Vysoká šlechta a věna

Šlechtické rody i jednotliví šlechtici. Šlechtická kultura, heraldika, genealogie, ...

Moderátor: elizabeth

Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4065
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 90 times
Been thanked: 18 times

Vysoká šlechta a věna

Nový příspěvek od Ježek »

Naše gender studies brečí, jak se ženy ve středověku měly špatně, vycházejí ale často ze subjektivních pramenů (traktáty). Nikdo to nepropočítal.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false; Věna a především obvěnění vysoké šlechty na Moravě.

Není to ještě úplně hotovo (přiřazení k panstvím, seřazení)
Věna budu muset hledat zvlášť, nemusí být uvedena jako dotalicio.

Předběžné závěry:
Bylo normou obvěnění 500 kop.
Nezáleželo na stavu manželky, ale manžela
Je třeba terminologicky (ať mám také nějaké zásluhy na bádání nad šlechtou) vymezit pauperisovanou vysokou šlechtu, vedlejší a zchudlé větve velkých rodů (páni z Drahotuš, Jakubova, Kvasic, Osového, Štrálku, Tasova). Ti platili méně

Co zkoumat?
- Poměr věn a obvěnění (podle Všehrda měl být 1: 2,5, 1:2 u vdovy)
- Změny výše v průběhu času
- Poměr obvěnění k hodnotě panství
- stabilita obvěnění

Tady budu vděčný za jakýkoliv návrh, dat je hodně a jde s nimi pracovat.

Dále, je možné to nějak geograficky znázornit - a propojit genealogii s geografií (to máme poster do Krakova)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
camerarius de bethov
Sedlák
Příspěvky: 10
Registrován: 27 lis 2013 14:26

Re: Vysoká šlechta a věna

Nový příspěvek od camerarius de bethov »

Pěkné. Monumentální. Nebezpečí chyb. ID 8 - Anežka z Boskovic, přiřazení k rodu je jen pravděpodobné, ne jisté. ID 11, 12 o Krnčice rod přišel, proto nový zápis věna. ID 73 Anna z Holoubka - jde o Annu z Konic, dc. Evy z Holoubka a Jana z Konic (viz i 217), 9 a 10 je jedna žena, 88 - Lestnice je Líšnice u Loštic, 82 a 85 je asi jedna osoba (otec byl Pillung z G.), místo z Lípy bych psal asi z Lipé, s Eliškou z Hradce to bylo možná složitější, 203 Hynek z Osové, 258 zase Eliška z Hradce, vztah k rodu z Krumlova patří před ten sňatek do rodu "z Bítova". 142 - Perchta z Krumlova - pokud měla v erbu šternberskou hvězdu, asi byla spíše ze Šternberka, vztah k Počátkům /není v té listině i zmínka o fin. částce, byť nepřímá?/ Počátky v 2. pol. 14. st. patřily k hradu Šternberku/Štramberku u Telče, možná, že už ke konci 13. st. - viz Jaroslav ze Šternberka, bítovský purkrabí v 80. letech 13. st.

Vztah výše věna - máme nějaký konkrétní doklad? Nic neuvádíš, ale něco musí existovat (u pánů z Hradce, ale už Čechy), byl asi dvojznačný - jsa z bohatšího rodu, dám dc. do chudšího, ušetřím na věnu x potřeba dát adekvátní věno. Jindy snad možnost přijmout nevěstu bez věna/s malým věnem, když z toho nějaká výhoda. Viz příklady z panovnického prostředí. Asi sledovat částku, čas, celkový majetek a význam rodu/osoby. Zvláštnosti. Počet vdov v rodě a výše jejich věna. Ovdověla? Chlebila pak se syny, či se fakticky ujmula věnných statků?
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot, DotBot, Majestic-12 [Bot] a 5 hostů