Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Dějiny do roku 1197 (druhý nástup Přemysla I.) - stěhování národù, Sámova říše, Velká Morava, české knížectví a nedědičné království (Vratislav a Vladislav). Světové dějiny do konce 12. století

Moderátor: Ježek

Uživatelský avatar
Wladislaus
Kníže
Příspěvky: 331
Registrován: 18 led 2020 08:41
Been thanked: 5 times

Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od Wladislaus »

Poznámky: viewtopic.php?f=12&t=3880" onclick="window.open(this.href);return false;
Předchozí rok (1125): viewtopic.php?f=12&t=3897

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Pokračování (roky 1127 a 1128): viewtopic.php?f=12&t=3899
Naposledy upravil(a) Wladislaus dne 06 úno 2021 13:57, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Wladislaus
Kníže
Příspěvky: 331
Registrován: 18 led 2020 08:41
Been thanked: 5 times

Re: Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od Wladislaus »

Doplnění k poznámce 36 - Velmoži z doby knížete Soběslava

Willhard (Willart)
V Čechách se dost možná usadil a oženil, čemuž by hypoteticky mohl napovídat název městečka Velhartice na Klatovsku v jihozápadních Čechách, přestože první písemná zmínka o ních pochází až z roku 1318, kdy se zde objevuje Bušek z Budětic. K Buškovým předkům patřil Bohuslav z Boru a jeho synové Svojša a Dluhomil (1238-1253). Kromě Budětic a Boru (Malý Bor) vlastnili ještě Vzdouň (Zdouň), což jsou všechno lokality v blízkém okolí Velhartic. Je tudíž možné, že Willhardovi potomci se plně naturalizovali, sžili s českým prostředím, přijali česká jména a přes manželky byli spřízněni se Svojšovci a Bavorovici. Nicméně stejně tak je možné, že Willhardovo potomstvo vymřelo a v případě Bohuslava z Boru a jeho potomků šlo o sousedy, kteří získali Velhartice, kde si pak vystavěli nové rodové sídlo a začali se po něm psát jako páni z Velhartic.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Wladislaus dne 06 úno 2021 13:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Wladislaus
Kníže
Příspěvky: 331
Registrován: 18 led 2020 08:41
Been thanked: 5 times

Re: Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od Wladislaus »

Další listina

Obrázek
Naposledy upravil(a) Wladislaus dne 06 úno 2021 14:06, celkem upraveno 1 x.
travonah
Zeman
Příspěvky: 102
Registrován: 22 čer 2012 01:06

Re: Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od travonah »

Albrecht von Ballenstedt Medvěd (askánská dynastie) provdal své 2 dcery za Přemyslovce. Zakladatel rodu Esico von Balenstedt poprvé zmiňován kolem roku 1000, jeho manželka byla vnučkou markhraběte Gera, který odvozoval svůj původ od Ptáčníka. Albrecht díky svému příbuzenství se stodoranskými knížaty získal Branibor po jejich porážce. Skutečně by mne zajímalo, zda Drahomíra a ona příbuznost je stejná pokrevní linie. Jinak stejného rodu (Ballenstedt) je i Kateřina II. Veliká
Uživatelský avatar
Wladislaus
Kníže
Příspěvky: 331
Registrován: 18 led 2020 08:41
Been thanked: 5 times

Re: Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od Wladislaus »

Albrecht von Ballenstedt Medvěd (askánská dynastie) provdal své 2 dcery za Přemyslovce. Zakladatel rodu Esico von Balenstedt poprvé zmiňován kolem roku 1000, jeho manželka byla vnučkou markhraběte Gera, který odvozoval svůj původ od Ptáčníka. Albrecht díky svému příbuzenství se stodoranskými knížaty získal Branibor po jejich porážce. Skutečně by mne zajímalo, zda Drahomíra a ona příbuznost je stejná pokrevní linie. Jinak stejného rodu (Ballenstedt) je i Kateřina II. Veliká
Mohl bych poprosit o nějaký zdroj týkající se příbuzenství Esichovy manželky s markrabětem Gerem, a příbuzenství Albrechta Medvěda se Stodorany? Co se mi podařilo dohledat, tak Esichovoumanželkou byla Mathilde Švábská z rodu Konradinů. Jejím otcem byl švábský vévoda Hermann II., jehož matkou byla Richlinde, dcera císaře Otty I. (a tedy vnučka Jindřicha Ptáčníka). Co se ví, tak císař Otto byl ženatý dvakrát, s první manželkou wessexskou priceznou Eadgyth měl syna Liudolfa a dceru Liutgarde. S druhou manželkou Adelais de Bourgogne měl syny Heinricha, Bruna a Ottu II. a dceru Mathilde. Že Richlinde byla Ottovou dcerou, dokládá Historia Welforum (filia Ottonis magnis imperatoris Richlint), kde je tato Richlinde uvedena jako manželka jakéhosi Kuna (Couno comes). Že šlo o Konrada von Öhningen (jinak Kuno z rodu Konradinů a otec Hermanna II. Švábského), dokládá listina z roku 965 pro kostel v Öhningenu (domnus Chono comes de Oningen ... uxoris sui Richlinde). Kdo však byla Richlindina matka, se neví. Jediné, co se ví, tak že císař Otto měl ještě milenku neznámého jména, která opravdu pocházela z rodu stodoranských knížat. Pokud by tohle mělo být Medvědovo příbuzenství s Havolany, bylo by hodně vzdálené a pouze hypotetické.

Esicho von Ballenstedt: http://fmg.ac/Projects/MedLands/SAXON%2 ... kodied1060
babička Esichovy manželky:http://fmg.ac/Projects/MedLands/GERMANY ... nradSwabia
milenka císaře Otty z rodu stodoranských knížat:http://fmg.ac/Projects/MedLands/BRANDEN ... auBaclabic

K příbuznosti s Gerem:
Co se týče markraběte Gera, jsou známi pouze jeho dva synové Siegfried II. a Gero II. Siegfried byl ženatý s Hathui/Hadwige z rodu Billungů, o žádných jejich dětech se neví. O manželce ani dětech Gera II. se rovněž neví nic.
https://de.wikipedia.org/wiki/Gero
https://de.wikipedia.org/wiki/Hathui

Ale:
Babičkou Albrechta Medvěda byla Adelheid von Weimar, dcera míšeňského hraběte Otty von Weimar z rodu, který vládl Míšeňsku ještě před Wettiny. Adelheidinou matkou byla Adele de Louvain. Adelhedinou babičkou ovšem byla jistá Oda, dcera Thietmara IV., vnučka lužického markraběte Gera, který snad byl vzdáleným bratrancem markraběte Gera.
http://fmg.ac/Projects/MedLands/MEISSEN ... diIIWettin
travonah
Zeman
Příspěvky: 102
Registrován: 22 čer 2012 01:06

Re: Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od travonah »

zmínku o příbuznosti se stodoranskými knížaty najdeš v Helmoldovi z Bosau - Kronice Slovanů, příbuznost s Gerem tuším nějaká německá vikipedie, jinak Ballenstedt a Gernrode jsou od sebe asi 4 km, obě v blízkosti Qedlinburgu. Jinak u toho Esica se držím německé transkripce.
Uživatelský avatar
Wladislaus
Kníže
Příspěvky: 331
Registrován: 18 led 2020 08:41
Been thanked: 5 times

Re: Rok 1126 - Bitva u Chlumce

Nový příspěvek od Wladislaus »

No jo, máš pravdu, to příbuzenství Ballenstedtů a Geronů tam opravdu je. Akorát trošku jinak - Esikovou manželkou nebyla Gerova vnučka, nýbrž jeho matkou byla Gerova neteř (dcera Gerova bratra Hoda).
http://fmg.ac/Projects/MedLands/MEISSEN ... oMAdelbert" onclick="window.open(this.href);return false;

Helmolda jsem právě rozečetl, tak jsem zvědavý, co se tam k tomu Stodoranskému příbuzenství píše.
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: BrandwatchBot, Common Crawl Bot, linkdexbot a 1 host