Greywolf píše: Ptáčníkovu



Moderátor: Ježek
No, já myslím, že si nejprve vyprosil odpuštění od pohanského Černoboga a pak si zaběh' ještě za Bělobogem, aby to vzal z jedný vody načisto a měl to posichrovaný u obou. No, a nakonec se nějak pomodlil (pokud si vůbec vzpomněl na nějakou modlitbičku) pod ikonou Ukřižovaného Spasitele. Pak si zamnul rukama a šel s chutí pojíst...Viola píše:Nebo - mohl být vůbec dobrým křesanem, pokud nechal zabít vlastního bratra?Ježek píše:Je možné, že Boleslav mohl vycházel z Metodějova učení? Proto nebyl pro Kosmu dobrým křesanem a nemohl založit biskupství ...
... ten ho jen neměl rád ...Ježek píše:Je možné, že Boleslav mohl vycházel z Metodějova učení? Proto nebyl pro Kosmu dobrým křesanem a nemohl založit biskupství ...
To je moc zjednodušené.Greywolf píše:Boleslav a biskupství ...
I jiní se dostali k moci podobným způsobem jako Boleslav. Nehledejme ve všem vyšší cíle, víru a morální zábrany. Myslím, že právě toto je případ, ve kterém největší roli sehrály pohnutky z nejnižších – závist (Boleslav byl mocný) a touha po moci / odpor k jejímu omezení (zřízení pražského biskupství by omezilo moc Řezna).
To, že byl Boleslav (údajný) bratrovrah se jen hodilo.![]()
Vlastní biskupství Boleslavovi zvýšilo prestiž - mohlo z něj dělat křesťanského vládce a také mohlo zvětšit jeho nezávislost na Říši- biskup byl značně závislý na panovníkovi - od panovníka získával všechny majetky, výsluhy a td.Greywolf píše:Boleslav a biskupství ...
I jiní se dostali k moci podobným způsobem jako Boleslav. Nehledejme ve všem vyšší cíle, víru a morální zábrany. Myslím, že právě toto je případ, ve kterém největší roli sehrály pohnutky z nejnižších – závist (Boleslav byl mocný) a touha po moci / odpor k jejímu omezení (zřízení pražského biskupství by omezilo moc Řezna).
To, že byl Boleslav (údajný) bratrovrah se jen hodilo.![]()
Podle Lehnera Budečská, Holubická a Vrapická rotunda mají stejného stavebníka. Dovozuje to změřením rozměrů rotundy, apsidy a vítězného oblouku. Pozdější přestavby a dostavby Holubic a Vrapic to nijak nevyvracejí. Jeďte se do Vrapic podívat. Zhruba do dvou metrů je to původní, pak je přestavba, ale rozměry jsou identické. Nicméně se o Vrapicích dnes tvrdí, že jsou ze 12. stol...Ježek píše:No řekl bych, že nebyl tolik aktivní v obsazování nových území pod nadvládou Přemyslovců jako jeho bratr. Václav porazil kouřimského vládce, ale nijak ho nepacifikoval (já vím, hagiografie), Boleslav obsadil Kouřim hned v roce nástupu na stolec, kouřimský vládce nevládce.
Nevím jestli tady bylo tolik rotund, tak nějak bych řekl dvě: Levý Hradec (Bořivoj) a Panna Marie na Pražském hradě (Václav), pokud tedy beru přemyslovské dominium ve středních čechách a ne celé území čR (bývalá Velká Morava).
Každopádně máte pravdu s významem Václava na christianizaci. Přemyslovci prozíravě přestoupili na křesťanství a v této době ještě nemělo vítěžství jasné. Po jeho smrti tady bylo přeci jenom o jednoho svatého (domácího!) více
Téma je výrazně zkreslené nerozhodnutým datováním smrti Sv. Václava. Ten posun mění na Václava značně názor. Příklad: Kdo vlastně platil tribut uložený Čechům Jindřichem I. Ptáčníkem? Byl to Boleslav po vraždě - 929 v říjnu, nebo to byl Václav v plné vládě, do vraždy ještě mnoho let? Zastávám první datum a mohu napsat vlastní překlad Widukinda, kterým se operuje. V Třeštíkově překladu je chyba. Ale nemusíme se nijak spořit. F.V.Mareš napsal o I. staroslověnské legendě jasný rozbor datování, který by měl každému stačit, a to už v roce 1972 ve vídeňském exilu. Jednoznačně 929.Ježek píše:Jaký je váš názor na tuto tématiku?
Byl Václav slaboch a zasloužil se Boleslav o českou státnost?
Nebo byl Boleslav zákeřný vrah toužící po moci, který překazil mírové úsilí knížete - světce
Napíšu něco, co nemám dobře prověřeno, ale je to vysoce pravděpodobné. Na jedné Boleslavské minci jsem našel SGradno civitas. S ( igillum ) - označení mincovny. Na tu dobu se mi nepodařilo ztotožnit jiné město, spíš hradiště, než Grodno v Bělorusku. Což posunuje Boleslava II na počátku vlády severněji. Obecně se má za to, že jeho hranice byly v Červeňských hradech směrem ke Kyjevu ( Halič ). Ale ta mince vypadá velmi jasně na Grodno.Tekla píše:Daleko to je...nicméně (oslí můstek) právě absolutní nedostatek zpráv (kromě hagiografie) o Václavově vládě může být právě příčinou jeho podceňování. Kdybychom například od ibn Jakúba nevěděli, že Boleslavem ovládané území dosahovalo až ke Krakovu, kdoví, jak by byla jeho vláda hitoriky vykládána... zajímavé také je, že třeba informace o tom, že Boleslav nechal stavět opevnění ve Staré Boleslavi "opere Romanum", byla historiky - až do nedávného objevu této zdi archeology - považována za Kosmův výmysl.
Tekla píše:Tak se mi konečně podařilo zakoupit knihu Bratrovrah a tvůrce státu (druhé vydání) od Michala Lutovského a byla jsem velmi zvědavá, jak autor pojedná tento střet v roce 936. A dozvěděla jsem se toto: obě vojska podle něj mířila do čech, avšak je možné, že ani nestihla překročit hranice české kotliny a byla Boleslavem napadena. Jako pravděpodobné místo jejich porážky vidí Míšeňsko. V sousvislosti s Widukindovým popisem události předpokládá, že panství "subregulovo" muselo ležet nedaleko, cituji: "Můžeme proto uvažovat jak o oblastech mimo hranice čech (např. území pozdější Lužice), velmi pravděpodobné je však i lokalizování do severozápadních částí české kotliny."
Lutovský vychází i z prací Herberta Ludata (Branibor, havolanská dynastie a Přemyslovci, československý časopis historický 17, s. 489 - 586 a Böhmen und die Anfänge Ottos I. In: Politik, Gesellschaft, Geschichtsschreibung. s. 131 - 164) ale dále už se touto myšlenkou nezabývá. Dokonce spojuje události z roku 936 s pověstí o lucké válce ...
Také to mohlo být hradiště Zabrušany. Staré, velké a určitě staroslovanské. Kmenově mimo Přemyslovce a Slavníkovce. V této kotlině pak buduje Boleslav I. další hrady - Žatec, Postoloprty, Levousy... nevim jak dál, ale vše na Ohři.
V Zabrušanech jsem našel rotundu, kterou může vidět každý. Stačí Google earth... Je uprostřed středových valů směrem ke vsi. Dohlídkou na místě jsm viděl i opuku, která jinak není stavebním kamenem hradiště, to je jakýsi sopečně přepálený červený slín.
Slavíček
Ještě bych chtěla doplnit k tématu "Václav versus Boleslav" obecně - vztah těchto (nevlastních?) bratrů a snaha o uchopení významu jejich vlády z pozice dnešního člověka mi připomíná ještě starší a stejně osudový konflikt "Rostislav versus Svatopluk". Podobně jako Václav byl i Rostislav podezírán, že plánuje vraždu svého mladšího příbuzného, oběma se staly osudné události krátce po hostině, oba byli odstraněni, oba později prohlášeni za svatého (Rostislav pouze pravoslavnou církví), Boleslav i Svatopluk byli velice schopnými panovníky, kteří dokázali své země teritoriálně velmi rozšířit, oba byli proslulí svou ukrutností a chytrostí, oba měli několik synů a oba předali svým potomkům země tak velké a náročné na správu, že se jejich synům nepodařilo dědictví otců udržet pohromadě....jak Václav tak Rostislav se zásadní měrou zasloužili o šíření křesťanství ve své zemi ... Svatopluk i Boleslav brzy po nástupu k moci obrátili své zbraně proti říši a snažili se vydobýt nezávislost....zajímavé...možná bude těch paralel ještě více.
Bitva na Lechu byla dlouho po Voglerově smrti.. Byl to Ota I. Také si nemyslím, že by tam byl nějaký póvl. Počítali se jen jízdní, pěší byli navíc. A jízdní měli slušnou výbavu, třebaže jistě ne takovou jako Svatý VáclavGreywolf píše:Myslím si že ... ochrannou tábora nebyli čeští bojovníci pověřeni proto, že by byli nedostatečně vyzbrojeni a vystrojeni, nebo že by se jednalo o tzv. podřadné oddíly ( naše bojovníky sousedé cenili hodně vysoko ... Widukind ). Dle mého jim byl tento úkol svěřen proto, že po stálých vzájemných bojích ještě neměli Ptáčníkovu důvěru.Michal píše:Pokud jde o českou účast v bitvě na řece Lechu, tak údaj o tisíci vybraných vojácích ovšem pravděpodobně neznamená, že se jednalo o nějakou elitu, spíš naopak. Byla jim prý díky nedostatečné výzbroji svěřena právě pouze ochrana tábora a po obchvatu části Maďarské armády byli tito rozprášeni nebo pobiti.
Věroučný problém nevidím, tehdy běžela staroslověnská lilturgie, ale z latinských textů. A to ještě dlouho za Boleslava II. Viz kapitulní knihovna sv. Víta. Evangeliáře etc.Ježek píše:Je možné, že Boleslav mohl vycházel z Metodějova učení? Proto nebyl pro Kosmu dobrým křesanem a nemohl založit biskupství ...
Neslyšel jsem, že by tam byli z Čech jízdní.slavicekvac@upcmail.cz píše:Také si nemyslím, že by tam byl nějaký póvl. Počítali se jen jízdní, pěší byli navíc. A jízdní měli slušnou výbavu, třebaže jistě ne takovou jako Svatý Václav
Co třeba Gradno - grad nova - nový hrad? Sám tomu nevěřím, ale místo označené jako Hrad, Hradec - může být prakticky cokoli.slavicekvac@upcmail.cz píše: Napíšu něco, co nemám dobře prověřeno, ale je to vysoce pravděpodobné. Na jedné Boleslavské minci jsem našel SGradno civitas. S ( igillum ) - označení mincovny. Na tu dobu se mi nepodařilo ztotožnit jiné město, spíš hradiště, než Grodno v Bělorusku. Což posunuje Boleslava II na počátku vlády severněji. Obecně se má za to, že jeho hranice byly v Červeňských hradech směrem ke Kyjevu ( Halič ). Ale ta mince vypadá velmi jasně na Grodno.
Slavníkovci mohli držet své majetky z vůle přemyslovských knížat.s píše: Nezlomil. Jasně zde existovala Slavníkovská doména. Jestli to bylo kvůli příbuzenství vlastnímu, nebo Otonskému, nebo mocenské síle, to je jedno, ale byl to fakt. Obě centra musela ovšem jednat v součinnosti, zvláště při využívání obchodních cest pro otroky a jiné zboží.
Slavíček
Michal píše: Neslyšel jsem, že by tam byli z Čech jízdní.Česká armáda se bitvy nezúčastnila, byl tam jen jeden oddíl, který poskytl Otovi Boleslav, ať už na základě dohody nebo nebo smlouvy knížete vůči císaři. Téměř všichni tam padli, včetně jednoho Boleslavova syna a to při obraně tábora. Pokud tomu tak bylo, vylučuji osobně nějaké větší počty jezdců. Ti většinou ztáty na životech díky výzbroji až tak nepřinášeli.
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bingbot, Common Crawl Bot a 2 hosti