Klášter Bozogrobców - Bożogrobcy z Czech.
Klášter Bozogrobców - Bożogrobcy z Czech.
Kościół pw. Jana Chrzciciela w Gnieździe.
-----------------------------------------
Kościół ten jest najcenniejszym i najlepiej zachowanym po gotyckiej Archikatedrze Gnieźnień-
skiej zabytkiem architektury sakralnej. Malowniczo położony na dawnym wzgórzu krzyżackim został
wzniesiony przez zakon Bożogrobców, sprowadzonych do Gniezna z Miechowa. Paweł JASIENICA w swej
książce "Polska Piastów" wspomina, iż Bożogrobcy z Miechowa byli filarem czeskich rządów
w Polsce.
w Gnieździe prawdopodobnie został zbudowany po spostoszeniu miasta przez krzyżaków
w 1331 roku.
Jest budowlą jednonawową, wydłużoną, gotycką, murowaną z cegły w układzie polskim z węższym
prezbiterium. PREZBITERIUM, skierowane na wschód, jest nieco starsze od nawy, poł. 14 wieku,
posiada dwa przęsła sklepienne krzyżowe, z tych ostatnie 5-polowe. Na przecięciu żeber w każdym
przęśle znajduje się okrągły, płasko rzeźbiony zwornik, jeden z gładką tarczą herbową, drugi
z podwójnym krzyżem (godło Bożogrobców).
W przęśle bliższym nawy, na przeciwległych ścianach,
znajduję się półkoliste wnęki, rozczłonkowane trzema ostrołukowymi arkadami (przeznaczonymi na
siedzenia dla zakonników. W drugim przęśle (w ścianie południowej) jest wnęka z obramieniem,
zasklepionym ostrym łukiem, a naprzeciw (w ścianie północnej) w nowej oprawie z kamienia nisza
na tabernakulum.
MALOWIDŁA ŚCIENNE w prezbiterium budzą zachwyt wśród znawców rysunku i tematów gotyckich
w Polsce.
Freski z drugiej połowy 14 wieku zostały wykonane na cienkim pobiale wapiennym
techniką "al secco".
System malarski jest jednolity i opiera się na dokładnym wykorzystaniu
płaszczyzn, określonych architekturą poszczególnych ścian i sklepiennych pól, z zachowaniem
zasady symetrii w układzie. Freski nie zacierają architektury wnętrza, przeciwnie - podkreślają
wnętrze, jak również poprzez obrzeżenie wnęk i wykrojów okiennych geometrycznym rysunkiem,
zakrąglającym pola. Obowiązuje tu układ strefowy. Ściany są zdobione. W dwóch miejscach
rozmieszczone są sceny z życia Chrystusa, Matki Bożej, Św. Jana Chrzciciela i postacie
Świętych. Na ścianie łuku tęczowego Matka Miłosierdzia, ogarniająca połami płaszcza mieszkańców
miasta i Bożogrobców oraz Św. Krzysztof.
Na polach sklepiennych na tle gładkim, obrzeżonym
żółtymi pasami obiegającymi wzdłóż żeber, znajdują się głowy o przesadzonej wielkości, osadzone
na popiersiach (18 głów królów i proroków Starego Testamentu).
Rzeźba w zwieńczeniu przypominająca ptaki karmiące na zamku krzyżackim w Malborku.
NAWA wzniesiona została w 2 połowie 14 wieku. Jej żebra, zworniki, wsporniki, obrzeża okienne
są wykonane ze sztucznego kamienia. Jest nieco wyższa i szersza aniżeli prezbiterium, cztero-
przęsłowa, od zachodu z czworoboczną wieżą, w której przyziemiu znajduje się zakrystia.
WIEŻA. W jej przyziemiu od północy okrągłe okienko z kamiennym czterolistnym przeźroczem. Na
pozostałych piętrach okna, ostrołuki. Hełm z blachy miedzianej - barokowy (1666),
z dwiema latarniami. Dachy dwuspadowe.
