Zdravím všechny.
Měl bych na prosbu. V rámci seminární práce nám bylo s kolegyní zadáno téma Přemyslovci a křížové výpravy. Jako nejlogičtější volba se nám tedy zdála účast Vladislava II. na 2. křížové výpravě. Bohužel se nám prozatím nedaří získat dostatek materiálů, proto se chci zeptat zda někdo neví o nějaké knize, případně i článku který by se této události podrobněji nebo alespoň částečně věnoval.
Předem všem moc děkuji za odpovědi.
Vladislav II. a křížová výprava
Moderátor: Ježek
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Vladislav II. a křížová výprava
To by mělo být ve Vincenciovi - http://www.argo.cz/knihy/183413/milevsky-letopis/" onclick="window.open(this.href);return false; Zítra ho pročtu, až budu mít čas..
Jinak druhá možnost, jak se tématu ujmout, je ještě křížové tažení Přemysla Otakara II. do Pruska.
Jinak druhá možnost, jak se tématu ujmout, je ještě křížové tažení Přemysla Otakara II. do Pruska.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Re: Vladislav II. a křížová výprava
O nějaké souhrnné publikaci, která by se tématu věnovala, nevím, ale něco by mohlo být v Třetí křížová výprava dle kronikáře Ansberta: Historie o výpravě císaře Fridricha. Z latiny přeložil a historickým úvodem opatřil Pavel Soukup, Příbram: Knihovna Jana Drdy 2003, něco v Svaté války: Dějiny křížových výprav, Christopher Tyerman, NLN.
Re: Vladislav II. a křížová výprava
Moc zatím děkuji za návrhy kde něco zjistit. Tyermanova kniha je sice celkem podrobná co se rýče popisu výprav, nicméně česká účast je zde zmíněna jen minimálně. Podívám se do Milevského rukopisu, a zkusím ještě třetí křížovou výpravu, té by se tuším měl účastnit Děpolt
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Vladislav II. a křížová výprava
Jak jsem dával odkaz na Milevský letopis, tak ta Ansbertova kronika je jeho součástí.. V tom letopisu je jak Vincencius, tak Ansbert..
V Milevsku sepsali takový kompilát, kde jsou na začátku církevní dějiny od Anglosasa Bedy Ctihodného z 8. stol. (taky vyšel v Argu v téže edici jako Milevský letopis - http://www.argo.cz/knihy/121825/cirkevn ... oda-anglu/" onclick="window.open(this.href);return false; ), pak opis pražského kanovníka Vincencia, pak pokračování Vincencia z pera milevského opata Jarlocha a končí to kronikou tzv. Ansberta.
Že by měl být autorem Ansbert, to říká až glosa okolo r. 1300, takže se jako výraz nejistoty používá to "tzv. Ansbert". V předmluvě letopisu píše Wihoda, že autorem byl "podle všeho" taky Jarloch.
Letopis jsem jen prolítnul, našel jsem jen útržky - s. 38 "Jakmile se kázání zmíněného muže (=Bernarda z Clairvaux) doneslo i k českému knížeti panu Vladislavovi a k jeho knížatům a předákům, a to v zaslaném listě, který byl před ním, biskupy, klérem a lidem veřejně přednesen, přijal výše řečený kníže, jenž v nitru svého srdce zahořel pro lásku k Pánu a proodpuštění svých vin, spolu se svým bratrem, panem Jindřichem, se svým bratrancem, panem spytihněvem, a s početným vojskem svýh předáků kříž, aby odešel za moře a bojoval proti pohanům. Předtím svému mladšímu bratru Děpoltovi, moudrému muži a udatnému ve zbrani, svěřil správu svého knížectví." ...
s. 40: "Téhož roku se kníže Vladislav vrátil z téže výpravy, při níž byl s mnohs jinými zabit jeho podkoní, urozený s statný muž Jurik. Ten po sobě zanechal jediného syna skvělého nadání též jménem Jurik. Bartoloměj, kancléř řečeného knížete, byl spolus mnoha jinými Turky zajat a již jsme o něm nemohli zjistit nic jistého."
Ansbert u III. křížové výpravy k r. 1189 vyjmenovává účastníky tažení, ale zmiňuje, že český kníže Konrád Ota odmítl táhnout. To není ani tak o české účasti, jako o české neúčasti s. 142: "Tento Konrád neboli Ota opominul cestu Kristovu pro nedávno nabyté české knížectví a téhož léta na rozkaz krále Jindřicha zpustošil, vypálil a poničil téměř celé (=lužické) Srbsko."
+ s. 215: "Léta vtělení Páně 1195. Kníže biskup Jindřich (=Jindřich Břetislav) přijal kříž."
Kříž přijal i poslední z Děpoltů, když už byli Děpoltici a Přemyslovci hodně na kordy. Když Děpolt přijal kříž, byl trestně nestíhatelný, čehož ale zneužíval a tropil neplechy, takže na něho byl vyvíjen tlak, aby už konečně odtáhl.. Měl by to mít myslím Žemlička v Počátcích Čech královských a podorobněji se tomu věnuje Šolle v knize o Děpolticích a Kouřimi (tu Děpoltici spravovali) - http://iispp.npu.cz/carmen/detail/639134" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalo by se psát i o Jindřichovi Zdíkovi a jak přinesl z kruciáty některé reformní ideje, nebo jak pojmenoval premonstrátský klášter na Strahově jako Mons Sion podle palestinské hory Sion. Kdyby se to téma "Přemyslovci a kruciáty" dalo pojmout jako "přemyslovský stát a kruciáty", tak by to šlo..
V Milevsku sepsali takový kompilát, kde jsou na začátku církevní dějiny od Anglosasa Bedy Ctihodného z 8. stol. (taky vyšel v Argu v téže edici jako Milevský letopis - http://www.argo.cz/knihy/121825/cirkevn ... oda-anglu/" onclick="window.open(this.href);return false; ), pak opis pražského kanovníka Vincencia, pak pokračování Vincencia z pera milevského opata Jarlocha a končí to kronikou tzv. Ansberta.
Že by měl být autorem Ansbert, to říká až glosa okolo r. 1300, takže se jako výraz nejistoty používá to "tzv. Ansbert". V předmluvě letopisu píše Wihoda, že autorem byl "podle všeho" taky Jarloch.
Letopis jsem jen prolítnul, našel jsem jen útržky - s. 38 "Jakmile se kázání zmíněného muže (=Bernarda z Clairvaux) doneslo i k českému knížeti panu Vladislavovi a k jeho knížatům a předákům, a to v zaslaném listě, který byl před ním, biskupy, klérem a lidem veřejně přednesen, přijal výše řečený kníže, jenž v nitru svého srdce zahořel pro lásku k Pánu a proodpuštění svých vin, spolu se svým bratrem, panem Jindřichem, se svým bratrancem, panem spytihněvem, a s početným vojskem svýh předáků kříž, aby odešel za moře a bojoval proti pohanům. Předtím svému mladšímu bratru Děpoltovi, moudrému muži a udatnému ve zbrani, svěřil správu svého knížectví." ...
s. 40: "Téhož roku se kníže Vladislav vrátil z téže výpravy, při níž byl s mnohs jinými zabit jeho podkoní, urozený s statný muž Jurik. Ten po sobě zanechal jediného syna skvělého nadání též jménem Jurik. Bartoloměj, kancléř řečeného knížete, byl spolus mnoha jinými Turky zajat a již jsme o něm nemohli zjistit nic jistého."
Ansbert u III. křížové výpravy k r. 1189 vyjmenovává účastníky tažení, ale zmiňuje, že český kníže Konrád Ota odmítl táhnout. To není ani tak o české účasti, jako o české neúčasti s. 142: "Tento Konrád neboli Ota opominul cestu Kristovu pro nedávno nabyté české knížectví a téhož léta na rozkaz krále Jindřicha zpustošil, vypálil a poničil téměř celé (=lužické) Srbsko."
+ s. 215: "Léta vtělení Páně 1195. Kníže biskup Jindřich (=Jindřich Břetislav) přijal kříž."
Kříž přijal i poslední z Děpoltů, když už byli Děpoltici a Přemyslovci hodně na kordy. Když Děpolt přijal kříž, byl trestně nestíhatelný, čehož ale zneužíval a tropil neplechy, takže na něho byl vyvíjen tlak, aby už konečně odtáhl.. Měl by to mít myslím Žemlička v Počátcích Čech královských a podorobněji se tomu věnuje Šolle v knize o Děpolticích a Kouřimi (tu Děpoltici spravovali) - http://iispp.npu.cz/carmen/detail/639134" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalo by se psát i o Jindřichovi Zdíkovi a jak přinesl z kruciáty některé reformní ideje, nebo jak pojmenoval premonstrátský klášter na Strahově jako Mons Sion podle palestinské hory Sion. Kdyby se to téma "Přemyslovci a kruciáty" dalo pojmout jako "přemyslovský stát a kruciáty", tak by to šlo..
-
- Zeman
- Příspěvky: 169
- Registrován: 01 pro 2010 15:47
- Bydliště: Litoměřice
- Been thanked: 2 times
Re: Vladislav II. a křížová výprava
https://www.kosmas.cz/knihy/60428/kriza ... vate-zemi/" onclick="window.open(this.href);return false;
v téhle, byť populárně psané knize jsou i zmínky o českých účastech na výpravách do Svaté země. Historických zpráv je absolutní minimum, bohužel. o té druhé jsou jen dvě. o třetí s knížetem Děpoltem v čele asi 4. zemřel v době, kdy byl obléhán Akkon. Budete muset asi udělat souhrn všech českých účastí
v téhle, byť populárně psané knize jsou i zmínky o českých účastech na výpravách do Svaté země. Historických zpráv je absolutní minimum, bohužel. o té druhé jsou jen dvě. o třetí s knížetem Děpoltem v čele asi 4. zemřel v době, kdy byl obléhán Akkon. Budete muset asi udělat souhrn všech českých účastí
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů