Vítek z Prčice a počátky Vítkovců

Šlechtické rody i jednotliví šlechtici. Šlechtická kultura, heraldika, genealogie, ...

Moderátor: elizabeth

Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od elizabeth »

thovtt píše:Listina v Rbm I. č. 874 uvádí v překladu :Záviš podkomoří, Budivoj a Vítek bratři, synové Záviše. Zde není o Nechanicích ani slovo. Zde opakuji znovu číslo 874.
Omlouvám se, je to číslo 871, tu 1 jsem přečetla jako 4. Nicméně odkaz na ni uvedený je správný. Zpětně to opravím...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
thovtt
Kníže
Příspěvky: 348
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od thovtt »

Falzo je z 18.3.1235 listina krále Vácalva I. pro řád sv. Jana. Svědčí Záviš podkomoří z Nechanic. Rbm I:, 871. Citace z článku Vítek z Prčice a původ Vítkovců :
Z nejbližších příbuzných Vítka z Prčice známe sourozence Načerada a Smila (ne že byly bratri Vítka z Prčice), kteří roku 1188 kolonizovaly Chomutovsko.
Rbm I. Str. 181, číslo 397
Cdb I., str. 292, číslo 330
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od elizabeth »

thovtt píše:Falzo je z 18.3.1235 listina krále Vácalva I. pro řád sv. Jana. Svědčí Záviš podkomoří z Nechanic. Rbm I:, 871. Citace z článku Vítek z Prčice a původ Vítkovců :
Super, a nějaký proto, proč je to falzum existuje?
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Viola »

thovtt píše:Falzo je z 18.3.1235 listina krále Vácalva I. pro řád sv. Jana. Svědčí Záviš podkomoří z Nechanic. Rbm I:, 871.
Takže přestože touto listinou operuje tak významná kapacita jako J. Žemlička, považuješ ji za falzum? Máš k tomu nějaké podklady či literaturu?
thovtt píše:Citace z článku Vítek z Prčice a původ Vítkovců :
Z nejbližších příbuzných Vítka z Prčice známe sourozence Načerada a Smila (ne že byly bratri Vítka z Prčice), kteří roku 1188 kolonizovaly Chomutovsko.
Rbm I. Str. 181, číslo 397
Cdb I., str. 292, číslo 330
Ano, o té listině víme, nicméně dle mého názoru žádná příbuznost Načerada a Smila s Vítkem z této listiny nevyplývá... Máme nějakou jinou listinu, která by toto podporovala?
thovtt
Kníže
Příspěvky: 348
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od thovtt »

Kláštery si vyráběly falza, jako na běžícím páse, ale potvrzuje to alespoň v té době držení Nechanic Krumlovskými. Ostatně Nechanice mají krumlovskou růži na znaku dodnes.
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Viola »

thovtt píše:Kláštery si vyráběly falza, jako na běžícím páse, ale potvrzuje to alespoň v té době držení Nechanic Krumlovskými. Ostatně Nechanice mají krumlovskou růži na znaku dodnes.
Aha, takže jediným důvodem, proč považuješ tu listinu za falzum, je skutečnost, že NĚKTERÉ kláštery NĚKDY vyráběly falza?
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od elizabeth »

Bohužel falza v CDB jsou zpracovaná jen do roku 1240 v CDB III/3 falza, dodatky 1231 – 1240, Jan Bistřický, 2000
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

RBM I. č. 871

Nový příspěvek od elizabeth »

elizabeth píše:Bohužel falza v CDB jsou zpracovaná jen do roku 1240 v CDB III/3 falza, dodatky 1231 – 1240, Jan Bistřický, 2000
No ale když si to tak srovnávám v hlavě, tak protože diskutovaná listina RBM I. 871 je z 18.března 1235, tak je-li skutečně falzum, tak by v tom CDB III/3 měla být opravdu zmíněná...
Už mě z toho fakt asi hrabe, že jsem to nenapsala rovnou. Lépe řečeno napsala, smazala a teď znovu napsala, protože jsem si uvědomila, že rok 1235 je do roku 1240 :mrgreen: :roll:
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: RBM I. č. 871

Nový příspěvek od elizabeth »

thovtt píše:Falzo je z 18.3.1235 listina krále Vácalva I. pro řád sv. Jana. Svědčí Záviš podkomoří z Nechanic. Rbm I:, 871. ....
elizabeth chvíli poté píše:
elizabeth píše:Bohužel falza v CDB jsou zpracovaná jen do roku 1240 v CDB III/3 falza, dodatky 1231 – 1240, Jan Bistřický, 2000
No ale když si to tak nyní srovnávám v hlavě, tak protože diskutovaná listina RBM I. 871 je z 18.března 1235, tak je-li skutečně falzum, tak by v tom CDB III/3 měla být opravdu zmíněná...
Už mě z toho fakt asi hrabe, že jsem to nenapsala rovnou. Lépe řečeno napsala, smazala a teď znovu napsala, protože jsem si uvědomila, že rok 1235 je do roku 1240 :mrgreen: :roll:
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
thovtt
Kníže
Příspěvky: 348
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od thovtt »

zmíněná listina (falzo) je uvedená v CDB III: str. 124-125, č. 105. Pro ořádek Rbm I: str. 411, č. 871. S touto listinou operoval již Palacký a po něm mnoho jiných belkých historiků, opisovačů, až do našich časuov. Pa Thovtt
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Viola »

Návštěvník píše:zmíněná listina (falzo) je uvedená v CDB III: str. 124-125, č. 105. Pro ořádek Rbm I: str. 411, č. 871. S touto listinou operoval již Palacký a po něm mnoho jiných belkých historiků, opisovačů, až do našich časuov. Pa
Ale pořád jsme se nedostali k tomu problému - jak víš, že je to falzum?
thovtt
Kníže
Příspěvky: 348
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od thovtt »

edice cdb je všeobecně uznávanou veličinou, takže její zařazení listiny je pro mně dostačující. Nemám teď možnost se podívat pro důvod, proč byla zařazena mezi falza, ale vysvětlní by mělo být v práci Šebánka a Duškové, v nějakých pracích.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

RBM I. č. 871/CDB III.-3 č. 105, s. 124-125,

Nový příspěvek od elizabeth »

thovtt píše:edice cdb je všeobecně uznávanou veličinou, takže její zařazení listiny je pro mně dostačující.
To i pro mě. Proto jsem se na to ptala o několik příspěvků výše( a dokonce dvakrát nejprve v tomto příspěvku a poté také v tomto), zda je ta listina mezi těmi Bistřického falsy :D
thovtt píše: Nemám teď možnost se podívat pro důvod, proč byla zařazena mezi falza, ale vysvětlní by mělo být v práci Šebánka a Duškové, v nějakých pracích.
Drobná nepřesnost, autorem CDB III/3 falza, dodatky 1231 – 1240, Jan Bistřický, 2000 nejsou Šebánek, Dušková, ale právě Jan Bistřický, jak jsem již psala výše...

Příští týden nejpozději se do ní podívám a dám vědět, co bylo důvodem jejího zařazení do fals, pokud to nestihneš dřív.

Díky, tím je záležitost s listinou vyjasněna...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Listina CDB III-1 č. 105, s. 124-125

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:
Návštěvník píše:zmíněná listina (falzo) je uvedená v CDB III: str. 124-125, č. 105. Pro ořádek Rbm I: str. 411, č. 871. S touto listinou operoval již Palacký a po něm mnoho jiných belkých historiků, opisovačů, až do našich časuov. Pa
Ale pořád jsme se nedostali k tomu problému - jak víš, že je to falzum?
Tak dnes jsem se na tu listinu dívala a mám ji ofocenou. Pokud se s Ježkem domluvíme, kam by se dala umístit( a smí-li se to), můžu pak na ni dát odkaz. Ta listina však falzum, alespoň dle edice CDB není, neboť v CDB III/1 z let 1231 – 1238, kterou editoval ještě Gustav Friedrich v roce 1942, se žádná falza nenacházejí (pokud půjde učinit ten odkaz, budete se o tom moci i sami přesvědčit). Falza z těchto let se totiž nacházejí až v mnou několikrát vzpomínaném CDB III.-3 s podtitulem falza, dodatky (1231 – 1240), editoval Jan Bistřický, rok vydání 2000.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci - z Prčice a Plankenberka

Nový příspěvek od Katerina »

Když jsem cosi hledala na této genealogii: http://familytrees.genopro.com/vlepore/HAZMBURG/

nenechte se zmást těmi Házmburky - české šlechty je tam víc - i když je to takové zajímavě chaotické z Lipé jsou tam 2 - a ještě divně, zao Zajíců jak naseto...

tak jsem tam našla Vítkovi mladšímu z Prčice přisouzenu neznámou manželku ze Schwarzburgu .
Tak jsem se na ten německý rod blíže podívala - Blankenberg jim skutečně patřil, proto možná to spojení s Vítkovci.

Další spojení na Čechy - hrabě Gunter I. ze Schwarzburgu byl roku 1045 pohřben v břevnovském klášteře.

Na německé genealogy jsou dost podrobně rozepsáni - leč napojení na Vítkovce chybí - všechny dámy padající časově v úvahu byly jeptišky.
Na české genealogy - ovšem neznámá von Schwarzburg jako manželka Vítka ml. uvedena je.
Ted je ovšem otázka zda toto spojení skutečně nevzniklo pouze zkratkovitou dedukcí Schwarzburgové vlastní Blankenberg - tak tedy Vítek z Blankenberga musel mít dámu z této rodiny za manželku.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

Re: Vítkovci - z Prčice a Plankenberka

Nový příspěvek od duli »

Katerina píše:Když jsem cosi hledala na této genealogii: http://familytrees.genopro.com/vlepore/HAZMBURG/

nenechte se zmást těmi Házmburky - české šlechty je tam víc - i když je to takové zajímavě chaotické z Lipé jsou tam 2 - a ještě divně, zao Zajíců jak naseto...

tak jsem tam našla Vítkovi mladšímu z Prčice přisouzenu neznámou manželku ze Schwarzburgu .
Tak jsem se na ten německý rod blíže podívala - Blankenberg jim skutečně patřil, proto možná to spojení s Vítkovci.

Další spojení na Čechy - hrabě Gunter I. ze Schwarzburgu byl roku 1045 pohřben v břevnovském klášteře.

Na německé genealogy jsou dost podrobně rozepsáni - leč napojení na Vítkovce chybí - všechny dámy padající časově v úvahu byly jeptišky.
Na české genealogy - ovšem neznámá von Schwarzburg jako manželka Vítka ml. uvedena je.
Ted je ovšem otázka zda toto spojení skutečně nevzniklo pouze zkratkovitou dedukcí Schwarzburgové vlastní Blankenberg - tak tedy Vítek z Blankenberga musel mít dámu z této rodiny za manželku.
Kateřino a co tady ? :
http://genealogy.euweb.cz/bohemia/rosenbg1.html
je to odtud : http://genealogy.euweb.cz/bohemia/bohemia.html
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4060
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 88 times
Been thanked: 18 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Ježek »

Mám několik otázek:

Máme vyřešenou identitu lidí z té vletické listiny, konkrétně Voka, syna Vítka a Vítka, syna Záviše?

Máme v první polovině 13. století jiného Jindřicha než Jindřicha z Hradce?

Kdo je Vítek z Hradce, který svědčí v roce 1224 v Hulíně ohledně Opavska? Nejde o Hradec nad Moravicí?

Není Vítek z Hradce, syn Jindřicha z Hradce, kastelánem v Hradci nad Moravicí?

Je Vítek, syn Jindřicha, uvedený na CDB II. 252 v roce 1223. pozdějším rebelem a olomouckým kastelánem?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od elizabeth »

Vítek, syn Záviše (z Nechanic) je pozdější Vítek z Krumlova a bratr pana Budivoje (otce Záviše z F.) Na zbytek musíš počkat.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
thovtt
Kníže
Příspěvky: 348
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od thovtt »

Vletická listinaa obsahuje tyto Vítkovce.
Vítek z Klokot /syn Vítka z Prčice
Jindřich z Hradce /syn Vítka z Prčice/
Budivoj syn Záviše s bratrem Vítkem/ na místě zemřelého Vítka předka pánů z Krumlova,syna Vítka z Prčice/
Vok a Zachariáš,synové Vítka /syna Vítka z Prčice/
Budilov z Kovářova,snad Vítkovec
Jan syn Dobroně zakladatelé Dobronic u Tábora Dle Menclové Hrady 1 a 2 díl.
RBM1,s.296,č.634
CDBII,192- 193,č.208
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Katerina »

Nemohla jsem odolat !!!!!!!!!!

Hlavně pro Betty - a PŘEDEVŠÍM !!! POZOR POZOR !! - až tu stránku otevřete , klikněte na Úvod - tabulka napravo, a až se Vám otevře - tak doporučuji vaší pozornosti bod j) - kdo by odolal........


http://www.vitekzprcice.cz/index.php?page=uvod
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot, SeznamBot a 5 hostů