Dějiny UHER
Moderátor: Ježek
Re: Dějiny UHER
Koho zaujímajú pôvody rôznych európskych etník - na ugrofínskej teórii pôvodu Maďarov je čím ďalej, tým viac trhlín - fínski historici spochybňujú existenciu akéhosi "praugrofínska aj s jeho jazykom" niekde v Ázii (čo je pre teóriu kľúčové), Fíni a ich príbuzní (Estónci, Laponci) sa považujú za autochónnych v oblasti (sú dokázateľne v Severnej Európe cca 4 - 5 000 rokov). Tiež je ugrofínsky pôvod prakticky vyvrátený genetickými a antropologickými typovými výskummi, "ugrofínsky typ" má zastúpenie okolo 0.5 -0.6 % čo vylučuje, že by mohli byť určujúcimi nositeľmi jazyka a kultúry. (Myslí sa výskum hlavne kostier z času príchodu ). Pravda, bratia Slováci budú zrejme sklamaní, možné riešenia nepoukazujú na Slovanov (a už vôbec nie "Staroslovákov") ale skôr na Turkov, Kazašov, atď.., dominujú tzv pamýrsky a kaukazský typ. Toto platí pre kostrové nálezy tak elity, ako aj jednoduchých ľudí.
Doteraz podobné názory zastávali iba zaznávaní vedci, tentoraz ale už aj členovia Maďarskej Vedeckej Akadémie priznali, že teória ugrofínskeho pôvodu maďarskéjo jazyka aj národa má vážne nedostatky.
Doteraz podobné názory zastávali iba zaznávaní vedci, tentoraz ale už aj členovia Maďarskej Vedeckej Akadémie priznali, že teória ugrofínskeho pôvodu maďarskéjo jazyka aj národa má vážne nedostatky.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Dějiny UHER
To může mít celkem rozsáhlé důsledky, Maďarština se např. u nás na škole vyučuje v rámci Baltistiky, kde je společně s jinými ugrofinskými (a baltskými jazyky)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Dějiny UHER
To je práve ten dôvod, prečo sa oficiálna veda drží ugrofínskej teórie zubami - nechtami. Ak by úplne padla, stratili by dovtedy cca po 100 rokov budované pozície. Týka sa to konkrétne osôb, ako aj oboru celkovo.Ježek píše:To může mít celkem rozsáhlé důsledky, Maďarština se např. u nás na škole vyučuje v rámci Baltistiky, kde je společně s jinými ugrofinskými (a baltskými jazyky)
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Dějiny UHER
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... h_cent.png zajímaly by mne podrobnosti o existenci Sikulů v Záhorí - zkoumal to někdo?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Dějiny UHER
Sékelové se připojili k Maďarům na jejich cestě do Evropy. V Uhrách měli vcelku autonomní postavení, jako zdatní jezdci s eúčastnili expanze a obrany hranic, od 12. století se koncentrují v Sedmihradsku, ve 13. století se většina usadila ve východním Sedmihradsku na hranicích kolem Karpat. Většinu zemědělské populace nadále tvořili Rumuni (Sedmihradsko je taky od konce 1. světové války rumunské) a do měst se v té době stěhují z německých zemí Sasové.
K těm Sékelům něco konkrétního?
K těm Sékelům něco konkrétního?
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Dějiny UHER
Kdy se objevili na Slovensku?Ingolf píše:Sékelové se připojili k Maďarům na jejich cestě do Evropy. V Uhrách měli vcelku autonomní postavení, jako zdatní jezdci s eúčastnili expanze a obrany hranic, od 12. století se koncentrují v Sedmihradsku, ve 13. století se většina usadila ve východním Sedmihradsku na hranicích kolem Karpat. Většinu zemědělské populace nadále tvořili Rumuni (Sedmihradsko je taky od konce 1. světové války rumunské) a do měst se v té době stěhují z německých zemí Sasové.
K těm Sékelům něco konkrétního?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Dějiny UHER
Je tu nějaký expert na Vajka - Štěpána? Jak se jeho vláda prolínala s českými dějinami, např duchovními - Vojtěch, Radla?
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Dějiny UHER
Nikde jsem nic nenašel o jejch pobytu na Slovensku. Měli příjít jako etnikum, nebo jako sikulská vojenská jednotka, jako součást nějaký armády?Ježek píše: Kdy se objevili na Slovensku?
