KOMOÑ píše:
Já nevím.
.
No , takovou upřímnost a soudnost bych snad ani nečekala.
, Ale, ne , promiň , ted vážně.
KOMOÑ píše:
Vycházím z jasných faktů.
Zde nebyl oblíbený, raději utíkal vést dobrodružný život.Neměl peníze pro sebe a ani pro poddané, kteří pod jeho vládou museli trpět.Byl to svatokrádežník-mimo jiné prokopal a poškodil hrob svatého Vojtěcha, když se dověděl, že tam snad má být uložen poklad, který potřeboval na tažení.-tohle je pravá svatokrádež
A vidíš to?Kdyby tam ten poklad byl, nechá si ho pro sebe a svůj lid pošle k šípku.
To není obraz vynikajícího panovníka.
první teze - vychazím z jasnýchn faktů - Kterých, prosím pěkně ? Jirásek, Šusta, obrozenecko- marxistické pojetí krále cizince ?
To je fakt už dávno překonané - proč nemuseli Jana obrozenci mi doted není zcela jasné, a z typicky české xenofobie se mi je nechce podezírat, i když to tak asi bude.
A proč ho nesnášeli marrxističtí historikové je také jasné : feudál, cizinec a ještě v Evropě proslulý - větší nepřítel lidu by se hned tak nenašel.
Nejsmutnější an tom je, že tu teorii o nelásce k české zemi a útěkům z ní Jana první častovali ti jeho současníci, kteří udělali všechno proto, aby ho ze země vyštvali - on se nedal, a dokázal najít pragmatickou symbiozu, jak s českou šlechtou nažhavenou na moc a statky vyjít, a nepoškodit při tom české království -
(jen připomínám, že takový český (a velký) král jako byl Přemysl Otakar II. k takové diplomacii nedospěl, a asi to byl i jeden z důvodů jeho pádu. Jaké byly následky jeho smrti pro české království víme.
Takže "výčitky směrem k janovi, že si neporadil s českou šlechtou jsou velmi liché).
- což se mu podařilo a on sám na tyto podpásové útoky reagoval velmi jemně - otázkou , zda mu může někdo vyčítat, že je mu půda rodné vlasti milejší.
Myslím, že nemůže, zvlášt, když z Čech udělal sídlo a základnu lucemburského rodu , rozšířil jeho území , např. Chebsko je jediná středověká akvizice, která nám zůstala do dnes a vděčíme za ni Janovi, připravil nástup svého syna Karla do čela říše , zajistil mu spolu s Balduinem Lucemburským volbu římským králem a vytvořil takový obraz rytíře a válečníka , že za jeho , mimochodem dlouholeté vlády se na území Koruny české (mimochodem opět termín, který se začal používat za Janovy vlády) nevedla žádná dramatická válka. Jan moc dobře věděl, jaké to je, válčit na vlastním území (pamatoval si to z Lucemburska) a dokázal před tím to (jak ty říkáš jím zanedbávané království mnohokrát ochránit.
Velmi se též zapomíná, že kromě toho, že byl jan českým králem, byl též lucemburským hrabětem (byl totiž jediným synem, a tak se nemohl rozdělit
) a tak měl také povinnost pečovat i toto zděděné hrabství.
K té svatokráděžnosti a vymáhání peněz - též vysvětlím, ale to už se myslím raději přesunu do Janova tématu, at tady nedělám zmatky.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.