elizabeth píše:
A jak to je v tomto z tou záhadnou vsí Schindlau ( Šinta). Když Perchta předala prostřednictvím Budivoje ves klášteru ve Schläglu i se všemi právy k ní (to teď nevím, jestli to tam výslovně bylo řečeno, třeba by mohl pomoci Ježek
) v RBM II. č. 468, UBLOE III. Č. CCLIII, str. 328, jak mohl předávat desátky z již předané vsi Kalhoch (RBM II. č. 671, UBLOE III. Č. CCCLXXXIV, str. 361)témuž klášteru?
(omlouvám se, odkazy sem dávat už nebudu, čísla musí stačit).
To stěmi desátky možná souvisí s mým dotazem, který mi ted vrtá v hlavě - jde o to jak fungovaly ty dary klášterům a patronátní práva - jaké poplatky komu z toho plynuly .. pro mě je to dost zapeklitá záhada.
Jde o to, co jsem ted četla v tom Žemličkově článku - jedna z cest, kterou prý šlechta ve středověku s oblibou používala (a ted to prosím popíšu ve velké zkratce) jak si zabezpeččit majetek, či výsluhy panovníkem udělené leč ne dědičně .. byla fundace nějakému klášteru.
Samozřejmě to předpokládlo konformaci panovníkem - ale ten to prý rád potvrdil, nebot tak z darovaného získal alespoň něco, nebot měl na klášter zakladatelské či patronátní právo.
Přesněji : citace -
Žemlička : Darování, směna či prodej "výsluhy" církvi (navenek Bohu a světci) se stávalo průkazkou jak ji vymanit z vazby panovníkovi a současně si na ni nechat jistý nárok .
a ted se ptám já ? jaký nárok - jak to fungovalo - právně asi hodně zmateně, to snad bych ani neřešila - ale jaký
mu z toho - (tomu darujícímu) plynul prospěch ???? Co mu vlastně zůstalo - nějaká část výnosů ???????
Vaněček dokonce říká, že se těmi zbožnými dary či rychlými odkupy zajištovali proti jejich případnému odnětí.
To bych chápala - takový lovčí dostal od panovníka, protože byl hodný výnos z nějaké vesnice. Pak si zazlobí , nebo panovník potřebuje odměnit touto výsluhou nějakého jiného velmože, kterého zrovna více potřeboval, jde za tím prvním .. a chce výsluhu nazpátek - a milý velmož kroutí hlavou, Aj, kníže - jak rád bych vrátil, ale zrovna , zrovna před chvilkou jsem to daroval žďárskému klášteru .. a Bohu .. no , a přece nebude kníže brát Pánubohu , co mu bylo "v dobré víře" darováno, že .
Ale co z toho měl ten štedrý velmož ?????????
a druhá věc , kterou bych potřebovala objasnit : opět Žemlička :
Podobné zbožné dary Přemyslovci uznávali, ba mohli je povzbuzovat ve chvíli , pokud mířily k jejich fundacím - vždyt z titulu zakladatele se stávali jejich spolupodílníky .
Znamená to tedy - že tím, že byli patrony kláštera a ten dostal onu výsluhu - nebo ves - tak určitý podíl té vsi patřil zase Přemyslovcům - právně ? A měl z toho panovník i nějaké finanční výnosy ????
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.