Przylegający do Kościoła KLASZTOR jest murowany z cegły, częściowo w układzie gotyckim, otynko-
wany. W bryle swojej gotycki, potem zbarokizowany, piętrowy i podpiwniczony. Na piętrze znajdu-
je się ganek łączący klasztor z Kościołem. Częściowa przebudowa klasztoru dokonała się pod
koniec 17 wieku.
Opracował ks. Kazimierz Kociński
Chtel bych znat jake czeskie knihy mate o rádě Bozegrobcov ?
-----------------------------------------
Kościół ten jest najcenniejszym i najlepiej zachowanym po gotyckiej Archikatedrze Gnieźnień-
skiej zabytkiem architektury sakralnej. Malowniczo położony na dawnym wzgórzu krzyżackim został
wzniesiony przez zakon Bożogrobców, sprowadzonych do Gniezna z Miechowa. Paweł JASIENICA w swej
książce "Polska Piastów" wspomina, iż Bożogrobcy z Miechowa byli filarem czeskich rządów
w Polsce.
w Gnieździe prawdopodobnie został zbudowany po spostoszeniu miasta przez krzyżaków
w 1331 roku.
Jest budowlą jednonawową, wydłużoną, gotycką, murowaną z cegły w układzie polskim z węższym
prezbiterium. PREZBITERIUM, skierowane na wschód, jest nieco starsze od nawy, poł. 14 wieku,
posiada dwa przęsła sklepienne krzyżowe, z tych ostatnie 5-polowe. Na przecięciu żeber w każdym
przęśle znajduje się okrągły, płasko rzeźbiony zwornik, jeden z gładką tarczą herbową, drugi
z podwójnym krzyżem (godło Bożogrobców).
W przęśle bliższym nawy, na przeciwległych ścianach,
znajduję się półkoliste wnęki, rozczłonkowane trzema ostrołukowymi arkadami (przeznaczonymi na
siedzenia dla zakonników. W drugim przęśle (w ścianie południowej) jest wnęka z obramieniem,
zasklepionym ostrym łukiem, a naprzeciw (w ścianie północnej) w nowej oprawie z kamienia nisza
na tabernakulum.
MALOWIDŁA ŚCIENNE w prezbiterium budzą zachwyt wśród znawców rysunku i tematów gotyckich
w Polsce.
Freski z drugiej połowy 14 wieku zostały wykonane na cienkim pobiale wapiennym
techniką "al secco".
System malarski jest jednolity i opiera się na dokładnym wykorzystaniu
płaszczyzn, określonych architekturą poszczególnych ścian i sklepiennych pól, z zachowaniem
zasady symetrii w układzie. Freski nie zacierają architektury wnętrza, przeciwnie - podkreślają
wnętrze, jak również poprzez obrzeżenie wnęk i wykrojów okiennych geometrycznym rysunkiem,
zakrąglającym pola. Obowiązuje tu układ strefowy. Ściany są zdobione. W dwóch miejscach
rozmieszczone są sceny z życia Chrystusa, Matki Bożej, Św. Jana Chrzciciela i postacie
Świętych. Na ścianie łuku tęczowego Matka Miłosierdzia, ogarniająca połami płaszcza mieszkańców
miasta i Bożogrobców oraz Św. Krzysztof.
Na polach sklepiennych na tle gładkim, obrzeżonym
żółtymi pasami obiegającymi wzdłóż żeber, znajdują się głowy o przesadzonej wielkości, osadzone
na popiersiach (18 głów królów i proroków Starego Testamentu).
Rzeźba w zwieńczeniu przypominająca ptaki karmiące na zamku krzyżackim w Malborku.
NAWA wzniesiona została w 2 połowie 14 wieku. Jej żebra, zworniki, wsporniki, obrzeża okienne
są wykonane ze sztucznego kamienia. Jest nieco wyższa i szersza aniżeli prezbiterium, cztero-
przęsłowa, od zachodu z czworoboczną wieżą, w której przyziemiu znajduje się zakrystia.
WIEŻA. W jej przyziemiu od północy okrągłe okienko z kamiennym czterolistnym przeźroczem. Na
pozostałych piętrach okna, ostrołuki. Hełm z blachy miedzianej - barokowy (1666),
z dwiema latarniami. Dachy dwuspadowe.
Przylegający do Kościoła KLASZTOR jest murowany z cegły, częściowo w układzie gotyckim, otynko-
wany. W bryle swojej gotycki, potem zbarokizowany, piętrowy i podpiwniczony. Na piętrze znajdu-
je się ganek łączący klasztor z Kościołem. Częściowa przebudowa klasztoru dokonała się pod
koniec 17 wieku.
Opracował ks. Kazimierz Kociński
Chtel bych znat jake czeskie knihy mate o rádě Bozegrobcov ?
Naposledy upravil(a) Micza dne 12 kvě 2013 20:20, celkem upraveno 2 x.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Klášter Bo¿ogrobców - Bo¿ogrobcy z Czech.
Jde o to, jestli řád, který postavil kostel v Hnědzně je ten samý řád, jako je Řád křížovníků s červenou hvězdou, jinak také Božehrobců.Micza píše:Chtel bych dovedet jake czeskie ksi¹zki imate o řádě Bozegrobcov ?
Něco o to tady: http://fu-frl.hyperlink.cz/krizovnici.htm
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Tedy fakt je to nádherné !!!!!! A zachovalé !!!!!
Ježku, nejsou s hvězdou, jsou s křížem. Taky červeným. Jedná se o něco jiného.
viewtopic.php?p=32760#32760
Tak jsem založila nové téma a přesunula tam.
Ježku, nejsou s hvězdou, jsou s křížem. Taky červeným. Jedná se o něco jiného.
viewtopic.php?p=32760#32760
Tak jsem založila nové téma a přesunula tam.
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Poznávej cesty Páně.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Re: Poláci pomozte prosím
Název Božehrobci pochází od 2 podobných, ovšem rozdílných řádů. Oba vznikly v Jeruzalémě během křížových výprav. první byl řádem kanovníků - žijících podle regulí sv. Augustina a sloužil v Chrámu Božího hrobu, stanovíce tak kapitulu patriarchy jeruzalémského. Druhý byl světským řádem rytířským k udržení bezpečnosti v Svaté zemi a k ochraně cestujících tam poutníků. Kanovníci rychle získali formální strukturu a název Canonici Regulares Custodes Sanctissimi Sepulchri Hierosolymitani - kanovníci regulérní strážci svatého hrobu jeruzalémského. Rytířský řád - Ordo Equestris měl volnejší strukturu, v počátcích připomínal spíš bratrstvo než skonsolidovaný a jednolitý řád. Prameny historické jsou na osvětlení počátků řádu skoupé, ovšem na tolik jasné, aby se dali najít rytíři ve službě Svatého Hrobu - in servitute Sancti Sepulchri. přesně ti Milites Sancti Sepulchri nebo taky Fratres Cruciferi Dominici Sepulchri Hierosolymitani jsou rytíři Božehrobci, kteří existují nepřetržitě v dnešním Řádu rytířském Božího hrobu v Jeruzalémě - Ordo Equestris Sancti Sepulchri Hierosolymitani.
Hned po dobytí Jeruzaléma křižáky se zformovala skupina mnichů, která roku 1114 přijala řeholi sv. Augustina. Historici přijímají, že se skládala z osob duchovních i světských rytířů. Duchovní, zvaní Canonici Regulares Custodes Sanctissimi Sepulchri Hierosolymitani používali černé odění, na kterém byl dvojitý patriarší kříž červené barvy. Papežem byl potvrzen mezi roky 1122 - 1143. V Svaté zemi utvořili kongregaci, která čítala 7 klášterů, zakládali vlastní i v Evropě. Prvním byl Miechów u Krakova. Po pádu jeruzalémského království se jejich hlavní sídlo nacházelo v italské Perugii. Skupina rytířů nosila bíle odění s červeným pětikřížem Godefroie de Bouillon čili křížem jeruzalémským, byla zvaná Fratres Cruciferi Dominici Sepulchri Hierosolymitani, vojensky sloužila v svatých místech. Časem se stala odděleným řádem. Zákon ztratil na významu po pádu Akkonu. V Evropě se obnovil v roce 1304, ale jeho organisace připomínala spíš bratstvo než řád. Do struktur rytířského řádu se vrátil v druhé polovině 19. století.
Zbytek toho textu je obecně o situaci ve Svaté zemi. Jenže pak jsou ještě 4 strany o Božehrobcích ...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Bo¿ogrobcy.
Do panien czeskich...
W Nysie byłem gościem, pełna (plna) nazwa mesta to Nysa Kłodzka, jest to poblizo do Moraw. Jest tam piękny gotycki Kościół:
Nazdar.
W Nysie byłem gościem, pełna (plna) nazwa mesta to Nysa Kłodzka, jest to poblizo do Moraw. Jest tam piękny gotycki Kościół:
Nazdar.
Naposledy upravil(a) Micza dne 12 kvě 2013 20:23, celkem upraveno 1 x.
Re: Poláci pomozte prosím
Rád by som poukázal na podobnosť vzniku krížovníckych rádov v Čechách a Uhorsku (a možno i v Poľsku to je iba dohad). Za vznikom českého rádu krížovnikov s červenou hviezdou sa dá tušiť rád kanonokov ochrancov Božieho hrobu, na činnosť ktorých český rád nadväzoval. V Uhorsku na nich nadväzoval rád paulínov (rád prvého pustovníka Pavla z Téb.), ktorému predchádzala asi uhorská odnož rádu ochrancov božieho hrobu (Je dosť otazné, či o kanonokov, alebo rytierov. Vie sa o nich málo, v legendách ho založil obľúbený rytier kráľa Ondreja II,Gregor - ale už ako mních ). Paulíni neboli čisto mnížskym rádom, boli rádom elitným a pre elitu (adept musel preukázať dobrú znalosť vo veciach viery (doctor of divine), a musel mať urodzený pôvod na úrovni vyššej šľachty. Od konca 13. st už pripustili i prostých šľachticov). Rád v prípade potreby neváhal bojovať (Mongoli, Turci ), a mal výrazný vplyv na výchovu i výkon moci aktuálneho panovníka. V 15. st sa spojil s portugalským pustovníckym rádom Fratri di Hispania, ktorí sa o storočie neskôr od uhorskej vetvy opäť odčlenili a podnes existujú ako západná vetva paulínov. Neskôr sa paulíni presunuli do Poľska.Ježek píše: Název Božehrobci pochází od 2 podobných, ovšem rozdílných řádů. Oba vznikly v Jeruzalémě během křížových výprav. první byl řádem kanovníků - žijících podle regulí sv. Augustina a sloužil v Chrámu Božího hrobu, stanovíce tak kapitulu patriarchy jeruzalémského. Druhý byl světským řádem rytířským k udržení bezpečnosti v Svaté zemi a k ochraně cestujících tam poutníků. Kanovníci rychle získali formální strukturu a název Canonici Regulares Custodes Sanctissimi Sepulchri Hierosolymitani - kanovníci regulérní strážci svatého hrobu jeruzalémského. Rytířský řád - Ordo Equestris měl volnejší strukturu, v počátcích připomínal spíš bratrstvo než skonsolidovaný a jednolitý řád. Prameny historické jsou na osvětlení počátků řádu skoupé, ovšem na tolik jasné, aby se dali najít rytíři ve službě Svatého Hrobu - in servitute Sancti Sepulchri. přesně ti Milites Sancti Sepulchri nebo taky Fratres Cruciferi Dominici Sepulchri Hierosolymitani jsou rytíři Božehrobci, kteří existují nepřetržitě v dnešním Řádu rytířském Božího hrobu v Jeruzalémě - Ordo Equestris Sancti Sepulchri Hierosolymitani.
Rád vznikol v polovičke 13.st, augustiniánske pravidlá získal až od pápeža Klementa V. zač. 14.st. Napriek tomu majú tradíciu, že mali kláštor, v resp. zastúpenie v Svätej Zemi, v opevnenom kláštore Mons Thabor. Ako dôkaz uvádzajú svedectvo istého rytiera ochrancov Božieho hrobu, Johannesa Zuluardesa.
Je to možné iba v tom prípade, ak sa do paulínov vliali aj zvyšky uhorského rytierskeho rádu stefanitov, ktorí po vpáde Mongolov miznú. Paulíni mali veľmi dobré vzťahy aj s ostatnými rytierskymi rádmi ako johanitmi i templármi. (Po rozpustení templárov sa veľa uhorských templárov uchýlilo práve k paulínom.)
Každopádne fakt, že za vznikom národných rytierskych či elitných rádov je rád kanonokov Božieho hrobu je zaujímavý, hlavne ak si uvedomíme, že ten istý rád bol aj pri vzniku prvých rytierskych rádov - templárov ( boli najprv podriadení patriarchovi Jeruzalema, hlave KOBH) aj johanitov s ktorými mali spoločné majetky. Údajne oba rytierske rády mali pri bohoslužbách aj rovnakú liturgiu "Božieho Hrobu". ( zdroj: Karen Ralls: Ph.D.: Knights Templar Encyclopedia ). Čo daná liturgia obnášala a ako vyzerala sa mi nepodarilo zatiaľ zistiť.
Re: Klášter Bozogrobców - Bozogrobcy z Czech.
najdite si zbornik: RYTIERSTVO element v živote stredovekého cloveka
je tam prispevok od M Tomas: Rytieri a kanonici Sv. Hrobu.
Je to sice z r. 2004, ale su tam zohladnene najnovsie (dovtedy) nazory o bozohrobcoch, plus nejake odkazy na polsku a slovensku (dost biednu) literaturu
btw: nedaval by som do suvisu krizovnikov s cerv. hviezdou a s cerv. krizom ... ale ak su nejake (aj nepriame doklady) sem s nimi )
je tam prispevok od M Tomas: Rytieri a kanonici Sv. Hrobu.
Je to sice z r. 2004, ale su tam zohladnene najnovsie (dovtedy) nazory o bozohrobcoch, plus nejake odkazy na polsku a slovensku (dost biednu) literaturu
btw: nedaval by som do suvisu krizovnikov s cerv. hviezdou a s cerv. krizom ... ale ak su nejake (aj nepriame doklady) sem s nimi )
Re: Klášter Bozogrobców - Bozogrobcy z Czech.
Ďakujem, pozriem. Ten súvis mám z fóra "Militia Dei" o rytierskych rádoch, odznelo to v jednej diskusii. Súvis je aj tam, aj inde veľmi voľný, myslím, že prebrali po KOBH kostol. Rytierske a elitné rády tvorili veľmi zaujímavý prepletenec nezávislosti, spoločných záujmov a konkurencie, niekedy je ich dosť ťažké od seba oddeliť.M píše:najdite si zbornik: RYTIERSTVO element v živote stredovekého cloveka
je tam prispevok od M Tomas: Rytieri a kanonici Sv. Hrobu.
Je to sice z r. 2004, ale su tam zohladnene najnovsie (dovtedy) nazory o bozohrobcoch, plus nejake odkazy na polsku a slovensku (dost biednu) literaturu
btw: nedaval by som do suvisu krizovnikov s cerv. hviezdou a s cerv. krizom ... ale ak su nejake (aj nepriame doklady) sem s nimi )
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů