké provincie.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Hradce

Unread post by Ježek »

Diplomka na téma Dětřicha z Hradce: http://is.muni.cz/th/39993/ff_m?info=1; ... 6start%3D1 Autorka se ale nevyjadřuje ani k jednomu řešení, pouze ve shodě s prameny říká, že byl šlechtického stavu.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
maser
Panoš
Posts: 64
Joined: 18 Feb 2008 22:16
Location: Jindøichùv Hradec/Telč

Re: Páni z Hradce

Unread post by maser »

Heřman z Hradce v životopisné zkratce.

Text v úvodním příspěvku je už staršího data (psáno bez ověřování podle literatury), takže tam jsou pravděpodobně historické chyby, takže ten neberte prosím na vědomí. Dávám to sem kvůli druhému příspěvku, kde jsou zatím dohledané listiny, s výskytem výše psaného jedince (zatím dohledané). Kdyby jste věděli o dalších, prosím sz. Díky
Maser

http://dobakarlova.brodec.org/viewtopic.php?f=39&t=1010
To pochybováním dospíváme ke zkoumání, a díky onomu zkoumání poznáváme pravdu. Pierre Abélard (1079 - 1142)
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Hradce

Unread post by Ježek »

http://cs.wikipedia.org/wiki/Rodokmen_p ... F_z_Hradce" onclick="window.open(this.href);return false; Anežka, manželka Matouše z Cimburka, doložena ještě v roce 1413, kdy ho žaluje o 200 hřiven, za to že jí nedal věno, ačkoliv mu její bratři před 8 lety dali oněch 200 hřiven. LCS II, č. 317, s. 428

Když to změním na wiki, tak mi to někdo smaže, že nejsem "dostatečná vědecká autorita", že?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Hradce

Unread post by Ježek »

thovtt wrote:Sleduji ještě jednu stopu pro určení predikátu Dětřicha z Hradce.
V roce 1831 vydal tiskem Fr. Richter rukopis olomoucký z r. 1497. Byl to katalog postoupnosti olomouckých biskupů. Richter na straně 87 uvádí, že " ortur erat ex illustri antiqua praepomeňti familia Novadomea...Pater fuit Witgo, fratres Ulricus et Henricus." Ze zápisku je zřejmé, že otcem Dětřicha byl Vítek I. a jeho bratry byli Oldřich II. a Jindřich II.
Autorem katalogu z . r. 1497 byl Augustin Olomoucká zvaný Kaesenbrodt, který byl přítelem Jana Šlechty ze Všehrd. Tento ho přijal za erbovního strýce.
Augustin vycházel při práci na svém katalogu z r. 1497 za staršího Moraviae, který končí r. 1434. Pokud je v něm uveden z Hradce Dětřich, pak by toto mohl být výchozí bod.
Ne, ani v jednom se nepíše, z jakého rodu byl Dětřich. U Paprockého se to také nepíše, ale k roku 1290 (ve skutečnosti 1280, ta listina tu je), píše na základě záznamů biskupství, že donaci učinil Dětřich z Hradce, olomoucký kanovník. Dětřicha biskupa považuje za jinou osobu.

Jinak Jindřichův Hradec se striktně píše Nova Domo nebo Neuhaus, ten Grecz bude buď nad Labem nebo Moravicí. A další věc, mohl být člověk zároveň členem kapituly i žebravého řádu? Nevim, ale myslím, že ne.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Hradce

Unread post by Laurentius »

Dětřich zvaný z Hradce (původ asi hledat u Hradce Králové, Hradce nad Moravicí nebo nad Labem) ze sv. Frantšika nebude mít s olomouckým Dětřichem nic společného. To už se myslím řešilo. "de sancto Francisco" bude v tomto případě označení kláštera sv. František v Praze (dnes Anežský klášter) stejně jako je označený "de domo sancti Iacobi" označení kláštera sv. Jakuba v Praze. Jinak se zřejmě jedná o kvadriána minoritů kláštera sv. František.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Hradce

Unread post by Ježek »

Tady jsme s Laurentiem vyřešili, jak to je s tím Dětřichem - není z Hradce: https://www.researchgate.net/publicatio ... o_nepotism" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.