Díky za to info o translaci- respektive o její nepotřebnosti .Zany píše:Správný termín je translace a bylo to považováno ne za jednu z podmínek ale za postačující podmínku kanonizace, v podstatě kanonizace byla provedena právě prostřednictvím translace ostatků - ostatně se to také slavilo jako jeden ze svátků světce - např. u sv. Ludmily se slavilo zvlášť její umučení a přenesení ostatků. Ale pozor - to vše platí pro lokálně uctívané světce a jen v rané době kolem toho 10. století. Později ale Řím začal prosazovat zásadu, že o kanonizaci rozhoduje papež a ne všichni takto dříve uctívaní lokální světci byli dodatečně papežským stolcem potvrzeni a zařazeni do katalogu světců.
Ergo kladívko v době, o které se bavíme už translace neměla žádný takový význam.
K Panenskému Týnci - ten návrat se odehrál mnohem dřív, Soukupová v tom sborníku předpokládá návrat hned po husitských válkách, k roku 1439 uvádí odkaz v závěti ""pannám k sv. Františku pět zlatých", "spolumajitelé" kláštera minorité se uvádí už r. 1443.
S těmi klariskami a odchody z kláštera je to prostě divné - informace se jak vidím fakt rozcházejí, a pak se v tom má něco najít.
Ten návrat okolo roku 16a něco .. je např. na stránkách samotného PT, ale to by pro mě nebylo samozřejmě podstatné. Jenže ono se vyskytuje v mém sborníku ku svatořečení Anežky české vydaném v Praze českou Katolickou charitou v roce 1989, kde v článku J. Pelce - Anežka tělem nenalezená se píše : ", že Klášter na Františku byl v 16. století obydlen menšími bratrya pak dominikány , ale v listopadu 1611 opět vypleněn. Roku 1626 se dominikáni kláštera vzdali a o rok později se do něj po 207 letewch vrátily klarisky týnecké s přáním nalézt tělo své zakladatelky.
Jenže se v něm také píše , že : " Klarisky v Týnci, kam se uchýlily v době husitské i klarisky pražské zahájily opět jednání o svatořečení v roce 1346, ale ve zpuštošeném klášteře už nebylo možné tělo najít.
Což je poněkud zmatečné - bud existovaly v té době v Praze ještě další klarisky, ne z Františka , nebo musela část klarisek z Františka, se do něj po vyplěnění znovu vrátit. A pak existovaly paralelně na sobě až to toho roku 1627 dvě odnože klarisek z Franiška - ty Týnecké a ty pražské - ale není to blbost ???
Každopádně po nějakou dobu tam prostě nebyly žádné - protože tam byli husité a zničili ho.
ten zásadní krok pro její svatořečení učinila prý Eliška Přemyslovna v roce 1328- poseltví do Avignonu k papeži, ale to nedopadlo, v matčině snaze měl pokračovat i Karel, proč se to nepodařilo jemu - to tedy fakt nevím.
Což ale znamená, že v té době byla Anežka stále pohřbená v přemyslovské kapli Panny Marie na Františku. Právě Soukupová ten původní hrob našla .
No a v jiném článku sborníku - od Bohumila Svobody - Život světice se píše o tom , že z důvodů zápalv bylo tělo přeneseno jinam.
A také je tam článek o Františku od Heleny Soukupové - tam jak je na sloupu hlava Anežky - pod tím byla ta krypta.
Jen pro zajímavost, kromě jiných - byla tam pohřbena v roce 1302 i teta Griffina.