Re: Dějiny UHER
Jednoducha odpoved na tuto otazku neexistuje. Taka normalna odpoved by mohla zabrat kludne aj 100 stran knihy Treba sa pytat konkretnejsie.slavicekvac píše:Je tu nějaký expert na Vajka - Štěpána? Jak se jeho vláda prolínala s českými dějinami, např duchovními - Vojtěch, Radla?
Re: Dějiny UHER
Pravdepodobne už na území Uhorska boli pred príchodom Staromaďarov. Veď hlavne preto ich názov.(Mohlo ísť napr. o zvyšky Avarov) Či naozaj boli aj na území dnešného Slovenska je otazné, ak aj áno iba v obmedzenom počte.Ingolf píše:Nikde jsem nic nenašel o jejch pobytu na Slovensku. Měli příjít jako etnikum, nebo jako sikulská vojenská jednotka, jako součást nějaký armády?Ježek píše: Kdy se objevili na Slovensku?
Re: Dějiny UHER
Vajk - alebo známejšie Sv. Štefan I. prijal krst od sv. Adalberta (Vojtecha). Styky s okolitými krajinami však museli byť čulé, veď po pokuse o komplot Vazula (Vasila) jeho deti utiekli do Ruska a Poľska - cez Čechy.Gerhoch von Reichersberg píše:Jednoducha odpoved na tuto otazku neexistuje. Taka normalna odpoved by mohla zabrat kludne aj 100 stran knihy Treba sa pytat konkretnejsie.slavicekvac píše:Je tu nějaký expert na Vajka - Štěpána? Jak se jeho vláda prolínala s českými dějinami, např duchovními - Vojtěch, Radla?
Re: Dějiny UHER
Nie je to tak celkopm pravda - skor sa predpoklada, ze sv. Stefan bol Adalbertom len birmovany, pretoze v dobe Stefanovho krstu mal Adalbert cca. 12 rokovRobert píše:Vajk - alebo známejšie Sv. Štefan I. prijal krst od sv. Adalberta (Vojtecha). Styky s okolitými krajinami však museli byť čulé, veď po pokuse o komplot Vazula (Vasila) jeho deti utiekli do Ruska a Poľska - cez Čechy.Gerhoch von Reichersberg píše:Jednoducha odpoved na tuto otazku neexistuje. Taka normalna odpoved by mohla zabrat kludne aj 100 stran knihy Treba sa pytat konkretnejsie.slavicekvac píše:Je tu nějaký expert na Vajka - Štěpána? Jak se jeho vláda prolínala s českými dějinami, např duchovními - Vojtěch, Radla?
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Dějiny UHER
Křest Vojtěchem je doložen prameny?Robert píše:Vajk - alebo známejšie Sv. Štefan I. prijal krst od sv. Adalberta (Vojtecha). Styky s okolitými krajinami však museli byť čulé, veď po pokuse o komplot Vazula (Vasila) jeho deti utiekli do Ruska a Poľska - cez Čechy.Gerhoch von Reichersberg píše:Jednoducha odpoved na tuto otazku neexistuje. Taka normalna odpoved by mohla zabrat kludne aj 100 stran knihy Treba sa pytat konkretnejsie.slavicekvac píše:Je tu nějaký expert na Vajka - Štěpána? Jak se jeho vláda prolínala s českými dějinami, např duchovními - Vojtěch, Radla?
Re: Dějiny UHER
Maďarská wiki píše toľko, že v čase ranného detstva Vajka/Štefana už misia vedená Brunom, biskupom mainzkým nebola na území Uhorska, preto dostal mladý princ ešte pohanské meno. Nemecké zdroje ho ešte aj dlho po prijatí kresťanského mena označovali ako Vajk. Neskôr Vojtech sa staral o jeho kresťanskú výchovu a zabezpečil krst. Či ho vykonal osobne, je otazné, ako zrejme aj to, či nebol pokrstený už pri narodení. (Jeho matka, Sarolt bola ortodoxnou kresťankou, otec,knieža Gejza bol oficiálne kresťanom, ale je tiež dochované, že uctieval aj staré pohanské božstvá.)slavicekvac píše: Křest Vojtěchem je doložen prameny?
