v rámci mích studií Velkomoravské říše jsem narazil na internetu na interpretace nálezu stříbrného křížku na nalezišti Mikulčice Valy. Domnívám se, že tato interpratace je nepravdivá.
Nejdříve se podívejme na to, jak se kreslila ikona Ježiše Krista v Byzancii. Fotografie pochází z Konstantinopole (nyní Istambul), chrám Hagia Sofia. Údajně pochází ze 12. století, tedy né z 9.
zdroj : http://hronov.xf.cz/
Ježíš má kolem hlavy svatozář. V ní je umístěný křížek, jako symbol ukřižování. Jedná se o fousatého muže. Nad ním je umístěný nápis ICXC. Ten pravděpodobně znamená Isus Kristos. Ikona pochází údajně z 12. století. Někdy se používal i nápis IC XO jako Isus Christo.
Ještě chci zdůraznit proč je důležitý nápis ICXC. Vše najdeme v Životě Konstantina. Odkaz na online verzi (není příliš přesná, ale dá se z ní vyčíst) s příslušnou pasáží http://www.moraviamagna.cz/legendy/l_zk05.htm . Moje interpretace je, že v ranném středověku alespoň v Byzancií bylo velice důležité aby, když je obraz někoho, tak musí být označeno o koho se jedná. Takže aby bylo nezpochybitelné, že se jedná o Ježiše Krista, tak musí obsahovat jeho jméno.
I bible praví, že Pilát nechal přibít na kříž s Ježišem desku se známou zkratkou INRI (Ježiš Nazaretský král židovský Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum ), která se bežně objevovala i v katolické církevní oblasti na křížech (i u nás). Zdroj :http://cs.wikipedia.org/wiki/INRI
Takže co bychom učekávali na křížku podle těchto znalostí pocházející z Byzancie :
1. fousatého muže
2. svatozář s křížem
3. nápis, že se jedná o Ježiše Krista ICXO
Podívejme se na křížek nalezený na Sadech v Uherském Hradišti.
Zdroj : http://www.quo-sb.cz/evropa1000/galerie ... z_kriz.jpg
Porovnejme jej s atributy, které jsem definoval výše :
1. fousatý můž.
No musíte mít velikou fantazii, ale fous, je naznačený jednoduchou kresbou ve tvaru písmene V pod nosem.
2. svatozář s křížem
Je opět schématicky naznačena kolem hlavy postavy. Kříž je tam znázorněn čárky.
3. nápis, že se jedná o Ježiše Krista ICXO
Přečteme si jej na druhé straně kříže. Je tam dvakrát ve vertikálném směru. Hledejte ICXO i v převráceném pořadí.
Zde citace z uvedené strany
Byzantský křížek ze Sadů u Uherského Hradiště
Takže nikdo nepochybuje o tom, že se jedná o křížek Byzantského původu.Katalog str. 228
Uherské Hradiště-Sady, sídliště u kostela, Česká republika
9. století
Brno, Moravské zemské muzeum
Olověný křížek objevený v místech křesťanského centra
Velké Moravy představuje ojedinělý středoevropský
nález z 9. století. Je na něm vyryt řecký nápis:
ZOE - ISUS - CHRISTOS, tedy "Světlo - Ježíš - Kristus",
chápáno jako "Vítězství - Život - Pánu". Na lícní straně
je vyobrazen ukřižovaný Kristus. Pravděpodobně se jedná
o misionářský křížek byzantské provenience, který se
do aglomerace Staré Město-Uherské Hradiště dostal
prostřednictvím byzantské misie Konstantina a Metoděje.
Je dokladem, že v křesťanském centru na sadské výšině
byli přítomni kněží jihovýchodního původu.
Podívejme se na sporný křížek s naleziště v Mikulčicích :
http://www.quo-sb.cz/evropa1000/galerie/230_kriz.jpg
Ovlivnění mím předchozím textem, můžeme se pokuit i o interpretaci toho nálezu.
1. fousatý muž
Tam bezpochyby je .
4. svatozář s křížem
Svatozář je tam přestavovaná oválem, který nám připadá jako kapuce. Křížek je vidět v podobě čar, které pouze s velikou fantazií můžeme interpretovat jako kříž vzhledem k asymetrickému uspořádaní.
5. nápis, že se jedná o Ježiše Krista ICXO
Objevuje se tam taky. Na hoře v podobě CCXO. První C je vlastně nepovedené I. I se nepsalo jak je tomu dnes.
Podle mě se tedy taky jedná o byzantský křížek. Autor pravděpodobně byl moravský zlatník, který zhotovoval křížek podle předlohy, ale byl neznalý byzantské křesťanské symboliky.
Dovolím si celý text zde citovat :
Tak co, která interpretace je ta správna ?Náprsní kříž s vyobrazením Krista
Katalog str. 230
Mikulčice, akropole (Česká republika)
8.-9. stol.
Archeologický ústav AV ČR Brno
Stříbrný závěsný křížek zobrazuje v reliéfu postavu Ukřižovaného,
oděného v dlouhé tunice s širokým lemováním. Nad hlavou Krista
je štítek, snad s písmeny CCXO, které mohou být nepochopenou
původní symbolikou slunce a měsíce. Maskovité zdůraznění hlavy
s expresivním výrazem tváře je spojováno s iroskotským uměním,
oděv Krista a celkové pojetí křížku je naopak považováno
za doklad východního, nejspíše syrského původu. Nelze vyloučit
ani vlivy umění koptského. Nejbližší analogií zůstává dvoustranný
olověný křížek z bývalého kláštera sv. Kláry v Mohuči. Mikulčický
křížek byl nalezen v sídlištní vrstvě 6 m jižně od baziliky a možná
pochází z některého porušeného hrobu.
Zdroj: Zdroj: http://www.quo-sb.cz/evropa1000/exponat_content.html
Logicky je nutné podrobit analýze i další nálezy křížků z tohoto období, abychom měli srovnávací data a mohli posoudit interpretaci. Ty bohužel nemám k dispozici.