Martin Luther
Martin Luther
Martin Luther - reformátor a život v „ očistci“?
10.11 .1483 v Eisleben – 18.2.1546 Eisleben
V roce 1517 se na vratech katedrály ve Wittenbergu objevil přibitý list ./ ?/ Text obsahoval 95 tezí, kterými autor, teolog , univerzitní profesor a překladatel bible , vyzýval k veřejné disputaci o odpustcích.
Tímto činem zahájil reformační hnutí v Německu, vznik protestantských církví , nezávislost měšanstva a roku 1521 byl exkomunikován z církve, dán do klatby a zbaven občanských práv.
A jaký byl jeho osobní život?
Jeho otec se díky svému podnikatelskému úsilí vypracoval z chudého horníka na majitele měděných dolů. To umožnilo synovi , tehdy ještě Martinu Luderovi /teprve v r.1517 mění své jméno na Luther/ financovat studia .Otec chtěl mít ze svého syna právníka.
V letech 1501-1505 Martin Luder studuje na univerzitě v Erfurtu. Po získání titulu magistra se zapisuje na studia práv, krátce poté se však rozhoduje vstoupit do kláštera žebravých bratří augustiniánského kláštera v Erfurtu. Jeho vstup do kláštera byl údajně motivován soubojem, ve kterém zabil svého spolužáka. V klášteře vedl přísný klášterní život. Postupoval dlouhodobě, často několikadenní půsty spojené s vyčerpávajícím nočním bděním. Očekávaný mír a rozhřešení stále nepřicházelo. Podle očitých svědků přicházela na Ludera., vyzáblého asketického mnicha náhlá „navštívení“. Při hlasitém předčítání biblického textu o lidech posedlých ďáblem se Martin Luder zhroutil na zem a s křikem ujišoval své přítomné bratry :
„ Já to nejsem, já to nejsem“.
I později, kdy už byl profesorem teologie ve Wittenbergu nebo na hradě Wartburgu, kde později pobýval v exilu , měl reformátor „vidění“. Na své posteli prý často vídal lehávat černého psa. Z mísy plné ořechů k němu promlouvaly různé hlasy, o kterých se Luther domníval, že k němu promlouvá ďábel.Před svou smrtí se Luther svěřil svým nejbližším, že na něj satan poslal 50 Židů., kteří mají za úkol mu s pomocí ledových větrů zmrazit mozek.
Vysvětlení se nabízí . Zakladatel luteránství trpěl duševní poruchou, schizofrenií nebo nějakou psychózou. . Fyzicky zdravý byl Luther do svých osmatřiceti let. Potom se na něj choroby sesypaly ze všech stran.Trpěl těžkými poruchami trávení, měl žlučníkové a ledvinové koliky, sužovaly ho stavy dlouhotrvajících a nesnesitelných závratí. Trápily ho poruchy krevního oběhu, dna, revmatismus a angina pektoris. Z vyzáblého askety se proměnil v odulého, korpulentního muže se znetvořenými klouby a ke konci života se už vůbec nemohl udržet na nohou, takže ho museli vozit na vozíčku.
Přesto Martin Luther svá tělesná utrpení s obrovskou silou vůle ignoroval a prokazoval nesmírnou energii. Své tělesné problémy přecházel a zatracoval.. Označoval je za „ zákeřné manévry satanských mocnosti“ na jeho tělesnou schránku.
Zdá se , že Luther opravdu upadl v nemilost – a to nejen v duchovní či světskou. Na Wartburgu Luther díky pravidelné a vydatné stravě zase ztloustl, a to jen jeho fyzické utrpení prohloubilo. Duševní muka, také rovněž nepovolovala.
Oněch 50 Židů, usilujících mu zmrazit mozek pomocí jakýchsi ledových větrů se stalo zřejmě příčinou jeho náhle projevovaného a zcela neskrývaného antisemitismu. Záhadné mocnosti nepřestávaly svými pokušeními Luthera pronásledovat a profesor teologie se jim rozhodl čelit stejnou zbraní, kterou ony útočily na něho- ve čtyřiceti letech se oženil s bývalou řádovou sestrou Katharinou von Bora…
Nepomohlo. Krátce po svatbě Luther prohlašuje: „ Jsem jako obtěžkaná žena, svíjím se na lůžku a úpím“:Krátce na to začaly Luthera sužovat návaly krve do mozku., které doprovázelo „dunění a pískot v uších“. Kazatel měl pocit, že „rotuje na nějakém kolotoči, který se pohybuje závratnou rychlostí“. Martin Luther zkrátka , jak se sám vyjádřil, pocioval „ nepřetržité údery pěsti ďáblovy do své tělesné schránky“
Týraná psychika a tělesné bolesti vyvolávaly roztrpčení, podrážděnost a agresivitu, kterou Luther vybíjel ve sporech nejen se svými protivníky, ale i s přáteli. V lednu 1546 se vydal na cestu ve službách šlechtické vrchnosti, avšak zapomněl si doma léky, které zřejmě stejně neměly žádný zvláštní účinek. Na zpáteční cestě do Wittenbergu Martin Luther prohlásil: „Až se vrátím domů, uložím se do rakve a červům dám k požití jednoho tučného doktora teologie“. Několik dní po svém návratu podlehl infarktu.
Ve svém celoživotním boji se satanem okázale zvítězil….,
zdroj: Wikipedie, Jindřich Bělohrádek, ASTRO,
10.11 .1483 v Eisleben – 18.2.1546 Eisleben
V roce 1517 se na vratech katedrály ve Wittenbergu objevil přibitý list ./ ?/ Text obsahoval 95 tezí, kterými autor, teolog , univerzitní profesor a překladatel bible , vyzýval k veřejné disputaci o odpustcích.
Tímto činem zahájil reformační hnutí v Německu, vznik protestantských církví , nezávislost měšanstva a roku 1521 byl exkomunikován z církve, dán do klatby a zbaven občanských práv.
A jaký byl jeho osobní život?
Jeho otec se díky svému podnikatelskému úsilí vypracoval z chudého horníka na majitele měděných dolů. To umožnilo synovi , tehdy ještě Martinu Luderovi /teprve v r.1517 mění své jméno na Luther/ financovat studia .Otec chtěl mít ze svého syna právníka.
V letech 1501-1505 Martin Luder studuje na univerzitě v Erfurtu. Po získání titulu magistra se zapisuje na studia práv, krátce poté se však rozhoduje vstoupit do kláštera žebravých bratří augustiniánského kláštera v Erfurtu. Jeho vstup do kláštera byl údajně motivován soubojem, ve kterém zabil svého spolužáka. V klášteře vedl přísný klášterní život. Postupoval dlouhodobě, často několikadenní půsty spojené s vyčerpávajícím nočním bděním. Očekávaný mír a rozhřešení stále nepřicházelo. Podle očitých svědků přicházela na Ludera., vyzáblého asketického mnicha náhlá „navštívení“. Při hlasitém předčítání biblického textu o lidech posedlých ďáblem se Martin Luder zhroutil na zem a s křikem ujišoval své přítomné bratry :
„ Já to nejsem, já to nejsem“.
I později, kdy už byl profesorem teologie ve Wittenbergu nebo na hradě Wartburgu, kde později pobýval v exilu , měl reformátor „vidění“. Na své posteli prý často vídal lehávat černého psa. Z mísy plné ořechů k němu promlouvaly různé hlasy, o kterých se Luther domníval, že k němu promlouvá ďábel.Před svou smrtí se Luther svěřil svým nejbližším, že na něj satan poslal 50 Židů., kteří mají za úkol mu s pomocí ledových větrů zmrazit mozek.
Vysvětlení se nabízí . Zakladatel luteránství trpěl duševní poruchou, schizofrenií nebo nějakou psychózou. . Fyzicky zdravý byl Luther do svých osmatřiceti let. Potom se na něj choroby sesypaly ze všech stran.Trpěl těžkými poruchami trávení, měl žlučníkové a ledvinové koliky, sužovaly ho stavy dlouhotrvajících a nesnesitelných závratí. Trápily ho poruchy krevního oběhu, dna, revmatismus a angina pektoris. Z vyzáblého askety se proměnil v odulého, korpulentního muže se znetvořenými klouby a ke konci života se už vůbec nemohl udržet na nohou, takže ho museli vozit na vozíčku.
Přesto Martin Luther svá tělesná utrpení s obrovskou silou vůle ignoroval a prokazoval nesmírnou energii. Své tělesné problémy přecházel a zatracoval.. Označoval je za „ zákeřné manévry satanských mocnosti“ na jeho tělesnou schránku.
Zdá se , že Luther opravdu upadl v nemilost – a to nejen v duchovní či světskou. Na Wartburgu Luther díky pravidelné a vydatné stravě zase ztloustl, a to jen jeho fyzické utrpení prohloubilo. Duševní muka, také rovněž nepovolovala.
Oněch 50 Židů, usilujících mu zmrazit mozek pomocí jakýchsi ledových větrů se stalo zřejmě příčinou jeho náhle projevovaného a zcela neskrývaného antisemitismu. Záhadné mocnosti nepřestávaly svými pokušeními Luthera pronásledovat a profesor teologie se jim rozhodl čelit stejnou zbraní, kterou ony útočily na něho- ve čtyřiceti letech se oženil s bývalou řádovou sestrou Katharinou von Bora…
Nepomohlo. Krátce po svatbě Luther prohlašuje: „ Jsem jako obtěžkaná žena, svíjím se na lůžku a úpím“:Krátce na to začaly Luthera sužovat návaly krve do mozku., které doprovázelo „dunění a pískot v uších“. Kazatel měl pocit, že „rotuje na nějakém kolotoči, který se pohybuje závratnou rychlostí“. Martin Luther zkrátka , jak se sám vyjádřil, pocioval „ nepřetržité údery pěsti ďáblovy do své tělesné schránky“
Týraná psychika a tělesné bolesti vyvolávaly roztrpčení, podrážděnost a agresivitu, kterou Luther vybíjel ve sporech nejen se svými protivníky, ale i s přáteli. V lednu 1546 se vydal na cestu ve službách šlechtické vrchnosti, avšak zapomněl si doma léky, které zřejmě stejně neměly žádný zvláštní účinek. Na zpáteční cestě do Wittenbergu Martin Luther prohlásil: „Až se vrátím domů, uložím se do rakve a červům dám k požití jednoho tučného doktora teologie“. Několik dní po svém návratu podlehl infarktu.
Ve svém celoživotním boji se satanem okázale zvítězil….,
zdroj: Wikipedie, Jindřich Bělohrádek, ASTRO,
Minulost není tøeba milovat, staèí jí rozumìt a nezapomenout, že konèí v budoucnosti. M.Ivanov
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Martin Luther
Odhlédněme nyní od podrobného CV Lutherova a pojďme se podívat na jednoho z hlavních protagonistů a otců iniciátorů druhé reformace, nazývejme ji „německou“.
Přestože se Martin Luther přihlásil k Husovi o něco později, tak již v momentě, když 31. října 1517 jako augustiniánský mnich písemně vystoupil v 95 tezích proti kramaření s odpustky, jakoby naznačoval kontinuitu něčeho, co začínalo obdobně. Téhož roku byl také Luther Římem prohlášen za kacíře. Už tady vidíme evidentní analogii s Husem v době, kdy Luther ještě ani nevěděl, že nějaký Hus a husiti byli. I Hus před více jak 100 lety, v r. 1412 nekompromisně vystoupil proti prodeji odpustků v Praze. Rozešel se tím definitivně nejen s králem ale pochopitelně i s církví. Lutherův předchůdce tak nastoupil cestu, na jejímž konci vzplála Kostnická hranice. Dotažení Husova reformního úsilí ke zdárnému konci se pak museli chopit jeho následovníci a to i se zbraní v ruce, aby mohli reformní, nadčasový program prosadit v praxi. A v této chvíli veškerá analogie Luthera a "jeho" reformace s Husem a husitstvím končí.
Když se konečně jednoho krásného dne Luther dověděl, o co Husovi a husitskému opravnému hnutí vlastně šlo, tak prý mu to zkazilo chu k jídlu, protože zjistil, že to všechno už tu dávno před ním bylo. Luther pak prohlásil: "My jsme vlastně husiti a vůbec jsme o tom nevěděli." Ano, druhá reformace, i když zprvu stavěla na svých vlastních základech, ve své prapodstatě neobjevila opravdu nic nového. Vždy je známo nejedno dobové zobrazení Luthera píšícího husím brkem, který mu vede a přidržuje Hus. Ten husí brk je tak dlouhý, že sahá až do Říma nebo Kostnice...
Přestože se Martin Luther přihlásil k Husovi o něco později, tak již v momentě, když 31. října 1517 jako augustiniánský mnich písemně vystoupil v 95 tezích proti kramaření s odpustky, jakoby naznačoval kontinuitu něčeho, co začínalo obdobně. Téhož roku byl také Luther Římem prohlášen za kacíře. Už tady vidíme evidentní analogii s Husem v době, kdy Luther ještě ani nevěděl, že nějaký Hus a husiti byli. I Hus před více jak 100 lety, v r. 1412 nekompromisně vystoupil proti prodeji odpustků v Praze. Rozešel se tím definitivně nejen s králem ale pochopitelně i s církví. Lutherův předchůdce tak nastoupil cestu, na jejímž konci vzplála Kostnická hranice. Dotažení Husova reformního úsilí ke zdárnému konci se pak museli chopit jeho následovníci a to i se zbraní v ruce, aby mohli reformní, nadčasový program prosadit v praxi. A v této chvíli veškerá analogie Luthera a "jeho" reformace s Husem a husitstvím končí.
Když se konečně jednoho krásného dne Luther dověděl, o co Husovi a husitskému opravnému hnutí vlastně šlo, tak prý mu to zkazilo chu k jídlu, protože zjistil, že to všechno už tu dávno před ním bylo. Luther pak prohlásil: "My jsme vlastně husiti a vůbec jsme o tom nevěděli." Ano, druhá reformace, i když zprvu stavěla na svých vlastních základech, ve své prapodstatě neobjevila opravdu nic nového. Vždy je známo nejedno dobové zobrazení Luthera píšícího husím brkem, který mu vede a přidržuje Hus. Ten husí brk je tak dlouhý, že sahá až do Říma nebo Kostnice...
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2722
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 8 times
Mně osobně na Lutherovi vadí - přes nespornou statečnost v boji s církví - jeho vztah k německým selským bouřím. Jistě, možná bychom po něm chtěli mnoho, možná si jej trochu idealizujeme, ale jeho otevřené vystupování proti sedlákům, resp. jejich protestu proti vrchnosti podle mě ubírá na hodnotě jeho ostatním skutkům.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
reformátoøi v. selský stav
Nedělejme si žádné iluze o tom, jaký měli reformátoři vztah k selskému stavu. I Hus by jistě odsoudil negativní excesy revoluce, jichž se účastnila lůza nebo táborští radikálové v rané fázi revoluce. To nemá nic společného s jejich křesanským nahlížením na prostého věřícího jako na individuum.Viola píše:Mně osobně na Lutherovi vadí ... jeho vztah k německým selským bouřím...
Luther se sedláků zpočátku zastával a také on byl pro ně "svatým mužem". Síla a prudkost selské války, jejímž cílem mělo být dosažení křesanské svobody v době, která na to opět nebyla ještě připravená, Luhera velice zaskočily, nebo - opět v souladu s Husem - nikdy nechtěl, aby se z Písma svatého a jeho evangelijního poselství stalo politikum. Tím ale oba, viděno prizmatem současnosti, rezignovali na osvobozující vliv výkladu evangelijní zvěsti na změnu sociální skladby společnosti. To však není odmítání apriori jakéhosi "vznešeného" cíle, ale prostředků k jeho dosažení...
Re: reformátoøi v. selský stav
Jo, jo...napadá mne analogie s obrodným procesem na jaře 1968, kdy revizionističtí rudoušové reprezentovaní Dubčekem chtěli určitou nápravu věcí rudošských a pak jen čuměli, kam se povzbuzená společnost nezadržitelně žene...Jiøí Motyèka píše:Nedělejme si žádné iluze o tom, jaký měli reformátoři vztah k selskému stavu. I Hus by jistě odsoudil negativní excesy revoluce, jichž se účastnila lůza nebo táborští radikálové v rané fázi revoluce. To nemá nic společného s jejich křesanským nahlížením na prostého věřícího jako na individuum.
Luther se sedláků zpočátku zastával a také on byl pro ně "svatým mužem". Síla a prudkost selské války, jejímž cílem mělo být dosažení křesanské svobody v době, která na to opět nebyla ještě připravená, Luhera velice zaskočily, nebo - opět v souladu s Husem - nikdy nechtěl, aby se z Písma svatého a jeho evangelijního poselství stalo politikum. Tím ale oba, viděno prizmatem současnosti, rezignovali na osvobozující vliv výkladu evangelijní zvěsti na změnu sociální skladby společnosti. To však není odmítání apriori jakéhosi "vznešeného" cíle, ale prostředků k jeho dosažení...
Šťastní ti, kdo mají sklerózu - nemusejí utrácet za alkohol, aby zapomněli
Luther si vymyslel reformaci jen proto, ze se chtel ozenit.Paulus Minutus píše: jako třeba hubatá Kathrin, co se spustila s Lutherem....
BTW : Byla opravdu hubata? Pokud ano, tak to chudak Martin mel za trest.
Ja uz nic, pouze reaguji na tvoje prispevky. Na druhe strane, tema je prece o celibatu.Nechápu, co na tom chcete pořád řešit.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
no on nevymyslel reformaci, jen navazoval na určité proudy a hereze, které byly v církvi vždy aspoň latentně přítomné. Nejdůležitější bylo to, že vedl dosti nezřízený život těžkého alkoholika a zřejmě asi i smilníka (čímž se sám ve svých Tischreden chlubí) a měl přitom pochybnosti o vlastní spáse. Přispělo k tomu i renesanční myšlení, jeho důraz na pramenné listiny - odtud zřejmě pochází jeho heslo sola scriptura, protože to je jinak naprosto nebiblické, i samotná bible svědčí proti němu. Jeho něštěstím bylo, že tehdy mnoho pramenných dokumentů o prvotní církvi, na níž se stále odvolával, nebylo, tak si o prvotní církvi vytvořil vlastní romantickou představu, která se dost podstatně rozchází se skutečností.jur píše:Ja vim, Luther si vymyslel reformaci jen proto, ze se chtel ozenit.Paulus Minutus píše: jako třeba hubatá Kathrin, co se spustila s Lutherem....
BTW : Byla opravdu hubata?Ja uz nic, pouze reaguji na tvoje prispevky. Na druhe strane, tema je prece o celibatu.Nechápu, co na tom chcete pořád řešit.
Katherina von Bora měla tehdy takovou přezdívku - hubatá Kathrin, jestli taková ve skutečnosti byla, to nevím, ale nedivil bych se tomu, protože soužití s Lutherem asi nebylo žádný med. Jeho neustálé pitky, soustavná psychická labilita a i jeho přiznání - "chlastal jsem jak Němec, žral jsem jako Čech" nebo "Měl jsem naráz i čtyři paničky" a podobně - to by bylo hodně na každou ženskou.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
sòatek Lutherùv
Tak bývalá jeptiška Katharine von Bora musela mít nějakou špatnou vlastnost. Už jenom proto, že se provdala za Luthera a že byla jeptiškou. Z katolického pohledu dvojnásobně nemravné spojení, které odporovalo snad úplně všemu. A že se (asi) měli rádi? Kdo by se zabejval tímto irelevantním detailem...jur píše:Luther si vymyslel reformaci jen proto, ze se chtel ozenit.Paulus Minutus píše: jako třeba hubatá Kathrin, co se spustila s Lutherem....
BTW : Byla opravdu hubata? ...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 24 lis 2008 10:43, celkem upraveno 1 x.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: sòatek Lutherùv
No, tak Luther se oženil 8 let poté co, co vyvěsil svých 95 tezí mj. proti kramaření s odpudstky, 8 let(!) poté, co byl papežem prohlášen za kacíře.Paulus Minutus píše:V prvé řadě je nutno si uvědomit, že ke vstupu do řádu a složení věčných slibů je nikdo nenutil. Učinili to oba dobrovolně. Z hlediska církevního práva je sňatek zasvěcených osob neplatný, a proto jejich soužití bylo konkubinátem. Je to stejné, jako kdyby muž a žena oděšli každý od své rodiny a svého partnera a začali žít spolu. Bylo by to nemravné, i kdyby se měli sebevíc rádi.JM píše:Tak bývalá jeptiška Katharine von Bora nusela mít nějakou špatnou vlastnost. Už jenom proto, že se provdala za Luthera a že byla jeptiškou. Z katolického pohledu dvojnásobně nemravné spojení, které odporovalo snad úplně všemu. A že se (asi) měli rádi? Kdo by se zabejval tímto irelevantním detailem...jur píše:Luther si vymyslel reformaci jen proto, ze se chtel ozenit.
BTW : Byla opravdu hubata? ...
Tím se Luther s římskou církví definitivně rozešel a vydal se svojí cestou. Obávám se, že v době kdy se ženil, mu mohl být nějaký celibát nejen jako heretikovi celkem šumák ...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 24 lis 2008 13:26, celkem upraveno 1 x.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
Re: Lutherùv doktorat
jur píše:Chtel bych tady poukazat na skutecnost, ze dr. Martin Luther byl doktor teologie - doktorat ziskal jeste v ramci rimsko - katolicke cirkve.Jiøí Motyèka píše:Obávám se, že v době kdy se ženil, mu mohl být nějaký celibát nejen jako heretikovi celkem šumák ...
Nekteri zdejsi diskutujici se zalibou hazeji spinu na morale dr. Luthera, jsem zvedav, jestli take zpochybni jeho znalost teologie - doctu se tady napriklad, ze dr. Luther si koupil doktorat podobne, jako se tehdy kupovaly odpustky.
Ale k veci - jako clovek znaly teologie dr. Luther jiste vedel, z jakych zakladu vychazeli Otcove Cirkve Rimske, kdyz zavedli celibat.
Posoudil - podle mne spravne - ze tyto zaklady jsou melke, a proto s celibatem skoncoval.
To je pravo katolicke cirkve, vytvorene lidmi, a lide se mohou mylit.Paulus Minutus píše:V církevním právu platí zásada semel catholicus, semper catholicus.
Clovek by musel uverit, ze lide, kteri cirkevni pravo vytvorili, se nemylili, ba naopak, musel by mit jistotu, ze se mylili Reformatori Cirkve, mezi nimi i dr. Martin Luther, mistr Jan Hus - profesor prazske university, Filip Melanchton - profesor University ve Wittenbergu, a mnozi jini ...
Člověče, proč se montujete do teologie, které ani za mák nerozumíte? To, že byl Luther doktor, neznamená, že se nemohl mýlit. O původu celibátu nevěděl v podstatě nic, zrušil ho zcela účelově. O prvotní církvi nevěděl téměř nic a ani v tehdejší době toho moc vědět nemohl, pouze si o ní vytvářel vlastní představy na základě několika zmínek ve Skutcích apoštolů. Nevěděl téměř nic o původu mše, nevěděl, že mešní kánon zůstal v podstatě nezměněn od apoštolských dob, že mše byla od apoštolských dob obětním obřadem, neznal ani původ a skutečný význam liturgických rouch, nerozuměl ani původu kultu světců. To všechno zrušil, protože se domníval, že to bylo přidáno mnohem později v průběhu církevních dějin. V tom všem se mýlil, protože tyto věci mají prokazatelně původ v prvotní apoštolské církvi. Chybné jsou i jeho sola scriptura - to je naprostý nesmysl, proti kterému svědčí samotný Nový zákon, tak i prvotní církev, sola gratia i sola fide jsou rovněž v rozporu i s vírou prvotní církve, k tomu stačí si přečíst apoštolské a církevní otce. Stejně tak naprosto nesmyslně Luther z bible vytrhal tzv. deuterokanonické knihy, které byly součástí Septuaginty, tedy kánonu starého zákona, jaký používali svatí apoštolové a prvotní církev. Raději se přiklonil k židovskému kánonu, který rabíni vytvořili na synodě v Jabnii kolem roku 100 po Kristu, nebo se domníval, že poté se Židé přidají k jeho reformaci. Když to odmítli, začal o nich psát sprosté antisemitské spisy - "O židech a jejíich lžích" a podobně. To, jestli je někdo profesorem nebo mistrem na nějaké univerzitě, neznamená vůbec nic a už vůbec ne, že se nemohl mýlit.
Re: Lutherùv doktorat
Nebudu uz dele rozebirat, kdo se muze, a kdo nemuze mylit, co vedel magister (mistr) teologie v XV. stoleti, a co zase zcela urcite nevedel doktor teologie o stoleti pozdeji.Paulus Minutus píše:Člověče, proč se montujete do teologie, které ani za mák nerozumíte? To, že byl Luther doktor, neznamená, že se nemohl mýlit. ... etc
Z Tveho prispevku je mi jasne, ze - podle Tebe - Luther a snad i jini reformatori vytvorili neco, co by slo v dnesni nomenklature nazvat odlehcenou verzi krestanstvi. Podobne, jako mame "Coca-Cola Light", tak napr. augsburska konfese by byla podle Tve predstavy neco jako "Krestanstvi Light".
Mel bych v souvislosti s tim otazku.
Je spaseni duse rezervovano pouze pro rimske katoliky? Jaky je Tvuj nazor?
Naposledy upravil(a) jur dne 24 lis 2008 23:20, celkem upraveno 1 x.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
"Ano, tomu se myslím všude na světě říká prostým slůvkem - bohorovnost."
Tomu se neříká bohorovnost, ale apoštolská Tradice, ale to bych teď nechal stranou. Počet let, jak dlouho se tehdy studovala teologie, je v této otázce zcela podružný, protože i kdyby studovali celý život, prostě ty informace neměli. Dokumenty, které známe my dnes, oni ve středověku bohužel neměli k dispozici. Těžko si dokážu představit, jak tehdy probíhal styk s Východem, ale vždycky mě u těch reformátorů zarážela jedna věc - asi jim nepřipadalo zvláštní, že nauka i praxe východních církví se téměř shodovala s naukou a praxí zaápadní a že vše, co reformátoři odhodili jako lidské nálezky, se vyskotovalo i na Východě. Západní a východní církve spolu již pěkných pár století nekomunikovaly, a přesto měly naprosto stejné nálezky. Zvláštní.
Když jsme u té bohorovnosti, pak projev Luthera nebyl bohorovný?
"Židům je třeba spálit synagógy
a tu chamraď vyhnat."
"Lumpové, hovada, prasata" - oslovení věřících při kázání.
"Ženě je souzeno žít buď jako manželka, nebo děvka". (O panenství)
"Hospodine, dej nám mnoho žen a málo dětí". (poté co unesl řeholní sestru z kláštera,se kterou se oženil přičemž měl s jinou nemanželské dítě)
"Vím, že už dlouho nevím, zda je Bůh ďáblem, nebo ďábel bohem".
"Bijte ty křupany, ty hovada. Přchází doba, kdy krev vládcem prolitá může získat nebe snáze než modlitby. (proti účastníkům selské války)
"Rozum je kurva ďáblova"
a tak dále a tak podobně.
A u Jana Husa nebylo projevem bohorovnosti, když v dopise králi Václavovi se dožadoval upálení svých teologických odpůrců jakožto kacířů, jak uvádí Palacký ve svých Dějinách?
Tomu se neříká bohorovnost, ale apoštolská Tradice, ale to bych teď nechal stranou. Počet let, jak dlouho se tehdy studovala teologie, je v této otázce zcela podružný, protože i kdyby studovali celý život, prostě ty informace neměli. Dokumenty, které známe my dnes, oni ve středověku bohužel neměli k dispozici. Těžko si dokážu představit, jak tehdy probíhal styk s Východem, ale vždycky mě u těch reformátorů zarážela jedna věc - asi jim nepřipadalo zvláštní, že nauka i praxe východních církví se téměř shodovala s naukou a praxí zaápadní a že vše, co reformátoři odhodili jako lidské nálezky, se vyskotovalo i na Východě. Západní a východní církve spolu již pěkných pár století nekomunikovaly, a přesto měly naprosto stejné nálezky. Zvláštní.
Když jsme u té bohorovnosti, pak projev Luthera nebyl bohorovný?
"Židům je třeba spálit synagógy
a tu chamraď vyhnat."
"Lumpové, hovada, prasata" - oslovení věřících při kázání.
"Ženě je souzeno žít buď jako manželka, nebo děvka". (O panenství)
"Hospodine, dej nám mnoho žen a málo dětí". (poté co unesl řeholní sestru z kláštera,se kterou se oženil přičemž měl s jinou nemanželské dítě)
"Vím, že už dlouho nevím, zda je Bůh ďáblem, nebo ďábel bohem".
"Bijte ty křupany, ty hovada. Přchází doba, kdy krev vládcem prolitá může získat nebe snáze než modlitby. (proti účastníkům selské války)
"Rozum je kurva ďáblova"
a tak dále a tak podobně.
A u Jana Husa nebylo projevem bohorovnosti, když v dopise králi Václavovi se dožadoval upálení svých teologických odpůrců jakožto kacířů, jak uvádí Palacký ve svých Dějinách?
Tak s tim to Paule mohu jen souhlasit. O zivote Luthera se vedelo apsal o nem i finsky spisovatel Mika Waltari- zrovna o jeho alkoholismu. A zapomel jste Paule napsaat jak Luther klel, kdyz ho ministranti snaseli zcela na mol opileho z kazatelny. Kazal vetsinou v takovem stavu, jako povestny Svejkuv Feldkurat Katz. =D> =D> =D> Luther byl alkoholik a zen si opravdu nevazil- pro neho byli jen "doplnky do postele a hracky"".
Je pravda ze rikal, ze zena je bud manzelka ci prostitutka.
Je pravda ze rikal, ze zena je bud manzelka ci prostitutka.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
Re: Lutherùv doktorat
Můj názor je stejný jako názor katolické církve. Spasení není rezervováno jen pro římské katolíky a není ani omezeno jen na křesany.jur píše:Nebudu uz dele rozebirat, kdo se muze, a kdo nemuze mylit, co vedel magister (mistr) teologie v XV. stoleti, a co zase zcela urcite nevedel doktor teologie o stoleti pozdeji.Paulus Minutus píše:Člověče, proč se montujete do teologie, které ani za mák nerozumíte? To, že byl Luther doktor, neznamená, že se nemohl mýlit. ... etc
Z Tveho prispevku je mi jasne, ze - podle Tebe - Luther a snad i jini reformatori vytvorili neco, co by slo v dnesni nomenklature nazvat odlehcenou verzi krestanstvi. Podobne, jako mame "Coca-Cola Light", tak napr. augsburska konfese by byla podle Tve predstavy neco jako "Krestanstvi Light".
Mel bych v souvislosti s tim otazku.
Je spaseni duse rezervovano pouze pro rimske katoliky? Jaky je Tvuj nazor?
Confesio Augustana, kterou vypracoval Melanchthon a v níž hájil protestantské pojetí ospravedlnění, je smířlivá a až na drobnosti pravověrná, dokonce tehdy byli otevření přijmout apoštolskou Tradici jako pramen víry. Tehdy nedošlo ke smíření vlastně vinou císaře a následný vývoj protestantismu už já osobně považuji za katastrofální, ale to už je věc samotných protestantů. Je však zajímavé, že se v protestantských církvích ve světě i u nás oživuje zájem o církevní Tradici a tradiční liturgii. V českobratrské církvi se to hnutí jmenuje Coena, ale je to znatelné hlavně v Německu a dalších silně protestantských zemích.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
Ano, Mika Waltari Luthera velice skvostně vylíčil v románu Krvavá lázeň. Rozhodně to stojí za přečtení, krásně je tam popsáno i katastrofální působení Thomase Müntzera, novokřtěnců a podobně.Bernard Gui píše:Tak s tim to Paule mohu jen souhlasit. O zivote Luthera se vedelo apsal o nem i finsky spisovatel Mika Waltari- zrovna o jeho alkoholismu. A zapomel jste Paule napsaat jak Luther klel, kdyz ho ministranti snaseli zcela na mol opileho z kazatelny. Kazal vetsinou v takovem stavu, jako povestny Svejkuv Feldkurat Katz. =D> =D> =D> Luther byl alkoholik a zen si opravdu nevazil- pro neho byli jen "doplnky do postele a hracky"".
Je pravda ze rikal, ze zena je bud manzelka ci prostitutka.
Neco z te Lutherove biografie psane katolickou cirkvi samozrejme muze byt pravda, neco pridala cirkevni propaganda.Bernadr Gui píše:O zivote Luthera se vedelo ...
Vis, kdo ve XX. stol. pripomnel prastarou pravdu : "Hazejte spinu, vzdy se neco prilepi." ?
Jsi presvedceny, ze tehdejsi hodnostari katolicke cirkve zili mravnejsim zivotem?
V tomto tematu, par postu vyse, Jezek dal link ke clanku, kde je napsano, ze Benedikt XVI. chce rehabilitovat Luthera.
Ze by byl soucasny papez take modernista?
Presto, ze Luther - jak tvrdi katolicka cirkev - byl zlo vtelene , augsburska konfese pretrvala 500 let. Podobne jine reformovane konfese.
Licentia poetica ...Paulus Minutus píše:Mika Waltari Luthera velice skvostně vylíčil v románu Krvavá lázeň.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2722
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 8 times
Pokud se řekne A, je třeba dodat i B - a to, že autor, resp. jeho hlavní hrdina není nadšen vlastně žádnou z křesanských konfesí a rozhodně není pravověrným katolíkem. Celou tou knihou se vlastně nese taková filozofická linie o smyslu života, bytí, o víře, smyslu různých institucí apod.Paulus Minutus píše:Ano, Mika Waltari Luthera velice skvostně vylíčil v románu Krvavá lázeň. Rozhodně to stojí za přečtení, krásně je tam popsáno i katastrofální působení Thomase Müntzera, novokřtěnců a podobně.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
Jure, já nepřidávám žádnou propagandu, a to ani církevní. Toto jsou autentické Lutherovy výroky a to jsem nevybral ještě ty nejtvrdší. Jestli umíš německy, přečti si jeho Tischreden, to jsou vyloženě opilecké bláboly, které se hemží těmi nejsprostšími výrazy - hovno, prdel - téměř na každé straně. Luther se tam chlubí svým opilstvím, obžerstvím, sukničkářstvím.jur píše:Neco z te Lutherove biografie psane katolickou cirkvi samozrejme muze byt pravda, neco pridala cirkevni propaganda.Bernadr Gui píše:O zivote Luthera se vedelo ...
Vis, kdo ve XX. stol. pripomnel prastarou pravdu : "Hazejte spinu, vzdy se neco prilepi." ?
Jsi presvedceny, ze tehdejsi hodnostari katolicke cirkve zili mravnejsim zivotem?
V tomto tematu, par postu vyse, Jezek dal link ke clanku, kde je napsano, ze Benedikt XVI. chce rehabilitovat Luthera.
Ze by byl soucasny papez take modernista?
Presto, ze Luther - jak tvrdi katolicka cirkev - byl zlo vtelene , augsburska konfese pretrvala 500 let. Podobne jine reformovane konfese.
Licentia poetica ...Paulus Minutus píše:Mika Waltari Luthera velice skvostně vylíčil v románu Krvavá lázeň.
U Waltariho nejde o žádnou básnickou licenci. On pocházel z rodiny, kde bylo dlouhou tradicí, že se muži stávali lutherskými faráři. I Mika Waltari se jím po vzoru svého otce měl stát a začal studovat protestantskou teologii. Sice později přešel k jiným oborům - historii a filologii - nicméně k teologii se celý život vracel a velice dobře jí rozuměl. Všechna jeho díla jsou velmi precizně teologicky propracovaná. Sám byl lutheránem a od historických faktů se neodklonil.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů