Přemysl Otakar I.

Dějiny od roku 1197 do roku 1378 (smrt Karla IV.) - Přemyslovští králové, 1. dvě generace Lucemburků.

Moderators: elizabeth, Ježek, Katerina

User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Mám jeden takový, možná trochu hloupý dotaz - ohledně let, kdy Přemysl nevládl (tj. doba v zásadě před rokem 1197), nemáme o něm mnoho zpráv. V knihách se dočtete, že žil snad na dvoře míšeňských vévodů, ale nějaký podložený důvod tu není. Tak mě napadlo, opravdu nenajdeme například v zahraničních listinách o Přemyslově pohybu zmínku? Nesvědčil třeba Albrechtovi z Bogenu nebo Albrechtu Míšeňskému? Nevíte někdo o takových listinách?
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Ježek »

Žemlička se odvolává na Novotného :roll: A při slibu pomoci Přemyslovi ze strany císaře na tohle: http://www.dmgh.de/de/fs1/object/displa ... %3A00%3A00
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Zajímá mě dohoda o nástupnictví mezi Bedřichem a Konrádem, tzv. knínská, a její (ne)dodržení po Bedřichově smrti v roce 1189. Dočetla jsem se protichůdné názory - že Konrád dohodu, co se týče zajištění Bedřichovy manželky i jeho bratrů, dodržel, i to, že ji nedodržel.
slavicekvac
Král
Posts: 1811
Joined: 28 Oct 2009 11:55
Location: Kladno

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by slavicekvac »

Viola wrote:Zajímá mě dohoda o nástupnictví mezi Bedřichem a Konrádem, tzv. knínská, a její (ne)dodržení po Bedřichově smrti v roce 1189. Dočetla jsem se protichůdné názory - že Konrád dohodu, co se týče zajištění Bedřichovy manželky i jeho bratrů, dodržel, i to, že ji nedodržel.
Osobní dotaz: to je Knín u Dobříše? Já tam mám kamaráda farářam a historie místa jej zajímá. Pro mě samého je to mimo obor.
Katerina
Královna
Posts: 1797
Joined: 29 Jan 2007 16:32
Location: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Katerina »

slavicekvac wrote:
Viola wrote:Zajímá mě dohoda o nástupnictví mezi Bedřichem a Konrádem, tzv. knínská, a její (ne)dodržení po Bedřichově smrti v roce 1189. Dočetla jsem se protichůdné názory - že Konrád dohodu, co se týče zajištění Bedřichovy manželky i jeho bratrů, dodržel, i to, že ji nedodržel.
Osobní dotaz: to je Knín u Dobříše? Já tam mám kamaráda farářam a historie místa jej zajímá. Pro mě samého je to mimo obor.
Dalo by se to tak říct , Knín (dnes Nový Knín) - tím projíždím, když jedu za rodiči k Sedlčanům .

Dobříš není daleko, blíž možná Mníšek pod Brdy. Jedu po Strakonické v Mníšku ji opustím, pak je Nová ves pod Pleší , Malá Hraštice - tam maj výbornou zmrzlinu :-) a pak už je Knín .
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Viola wrote:Mám jeden takový, možná trochu hloupý dotaz - ohledně let, kdy Přemysl nevládl (tj. doba v zásadě před rokem 1197), nemáme o něm mnoho zpráv. V knihách se dočtete, že žil snad na dvoře míšeňských vévodů, ale nějaký podložený důvod tu není. Tak mě napadlo, opravdu nenajdeme například v zahraničních listinách o Přemyslově pohybu zmínku? Nesvědčil třeba Albrechtovi z Bogenu nebo Albrechtu Míšeňskému? Nevíte někdo o takových listinách?
Ježek wrote:Žemlička se odvolává na Novotného :roll: A při slibu pomoci Přemyslovi ze strany císaře na tohle: http://www.dmgh.de/de/fs1/object/displa ... %3A00%3A00
K Přemyslově pobytu v dobách vyhnanství se opravdu moc historiků nevyjadřuje. Nejvíce informací má M. Wihoda ve Vladislavu Jindřichovi. Vychází jak z výše uvedených Altašských análů, tak i z dalších análů a kronik. Proto víme, že Přemyslovi k jeho (neúspěšnému) návratu v létě roku 1197 přispěl vojskem Albrecht z Bogenu (ale je otázkou, jestli se pomoc týkala jen vojenské družiny, či zda to vypovídá o tom, že by v letech 1193-1197 trávil Přemysl čas právě u Bogena). Prošla jsem listiny bavorské, listiny windberského kláštera a další listiny, na nichž svědčí Albrecht z Bogenu, ale o Přemyslovi ani zmínka. Nesvědčí ani v žádné listině Fridricha Barbarossy (narozdíl třeba od Konráda Oty). Ještě bych si chtěla projít míšeňské listiny, jestli není něco v nich. Celkově mi to je ale dost divné - že by svým kámošům nikde nesvědčil? A čím se tedy v mezidobích živil? Předpokládala bych třeba účast na italských taženích Jindřicha VI., ale zatím také žádná zmínka.

Z čeho víme, že měl jet Bedřich na křížovou výpravu a že se jí nakonec s českou hotovostí zúčastnil Děpolt?
Katerina
Královna
Posts: 1797
Joined: 29 Jan 2007 16:32
Location: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Katerina »

ty nevíš , čím se v té době živil ? :o Šlapal přece se Smilem z Tuhaně do rumpálu .. :lol: :lol: a házel těžce vydělané penízky do řeky .

Skoda jen, že se neuvádí do které, mohli bychom být moudřejší ohledně toho exilu :wink:
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Katerina wrote: Skoda jen, že se neuvádí do které, mohli bychom být moudřejší ohledně toho exilu :wink:
No, obávám se, že i kdyby tam tu řeku Dalimil uvedl, o moc moudřejší bychom nebyli. :wink:
User avatar
acoma
Královna
Posts: 1151
Joined: 19 Aug 2006 00:38

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by acoma »

Viola wrote:
Z čeho víme, že měl jet Bedřich na křížovou výpravu a že se jí nakonec s českou hotovostí zúčastnil Děpolt?


ďábel, který českého knížete svedl, aby v době zkoušek pro celé křesťanstvo opustil Kristovu cestu tak Ansbert pranýřuje Otu, že se nezúčastnil a porušil svůj slib.

Všude se píše, že Ota složil slib v Mohuči společně s Bedřichem, ten umřel a Ota přehodil kruciátu na Děpolta. V čechách knížecích je na str. 550 pod č. 27 poznámka o pochybnostech o přijetí kříže Bedřichem u Köstera a naopak s tím počítá Novotný - mrkni tam.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Díky. :)
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Ježek »

J. Dejmek ve své studii opírá smrt Děpolta o doksanské nekrologium, které navíc uvádí, že Děpolt byl donátorem tohoto kláštera.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
acoma
Královna
Posts: 1151
Joined: 19 Aug 2006 00:38

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by acoma »

Ježek wrote:J. Dejmek ve své studii opírá smrt Děpolta o doksanské nekrologium, které navíc uvádí, že Děpolt byl donátorem tohoto kláštera.
Hele Ježku, nemáš to náhodou doma???? Toho Dejmka?
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Ježek »

Byl jsem na tom v knihovně. Nic překvapujícího pro dnešní dobu už tam není (i kvuli tomu, že to je 2O let starý)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
kacuro
Zeman
Posts: 150
Joined: 07 Feb 2013 15:33

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by kacuro »

Máte někdo povědomí o tom, zda byl PO I. někde titulován jako Premizlaus Primus? Projížděl jsem zběžně CDB II., kde se v listinách tituluje spíše jako P. III Boemorum rex, P. ... rex Boemorum tercius, P. ... tercius rex Boemorum a podobně, nebo jen prostě P. ... rex Boemie. Za případné postřehy budu rád. Jedná se mi jen o titulaturu s užitím jeho slovanského jména. Díky.

Předpokládám, že se v této době taková titulatura ještě nepoužívala (pořadové číslo podle jména panovníka).
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Ježek »

Nikdy sem na to takhle nenarazil.

Žemlička má myslim článek o tom, jak používal Přemysl a Otakar, ale určitě to je rozebraný i v PO1 i Počátcích.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Pokud si dobře vzpomínám, ty číslovky, jak je uvádíme my, tehdy vůbec nepoužívali - spíše používali číslovku k tomu, kolikátý je to český král, jak uvádíš.
User avatar
kacuro
Zeman
Posts: 150
Joined: 07 Feb 2013 15:33

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by kacuro »

Díky, myslel jsem si to. Do Žemličky už jsem se díval a ano, tam to použití obou jmen popisuje.

Na mincích je pořadová číslovka podle jména poprvé použita na pražských groších Václava II. - WENCEZLAVS SECVNDVS, předtím jsem to však nikde nezaznamenal.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Doufám, že to nepíšu do blbýho tématu, mám totiž pocit, že jsme to už někdy řešili, jen nevím kde...

Jde mi o sňatek Přemysla a Adléty. Traduje se, že se brali z lásky, snad proti vůli rodičů (minimálně Adlétiných), během Přemyslova pobytu v Míšeňsku. Takovou interpretaci připouští snad i J. Žemlička (teď nemám po ruce nic, do čeho bych se mohla podívat). Ohledně tohoto sňatku však tápeme, jediné vodítko nám mohou poskytnout děti a listiny k jejich rozvodu. Přemysl v listině CDB II č. 8 uvádí, že k uzavření sňatku s Adlétou došlo bez vědomí a účasti rodin a dohod o věnu. V papežských listinách se zmiňuje délka 18 a více let, resp. 20 a více (CDB II č. 9). K poslední listině M. Wihoda dodává, že šlo možná o chybu, když z jiných listin vyplývá těch 18 let.

Pokud tedy píše papež v roce 1199, že manželství trvalo těch 20, resp. 18 let, je dost dobře možné, že k uzavření sňatku došlo až v době, kdy byl Přemysl moravským markrabětem a mladším bratrem vládnoucího knížete Bedřicha, tj. po roce 1179. Přemyslovy poukazy na neuzavření sňatku po dohodě s rodinou by mohly být považovány jen za výmluvy, které měly usnadnit rozvod. Co myslíte?
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3677
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Ježek »

Viola wrote: Pokud tedy píše papež v roce 1199, že manželství trvalo těch 20, resp. 18 let, je dost dobře možné, že k uzavření sňatku došlo až v době, kdy byl Přemysl moravským markrabětem a mladším bratrem vládnoucího knížete Bedřicha, tj. po roce 1179. Přemyslovy poukazy na neuzavření sňatku po dohodě s rodinou by mohly být považovány jen za výmluvy, které měly usnadnit rozvod. Co myslíte?
Klidně to tak mohlo být. Tam by bylo dobré prozkoumat česko-míšeňské vztahy v té době.
Přemysl byl evidentně významný člen rodu už v 80. letech, hlavně z královské linie.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Přemysl Otakar I.

Unread post by Viola »

Ježek wrote: Klidně to tak mohlo být. Tam by bylo dobré prozkoumat česko-míšeňské vztahy v té době.
Tak mám další úkol. :)