Přemysl Otakar II.

Dějiny od roku 1197 do roku 1378 (smrt Karla IV.) - Přemyslovští králové od Přemysla Otakara I. až k Václavu III., první Lucemburkové (Jan a Karel). Světové dějiny v 13. a 14. století

Moderátoři: elizabeth, Katerina, Ježek

Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Laurentius »

A není to jen chyba v roce. 1296 bylo převezeno tělo Přemysl Otakar II. ze Znojma do kláštera sv. Františka a taky tam byla pohřbena jeho dcera Anežka.
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Laurentius »

Pak už přichází do úvahy jen nějaké levobočné dcery. Datum úmrtí a místo posledního odpočinku levobočných dcer Přemysla Otakara II. se myslím snad ani neví. Snad manželka Voka z Kravař zemřela asi někdy před rokem 1300. U Bavora ze Strakonic netuším.
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Viola »

Laurentius píše:A není to jen chyba v roce. 1296 bylo převezeno tělo Přemysl Otakar II. ze Znojma do kláštera sv. Františka a taky tam byla pohřbena jeho dcera Anežka.
Mě to právě taky napadlo, ale někdo má možná jiný nápad. :)
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Viola »

Další skvělý dotázek - nevíte někdo prosím, kdy získává Přemysl Pordenone? Nejlépe s nějakými doklady - zjistila jsem, že informace se poněkud rozcházejí. :(
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Laurentius »

Viola píše:Další skvělý dotázek - nevíte někdo prosím, kdy získává Přemysl Pordenone? Nejlépe s nějakými doklady - zjistila jsem, že informace se poněkud rozcházejí. :(
No to jo. Navíc dokládání není mou silnou stránkou, ale můžu vám z toho nadělat ještě větší zmatek :D Tím "marchie Portus-Naonis" se myslí markrabství Furlánsko nebo to je něco jiného? Mám trochu zmatek ve výrazech Pordenone (Portus-Naonis), patriarchát akvilejský a Furlánsko.
Já myslím, že převzetí panství rodu Sponheimů trvalo od smrti Oldřicha v říjnu 1269 až do května 1272 (ovládnutí Cividale) a bylo postupné jak to dovoloval konflikt s Filipem. To těžko budeme určovat určité datum, ale asi někdy na jaře 1270 už se tak Přemysl mohl titulovat.
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Katerina »

Viola píše:Další skvělý dotázek - nevíte někdo prosím, kdy získává Přemysl Pordenone? Nejlépe s nějakými doklady - zjistila jsem, že informace se poněkud rozcházejí. :(
Asi to moc nepomůže - ale pro začátek - výňatek z mého staršího příspěvku do tématu - České země v kapitole Společnost:

Furlandsko a Pordedone:
I když tyto země zeměpisně s Čechy nesouvisí , díky Přemyslovcům i Lucemburkům zde již od dob knížecích byly vazby politické i vlastnické.

Pordenone je provincie v oblasti Furlanska. Furlansko je dnes provincie videmská - dříve Furlantsko benátské, Furlantsko německé(rakouské) a hrabství Gorické.

OtaII. připojil Furlanské markrabství k novému vévodství Korutanskému.
V roce 1027 udělil císař Konrád světská práva nad Furlandskem patriarchům aquilejským. Patriarchové dosazovali markrabí dle své vůle , takže došlo nakonec k povstání několika panství, z nichž je pro nás zajímavé hrabství Pordenonské (které se stalo později lénem rakouských vévodů. Když byl Přemysl Otakar II.. držitelem hrabství Pordenone, byl tím zároveň vazalem patriarchy Aquilejského, s kterým však nebyl v dobrých vztazích.

S patriarchy Aquilejskými a Furlanskem byli ve styku už kníže Spytihněv I. a Vratislav I.
Když v roce 1085 císař Jindřich jmenoval Vratislava II. českým králem, byl patriarchou - hrabětem aquilejským Přemyslovec Svatobor, Vratislavův synovec. Dal jsi jméno Fridrich a založil zde 2 důležité kláštery.
Přemysl Otakar II., kromě toho, že byl hrabětem Pordenonským, se také snažil o ovládnutí Aquilejského patriarchátu a po roce 1269, po smrti tehdejšího patriarchy Řehoře ochránil celistvost a prý dokonce existenci furlanského státu.


Tak a ted nově - Mohlo by to být 1268 - jako součást dědictví po Oldřichovi Korutanském - Palacký píše , že získal tím vládu nad Korutany , Istií, Krajinou a částí Friaulska - což bych považovala za to Furlansko- jehož je Pordedone součástí...
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemyslův pobyt ve slezské Třebnici a Brunův úkol

Nový příspěvek od elizabeth »

elizabeth píše:Štýrská rýmovaná kronika nám vypráví o uvěznění štýrských pánů na moravských a českých hradech. Praví, že Přemysl pozval štýrské velmože do slezské Třebnice, kde pobýval. Nemohu, ale žádnou listinu dokladující jeho pobyt zde najít. Jaký by mohl být přepis Třebnice v listinách? (Tust bych jako Domažlice taky nehledala :lol: a přesto se v něm Přemysl Otakar sešel s představiteli města Řezna před bavorským tažením roku 1266 ). Požádal je ( štýrské šlechtice) o vydání nebo zboření hradů, jenž jim byly dány Babenberky a Fridrichem II. v léno. Nelehký úkol měl plnit biskup Bruno. Vyplývá to, že úkol plnil právě Bruno z nějaké listiny? Napadá mě RBM II: č. 666 (vskutku ďábelské číslo :twisted: ) ale nejsem si jista. Může mi někdo pomoci? Zapomněla jsem se podívat, kdy by měl být datován ten pobyt v Třebnici, já to sem doplním, zatím podzim (září, říjen) 1269...

Díky.
Takže si to upřesníme, podle Vaníčka měl POII. ve Třebnici být v říjnu 1268 (tj. někdy v době popravy mého chlapečka, která byla 29.10. 1268).
"Na jaře roku 1268 pobýval Přemysl Otakar II. v Písku, později v Praze a v den bitvy u Togliazza ho nalézáme v Brně, kde potvrzuje privilegia "svým" Židům. Další pobyty jsou doloženy ve Znojmě (15.8 ), u Velehradu (14.9), ve Vracově (16.9.) a v říjnu v Třebnici ve Slezsku" Vratislav Vaníček, Velké dějiny zemí Koruny české, s. 118
Já jsem jeho pohyb zatím identifikovala jako
17. března Písek RBM II. č. 608
2. srpna Praha RBM II. č. 619
15. 8. Znojmo RBM II. č. 621
23. srpna 1268 ( to je ten den bitvy u Togliazza) Brno RBM II. č. 622 - práva Židům celé zde Ještě že se nezabývám vztahem k Židům místo ke šlechtě, to by se mi překládat fakt nechtělo :wink: :mrgreen:
14.září Velehrad doložení dle listin mi chybí prošla jsem RBM II, IV., CDM IV. a V., kam se nám občas listinky z těchto let taky zatoulají...
16. září 1268 Vracov RBM II. č. 623 (Pratzove)
a znovu 18. září v Praze viz RBM II. č. 624 (ten měl ale našlapanej program :D )
Z října jsou v RBM jen dvě listiny, jedna v RBM II. a druhá v RBM IV. jedna od papeže Klimenta Karlovi z Anjou a druhá Jana III. z Dražic bratřím minoritům http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 6&page=732
V RBM IV. je Třebnice (Trebnitz) jen v roce 1340, viz rejstřík
V RBM II. není vůbec viz http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... &page=1436

Prosím, prosím, smutně koukám... :confusion-helpsos: A dnes je to první z celé řady dohledání, která mi chybí v Přemyslovi...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Přemyslův pobyt ve slezské Třebnici a Brunův úkol

Nový příspěvek od Viola »

elizabeth píše: Prosím, prosím, smutně koukám... :confusion-helpsos: A dnes je to první z celé řady dohledání, která mi chybí v Přemyslovi...
Tak to fakt netuším, snažila jsem se najít všechny možné tvary (Trebnitz, Trzebnitz), ale alespoň v Regestech nic. :(
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemyslův pobyt ve slezské Třebnici a Brunův úkol

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:
elizabeth píše: Prosím, prosím, smutně koukám... :confusion-helpsos: A dnes je to první z celé řady dohledání, která mi chybí v Přemyslovi...
Tak to fakt netuším, snažila jsem se najít všechny možné tvary (Trebnitz, Trzebnitz), ale alespoň v Regestech nic. :(
Ještě zkusím slezský Urkunden nebo jak se to jmenuje, Grünhagena ap. ale zatím jsem neúspěšná...Ten Velehrad taky nic?
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od elizabeth »

"V květnu 1272 obsadil Oldřich z Drnholce hlavní město Friaulska Cividale", Vratislav Vaníček, Velké dějiny zemí Koruny české III., s.138

Opět potřebuji nějak doložit. Přemysl tím dosáhl k Jaderskému moři. Asi už jsme to taky řešili... (my všichni) :wink:
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od Viola »

elizabeth píše:"V květnu 1272 obsadil Oldřich z Drnholce hlavní město Friaulska Cividale", Vratislav Vaníček, Velké dějiny zemí Koruny české III., s.138

Opět potřebuji nějak doložit. Přemysl tím dosáhl k Jaderskému moři. Asi už jsme to taky řešili... (my všichni) :wink:
Podívám se Ti doma, ju?
Jak vlastně k Furlánsku přišel, šlo o součást korutanského dědictví?
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:
elizabeth píše:"V květnu 1272 obsadil Oldřich z Drnholce hlavní město Friaulska Cividale", Vratislav Vaníček, Velké dějiny zemí Koruny české III., s.138

Opět potřebuji nějak doložit. Přemysl tím dosáhl k Jaderskému moři. Asi už jsme to taky řešili... (my všichni) :wink:
Podívám se Ti doma, ju?
Jak vlastně k Furlánsku přišel, šlo o součást korutanského dědictví?
Asi, viz RI V 2,4 č. 12071 protože Oldřich je tam uveden jako Ulrich herzog von Kärnthen und generalcapitän von Friaul
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od Viola »

elizabeth píše:Ulrich herzog von Kärnthen und generalcapitän von Friaul
Kde máš Oldřicha? Já našla akorát patriarchu aquilejského. :( Nicméně originál té listiny z RI je zde:
http://www.archive.org/stream/fontesrer ... 6/mode/1up
na straně 8 (číslo 4). Z ní bych to spíš viděla nikoliv přímo na ovládnutí Přemyslem, ale spíš poskytování určité ochrany ze strany Přemysla. Navíc podle té listiny bych Furlánsko chápala nikoliv jako korutanské dědictví, ale v nějaké spojitosti s Aquileou (vláda aquilejského patriarchy nad Furlánskem?).
Katerina píše:Přemysl Otakar II., kromě toho, že byl hrabětem Pordenonským, se také snažil o ovládnutí Aquilejského patriarchátu a po roce 1269, po smrti tehdejšího patriarchy Řehoře ochránil celistvost a prý dokonce existenci furlanského státu.
Tak a ted nově - Mohlo by to být 1268 - jako součást dědictví po Oldřichovi Korutanském - Palacký píše , že získal tím vládu nad Korutany , Istií, Krajinou a částí Friaulska - což bych považovala za to Furlansko- jehož je Pordedone součástí...
A teď babo raď, jsem z toho volaká zmätená. :(
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2717
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od Viola »

elizabeth píše: Oldřich je tam uveden jako Ulrich herzog von Kärnthen und generalcapitän von Friaul[/b]
Takže originál v Annales Foroiulienses (uffff) http://bsbdmgh.bsb.lrz-muenchen.de/dmgh ... loadSearch strana 197
A, jsem geniální :dance: , Oldřich z Drnholce na následující straně u 8. května. Jupí. :D
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:
elizabeth píše:Ulrich herzog von Kärnthen und generalcapitän von Friaul
Kde máš Oldřicha? Já našla akorát patriarchu aquilejského. :( Nicméně originál té listiny z RI je zde:
http://www.archive.org/stream/fontesrer ... 6/mode/1up
na straně 8 (číslo 4).
Pro jistotu ještě jednou: listina z 1269 sept. 24 in Civitate Austrie
"Ulrich herzog von Kärnthen und generalcapitän von Friaul, meldet seinem bruder Philipp dessen wahl zum patriarchen von Aglei; er möge für deren beförderung ihrem oheime, dem könige von Böhmen, danken, zugleich aber auch demselben über die feindseligkeiten der leute des grafen von Görz und der von Capodistria klagen."

Oldřich vévoda korutanský a generální kapitál Friaulska hlásí svému bratrovi Filipovi, jehož vybral ke zvolení patriarchou aquilejským: (že)může za toto povýšení děkovat svému strýci, českému králi, ale zároveň také žaluje témuž (Filipovi) na nepřátelství lidí hrabat z Gorice ( Menhadta Goricko-Tyrolského)
a vychází ne z FRA ale z Archiv für Kunde österreichische Geschichtsquellen XXII, 382
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:...
A, jsem geniální :dance: , Oldřich z Drnholce na následující straně u 8. května. Jupí. :D
Šikovná, děkuji... :D
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Obsazení Cividale v květnu 1272

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:
elizabeth píše: Oldřich je tam uveden jako Ulrich herzog von Kärnthen und generalcapitän von Friaul[/b]
Takže originál v Annales Foroiulienses (uffff) http://bsbdmgh.bsb.lrz-muenchen.de/dmgh ... loadSearch strana 197
A, jsem geniální :dance: , Oldřich z Drnholce na následující straně u 8. května. Jupí. :D
Kdyby měl někdo další problém s hledáním :wink: tak je to přesně: MGH, Scriptores 19, Annales aevi Suevici, Annales Foroiulienses, s. 197 Oldřich Korutanský a s. 198 to obsazení Drnholcem. Ještě jednou díky Violce...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Přemyslův list Wettinům

Nový příspěvek od elizabeth »

Nedávno jsme tady a v Ježkově příspěvku následujícím velice okrajově řešili řešili Přemyslovy listy směrem k Polákům a Wettinům.

Wettinové budou ti Ježkovi němečtí feudálové... :) :D

Kde se v RBM list Wettinům nachází? Je cvičením dle Jindřicha z Isernie a jedná se pouze o list fiktivní...

Tady je ten všem Polákům : http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 2&page=476

Jinak list polákům je z 1278 Wettinové snad z 1276, má se v nich opakovat stejný verš z Horatia...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemyslův list Wettinům

Nový příspěvek od elizabeth »

elizabeth píše:Nedávno jsme tady a v Ježkově příspěvku následujícím velice okrajově řešili řešili Přemyslovy listy směrem k Polákům a Wettinům.

Wettinové budou ti Ježkovi němečtí feudálové... :) :D

Kde se v RBM list Wettinům nachází? Je cvičením dle Jindřicha z Isernie a jedná se pouze o list fiktivní...

Tady je ten všem Polákům : http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 2&page=476

Jinak list polákům je z 1278 Wettinové snad z 1276, má se v nich opakovat stejný verš z Horatia...
Myslíte, že by to mohlo být tohle Thomas Dolliner, Codex epistolaris Primislai Ottocari II, Bohemiae regis č. XVI, s. 52?
Měli by v tom být všechny Přemyslovy listy připravené Jindřichem z Isernie... Ten list č. XVI. je adresován markraběti míšeňskému, což je Wettin, ale ten verš v tom nevidím. Našla jsem ho opět jen v tom listu všem Polákům, který je zde č. XXXVII. s. 93
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Amaury de Montfort
Panoš
Příspěvky: 39
Registrován: 06 črc 2009 10:20

Re: Přemysl Otakar II.

Nový příspěvek od Amaury de Montfort »

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů