Vztah otec nájezdník - usedlá matka probírá napø. Fredegar, když psal o Sámovì øíši. Avaøi v létì pásli stáda a v zimì se ubytovávali ve slovanských osadách. Z toho samozøejmì vznikla øada potomkù, a podle Fredegara právì oni vyvolali protiavarské povstání.Jiøí Motyèka wrote:Zikmundùv Kumán znásilnil èeskou "kacíøku" nìkde v Horní Dolní a nechal ji èirou náhodou žít, tak to dítì, co se té nešastné matce narodilo, "se stalo" ÈechemIngolf wrote:...Další otázka - dìti ze smišených manželství, jsou národa otce nebo matky?, ...
Takový potomek, ke kterému se otec nehlásí, zùstává spjat s matkou a její spoleèností a je asi chápán jako každodenní dùkaz nepøátelského zacházení ze strany nájezdníkù. Vyrùstat v takové spoleènosti identitu s ní, ne s tìmi nepøáteli.
Ale myslel jsem pøípady usedlých rodièù. Napø. èeskoslovenský stát, ale nìmecky mluvící území, v nìm smíšené manželství, potomek mluví obìma jazyky, národnost si tedy musí vybrat (takový Konrád Henlein vcelku jednoznaènì), národnost nebo národ není nìco objektivnì dané, záleží na lidské vùli, žádný vzorec neexistuje.
***
Za druhé svìtové války fungovaly tzv. Lebensborny, vybraní jedinci mìli plodit rasovì nejèistší dìti. Fungovalo to i v Norsku, esesáci oplodòovali místní ženy, po válce se tyto ženy i jejich dìti staly objektem šikany ze strany spoleènosti. Tady ti potomci zplození nepøáteli dostali zabrat za svùj "dìdièný høích", národ je nepøijal úplnì za své, dneska se domáhají satisfakce. Mediální tváøí obìtí je jedna ze zpìvaèek ABBY, ta utekla do Švédska právì prý kvùli té šikanì .