Kláštery
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
Kláštery
Viola mě přivedla na toto téma.
Vítkovci měli Vyšší Brod, Valdekové Svatou Dobrotivou, Žerotínové Panský Týnec, pánové z Dražic roudnický klášter atd.
Byly tyto kláštery zakládané panskými rody ukázkou zbožnosti svých zakladatelů ? Víme, že sloužily jako rodové nekropole, vedly se v nich kroniky zakladatelských rodů, uschovávaly se zde neprovdané dcery (či synové - viz. Petr I. z Rožmberka) . ..
Vítkovci měli Vyšší Brod, Valdekové Svatou Dobrotivou, Žerotínové Panský Týnec, pánové z Dražic roudnický klášter atd.
Byly tyto kláštery zakládané panskými rody ukázkou zbožnosti svých zakladatelů ? Víme, že sloužily jako rodové nekropole, vedly se v nich kroniky zakladatelských rodů, uschovávaly se zde neprovdané dcery (či synové - viz. Petr I. z Rožmberka) . ..
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Františkánský klášter
Mě by teda zas zajímalo, odkud se berou teze, že Zdislava z Lemberka založila českodubskou komendu? Já jsem na to nikde moc nenarazil, pokud nepočítám nějaké to, jedna paní povídala (i když to byl pán).Viola píše:...jestli tato žitavská nemá souvislost s českodubskou, založenou sv. Zdislavou a Havlem z Lemberka po roce 1237.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2720
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 7 times
Èeskodubská komenda
Sorry, uvedu na pravou míru, obecně se uvádí, že ji založili tito dva, ale jsou i názory, že tomu tak není, resp. že ji založil až jejich syn Havel (proč by potom Zdislava zakládala svůj dominikánský klášter?). Ale většina těch informací jde asi od historika Edela, který komendu našel a zmapoval...
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Èeskodubská komenda
No právě já měl půjčenou od Ježka Edelovu knížku o Dalimilovi a bohužel tomu chlapovi nevěřím ani slovo, ač to má hezky udělaný, nasbíral spoustu dokladů, ale ve mě budí pochybnosti když vidím, že přání je otcem myšlenky.Viola píše:Ale většina těch informací jde asi od historika Edela, který komendu našel a zmapoval...
Já na tu spekulaci taky na razil u něj...
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2720
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 7 times
Re: Èeskodubská komenda
To je pravda, já ji nečetla, jenom jsem s ním četla rozhovor a pojednání o knize. Na druhou stranu když se rozhodl, že komenda existovala, a nakonec ji našel...Przemysl de Nyestieyky píše:já měl půjčenou od Ježka Edelovu knížku o Dalimilovi a bohužel tomu chlapovi nevěřím ani slovo
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Èeskodubská komenda
Já se o Český Dub příliš nezajímal (pouze v souvislosti s Frýdštejnem), ale mám pocit, že o komendě se mluvilo podstatně déle, jen nebyla přesně lokalisována...Viola píše:...když se rozhodl, že komenda existovala, a nakonec ji našel...
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2720
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 7 times
JJ, to asi jo, ale skoro všichni si mysleli, že je zničená... Ale údajně by měla být původně románská (gotika k nám přichází cca v roce 1230, ale to pouze u prvních, významnějších staveb). Roku 1237 Český Dub koupil Havel z Lemberka od kladrubského kláštera, proto se uvádí, že není pravděpodobné, že by zde benediktini budovali johanitskou komendu.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2720
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 7 times
Já bych na zakládání rodových klášterů viděla několik faktorů:
1. obecná zbožnost středověkých lidí, kterou my v 21. století asi úplně neumíme pochopit
2. snaha zakladatelů o zviditelnění se / zanechání větší stopy v dějinách / přiblížení se panovnické rodině a jejím fundacím
3. snaha o zlepšení vztahů s církví (založení kláštera jako určité gesto zakladatele v případě hrozícího sporu s církví)
4. politika - sí klášterů byla rozvětvená po celé Evropě, zakladateli a mecenáši toto tudíž přinášelo určitou záštitu toho konkrétního řádu a současně informace, které si mniši mezi seobu sdělovali
Co konkrétně vedlo toho či onoho k založení kláštera dnes asi těžko odhadneme, někteří zakladatelé a mecenáši se do svého kláštera ke konci života stáhli a žili zde takřka mnišským životem (viz třeba Sibyla z Křižanova ve žďárském klášteře, který byl založen jejím zetěm, Bočkem z Obřan), u jiných šlo asi více o prestižní záležitost, protože klášterní fundace jaksi patřila k "bontonu".
1. obecná zbožnost středověkých lidí, kterou my v 21. století asi úplně neumíme pochopit
2. snaha zakladatelů o zviditelnění se / zanechání větší stopy v dějinách / přiblížení se panovnické rodině a jejím fundacím
3. snaha o zlepšení vztahů s církví (založení kláštera jako určité gesto zakladatele v případě hrozícího sporu s církví)
4. politika - sí klášterů byla rozvětvená po celé Evropě, zakladateli a mecenáši toto tudíž přinášelo určitou záštitu toho konkrétního řádu a současně informace, které si mniši mezi seobu sdělovali
Co konkrétně vedlo toho či onoho k založení kláštera dnes asi těžko odhadneme, někteří zakladatelé a mecenáši se do svého kláštera ke konci života stáhli a žili zde takřka mnišským životem (viz třeba Sibyla z Křižanova ve žďárském klášteře, který byl založen jejím zetěm, Bočkem z Obřan), u jiných šlo asi více o prestižní záležitost, protože klášterní fundace jaksi patřila k "bontonu".
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
proè kláštery?
Trochu to bylo už předesláno i v příspěvcích Maršálka na konci stránky: http://www.e-stredovek.cz/forum/viewtop ... 3&start=45 ale myslím si, kláštery měly mnohem hlubší smysl, než jsi se pokusila nastínit.Viola píše:Já bych na zakládání rodových klášterů viděla několik faktorů...
jsou to v prvé řadě ony "desátky"
zakladatelé si tak zajišovali důstojné mausoleum svého rodu
podobně jako v případě kostelů, získávali "pod kontrolu" nejen věci světské, ale i duchovní
velice důležitým smyslem klášterů byla v počátcích i jejich schopnost "kolonisace pusté krajiny". (Cisterciáci, Benediktini si zásadně stavěli kláštery v neosídlené krajině, kterou zúrodnili a posléze i některá území, již zkolonisována, předali zpět svému světskému "patronovi"; oproti třeba jiným řádům jako Dominikáni, kteří si zas kláštery stavěli ve větších městech).
zpočátku (12. století) také jistě šlo o prestiž, jak jsi už řekla, protože některá vysoká šlechta zakládala novým, do Čech přišlým řádům, kláštery krátce po panovníkovi...
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2720
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 7 times
No, to je otázka názoru Ale nedělám si patent na správnost, spíš jsem tam napsala, co mě v tu chvíli napadlo...
Ale nedělala bych si iluze, že ve většině případů šlo o nějaké zásadní duchovní rozměry... To mauzoleum podle mě souvisí s tou prestiží...
Jinak kolonizaci území jako hlavní smysl založení kláštera bych viděla spíš u královských fundací než u rodových. Ještě doplním, že dominikáni nebo františkáni byli tzv. špitálníci, tedy zakládali při svých klášterech nemocnice, v nichž se starali o chudé a nemocné.
Ale nedělala bych si iluze, že ve většině případů šlo o nějaké zásadní duchovní rozměry... To mauzoleum podle mě souvisí s tou prestiží...
Jinak kolonizaci území jako hlavní smysl založení kláštera bych viděla spíš u královských fundací než u rodových. Ještě doplním, že dominikáni nebo františkáni byli tzv. špitálníci, tedy zakládali při svých klášterech nemocnice, v nichž se starali o chudé a nemocné.
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
prestige
Já psal stejně, takže jsem se taky (opět) nepřipravil.Viola píše:...spíš jsem tam napsala, co mě v tu chvíli napadlo...
Taky si je nedělám a proto jsem uvedl ony zištně pragmatické důvody.Viola píše:Ale nedělala bych si iluze, že ve většině případů šlo o nějaké zásadní duchovní rozměry...
Ano, je to prestiž, stejně jako sídlo na hradě či zámku, ale pokud by to bylo pouze prestižní, věřím, že by si to šlechta odpustila...Viola píše:To mauzoleum podle mě souvisí s tou prestiží...
Tak v tomto s Tebou zásadně nesouhlasím. Řekl bych, že už z povahy kolonisace to není zcela přesné. (Mluvíme-li oba o kolonisaci zhruba ve XII.-XIII. věku...?)Viola píše:Jinak kolonizaci území jako hlavní smysl založení kláštera bych viděla spíš u královských fundací než u rodových.
Re: prestige
Co se týče kolonizace území při zakládání klášterů, tak se o to snažil nejen panovník (např. Zlatá koruna, Thronus Regis atd.), ale právě i ta šlechta (Vyšší Brod, Pohled atd.).Przemysl de Nyestieyky píše:Tak v tomto s Tebou zásadně nesouhlasím. Řekl bych, že už z povahy kolonisace to není zcela přesné. (Mluvíme-li oba o kolonisaci zhruba ve XII.-XIII. věku...?)Viola píše:Jinak kolonizaci území jako hlavní smysl založení kláštera bych viděla spíš u královských fundací než u rodových.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
tzv. patronátní práva jednotlivých klášterů byla doprovázena částí požitků z výnosu farního zboží a podílem na desátcích. Zajímavé je, že např. Jindřich z Rožmberka v r. 1402 úspěšně požádal papeže o převedení patronátních práv nad kostely pod patronací Vyššího Brodu na sebe a své potomky. Odůvodnil to možností prezentovat na místa farářů vhodnější osoby a pak skutečně obsazoval všechna farářská místa ve vyšebrodských farách.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
Tohle bude asi dost zajímavý moment, prezentace místa farářů zřejmě byla i finančně zajímavá záležitost, viz. můj příspěvek o Janu L-, který s tímto právem vyloženě obchodoval.acoma píše:tzv. patronátní práva jednotlivých klášterů byla doprovázena částí požitků z výnosu farního zboží a podílem na desátcích. Zajímavé je, že např. Jindřich z Rožmberka v r. 1402 úspěšně požádal papeže o převedení patronátních práv nad kostely pod patronací Vyššího Brodu na sebe a své potomky. Odůvodnil to možností prezentovat na místa farářů vhodnější osoby a pak skutečně obsazoval všechna farářská místa ve vyšebrodských farách.
Kláštery na Moravì a jejich zakladatelé
Podařilo se mi najít seznam moravských klášterů a info o jejich zakladatelích, takže:
Rajhrad (probošství) - benediktini - zal. cca 40. léta 11. století - panovník
Hradiště - benediktini/premonstráti - zal. 1077-8/1150-2 - panovník
Třebíč - benediktini - zal. 1101 - panovník
Dolní Kounice - premonstrátky - zal. 1183 - Vilém z Pulína
Louka - premonstráti - zal.1190- panovník
Velehrad - cisterciáci - zal. 1204 -panovník
Zábrdovice - premonstráti - zal. 1209 - Lev z Klobouk
Nová Říše - premonstrátky - zal. 1211? - Markvart z Hrádku?
Oslavany - cisterciačky - zal.1225 - Heilwida ze Znojma
Tišnov - cisterciačky - zal. 1232 - panovník
Ždár n. Sázavou - cisterciáci - zal. 1252 -Boček z Perneggu
Vizovice - cisterciáci - zal. 1261 - Smil z Brumova
Staré Brno - cisterciačky - zal. 1323 - Eliška Rejčka + panovník
Pustiměř - benediktinky - zal. 1340 - olomoucký biskup Jan Volek
Rajhrad (probošství) - benediktini - zal. cca 40. léta 11. století - panovník
Hradiště - benediktini/premonstráti - zal. 1077-8/1150-2 - panovník
Třebíč - benediktini - zal. 1101 - panovník
Dolní Kounice - premonstrátky - zal. 1183 - Vilém z Pulína
Louka - premonstráti - zal.1190- panovník
Velehrad - cisterciáci - zal. 1204 -panovník
Zábrdovice - premonstráti - zal. 1209 - Lev z Klobouk
Nová Říše - premonstrátky - zal. 1211? - Markvart z Hrádku?
Oslavany - cisterciačky - zal.1225 - Heilwida ze Znojma
Tišnov - cisterciačky - zal. 1232 - panovník
Ždár n. Sázavou - cisterciáci - zal. 1252 -Boček z Perneggu
Vizovice - cisterciáci - zal. 1261 - Smil z Brumova
Staré Brno - cisterciačky - zal. 1323 - Eliška Rejčka + panovník
Pustiměř - benediktinky - zal. 1340 - olomoucký biskup Jan Volek
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Rodové kláštery
Mnohdy to byly pochopitelně i zištné důvody spojené se závislostí kláštera na svém fundátorovi či štědrém donátorovi. A právě tyto negativní jevy spojené s nezávislostí klášterů se snažila odstranit mj. gregoriánská reforma v církvi ...Katerina píše:... Byly tyto kláštery zakládané panskými rody ukázkou zbožnosti svých zakladatelů ? ...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 03 pro 2007 11:22, celkem upraveno 2 x.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2720
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 7 times
Johanitská komenda v È. Dubu
V souvislosti s výstavou románského kříže - viz téma zde - jsem se dozvěděla pár nových info o johanitské komendě. Tak zřejmě by neměla být gotická, nýbrž románská s gotickými prvky. Sami místní archeologové a historici by její vznik opravdu posunuli k roku 1240, resp. brzy po 1237, kdy měl Dub koupit o hradišských mnichů koupit Havel z Lemberka, navíc v době, kdy docházelo k přechodu od románského slohu ke gotice. Nicméně, jak už napsal Přemek, je velice nepravděpodobé, že by Havel z Lemberka založil dva kláštery, navíc tak blízko u sebe. Jenže gotika přichází do Čech kolem roku 1230 (do pomezního hvozdu pravděpodobně později než do Prahy), tak kde se tam vzal ten román?
Moje teorie je taková, že hradišští mniši začali v Dubu "něco" stavět, potomi Dub prodali Havlovi z Lemberka a někdo po něm na románských základech začal stavět gotickou johanitskou komendu. Je mi jasné, že to je jen teorie , problémem je, že těch výzkumů je zatím málo a jsou jen částečně publikované.
Moje teorie je taková, že hradišští mniši začali v Dubu "něco" stavět, potomi Dub prodali Havlovi z Lemberka a někdo po něm na románských základech začal stavět gotickou johanitskou komendu. Je mi jasné, že to je jen teorie , problémem je, že těch výzkumů je zatím málo a jsou jen částečně publikované.
-
- Královna
- Příspěvky: 1771
- Registrován: 29 led 2007 16:32
- Bydliště: Velvary
- Been thanked: 1 time
Aula Sanctae Mariae- Staré Brno
Ještě k těm pohnutkám...
Dle vlastních slov resp. jejího písaře, založila Eliška Rejčka roku 1323 jako kajícnicnice cisterciácký klášter na Starém Brně : " na uspokojení svědomí a odpuštění hříchů."
Jinak jen na připomenutí známá fakta, klášter byl založen při starším farním kostele Panny Marie na Starém Brně (archeologické výzkumy našly dokonce pozůstatky ještě i románského kostelíka na tomto místě). Spoluzakladatelem byl Jan Lucemburský a další a ne malá založení poskytl Jindřich z Lipé, takže je uváděn jako quasidonator.
Na počátku byl klášter jen provizorní, ale právě štedrost obou pánů umožnila rychlé dokončení. V době Jindřichova úmrtí už byl klášter témeř dokončen a Richenza se do něj víceméně nastěhovala. V roce 1332 natrvalo. A rok nato ještě zřídila při klášteru špitál pro 8 nemocných laiků, jednoho jáhna a osm starých kněží. jestli tato čísla mají nějakou symboliku, nevím.
Jinak i k založení kláštera se vztahuje pověst, místo prý královna vybrala pomocí barevných praporků, která házela dolů z kopce (tedy Špilberku, předpokládám) , ale já bych se spíš držela teorie, že místo bylo vybráno mimo jiné pro to, že zde už kostelík byl. KLášter byl nazván Aula Sanctae Mariae, s jasnou návazností na založení Zbraslavského kláštera královniným prvním manželem Václavem II.
Dle vlastních slov resp. jejího písaře, založila Eliška Rejčka roku 1323 jako kajícnicnice cisterciácký klášter na Starém Brně : " na uspokojení svědomí a odpuštění hříchů."
Jinak jen na připomenutí známá fakta, klášter byl založen při starším farním kostele Panny Marie na Starém Brně (archeologické výzkumy našly dokonce pozůstatky ještě i románského kostelíka na tomto místě). Spoluzakladatelem byl Jan Lucemburský a další a ne malá založení poskytl Jindřich z Lipé, takže je uváděn jako quasidonator.
Na počátku byl klášter jen provizorní, ale právě štedrost obou pánů umožnila rychlé dokončení. V době Jindřichova úmrtí už byl klášter témeř dokončen a Richenza se do něj víceméně nastěhovala. V roce 1332 natrvalo. A rok nato ještě zřídila při klášteru špitál pro 8 nemocných laiků, jednoho jáhna a osm starých kněží. jestli tato čísla mají nějakou symboliku, nevím.
Jinak i k založení kláštera se vztahuje pověst, místo prý královna vybrala pomocí barevných praporků, která házela dolů z kopce (tedy Špilberku, předpokládám) , ale já bych se spíš držela teorie, že místo bylo vybráno mimo jiné pro to, že zde už kostelík byl. KLášter byl nazván Aula Sanctae Mariae, s jasnou návazností na založení Zbraslavského kláštera královniným prvním manželem Václavem II.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Protestanti v. kláštery
K tomu bych se rád vyjádřil poněkud obecněji a v širších souvislostech.Georg píše:...zajímavé údaje jsou u Valticka.Kolem roku 1540 sem přijímají Charváty a novokřtěnce a tehdejší majitel Hartmann Lichtenštejn začíná konvertovat k luteránství.Byl zde katol. kostel a Františkánský klášter. Zachoval se spis z výslechu františkánů,kteří si stěžovali na způsoby stoupenců reformní víry.Při kázáních jim např. vehnali kozy do kostela,jindy vylezli na kůr a zpívali hanlivé písně,do vína naházeli kousky jídla,přepadli je v klášteře a nutili opít se vínem.Nakonec františkáni utekli...
Protestantská nenávist vůči katolickým klášterům se datuje již od dob husitské revoluce, jak je všeobecně známo. Nechci se nyní zabývat aspekty souvisejícími s tím, že byly ničeny kulturní hodnoty vzniklé v dané době. To by bylo, jak už jsem se zmiňoval na jiném místě, na vélmi dlouhé povídání...
Chci se zaměřit na teologicko-církevní aspekty této nenávisti, která nám spíše umožní pochopit vztah nekatolických konfesí ke klášterům a potažmo k mnišským řeholím. Nechci zabíhat do příliš odborných teologických souvislostí, proto pouze uvedu tři hlavní důvody a začnu tím nejdůležitějším:
1) kláštery nemají oporu v Bibli (to byl velice závažný důvod, protože základem protestantizmu počínaje reformací českou je akcent na Písmo svaté. Viděno čistě touto ostrou optikou, je tedy klášter tzv. lidský nálezek)
2) kláštery jsou budovy, v nichž dochází koncentrovaně ke svatokupectví
3) za zdmi klášterů, těmito „tvrzemi ďáblů“ jsou páchány kacířské skutky a smrtelnými hříchy je naplňována skutková podstata kacířství v té nejohavnější podobě, totiž službě ďáblu – opět koncentrovaně
Nejsem si však zcela jist, zda důvody uvedené v posledních dvou bodech bezezbytku splňovaly i ženské řehole a jejich kláštery a kláštery v té nejranější podobě poustevnického a "žebravého" mnišství...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů