ad : George
Taková byla bilance vlády polských velmožův, a páni čeští by byli nebývali ani osvícenější, ani šastnější.
Tady se pripojim ke kritice citovaneho tebou historika. Slechta byla vsude sobecka, rozhadana, nejenom v Rzeczypospolitej a v Czechach.
Mestanske elity nebyly? Nekupovaly si nahodou slechticke tituly a nesoutezily o moc a penize vsemi dostupnymi prostredky? Dnesni elity - jakehokoliv puvodu - jsou lepsi?
Vyvrazdeni a vyhnani vlastni slechty, a nahrazeni ji slechtou z dovozu, nebylo podminkou, kterou bylo treba splnit, aby byl zajisteny vyvoj zeme. V Britanii, Francii (se znamymi potizemi
, ale prece), Nemecku slechta prezila, vlastne dodnes, a tyto staty si vedly a vedou celkem uspokojive.
Tak jak jsem psal, Rzeczpospolita se drzela na rovnopravnosti nabozenstvi, podle ruznych odhadu v XVI stol. 40 - 60 % slechty byla pravoslavna - hlavne ta z Velkeho vevodstvi litevskeho, byl take mezi slechtou velmi rozsireny protestantismus - hlavne kalvinske vyznani ale i luteranske.
Pro priklad - v roce 1569 byla podepsana Unia Lubelska - ktera dovrsila budovani spolecneho polsko - litevskeho statu. V Senatu, ktery ji schvaloval, bylo cca. 50% protestatntu, par pravoslavnych a katolici - ti tu byli tehdy zastoupeni v mirne mensine.
Jiste, casem se vetsina litevske slechty polonizovala, konvertovala - prede vsim na rimsky katolicismus, ale to byl dlouhy proces, nedelo se to nasilim, nebyly nabozenske valky.
Posledni Jagiellovec na polskem trunu, Zygmunt August, rikal : "Nejsem kralem vasiho svedomi." a to byl jeden ze zakladu spolecneho statu.
Polaci nebyli vzdy tak silne rimsko - katolicky narod, jako jsou dnes. Udrzet takovou smes nabozenstvi v jednem state - to byl experiment, ktery tehdejsi Evropa neznala, a sledovala ho se zajmem tak dlouho, jak dlouho Rzeczpospolita vyhravala bitvy.
Svobody, vladnouci v polsko - litevske unii byly samozrejme soli v oku sousednich vladcu, uz Ivan IV se domlouval s Habsburgem (tusim cisar Maximilian) proti tak neslychanemu jevu, ze si kazdy podle sve vule chodi do kostela, cirkve nebo dokonce i do mesity (meli jsme i muslimskou slechtu - vlastne mame ji dodnes).
Jiøí Motyèka píše: Jak dokládá jur, toto srovnávání přinejmenším a velice mírně řečeno pokulhává. Je to totiž jako sčítat jabka s hruškama...
Presne tak.