Presné zdroje neviem, je tam link: http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/book ... risto.html ale mne ho neotvorilo. Tu v UK ani neviem zistiť. O krste sv. Štefana ale nemôže byť pochýb, totiž existujú dodnes rody, ktoré sa hrdia tým, že ich predok prijal krst v rovnaký deň, ako sv. Štefan. Takýmto rodom sú grófi Vay de Vaja, dnes už spríbuzneným aj s britskými panovníkmi.Môže to znamenať aj to, že krst bol slávnostnou udalosťou, a bol spoločný pre viac urodzencov. Môže to znamenať, že sa konal pozdejšie, nie hneď po narodení. Na druhej strane to naozaj kľudne mohla byť aj birmovka, ako to naznačoval kolega.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Dějiny UHER
Jestli to byl křest většího kluka, tak to klidně mohlo být spojeno s biřmováním. To byla a je opět praxe křtů dospělých. O Velikonocích, a faráři mají pověření od biskupa také hned biřmovat, čili udělit svátost Ducha svatého. To by vysvětlovalo váhání pramenů mezi křtem a biřmováním. Pak by to více ukazovalo na Vojtěcha osobně, protože v rané praxi se pravomoc k biřmování nepřenášela pověřením na presbytery - kněze. Svátost udělení Ducha svatého byla biskupa. Je i dnes, ale přenáší se pověřením. Tak to vidím, že Štěpán byl pokřtěn a biřmován současně a to pravděpodobně biskupem Vojtěchem. Je tam otázka územní pravomoci, ale Vojtěch byl pověřen misiemi, tak měl větší možnosti než jiní křtít a biřmovat mimo své diecézní území. Kromě toho může místně příslušný biskup dát svolení. Což pro Pannonii zřejmě byl biskup z Passau - Padovy severu Bylo to jejich misijní území. Nebo to mohlo být od Vojtěcha uplatnění nástupnictví Metoděje v Pannonské arcidiecézi, via Olomoucké biskupství, sufragánní pražskému. To je ovšem slabší spěkulace.Robert píše:Maďarská wiki píše toľko, že v čase ranného detstva Vajka/Štefana už misia vedená Brunom, biskupom mainzkým nebola na území Uhorska, preto dostal mladý princ ešte pohanské meno. Nemecké zdroje ho ešte aj dlho po prijatí kresťanského mena označovali ako Vajk. Neskôr Vojtech sa staral o jeho kresťanskú výchovu a zabezpečil krst. Či ho vykonal osobne, je otazné, ako zrejme aj to, či nebol pokrstený už pri narodení. (Jeho matka, Sarolt bola ortodoxnou kresťankou, otec,knieža Gejza bol oficiálne kresťanom, ale je tiež dochované, že uctieval aj staré pohanské božstvá.)slavicekvac píše: Křest Vojtěchem je doložen prameny?
Presné zdroje neviem, je tam link: http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/book ... risto.html ale mne ho neotvorilo. Tu v UK ani neviem zistiť. O krste sv. Štefana ale nemôže byť pochýb, totiž existujú dodnes rody, ktoré sa hrdia tým, že ich predok prijal krst v rovnaký deň, ako sv. Štefan. Takýmto rodom sú grófi Vay de Vaja, dnes už spríbuzneným aj s britskými panovníkmi.Môže to znamenať aj to, že krst bol slávnostnou udalosťou, a bol spoločný pre viac urodzencov. Môže to znamenať, že sa konal pozdejšie, nie hneď po narodení. Na druhej strane to naozaj kľudne mohla byť aj birmovka, ako to naznačoval kolega.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Dějiny UHER
To jméno znamená co v překladu?, prosím..Robert píše:Pravdepodobne už na území Uhorska boli pred príchodom Staromaďarov. Veď hlavne preto ich názov.(Mohlo ísť napr. o zvyšky Avarov) Či naozaj boli aj na území dnešného Slovenska je otazné, ak aj áno iba v obmedzenom počte.Ingolf píše:Nikde jsem nic nenašel o jejch pobytu na Slovensku. Měli příjít jako etnikum, nebo jako sikulská vojenská jednotka, jako součást nějaký armády?Ježek píše: Kdy se objevili na Slovensku?
K usídlení na Slovensku jsem našel pouze, že žili ve spišském kraji. Spojení se sikulským Sedmihradskem se dá nepřímo odvodit z tím, že v obou oblastech se v kostelích vyskytují malby s výjevy z legendy o maďarském králi svatém Ludvíkovi (vládl 1077-1095). O světci není mnoho informací ze života, používají se hlavně výjevy a gesta, to vše má vyjádření v malířském umění, a srozumitelnost a síla těch gest a výjevů zase vedla k rozšíření mezi prostý lid. Výsledkem je široký výskyt maleb z legendy po vesnických kostelech v bývalých Uhrách. Na slovenské Spiši v obcích Velká Lomnica, Žehra, Vítkovce, Bijacovce.
V kostele v Žehře je výjev, jak Ladislav bojuje s Kumánem, který unesl maďarskou dívku. V Žehře a sikulském Sedmihradsku je ještě doplněk, jak Ladislav po boji odpočívá v náručí osvobozené dívky.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Dějiny UHER
Spíš Salcburk, nevím jak za Maďarů, ale před nimi spadala Panonie pod to salcburské arcibiskupství.slavicekvac píše: Kromě toho může místně příslušný biskup dát svolení. Což pro Pannonii zřejmě byl biskup z Passau - Padovy severu Bylo to jejich misijní území.
Panonie se stala objektem evangelizace po avarských válkách Karla Velikého, ten r. 803 potvrdil území pro salcburské arcibiskupství (jak r. 796 určil Pippin). Na jihu se vyprofilovala hranice vlivu s aquilejským patriarchátem na řece Drávě, což je zhruba dnešní hranice Maďarska a Chorvatska.
Na severu se Salcburk potýkal s nároky pasovského biskupství. Franské říši vládl Ludvík Pobožný (814-840) a spor rozsoudil jeho syn Ludvík Němec, v té době správce východních částí říše a po Ludvíkově smrti a rozdělení říše Verdunskou smlouvou r. 843 vládce Východofranské říše.
Pasovu připadlo území podél Dunaje v Rakousku až k řece Rábě, vtéká do Dunaje v Györu v SZ Maďarsku. Salcburku připadlo území za Rábou, to je v podstatě dnešní Maďarsko.
Sporná je Morava, asi patřila pod Pasov.. Jako přímý doklad svědčí zmínka, že pasovský biskup Reginhar pokřtil k r. 831 „všechny Moravany“. Zmínka o tom je z dějin pasovského biskupství sepsaných po r. 1200, naneštěstí jednoho z tendenčních spisů (v horším případě přímo falz) majících dokázat nárok Pasova nebo Salcburku na nějaké území (ze salcburské strany to je známý spis Conversio Bagoariorum et Carantanorum... - Obrácení Karantánců a Bavorů na víru). Zmínky o Pasovu jsou ještě v cyrilometodějských legendách a snaze osamostatnění moravské církve r. 869/870 bránil taky Pasov.
Mimo Moravu v té době bylo ještě Nitransko, kde vládl Pribina, než ho vyhnal Mojmír. Pribina, ač v té době pohan, nechal vysvětit v Nitře kostel, zřejmě na popud své křesťanské manželky. A kostel vysvětil salcburský biskup Adalram. Ale mohlo to být v době, kdy ty hranice vlivu Pasova a Salcburku nebyly ještě vymezené.
Pribina se po vyhnání usadil nakonec po r. 840 v Panonii v dnešním JZ Maďarsku, r. 847 to dostal od Ludvíka Němce jako vlastní knížectví. Vystavěl plno kostelů, které světili salcburští arcibiskupové. Salcburští činovníci byli vyhnáni za vlády Pribinova syna Kocela r. 869/870, když do knížectví přišel Metoděj. Knížectví i s kostely zanikly za Maďarů, nároky Salcburku ale asi sotva..
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: Dějiny UHER
Salzburk byl arcibiskupstvím pro Regensburk, Passau, Friesen a ještě nějaký klášter. Ale Pasovští měli misijní území Moravu, Regensburk Čechy.
Re: Dějiny UHER
Szekelyove byli uherskymi panovniky vyuzivani jako vojenske a strazni posadky,obvykle ke strezeni a hajeni hranice.
Na zapadnim Slovensku,poblize hranic s Moravou je takove misto,kde byli usazeni.Tato obec se podle nich dodnes jmenuje Sekule.Obdobne byli vyuzivany dalsi ,,etnicke mensiny,, jako napr. Pecenehove a Kumani[Polovci,Plavci].Ot toho dodnes mnoho pomistnych nazvu na Slovensku,jako napr. Plavec hrad,Besenova atd.
Na zapadnim Slovensku,poblize hranic s Moravou je takove misto,kde byli usazeni.Tato obec se podle nich dodnes jmenuje Sekule.Obdobne byli vyuzivany dalsi ,,etnicke mensiny,, jako napr. Pecenehove a Kumani[Polovci,Plavci].Ot toho dodnes mnoho pomistnych nazvu na Slovensku,jako napr. Plavec hrad,Besenova atd.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 4 Odpovědi
- 5613 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od marsedl
-
- 12 Odpovědi
- 6774 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 0 Odpovědi
- 673 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od boukaljan
-
- 1 Odpovědi
- 2973 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
-
- 1 Odpovědi
- 5070 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Wladislaus
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů