

https://www.youtube.com/watch?v=piW1q9AeEzY
Moderator: elizabeth
To by mohla vědět Acoma, já se v tomhle nevyznám...elizabeth wrote:http://www.bux.cz/knihy/120114-dedici-z ... ?show#main
Z čeho je ten obrázek - chci ho...
Tak proč to skončilo v Paříži?elizabeth wrote:Podle Šusty jsou to "souvěké letáky protikrálovské nebo slohová cvičení"
Třeba je odvezli ale nepředali, jak se to stalo s některými Přemyslovými. Nevím jestli to je i někde u Fejéra, musím se potom podívat (asi ne, jinak by to zmínili). Blbý je, že Francie se nepodílí na projektu monasterium net a já vůbec netuším, kde ty Ladomérovy listiny mám hledat.Ježek wrote:Tak proč to skončilo v Paříži?elizabeth wrote:Podle Šusty jsou to "souvěké letáky protikrálovské nebo slohová cvičení"
Paralelní historie?Ježek wrote:Resp. pokud byl Záviš odsouzený k smrti na soudu a Mikuláš s ním udělal turné po jižních Čechách, kde měnil hrady za jeho život, tak se dopustil věrolomnosti. Co by udělal, kdyby se Hluboká vzdala? Zabil by Záviše stejně?
Polách v Pánech z Krumlova darování dokládá listinou "Cisterciácké opatství Vyšší Brod, fond Řád cisterciáků Vyšší Brod, sign. 1290."Viola wrote:Asi na podzim 1290 darují Vítek a Vok z Krumlova tři vesnice vyšebrodskému klášteru (č. 1526 zde), tou dobou byl už Záviš mrtvý...
... U těch vesnic podle první listiny takovou listinu asi nemáme, ale asi by se dala dohledat kontinuita držby klášterem.
Dík, já to napsala asi blbě - ta listina Poláchova bude zřejmě předlohou pro ten regest.Zany wrote:Polách v Pánech z Krumlova darování dokládá listinou "Cisterciácké opatství Vyšší Brod, fond Řád cisterciáků Vyšší Brod, sign. 1290."Viola wrote:Asi na podzim 1290 darují Vítek a Vok z Krumlova tři vesnice vyšebrodskému klášteru (č. 1526 zde), tou dobou byl už Záviš mrtvý...
... U těch vesnic podle první listiny takovou listinu asi nemáme, ale asi by se dala dohledat kontinuita držby klášterem.
Violka wrote:15. listopadu 1290 v listině č. 1519 Václav II. uděluje na základě žádosti vyšebrodského opata souhlas s prodejem statků, které koupil nejdříve Záviš a pak je Vítek z Krumlova prodal klášteru s tím, že tyto statky spadly na krále výrokem soudu.
Zany wrote: Polách v Pánech z Krumlova darování dokládá listinou "Cisterciácké opatství Vyšší Brod, fond Řád cisterciáků Vyšší Brod, sign. 1290."
Toť otázkaViola wrote:K té Tvé otázce - myslíš dobu po Moravském poli nebo potom za Závišova "regentství"?
Podle mě si Záviš spíše chystal půdu pro to, aby se jeho synové stali knížaty, podobně jako Mikuláš Opavský, který také začínal jako "pouhý" "pán Opavy" a později získal vévodství opavské (on sám jen tak, že mu král ten titul toleroval, viz RBM II., č. 1393, s. 598-599) jeho stejnojmennému synovi pak byl i Janem Lucemburským tento titul potvrzen. Jako jejich (v budoucnu dědičné) území by Záviš použil Poličsko a Lanškrounsko, které měl Ješek, jeho a Kunhutin syn, od Václava II. v držení (dle HAVEL, Dalibor, Katalog listin a listů k VII. dílu českého diplomatáře I., č. 158 I, s. 68; RBM II., č. 1358). Další události tuto jeho snahu přerušily (a už samozřejmě ji nikdy nedokončil). On sám se odcizil šlechtě (i "svým" Vítkovcům), při provádění konsolidační zeměpanské politiky a myslím, že by byl první, kdo by Vítkovcům nějaké takové plány zatrhl. Kromě něho tehdy ani neměli žádnou další významnou osobnost, která by o něčem takovém mohl uvažovat (později takové měli - Rožmberkové, napříč staletími, či Vilém z Landštejna).raddie wrote:Ahoj, dovolím se přidat do debaty, byť jsem historický diletant, který jen s nadšením už měsíce louská všechna ta místní zajímavá témata![]()
Proč se Vítkovci nikdy nepokusili převzít moc nad celou zemí a stát se královským rodem?
Mám k tomu tři různé, někdy navzájem spolupůsobící teorie, tak by mě zajímalo, jak moc jsem vedle![]()
1) nikdy nebyli natolik silní, aby dokázali ovládnout celé země koruny české a opoziční rodové klany by vždy nakonec měly navrch.
2) příliš velký rozrod Vtkovů, kteří ani uvnitř nedokázali být jednotní a hrozilo, že v případě konfliktu by část vpadla do zad těm, kteří usliujíí o korunu
3) i přes svůj význam nikdy nemohli patřit do absolutní špičky evropské nobility a ta by je nevzala mezi sebe mezi všechny ty Habsburky, Lucemburky a spol.