Nějak mi uniká proč jste tady opsal tuto (dle mého trochu prostoduchou) písničku. Nevím kolik raně středověkých chorálů znáte, ale docela by mne zajímalo z čeho tuto "raněstředověkost" posuzujete, protože nic na té písni mi raně středověké nepřipadá (jen pro zajímavost zkuste si to srovnat např. s opravdu (raně)středověkou skladbou Svatý Václave. Snad se ale shodneme, že v tomto případě je důležitější text než melodie, protože melodie nám nic o velkomoravské kontinuitě Slovenska nic neříká. Na stejnou melodii by šlo určitě zpívat např. i text o hrdiném uherském králi Štěpánovi. Tak se tedy dostáváme k textu, který ale rozhodně raněstředověký není! Naopak velmi připomíná obrozeneckou produkci kam ho také řadí namátkou několik nalezených slovenských linků a jako autora textu označují Ludovíta Štura...Detektív Oriešok píše:Na Slovensku je dochovaná veršovaná skladba: Nitra, milá Nitra, ktorá je melodicky konštruovaná ako RANNOSTREDOVEKÝ CHORÁL, a je na nej zrejmé, že ten, kto ju tvoril nebol hudobný "laik".Saltzmann píše:Prosím o příklady nějakých (velkomoravských) písní, které si asi dodnes na Slovensku zpívate... A můžete třeba přidat i nějaké slovenské legendy o Svatoplukovi (třeba z 10., 11. století...).Detektív Oriešok píše:...
4. Kontinuita tradícií je preukázaná (c.-m. tradícia, legendy o Svätoplukovi, piesne z tej doby)...
Spieva sa v nej:
Nitra, milá Nitra,
ty vysoká Nitra,
kdeže sú tie časy,
v ktorých si ty kvitla?...
http://www.nitralive.sk/info-o-nitre/pa ... nitre.html :"Znelkou mesta Nitry je text historickej piesne Nitra, milá Nitra. Autorom textu je Ľudovít Štúr. Text zhudobnil anonym."
http://www.nitra-slovensko.eu/historia- ... ?Itemid=24 :"Pre oba prúdy obrodenského hnutia bola Nitra symbolom národnej slávy i bohatým žriedlom nádeje v lepšie časy znovuzrodenia, ako sa uchovalo v ideovej náplni obrodenskej hymnickej piesne Nitra, milá Nitra."
http://www.sme.sk/c/3807359/za-pouzivan ... latia.html :"Symbolmi mesta sú erb, vlajka a zástava, pečať a znelka, ktorou je text historickej piesne Nitra, milá Nitra od Ľudovíta Štúra. Text zhudobnil anonymný autor."
Tak to je tak možná Vaše zbožné přání, ale Kosmova kronika rozhodně nezachycuje čo sa o Svätoplukovi rozpráva (sicut vulgo dicitur) uprostred nitrianskej (teda slovenskej) elity vyše dvesto rokov po smrti tohto panovníka, ale jen a pouze to, že v českém (pražském) prostředí existovalo na počátku 12. století větší (či menší) povědomí o Velké Moravě, případně že Kosmas čerpal z nějakých starších českých (možná i velkomoraských) pramenů... Představa Kosmy provádějícího "orální průzkum mezi uprostřed nitranské/slovenské elity" je více než absurdní...Detektív Oriešok píše:Čo sa týka legendy, tak jednu zachytil tuším Kosmas, hovorí sa v nej, ako kráľ Svätopluk - unavený životom - opustil svoje vojsko, uchýlil sa na kláštor na Zobore (v Nitre) a tam zomrel. ... Kosmasovo podanie svätoplukovskej legendy nás však zároveň odkazuje na slovenské reálie. Možno totiž tvrdiť, že Kosmas nám zachytil a modifikoval to, čo sa o Svätoplukovi rozpráva (sicut vulgo dicitur) uprostred nitrianskej (teda slovenskej) elity vyše dvesto rokov po smrti tohto panovníka.
To je opravdu škoda. Taková hezká teorie to byla, bohužel neexistuje nic co by jí dokazovalo...Detektív Oriešok píše:Legenda o kajúcnom Svätoplukovi-mníchovi zohrala významnú úlohu v stredovekom Nitriansku (teda Slovensku), teda vlastnom Uhorsku. A to i napriek tomu, že to bolo v príkrom rozpore so stredovekou uhorskou štátnou ideológiou. Pre miestnu sociétu však svätoplukovská legenda mala obrovský význam, ktorý naplno vystupoval najmä v konfrontácii s inými, teda Maďarmi. Plnila pre nich identifikačnú funkciu: My sme Svätoplukov ľud. Dvojnásobne to potom platí pre nitriansku nobilitu. Možno dokonca smelo povedať, že práve svätoplukovská tradícia prispela výraznou mierou k vykryštalizovaniu vedomia stredovekého slovenského etnika o sebe. Je, žiaľ, na škodu, že toto prostredie nevytvorilo vlastný ideologický spis – stredovekú kroniku, ktorý by túto konštitutívnu rolu svätoplukovského mýtu pre Slovákov ešte viac podčiarkol.
Takže co píše slovenská wikipedie o Benediktu Szőllősim http://sk.wikipedia.org/wiki/Benedikt_S ... ll%C5%91si :"V roku 1655 zostavil a anonymne vydal prvý slovenský tlačený katolícky kancionál Cantus catholici, ktorý predstavoval spevník cirkvou aprobovaných piesní v reči ľudu. V predslove k spevníku vysvetľuje autor pôvod náboženského spevu, vyzdvihuje zbožnosť a spevavosť svojho národa a pripomína misionársku činnosť Cyrila a Metoda medzi Slovanmi a právo nimi pokrstených národov používať domáci jazyk v liturgii. Táto myšlienka sa neskôr stala súčasťou mýtu o kontinuite cyrilometodskej tradície na Slovensku."Detektív Oriešok píše:Vzhľadom k týmto skutočnostiam teda nemožno považovať za náhodu, keď roku 1655 vyšiel Katolícky spevník od B. Szőllősiho (SJ), kde sa hneď v úvodnom slove spomína práve Svätopluk. Je to pre nás ďalší dôkaz kontinuity so stredovekou veľkomoravsko-nitrianskou tradíciou. "
Tak pokud to tak opravdu na Slovensku funguje a objevy jsou "utajovány" pro "hrstku vyvolených", tak je to nejlepší cesta k falšování historie...Detektív Oriešok píše:Nuž na Slovensku to funguje trochu inak. O nálezoch z Bojnej, ktoré historici charakterizujú doslova ako "nájdenie pokladu" vie iba "hŕstka vyvolených".Tak sa o tom vyjadril do slova jeden historik. Iba "hŕstka vyvolených".
Myslím, že se nedočkáme...Ježek píše:Já bych se připojil a požádal bych autentický důkaz - nejlépe samotný text Velkomoravské písně.