Sybila de Montferrat

Dějiny od roku 1197 do roku 1378 (smrt Karla IV.) - Přemyslovští králové, 1. dvě generace Lucemburků.

Moderators: elizabeth, Ježek, Katerina

gazan
Panoš
Posts: 61
Joined: 22 Apr 2013 18:47

Sybila de Montferrat

Unread post by gazan »

Zdravím, chtěl jsem se zeptat, zda někdo netuší čí potomek byla Sybila de Montferrat, matka svaté Zdislavy. Z toho, co jsem zjistil na googlu by mohla patřit do rodu severoitalských markrabat de Montferrat. Sice se uvádí, že přišla ze sicilského království, ale to může být vzhledem k okolnostem zavádějící. Montferratové byli v té době hodně angažovaní v křižáckých taženích a měli příbuzenské svazky s kdekým. Jen mě mate, že žádný zdroj výslovně neuvádí Sybilu jakožto potomka někoho ze známých Montferratů. Jelikož odešla do Čech jako mladinká mohla teoreticky vypadnout z kronik. Takových zapomenutých dcer zná středověk více než dost.
Sybila de Montferrat v každém případě zanechala své DNA v řadě českých šl. rodů. Např. Švábenicích, kteří o sto let později propadli docela hluboko majetkově i společensky.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Sybila de Montferrat

Unread post by Ježek »

Myslím, že se její původ vůbec neví, i ten sicilský je spekulace. Ale podívám se
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
gazan
Panoš
Posts: 61
Joined: 22 Apr 2013 18:47

Re: Sybila de Montferrat

Unread post by gazan »

Podíval jsem se trochu na rodinné vztahy Štaufů a Montferratů a vyšlo mi z toho, že Kunhuta Štaufská, manželka Václava I., měla za bratrance císaře Fridricha II., a jeho tchyní byla Marie Jeruzalémská z rodu Montferratů. Přes Babenberky byli Montferratové se Štaufy už dříve blízcí příbuzní.
To mohl být jeden z důvodů vzít si sebou do Čech příslušnici tohoto rodu. V každém případě pro někoho z Itálie musel být příchod do tehdejších Čech kulturním šokem : )
Takže když to shrnu, ten údaj o sicilském království ( pro Sybilu ) mohl být poněkud zavádějící, protože Štaufové toto království v té době ovládali. A nemyslím si, že by existoval na štaufském dvoře druhý rod téhož jména.
Montferratové se hodně angažovali ve Svaté zemi, Konrád I. byl dokonce po krátkou dobu i králem Jeruzaléma. A jeho švagrová se jmenovala Sybila !
Otázkou spíš zůstává, zda naše Sybila byla potomkem Konrádovým z prvních dvou manželství - což není pravděpodobné, nebo pocházela od jeho bratra Bonifáce.
Skutečnost, že kroniky zmíní určitý počet potomků neznamená, že jich nebylo více. Zvláště platí pro dcery. Nevýhoda vrcholného středověku - dcery a někdy i manželky zůstávají občas zahaleny tajemstvím .... jim to prostě nepřišlo důležité.
Tak tolik k tématu.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Sybila de Montferrat

Unread post by Ježek »

Jediná zmínka o Sybile je v Ždárské letopisu a ta jen uvádí, že přišla s Kunhutou: http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 9&page=540" onclick="window.open(this.href);return false;

Navíc Kunhuta prožila většinu života v samotném Německu, vychovávána špýrským biskupem Konrádem, nevím, odkud se vzala ta Sicílie.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Sybila de Montferrat

Unread post by Ježek »

S tím sicilským původem opatrně ("snad") přišel Kalista v roce 1941, od té doby to všichni berou za jasnou věc: http://librinostri.catholica.cz/downloa ... l-text.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.