Ovšemže! Ale pokud nevím co s kladivem, pak mi nebude ku pomoci ani hřebík.Jiøí Motyèka píše:...přeci jenom škola disponuje jinými instrumenty než rodiče, kterými může záčka ovlivnit...
Dnešní Češi a "jejich" dějiny
Moderátor: Ježek
- Przemysl de Nyestieyky
- Vévoda
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Zkušenost.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Zkušenost.
Souhlasím. Naprosto! Vždy bude záležet na šikovnosti oné ruky resp. hlavy a jsme zase zpátky u těch učitelů. Z té "snahy" o kvadraturu kruhu se prostě nedostaneme...Przemysl de Nyestieyky píše:...Ale pokud nevím co s kladivem, pak mi nebude ku pomoci ani hřebík.
- JOhanka.1412
- Měšťanka
- Příspěvky: 41
- Registrován: 17 lis 2006 19:10
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Ne, protože české dějiny (že jsou bohaté svědčí tisíce příspěvků tady) by se tam redukovaly na mapku středověkých herezí a nástupnických států R - U ...Georg píše:Myslíte si,že by tento projekt nebyl přínosem?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- JOhanka.1412
- Měšťanka
- Příspěvky: 41
- Registrován: 17 lis 2006 19:10
Nemyslím,že v rámci dějepisu by se dějiny smskli pouze na Evropu.Přiznám se,že jsem kosmopolita,což je v naší rodině dlouhou tradicí.I pohled na dějiny okulárem vlastenectví mi není příjemný.Byla a je to jenom jedna z mnoha dalších příležitostí jak zdůvodnit své myšlenky,svou pravdu.A pro to úmíralo a umírá spousta lidí.
Pozoruji li jenom mnohé příspěvky zde,vidím diametrální rozdíl.Někdy mi to připadá,jako když po mači hodnotí ve své hospůdce výsledek slávisté a sparani.Já jsem radši liberečák.
Pozoruji li jenom mnohé příspěvky zde,vidím diametrální rozdíl.Někdy mi to připadá,jako když po mači hodnotí ve své hospůdce výsledek slávisté a sparani.Já jsem radši liberečák.
George Santayana "Kdo zapomina na minulost, bude si ji muset zopakovat".
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Jednotná uèebnice
Ne, v žádném případě. Velice ztuha by šlo totiž zařídit, aby se do této "učebnice" nepromítlo současné rozložení sil v EU. A o takovou "učebnici" já nestojím. Sorry!Georg píše:...Myslíte si,že by tento projekt nebyl přínosem?
Tento výplod něčí (konkrétní) choré hlavy nenapadl ani Rusáky, neblahé paměti, aby byl jednotnej ďěják pro všecny jeho satelity. Připouštím, byl v té době jednotný, marxistický výklad dějin. (Nerad bych, aby se předchozí věty někdo lacině chytil.) Ale každá země měla svoje učebnice dějepisu.
Btw. A jednotná učebnice dějepisu nemá s kosmopolitizmem vůbec co do činění...
S těmi rusáky máš pravdu.I když si vzpomínám,že na fakultě se mi dostala do ruky kniha dějepisu,sov. autora,kde jsem se poprvé dočetl,že s těmi husity to bylo trochu jinak,než se nám předkládalo.Ale tenhle nápad už se ujal u chorých mozků ve Francii a Německu.Po válce přišli na to,že je potřeba odbourat nenávist mezi němci a francouzi.Přesto,že se jim to češi snažili překazit a posílali na jednání výbušné balíčky,donhodli se na různých dlouhodobých projektech,zaměřených na mládež a financovaných ze společného fondu.Podařilo se mi po roce 89 zapojit žáky naší školy do tohoto projektu,bylo to moc poučné a plnilo to také své poslání.
Mimo jiné se ale dospělo k jednotnému výkladu dějin na středních školách s jednotnou učebnicí zaměřenou na historii dějin a vztahů Francie a Německa.
Mně je bližší pohled do budoucnosti,překonávání rozdílů,spolupráce a vzájemná tolerance,než neustálá podezíravost,vytahování co bylo,nedůvěra a přesvědčení,že ti kolem jsou tu proto aby na mne vymýšleli to nejhorší.Ale to už je takový národní rys.
Mimo jiné se ale dospělo k jednotnému výkladu dějin na středních školách s jednotnou učebnicí zaměřenou na historii dějin a vztahů Francie a Německa.
Mně je bližší pohled do budoucnosti,překonávání rozdílů,spolupráce a vzájemná tolerance,než neustálá podezíravost,vytahování co bylo,nedůvěra a přesvědčení,že ti kolem jsou tu proto aby na mne vymýšleli to nejhorší.Ale to už je takový národní rys.
George Santayana "Kdo zapomina na minulost, bude si ji muset zopakovat".
- Przemysl de Nyestieyky
- Vévoda
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
vlastenectví
Koukám, že nikdo není moc nakloněn vlastenectví to je celkem škoda. Nebo je možná škoda, že jste se s ním nesetkali (i když i to je podivný ).
Já naopak vidím vlastenectví jako jedině positivní fakt.
Konec vlastenectví ale spatřuji nástupem bolševiků. Ke konci monarchie a v 1.rep. lze nádherně sledovat vlastenecké zanícení i do poznání vlastní historie a škola tomu přispívala svou měrou... dokonce i historie se dělala svým způsobem "nezištně" a žijeme z toho dodnes. Dnes nejde v historiografii ani tak o to, aby práce byla přínosem pro historii, ale aby pod tím byl někdo podepsán, kdo tak upozorní na své jméno bez ohledu obsahový přínos... to také souvisí s vlastenectvím.
Český národ ale nestojí o povědomí o sobě sama, vzorem je vždy importovaný artikl, který se mění v závislosti na době...
Já naopak vidím vlastenectví jako jedině positivní fakt.
Konec vlastenectví ale spatřuji nástupem bolševiků. Ke konci monarchie a v 1.rep. lze nádherně sledovat vlastenecké zanícení i do poznání vlastní historie a škola tomu přispívala svou měrou... dokonce i historie se dělala svým způsobem "nezištně" a žijeme z toho dodnes. Dnes nejde v historiografii ani tak o to, aby práce byla přínosem pro historii, ale aby pod tím byl někdo podepsán, kdo tak upozorní na své jméno bez ohledu obsahový přínos... to také souvisí s vlastenectvím.
Český národ ale nestojí o povědomí o sobě sama, vzorem je vždy importovaný artikl, který se mění v závislosti na době...
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: vlastenectví
Ano. Já jsem dokonce přesvědčen, že je ho (vlastenectví) v současné době potřeba vice než kdy jindy. Např. jedním z nejdůležitějších atributů národní identity jsou - a doufám že i nadále budou - dějiny onoho národa.Przemysl de Nyestieyky píše:...Já naopak vidím vlastenectví jako jedině positivní fakt...
Pochopit např. nezměrné utrpení takových titánů našich národních dějin jakými byli Hus, Komenský, aj. bez dějinných souvislostí prostě nelze. Proto znalost dějin (alespoň elementární) je potřebná k utužování vlastenectví a národní identity. Teď jsem možná "promluvil" jako Palacký. Ale mně je to šumák, protože výše uvedené důvody byly těmi hlavními, které vedly Palackého k sepsání jeho monumentálního díla.
Je třeba si však v těchto souvislostech zároveň také uvědomit, že vlastenectví nikdy a za za žádných okolností nemůže suplovat vyřvávání laciných hesel typu "nic než národ" a nošení vlajek Konfederace lidmi, z nichž mnozí nevědí o pohnutých dějinách tohoto národa zhola nic...
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Jednotné uèebnice dìjepisu?
Ano, máš pravdu, Violo: http://www.e-stredovek.cz/forum/viewtop ... =5348#5348 . Ale ono to do tohoto tématu taky vlastně svým způsobem patří, ne?...Viola píše:Hele, jestli mě pamě nešálí, tohle se tu už jednou řešilo, ne? V tématu ČR v EU...
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
Dìjepis a vlastenectví
Já skoro nevím, kde dřív začít...JOhanka.1412 píše:Neměl by dějepis ve školách probouzet taky trochu vlastenectví nebo nějaké té národní hrdosti..?
Měl by, respektive poznání národní historie, hrdost na vlastní dějiny, ano. Možnost poznat ji by asi mělo skutečně být úkolem výuky dějepisu na školách a ještě i poznávání vlastní země a dejme tomu rodinné historie úkol rodičů a prarodičů.
Souhlasím s Přemkem, že zde byla učiněna obrovská propast díky období komunistmu. A obávám se, že to bylo i záměrné.
Přetrhávání vazeb (stěhování lidí z vesnic a městeček do sídlišt někde úplně jinde , nábory do těch různých "velkooceláren a velepodniků" - tím se zpřetrhaly tradiční vazby mezi sousedy kteří leckdy byli i vzdálení příbuzní. vyvlastňěním statků, řemesel, malých hospodářství apod. se zničila tradice kdy řemeslo či hospodářství přecházelo v rodině z generace na generaci , kdy se tradovalo od vnoučete k vnoučeti jak hrdinný praděděček bojoval tam a kam, která persona městečko navštívila apod. A v neposlední řadě profese jako farář a učitel a jejich tradiční úkoly v komunitě, zmizely taky.
Když k tomu přidáme onu tristní výuku dějepisu a národních dějin, jak se pak můžeme divit té obrovské bílé díře mezi našimi či ještě více mladšími generacemi a našimi předky ?
Jak má být dnešní mladý kluk či holka pyšný na české dějiny , když o nich skoro nic neví. Já sama zažila jak spolužačka na fakultě 4. ročník pegagogiky pro základní školy - na prostou otázku , kdo byl otec Karla IV. pokrčila pohrdavě rameny a odpověd zněla : Já nevím, asi Václav IV ne ? Ta dřívější slečna v současné době velmi pravděpodobně učí děti na škole, mimo jiné i ten dějepis.
To je neznalost, druhá věc bylo překrucování dějin, či v lepším případě prostě jejich ignorance či odsunutí ve výuce na druhou kolej.
Tím, že o minulosti nic moc nevím, nemám o ni ani zájem a žádnou motivaci, abych to změnil. Pak chybí i ty (už jinde diskutované) vzory. Kde by se pak ve mně vzala láska k vlasti a hrdost na ni , což je podle mě podstata toho, jak chápu vlastenectví.
Jenže jakási potřeba nějakých ideálů pravděpodobně dříme v každé bytosti, takže když chybí ta správná, hledá se nahrážka - což jsou dle mého soudu všechny ty výrony nacionalistické, poměrně velká xenofobie (která mě docela mrzí), lehce nepochopitelné šílenství při sportovních úspěších (abych nebyla špatně pochopená, ted nemyslím zdravé fandovství, ale ty podivné skákače), a takové to vzláštní nadřazené pohrdání těmi, o kterých si myslím, že jsou na tom hůř než já (tento jev pozoruji docela dlouho, je mi nepříjemný a má přímou úměrnost, čím " ubožejší" je ten kdo pohrdá, tím větší a agresivnější je jeho pohrdání- abych byla úplně spravedlivá, tento jev vnímám spíš u starší generace).
Jejda , to jsem se zase rozepsala, je to moc dlouhé a stejně jsem nedokázala vyjádřit všechno a přesně tak jak jsem chtěla.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Re: Dìjepis a vlastenectví
Řekla bych, že tohle je jeden z problémů. Já sama si ze školy pamatuju, že byly předěmty těžké a pak byly předměty "dávačky". Mezi ně měl patřit zcela nepochopitelně dějepis a zeměpis (moje maturitní předměty ). Ve chvíli, kdy místo toho, aby byla třída rozdělena na přírodně zaměřené a na humanitní větev s rovnocenou váhou (u těch humanitních bych řekla, že by měla být o něco vyšší, nebo i přírodovědec by mohl vědět, kdo byl otcem Karla IV. ), a ne naopak, jak jsem se s tím setkala já.Katerina píše:Ta dřívější slečna v současné době velmi pravděpodobně učí děti na škole, mimo jiné i ten dějepis.
To je neznalost, druhá věc bylo překrucování dějin, či v lepším případě prostě jejich ignorance či odsunutí ve výuce na druhou kolej.
Druhým problémem jsou učitelé - jistě, je to pořád o lidech, ale vybavuju si třeba učitelku, která místo toho, aby nám vysvětlila souvislosti (které jí bohužel unikaly), nám říkala, kterou barvičkou si máme podtrhnout nadpis a kolik si pod ním máme vynechat řádků. Můj sešit z té doby je plný hesel typu "Rudolf II. - spory s bratrem Matyášem", "Václav II. - polská koruna, uherskou získal pro syna" apod. Teď mi to přijde úsměvné, ale co si proboha ty děti ze školy odnesou?!
Můžu říct, že moje spolužačky, které nebyly humanitně zaměřené, možná tuší, že byl Karel IV. a že založil Karlův most a univerzitu, ale tím jejich dějepisné znalosti opravdu končí.
S tím naprosto souhlasím. Přitom bych řekla, že vzorů nebo zajímavých "vlasteneckých" situací v našich dějinách najdeme opravdu hodně.Katerina píše:Tím, že o minulosti nic moc nevím, nemám o ni ani zájem a žádnou motivaci, abych to změnil. Pak chybí i ty (už jinde diskutované) vzory.
Klasická známka malého sebevědomí. Tihle lidé nejsou spokojeni se svým životem a snaží se ho zlepšit agresivitou nebo ponižováním druhých... Ale to už jsme zase někde jindeKaterina píše:...a takové to vzláštní nadřazené pohrdání těmi, o kterých si myslím, že jsou na tom hůř než já (tento jev pozoruji docela dlouho, je mi nepříjemný a má přímou úměrnost, čím " ubožejší" je ten kdo pohrdá, tím větší a agresivnější je jeho pohrdání- abych byla úplně spravedlivá, tento jev vnímám spíš u starší generace)
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Jak se Ježek dostal k dìjinám ...
Mě k tomu dovedli rodiče, spíš nechtěně, když se jezdilo po hradech a zamcích. A pak nějaký seriály v TV (Kronika česká (myslim), Byl jednou jeden člověk, snad i Anežka).JOhanka.1412 píše:A kde jinde? Doma? U mě to tedy bylo ve škole...Ježek píše: Ve škole
Škola mne od toho neodradila, asi naštěstí...
Na základce jsme měli přísnou učitelku na starověk, pak takovou, která měla dějepis přeučenej z komunistickýho výkladu, a byla schopná tvrdit, že Mongolové a Turci (Osmani) byli jedni a ti samí. V 9tce jsme po sobě házeli papírový koule, jakože 1 sv. válka, stavěli ze sněhu letadlo, jako, že bombardování Londýna atd. Naprostý opak 6tý třídy, nebo, kdy se s tim začínalo. A tak jsem si vždycky čet o hodinách učebnice, protože ty dějiny jsou vždycky zajímavý, prohlížel obrázky a mapy, místo abych poslouchal ty jejich kecy (učitelů). A to vlastně dělám dodnes (jen vlastní učebnice už nemám, protože jsem flákač). Neměl jsem nikdy dobrýho učitele na dějepis, ale vždycky výbornýho biologa. Asi jak ti biologové si váží přírody, tak to jsou klidní a hodní lidé.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Ještě jeden moment bych připomněl.Věk. Nejsem sice kmet,ale je přirozené,že pokud má člověk trochu citu a inteligence,začne"splývat s krajinou kde něco vytváří,kde má své přátele.A pak se začne zajímat o to ,proč stojí ta nedaleká kaplička,kdo ji a proč postavil.Mám mnoho přátel po celém světě.Vítej ak je žůžo vyprávět takovýn novozélanďákům historii svého kraje a země?Jak valí oči,třeba v Praze?Přiznají smutně ,že žádnou nemají.Snad těch kiwi jak říkají domorodcům a ta určitě není tak bohatá.Tento týden tu dcera měla kamerádky ze studií v Berlíně.Jeden večer jsem jim udělal fondue a a povídal o kraji. Moc hřálo,že při loučení povídali,že se sem,musí vrátit na dýl,aby alespoň něco z toho viděli.Petr svědkem.
George Santayana "Kdo zapomina na minulost, bude si ji muset zopakovat".
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4265
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 43 times
Věk nutně roli hrát nemusí, ale v drtivé většině případů hraje roli.
Věřím, že kontakt s cizinou, zvyšuje pocit národní hrdosti (nebo naopak). Mě tento "světový" rozhled chybí
Jedna marginalita, na NZ i v Austrálii byli původní obyvatelé a ti měli svoji kulturu a historii, ale byli vyhubeni Evropany a dnes stejně jako indiáni jsou turistickou atrakcí.
Tento týden jsem byl svědkem konfliktu se zeleně smýšlejícím občanem, detaily jsou možná zajímavé, ale nedůležité. Ve Finsku za pokácení stromu zavírají do vězení a že jich tam mají nepočítaně. Jenže Finsko na kraji světa nemá tak bohatou historii, průnik tolika kultur a tolik duchovních velikánů. Ale to asi patří tak trochu jinam.
Věřím, že kontakt s cizinou, zvyšuje pocit národní hrdosti (nebo naopak). Mě tento "světový" rozhled chybí
Jedna marginalita, na NZ i v Austrálii byli původní obyvatelé a ti měli svoji kulturu a historii, ale byli vyhubeni Evropany a dnes stejně jako indiáni jsou turistickou atrakcí.
Tento týden jsem byl svědkem konfliktu se zeleně smýšlejícím občanem, detaily jsou možná zajímavé, ale nedůležité. Ve Finsku za pokácení stromu zavírají do vězení a že jich tam mají nepočítaně. Jenže Finsko na kraji světa nemá tak bohatou historii, průnik tolika kultur a tolik duchovních velikánů. Ale to asi patří tak trochu jinam.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- elizabeth
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
Prokurátorka Brožová-Polednová
Já vás tak trošku vrátím z polemických debat o ekologii do debaty o morálce, historii i současnosti. Chtěla jsem již včera, ale bylo tady mrtvo,tak jsem si to nechala až na dnešek ( stejně jsem včera byla myšlenkami u basketu ). Sleduji tahanice kolem prokurátorky Brožové- Polednové ( u té čarodějnice nenapíšu paní), která byla prokurátorkou v soudním procesu s paní JUDr. Miladou Horákovou, ženou, jíž jás i nesmírně vážím. S přihlédnutím, že té ženské ( té čarodějnici, omlouvám se, ale nemohu jinak) je již 86 let, do vězení asi nepůjde. Proč se v tomto případě, k čertu, čekalo skoro 20 let od roku 89 než se ta ženská obžalovala Když popisovali její chování při popravě paní Horákové, zdálo se mi to až neskutečné. Proč se tady zabýváme milenkami politiků více než vážnými tématy o skutečně hrubém porušení morálky ... A tak bych mohla pokračovat, jistě i vás napadnou nějaké otázky kolem obou procesů.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 2322 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kuba
-
- 14 Odpovědi
- 10481 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Napo_Leon
-
- 2 Odpovědi
- 3253 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Garrett.85
-
- 4 Odpovědi
- 5613 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od marsedl
-
- 1 Odpovědi
- 2973 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů