Vedlejší větve Vítkovců

Šlechtické rody i jednotliví šlechtici. Šlechtická kultura, heraldika, genealogie, ...

Moderátor: elizabeth

thovtt
Kníže
Příspěvky: 349
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Vedlejší větve Vítkovců

Nový příspěvek od thovtt »

Doporučuji článek Popis vedlejších větví Vítkovců jehož součástí jsoup áni z Chomutova kde jsou všechny listiny uvedené i když v nich nikde není uveden příbuzenský vztah. Ale je to porovnání erbu růže, který všechny tito větve používaly a v svědečních řadách kde vystupují jiní Vítkovci z hlavních větví. Zvláště pokud šlo o majetkové transakce. Tento článek jsem vydal v Heraldice a genealogii č. 1/2 2009 roč. 42 str. 51-88.
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2718
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Viola »

thovtt píše:Doporučuji článek Popis vedlejších větví Vítkovců jehož součástí jsoup áni z Chomutova kde jsou všechny listiny uvedené i když v nich nikde není uveden příbuzenský vztah. Ale je to porovnání erbu růže, který všechny tito větve používaly a v svědečních řadách kde vystupují jiní Vítkovci z hlavních větví. Zvláště pokud šlo o majetkové transakce. Tento článek jsem vydal v Heraldice a genealogii č. 1/2 2009 roč. 42 str. 51-88.
Takže jestli to chápu dobře, z té listiny přímo příbuznost mezi Načeradem, Smilem a Vítkem nevyplývá, ale odvozuješ ji nepřímo z množství jiných listin?
thovtt
Kníže
Příspěvky: 349
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od thovtt »

Smil a Načerad jak vyplývá z Listin jsou bratry, ale jak byly příbuzní s Vítkem z Prčice nám listiny neříkají. pouze hojnost Vítkovců z hlavních větví Vítkovců,jako svědků na jejich listinách které jinak než příbuzenstvím logicky doložit nejde. Dále stále stejný znak růže.
Je více listin (heraldika).
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Vítkovci

Nový příspěvek od Katerina »

K těm Nechanickým : Existoval jakýsi Petr z Nechanic, který je zmiňán jako svědek na listině Václava I. z roku 1228 litomyšskému klášteru. Tohoto Petra uvádí oficiální stránky Nechanic jako předka krumlovských. Potíž je holt v tom zdroji. :doh:

Na listinu jsem se podívala - je to CDB II, 323 rok 1228, str 324/5 - vydal ji opravdu Václav I. týká se nějakých záduší za Vladislava , a svědčí tam spousta českých pánů - hned jako první Vítek starší syn Vítka a jako poslední kaplan Petr z Nechanic.
Je otázka zda by kaplan mohl být Vítkovcem - a dokonce zakladatelem krumlovských , ale mohla by to být nějaká odnož ?? Drobných Vítkovců prý bylo v kraji víc - páni z Kosovy Hory, Ústupenic, Bernatic, Načeradce, Maršovic a Kovářova. Či snad dokonce nemanželský potomek ?

Ovšem mohl to být také někdo neurozený , kdo pocházel z Nechanic a dělal církevní kariéru ??? Mohl by se takový člověk psát po Nechanicích ???
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Něco pro Betty

Nový příspěvek od Katerina »

jestli už to neznáš - vedlejší Vítkovci

http://www.heraldica.cz/ghmags/2009/ghm ... icle-2.htm
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4022
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 62 times
Been thanked: 18 times

Re: Vedlejší větve Vítkovců

Nový příspěvek od Ježek »

thovtt píše: 27 říj 2009 11:18 Doporučuji článek Popis vedlejších větví Vítkovců jehož součástí jsou páni z Chomutova kde jsou všechny listiny uvedené i když v nich nikde není uveden příbuzenský vztah. Ale je to porovnání erbu růže, který všechny tito větve používaly a v svědečních řadách kde vystupují jiní Vítkovci z hlavních větví. Zvláště pokud šlo o majetkové transakce. Tento článek jsem vydal v Heraldice a genealogii č. 1/2 2009 roč. 42 str. 51-88.
Zatím jsem se k tomu článku nedostal, ale ta teze je taková, že Fridrich z Chomutova, syn Načerata (1252) a Vítek z Načeradce (1252) jsou bratři?

Ten Vítek z Načeradce bývá ztotožňován z Vítkem z Krumlova, strýcem Záviše z F. Gersdorfová je k tomu opatrná a spíš si myslí, že to je místní klientela Vítkovců https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle ... sAllowed=y

V Načeradci v kostele je nástěnná malba s vítkoveckým erbem. Barevně to je snad stříbrná či zlatá růže v modrém poli, což by mělo být erbovní znamení rodu z Načeradce (1387 Kunšík), s. 86-87.
https://www.academia.edu/71757177/Farn% ... ahrhundert

V obou těch konstrukcích vidím problém. Načeradec je doložený už v roce 1184, je tam malé časové okno, aby se jmenoval podle Načerata, otce Fridricha z Chomutova. No a erb Načeratických barevně znám není, co je mi známo. Modrozlatá kombinace jsou páni z Hradce.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4022
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 62 times
Been thanked: 18 times

Re: Vedlejší větve Vítkovců

Nový příspěvek od Ježek »

thovtt píše: 27 říj 2009 11:18 Doporučuji článek Popis vedlejších větví Vítkovců jehož součástí jsoup áni z Chomutova kde jsou všechny listiny uvedené i když v nich nikde není uveden příbuzenský vztah. Ale je to Tento článek jsem vydal v Heraldice a genealogii č. 1/2 2009 roč. 42 str. 51-88.
"Když pomineme rok 1142, kdy padlí vůdcové povstání proti Vladislavovi v bitvě u Malešína (u Kutné Hory) Načerat, Smil a Bedřich, což jsou jména, která se vyskytují u této větve Vítkovců, náš Načerat se objevuje až roku 1180. Rok 1142 je popsán v pokračovatelích Kosmy, což není hodnověrný pramen."
U Kutné Hory se nachází Malešov, nikoliv Malešín, bitva se označuje tradičně jako u Vysoké (nedaleko KH). Pokračovatelé Kosmovy jsou věrohodný pramen (více než Kosmas :) ), Kanovník uvádí Načerata, Smila a Bena (později přepsáno na Benedu), kteří zemřeli aniž by naznačoval, že jsou příbuzní. https://sources.cms.flu.cas.cz/src/inde ... 9&page=253
Mnich Sázavský zmiňuje jen Načerata: https://sources.cms.flu.cas.cz/src/inde ... 9&page=279

Ztotožnění otce Bedřicha s Načeratem z let 1180-1188, bude chybné (tam to bude zřejmě Nečeratic erbu černého lva), neboť v listině z roku 1252, kdy Bedřich dává Chomutov řádu, se zmiňuje, že Řád neprodá Chomutov nikomu jinému než Bedřichovi nebo jeho rodičům (Insuper predicto nobili promisimus, ut predictum opidum, si necessitas compellerete nos, nulli venderemus, nisi ipsi vel parentibus suis). Pochybuji, že v roce 1252 žil cca 90 letý otec a zřejmě i nemnoho mladší matka.

V Smilovi z stejné doby zřejmě splývá Smil Světlický, z Tuháně.

Z let 1195-1197 pochází listina, ve které Jindřich biskup a vévoda Český potvrzuje svobody kláštera valdsaského, mezi svědky je Jiří z Milevska, Smil, Vítek, Jindřich
Načeratův.

V listině je Henric Nascherath. Buď tam chybí tečka a jsou to dva lidé, nebo otčestvo, které u ostatních je
https://sources.cms.flu.cas.cz/src/inde ... 2&page=199
https://dfg-viewer.de/show/?tx_dlf%5Bid ... fc8ac2eb71

Jindřich, syn Smilův
Roku 6. února 1233 vydal král Václav 1. listinu v Praze. V ní daruje kostelu sv. Petra v Praze některé vsi. Svědčí Jindřich, syn Smilův a Bedřich syn Načeratův, Záviš syn Vítkův, Jindřich z Jindřichova Hradce. 17) Tedy čtyři Vítkovci. Toto je také jediná listina, na které je možné tohoto Jindřicha identifikovat.

Ty listiny jsou tři, s takřka totožnými svědečnými řadami - CDB II, č. 30-32, Jindřich, syn Smila se tam objevuje na čele, Fridrich, syn Načerata uprostřed či ke konci, takže spíš nebudou bratranci - Jindřich bude Jindřich z Žitavy, syn Smila z Tuháně.
https://sources.cms.flu.cas.cz/src/inde ... 65&page=60

Roku 1201 Daniel biskup pražský, potvrzuje nadání Hroznaty pro klášter v Teplé. Svědčí Vítek a Bedřich.Další listina vydaná 13. prosince 1233 v Praze, králem Václavem pro klášter v Kladrubech. Svědčí Záviš, syn Vítka (z Krumlova) a Vítek, syn Načeratův.Tento Vítek by mohl být předkem rodu z Brodu u Tachova, kde je roku 1234 doložen Vítek z Brodu. Tento rod měl v erbu růži a jeho členové nesli jméno Víteka Bedřich.
Vítek z Brodu nad Tichou je doložen až v roce 1244 (CDB IV., č. 55, s. 140) Testes: Stiborius iudex, Witigo de Pribenice cum filiis Wocone et Witigone, Witigo de Bruch, Bribizlaus de Sare, Prothiwa, Otto prepositus de Melnik et alii multi.

Až v roce 1308 tam je Bedřich z Brodu, který má v erbu růži: https://www.monasterium.net/mom/DE-StAA ... 79/charter
https://dfg-viewer.de/show/?tx_dlf%5Bid ... c30952d9c7

Dne 22. října 1234 na listině vydané ve Znojmě svědčí Sezima, syn Jindřicha z Hradce a opět Bedřich.
Za předpokladu, že markrabě měl 8 kaplanů, tak zmiňovaný Fridrich je jedním z nich: https://sources.cms.flu.cas.cz/src/inde ... 6%EF%B8%81
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 6 hostů