Milovani ve stredoveku
Milovani ve stredoveku
Kdo vi odpovi kdo nevi alespon se neco dovi.
Ja ale nevim nic
Ja ale nevim nic
Bez piva to není ono.
- elizabeth
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
francouzský polibek
No, Acoma, mě vytáhla sz na fórum, tak zareaguji otázkou, která by mě zajímala. Netýká se ani tak kurtoazie jako milostné předehry. Od kdy je vůbec znám "francouzký polibek"? Soudě dle Formanova Valmonta (což už hluboce není středověk) natočeného le Nebezpečných známostí se později zabývali lecčíms. Tahle věc mi ale uniká. Když už nám zde Posel založil takové hezké téma, tak se zeptám. I když tady přiznám, že je lepší praxe než teorie. Samozřejmě bez toho pásu cudnosti.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Pás cudnosti byl údajně vynalezen na přelomu 14.a 15. století a vynálezcem se uvádí Francesko II. z Padovy. Ale první zmínka je již od Homéra , který se o něm zmínil v ve svém díle Odyssea, píše v něm, že Héfaistos ukul své manželce Afroditě pás, aby jej nepodváděla s jeho bratrem Aretem. Největšího rozmachu se tomuto nástroji dostalo na přelomu 15. a 16. století.
Re: francouzský polibek
elizabeth píše:Když už nám zde Posel založil takové hezké téma, tak se zeptám. I když tady přiznám, že je lepší praxe než teorie. Samozřejmě bez toho pásu cudnosti.
Ja se dlouho bal ze se sem nikdo neodvazi neco napsat ale myslim ze tohle tema je docela zavazne a pro obe pohlavi prijemne a nejde rict ze tohle je jen zenske tema. .Treba tato tradice je starsi mnohem dele nez stredovek :twisted:A s kazdou dobou sou jine tradice.
Proto me treba zajima jestli a jak spolu spali jestli meli vsechny svrsky dole nebo meli na sobe "jen to nejnutnejsi".
No proste vsechno co vite...
Ps:praxe je samozrejme lepsi
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
Re: francouzský polibek
Určitě ano, jinak bychom si tu ted´ spolu nepsalip(o)sel z budoucnosti
Proto me treba zajima jestli a jak spolu spali
Ps:praxe je samozrejme lepsi
ale k tvému tématu ... nedávno jsem četla nějaké pojednání o antikoncepci v tomto období a už byli docela daleko. Snad to někde vyhrabu...[/quote]
Já myslela, že to byla až pozdějc - kondom z ovčích střívek???Katerina píše:Právě že ne, např. zcela regulerní kondomy, jen z přírodních materiálů.acoma píše:Antikoncepce??? Třeba jako nějaký pečený žáby, tuk z havrana a podobně???
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
Takzvaný pás cudnosti je až romantický vynález, respektive rozverný doplněk hradních a zámeckých interiérů a legend temných časů. Z téže doby jsou i pověsti o jejich hojném využívání žárlivými manželi, odjíždějícími na křížové výpravy a o vychytralých ženách, které svedli kovářeacoma píše:Co třeba pásy cudnosti?
Trochu jsem to kdysi hledal a nalezl jsem asi jednu z prvních zmínek o něčem, co bylo nazýváno "pásem cudnosti", respektive pásem slibu věrnosti - zmínka je z písně Marie de France o dámě a rytíři, kteří se museli nadlouho rozloučit. Oba si přísahali věrnost a lásku, žádný z nich nesměl svůj slib porušit, leda by druhý zemřel. Na důkaz svého slibu pak rytíř přepásal košilku své paní skvostným pásem a ona zase jemu na košili uvázala cíp. Oba přitom použili uzlů, které uměli rozvázat jenom oni sami. On však po letech zapomněl a hledal si ženu. Vymínil si však, že si vezme jenom takovou z urozených paní, která dokáže rozvázat onen cíp, uzel lásky, který ho váže k žene jeho srdce. Tehdy přijela i jeho milá a nikým nepoznána, ač převelice krásná, onen cíp přede všemi rozvázala. Rytíř se rozpomněl a odepnul jí pás cudnosti, kterým se mu zaslíbila a který krom něho nikdo jiný nemohl a nedokázal odepnouti... Píseň je to nádherná a je současně políčkem nevěrným pánům. Cílem tohoto pásu mohlo symbolicky být znemožnění stáhnout spodní košilku, stejně jako uzel na košili rytíře
Podívám se večer na název oné písně Má samozřejmě vícero překladů, ale v originálu se jedná o hedvábný pás. Z nepochopení dobové stylizace se pak ovšem snadno mohla píseň v jiné verzi interpretovat jako první použití "pásu cudnosti"
Myslím že podobně to bude i s interpretací Homéra
servo
Proto me treba zajima jestli a jak spolu spali jestli meli vsechny svrsky dole nebo meli na sobe "jen to nejnutnejsi".
No proste vsechno co vite...
Na ikonografických pramenech jsou nezřídka vyobrazeni manželé na loži a krom deky na sobě nemají nic (tedy krom jeden druhého). V písni o Lanvalovi od Marie de France (12. st.) je zase vylíčena krásná paní, svádějící ve svém hedvábném stanu rytíře Lanvala. Měla na sobě toliko průsvitnou hedvábnou košilku s rozparkem na jednom boku Velmi podobné košilky různých délek (od poloviny lýtek po kotníčky) mívaly i lazebnice, viz. iluminace z Bible a Zlaté buly Václava IV. (přelom 14. a 15. st.) Podle jejich transparentnosti lze odhadovat na hedvábí a to velmi, velmi průsvitné Podobná košilka se nalezla jako pozůstalost jisté urozené dámy (pol. 14. st.) - takže bych tehdejší ženy a dívky nepodezíral, že svádění jim bylo cizí. Ostatně nářky našich i zahraničních kněží často zmiňují, že mladíci a dívky sice chodí do kostela, ale nikoli na bohoslužby. Krouží kolem sebe a naparují se, smilně na sebe zahlížejí a domlouvají si dostaveníčka… A i vdovy, chodíce sice v černé, však v módním těsném šatu s hlubokými dekolty, nalíčené a ověšené šperky, necudně svádí poctivé muže i v chrámech páně (jak k tomu ti chudáci muži přišli, že? Určitě ani nechtěli ) Pozdní gotika pak na obrazových vyobrazeních zachycuje nejenom společné koupele mužů a žen (a nemusí jít o šlechtu) v lázni – běžná je nahá dvojice v jedné velké kádi, často postavené ve stanu, aby bylo zajištěno soukromí… A burgundský dvůr pol. 15. st. má krom jiných i rozkošné vyobrazení zahrady lásky, kde se spolu ve velké fontáně koupají urození nazí muži a dívky, kol nich občerstvení, k tomu hrají hudebníci…
No proste vsechno co vite...
Na ikonografických pramenech jsou nezřídka vyobrazeni manželé na loži a krom deky na sobě nemají nic (tedy krom jeden druhého). V písni o Lanvalovi od Marie de France (12. st.) je zase vylíčena krásná paní, svádějící ve svém hedvábném stanu rytíře Lanvala. Měla na sobě toliko průsvitnou hedvábnou košilku s rozparkem na jednom boku Velmi podobné košilky různých délek (od poloviny lýtek po kotníčky) mívaly i lazebnice, viz. iluminace z Bible a Zlaté buly Václava IV. (přelom 14. a 15. st.) Podle jejich transparentnosti lze odhadovat na hedvábí a to velmi, velmi průsvitné Podobná košilka se nalezla jako pozůstalost jisté urozené dámy (pol. 14. st.) - takže bych tehdejší ženy a dívky nepodezíral, že svádění jim bylo cizí. Ostatně nářky našich i zahraničních kněží často zmiňují, že mladíci a dívky sice chodí do kostela, ale nikoli na bohoslužby. Krouží kolem sebe a naparují se, smilně na sebe zahlížejí a domlouvají si dostaveníčka… A i vdovy, chodíce sice v černé, však v módním těsném šatu s hlubokými dekolty, nalíčené a ověšené šperky, necudně svádí poctivé muže i v chrámech páně (jak k tomu ti chudáci muži přišli, že? Určitě ani nechtěli ) Pozdní gotika pak na obrazových vyobrazeních zachycuje nejenom společné koupele mužů a žen (a nemusí jít o šlechtu) v lázni – běžná je nahá dvojice v jedné velké kádi, často postavené ve stanu, aby bylo zajištěno soukromí… A burgundský dvůr pol. 15. st. má krom jiných i rozkošné vyobrazení zahrady lásky, kde se spolu ve velké fontáně koupají urození nazí muži a dívky, kol nich občerstvení, k tomu hrají hudebníci…
servo
homosexualita
Sodomie - Lucca r. 1369 - Karel IV. zde nechal vykastrovat a veřejně upálit na hranici synovce Mattea z Arezza, kterého spatřil in flagranti s desetiletým Simonem v okně jednoho paláce. Simon pro svůj nízký věk a vysoké výkupné upálen nebyl. V kronice města Luccy se dochovalo i dobové vyobrazení upálení mladého homosexuála, jemuž z oken přihlíží císař s chotí. Dle tvůrce kroniky Sercambiho možná vyšel příkaz k upálení od Buška z Velhartic.
Naposledy upravil(a) acoma dne 10 čer 2007 00:41, celkem upraveno 1 x.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
Re: homosexualita
Tak tohle mě tedy hodně překvapilo, to slyším poprvé.acoma píše:Lucca r. 1369 - Karel IV. zde nechal vykastrovat a veřejně upálit na hranici synovce Mattea z Arezza, kterého spatřil in flagranti s desetiletým Simonem v okně jednoho paláce. Simon pro svůj nízký věk a vysoké výkupné upálen nebyl. V kronice města Luccy se dochovalo i dobové vyobrazení upálení mladého homosexuála, jemuž z oken přihlíží císař s chotí. Dle tvůrce kroniky Sercambiho možná vyšel příkaz k upálení od Buška z Velhartic.
O upalování homosexuálů samozřejmě vím, ale domnívala jsem se, že osvícenější vladři (a Karla za něj považuji) se takovým věcem spíš snažili vyhnout.
Obecně Lucemburky považuji za ty, kterým krutost byla spíš cizí. Vezměme Jana a jeho křížovou výpravu na Litvu, kde pochytané pohany chtěli křižáčtí rytíři všechny zabít, a díky Janovi vyvázli "jen" pokřtěním.
Jediná krutost v jeho životě o které vím, bylo ono známé utopení medicuse (šarlatána) co ho připravil o oko. Bylo to sice hodně brutální, ale částečně pochopitelné.
Celá ta událost je taková hodně konstrukční - sám Karel je spatřil a skrz okno ...
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Tresty za sexuální proviňení jsou poměrně zajímavá. Již ve středověku jsou zmiňovány takové případy jako krvesmilstvo (incest) nebo zoofilie a nutno říct, že potrestání mohla být vskutku krutá, od pohé pokuty či vymrskání až po čtvrcení, upalování a mnoho dalšího. Pro ty jež mají o dané téma zájem doporučuji J. Francek - Zločin a trest v Českých dějinách. A k tomu pohlavnímu životu samotnému, prameny pro zkoumání nejsou prakticky žádné, neexistoval internet, magazíny a různé moderní vymoženosti, které máme dnes... Takže to co se dělo za dveřmi středověkých ložnic, se dozvíme jen těžko.
Historia magisteria vitae.
dovoluji si oponovat, máme Dekameron, nespočet rozšafných příběhů o lásce a milování (i z klášterního prostředí), lecos se lze dozvědět i o svádění... popisování aktů samých se pak zabývá spíše vagantská "poesie", ale o ty samé nám předpokládám zase až tolik nejde I obrazové prameny umožní sem tam nahlédnout do ložnic a lazeben
servo
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 12204 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 70 Odpovědi
- 8819 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Wladislaus
-
- 13 Odpovědi
- 1719 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 1 Odpovědi
- 166 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 11 Odpovědi
- 7981 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: ClaudeBot a 0 hostů