Zvláštní, jak se bez znalosti dobové mentality upíráme k materiálnu a pokoušíme si pár střípků informací logicky zařadit (bez ohledu na to, že těch střípků je tak zoufale málo, že nás vedou jenom k bohapustému hádání, které bychom u jiných odsoudili jako drby

). Snažíme se pomoci si moderní medicínou a psychologií, ačkoli nám chybí alespoň nutné minimum informací k možnému naznačení diagnózy
I já spekuluji a předem se přiznávám, že ač jsem sám „ateista“, chci věřit, že Johanka se svými rádci rozmlouvala a v tomhle duchu se ponese i můj příspěvek
Omlouvám se za dlouhý úvod, ale jsou zde dva důležité fakty, které není možné opominout. Tím prvním je, že Francie na svého anděla čekala a to velmi zoufale (Lotrinská panna byla předpovězena a v soudobých legendách figurovala stejně jako naši blaničtí rytíři – přiznávám, že původ legendy o lotrinské panně jsem nikdy nehledal a nevím tedy, jak staré mělo ono proroctví být). Dle dobových pramenů se ostatně několik vizionářek před Johankou pokusilo přesvědčit místní šlechtu, že jsou ty vyvolené, které Francii sjednotí a osvobodí. Je otázkou, zda by Johančino místo v případě jejího neúspěchu v Chinonu prostě nezaujala později jiná panna. Druhým neopominutelným faktem bylo to, že Francie na počátku stoleté války rozhodně nebyla tou jednotnou a pevně stmelenou zemí s jediným národem, jak je dnes vnímána. Naopak, proces „sjednocování“ země prakticky započal na počátku 14. st. a vedl mimo jiné právě ke zmíněnému válečnému konfliktu (Plantagenetům patřily obrovské državy na jihu Francie – bývalá Aquitanie, tehdy Guyanne, která zahrnovala též nemalou část Anjou). Mnozí angličtí šlechtici navíc měli část svých tradičních držav i ve Francii. Nebezpečným precedentem byl pak lenní slib Eduarda III. francouzskému králi, který potvrdil právní názor pařížského dvora, že Angličané na kontinentě jsou francouzskými leníky. Bretaň, Gaskoňsko, Šampaň, Dauphine, Burgundsko a další dnes již nepochybné části Francie se tehdy cítily jako téměř suverénní země, sousedící s Francií a jenom velmi neochotně se podřizovaly nové centrální moci v Paříži. Stoletou válku pak logicky uvítaly, protože jim umožňovala udržet si status samostatnosti a balancovat mezi oběma stranami – ne nadarmo se nechávali jejich vojáci najímat oběma stranami. To že v druhé části tohoto dlouholetého konfliktu se obyvatelé Francie začali vnímat jako jeden národ byl opravdový zázrak. Johanka nebyla sice příčinou, ale přišla v tu správnou dobu, aby jim to sdělila a dala tomu punc božího rozhodnutí.
Všechny extrémní prožitky, v tomto případě válečné hrůzy a utrpení vedou k extrémnímu pojímání víry – někteří se k ní upnou jako Johanka, jiní se naopak zklamaní odvrátí (viz. slavný La Hirův výrok). Přestože víra byla pro tehdejší lidi běžnou součástí jejich života, projevující se jak v dobách míru, tak i v dobách války, pohlíží se dnes na Johanku v souvislosti s jejími hlasy tak trochu „opatrně“. Přitom bylo naprosto běžnou praxí, že bojovníci všech stran žádali před bitvou své patrony o pomoc a radu. Dobové kroniky a legendy jsou plné toho, jak se nad vojskem v rozhodující chvíli objevil jeho patron a rozhodl bitvu. Býval to ohnivý meč archanděla Gabriela, kopí sv. Jiří, meč sv. Michaela, které se sami krvavě účastnili bitvy na straně „svých“ vojáků. Bezpočtukrát bylo porážené vojsko zahaleno pláštěm Panny Marie, což mu znovu dodalo odvahu a sílu k poslednímu a rozhodujícímu vzepjetí sil k vítězství. Nad českým vojskem se poměrně tradičně vznášelo svatováclavské kopí, či plamenná přemyslovská orlice. A já vůbec nepochybuji, že po prvním anonymním zvolání „krouží nad námi svatováclavská orlice, Búh je tedy s námi!“ tu orlici viděli desítky a stovky očí, že se jim vlévala nová síla do paží a že jejich srdce se naplnila odhodláním a silou, které se pak nic nemohlo postavit. Po bitvě pak tisíce svědků přísahalo, že ten zázrak viděli na vlastní oči a cítili ho a já o pravdivosti jejich slov nepochybuji - by si myslím své o sugesci a touze po víře. Osobně jsem si to kdysi neplánovaně vyzkoušel na vlastní kůži a dodnes je to pro mě velmi silný zážitek, se kterým si nevím rady
Nezáleží na tom, zda dnes Johančina legenda přesvědčí stovky laiků a historiků. Jediné co je opravdu důležité je nesporný fakt, že za svého života dokázala přesvědčit o svém božském poslání tisíce skeptických vojáků, duchovních a prostých lidí. Nepochybuji, že zrovna prostý lid, a již z měst či z venkova na její příchod čekal a uvěřil jí nejsnáze. Nepodceňuji duchovní, kteří si ji také vysnili a současně byli opatrní, protože se obávali ďáblovi léčky. Dovedu si představit pohrdavé a skeptické názory šlechty, která si uvědomovala i politický dopad její přítomnosti. Ale koho bylo opravdu velmi, velmi těžké přesvědčit, byli vojáci. Od prostých pěšáků, čeledi od vozů, najatých profesionálů (kterým bylo jedno, kdo je platí), až po zkušené kapitány a knížata, velící v poli. A ty přesvědčila beze zbytku. Získala na svou stranu „pro víru již ztraceného“ kapitána La Hira, prince královské krve vévodu Alencona, maršálka Francie Gillese de Res, vévodského levobočka Dunoise z Orleánu, kapitána Xantralese a bezpočet dalších živých legend. Za ni totiž nezpochybnitelně mluvili činy. A to je pro mě důkaz jejího božského poslání více, než pár stupidních zázraků, které si z jejich množství vybrali kanadští a američtí filmaři. Kam až měla Johanka zajít je dodnes otevřená otázka, ale zdá se, že její poslání skončilo po slavné bitvě u Patay. Její následné pokusy o zasahování do královy politiky, vrcholící neúspěšným pokusem o dobytí Paříže již považuji za velmi nešastné a domnívám se, že to byly činy člověka, který si neuvědomoval důsledky a souvislosti. Tam s ní již její rádci nebyli… Mimochodem její smrt král Karel VII. pár let poměrně úspěšně tajil a to přes silnou anglickou propagandu. To, že probouzení národa a válečné úspěchy pokračovaly neztenčenou silou i po její utajované smrti by mohlo svědčit o teorii, že své poslání již před smrtí naplnila...