Návštěvník píše: Pokud jde o nadutost, tak to měl být žert, pamatuji ještě doby, kdy se takto interpretovala historie

Já vím, nadsázku ještě poznám
Klápště píše, že jedno z možných vysvětlení je soukromý prostor pro bohoslužbu, protože v Jakubu na Čáslavsku se na bývalé tribuně povedlo nalézt oltářní menzu s ostatkovou schránkou. Je to, píše, vzácná výjimka, další je možná v Potvorově - tedy v kostele, který s Jakubem tvoří architektonickou špičku co se týče románských šlechtických kostelů v Čechách, a v rámci vrcholné architektury by se do nich zabudovala i soukromá kaple. Oddělená místa pro soukromé účely šlechty ani v jiných kostelech nebyly výjimkou, i když nějakým pravidlem také rozhodně ne. V Miroticích ve sv. Jiljí sloužila soukromá kaple v prvním patře věže. (Klápště, Proměna českých zemí ve středověku, s.90-91). Vlastní, „soukromou“ kapli měla sv. Anežka ve svém klášteře řádu, který jinak lpěl na chudobě a jeho šlechtičtí příslušníci se zavázali sloužit nejnuznějším, takže nějaké povyšování se nad prostý lid by nemělo být na pořadu dne..
Ale další věc, o kostelu sv. Jiljí v Ředhošti z konce 12. století se dochovala zpráva z r. 1396, že místní rychtář si ujednal přístup do věže na svou osobní ochranu. Kostely na vsi mívaly často ochrannou funkci, ležely za zdí, měly silnou věž, malá gotická okýnka sloužila jako střílny, obranná funkce kostelů byla tedy dobře známa (příklad -
http://www.hrady.cz/index.php?OID=6815 ) Tribunové kostely byly součástí panského dvorce, ten býval opevněný alespoň valem s palisádou. Za palisádou byl dvorec, možná kamenný, ale moc opevněný taky ještě ne. Nejlépe chráněnou stavbou, tzn. kamennou, špatně přístupnou a vysokou, byla kostelní věž, do které vedl z panského sídla dřevěný můstek..
Tribunový kostel by tak teoreticky sloužil jako útočiště šlechtice (nadutého feudála před hněvem lidu

), podobně jako útočištné kostely obehnané zdí na vrchu, kam se utíkali schovat zase vesničané..
Zabrousím jinam, kde mě asi zase někdo opraví, že vývoj hradů probíhal jinudy a podle jiných vzorů, ale je mi nápadná podoba panského sídla s románským tribunovým kostelem a pak gotického hradu s bergfritovou věží. Z obytné části hradu vedl můstek do bergfritu, který měl vchod vysoko, ne na úrovni země, aby byl hůře dosažitelný. Podobně jako tribunový vchod byl vysoko.. V bergfritu se zaklaply dveře a stal se nedostupným, přístupová cesta byla myslím i nějak zničitelná, aby se po ní nepřítel nedostal.. A podobně po snáze zničitelné byly asi dřevěné můstky do kostelních věží, taky se po nich nikde nic nezachovalo .. Možná jsme jenom „zaslepeni“, když vidíme tribunový vchod do
kostela, místo abychom viděli vchod do
útočištné věže. Na hradech vede můstkový vchod do bergfritu, zatímco vchod do hradní kaple, která má funkci kostela, je zase normální, jako jsou normální vchody do kostelů..