Provokatér Rudolf, který na ostatní pokøikoval, "jak dlouho ještì budou vozit tu (budoucí) mrtvolu (Albrechta) s sebou?"
Nìkde jsem nedávno o tom nìco èetl, ale už si ani nevzpomenu, kde to bylo...
Mam pocit, že Warta oblehli prave na tomhle hrade a dostali...
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
Tak to oblehani mohlo nejakou dobu trvat? Nejdriv se museli Habsburci vzpamatovat ze soku a pak ujasnit priority. Jestli nejdriv Jan, Balm nebo Wart??? A pak hledat a oblehat???
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
acoma wrote:Mam pocit, že Warta oblehli prave na tomhle hrade a dostali...
Rudolfovi z Wartu se bohužel nepodaøilo utéct "na západ." Padl do zajetí hrabìte z Blamontu. Ten ho za tuèný peníz pøedal Habsburkùm a umíme si pøedstavit, co se pak podle støedovìkých zvykù dìlo! Ale máš ovìøeno, že ho dostali na Neu-Falkensteinì?
Acoma wrote:Rudolf z Balmu se snad ukryl na svém hradì, který Habsburci dobili a Balma spoleènì s dalšími 50 sali.
O tom nic nevím, ...ale nemìlo se tomuhle druhýmu Rudolfovi (z Balmu) podaøit utéct a skrýt v basilejském ženském klášteøe?
acoma wrote:Mam pocit, že Warta oblehli prave na tomhle hrade a dostali...
Rudolfovi z Wartu se bohužel nepodaøilo utéct "na západ." Padl do zajetí hrabìte z Blamontu. Ten ho za tuèný peníz pøedal Habsburkùm a umíme si pøedstavit, co se pak podle støedovìkých zvykù dìlo! Ale máš ovìøeno, že ho dostali na Neu-Falkensteinì?
Acoma wrote:Rudolf z Balmu se snad ukryl na svém hradì, který Habsburci dobili a Balma spoleènì s dalšími 50 sali.
O tom nic nevím, ...ale nemìlo se tomuhle druhýmu Rudolfovi (z Balmu) podaøit utéct a skrýt v basilejském ženském klášteøe?
To, co jsem psala o par radku vyse, mam od Libora Jana z prednasky na Hrade. Pisemne zminky o osudech Janovych spoluspiklencu jsem nikde nenasla.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
acoma wrote:Pisemne zminky o osudech Janovych spoluspiklencu jsem nikde nenasla.
Já je teda kromì literatury v pramenech taky nehledal. Navíc, by jistì bylo potøeba umìt nìmecky, protože v našich pramenech to budem asi tìžko hledat..
Stejnì jsem rád, že témìø 2/3 hlasujících jsou toho názoru, že morální oprávnìnost poèinu Jana Parricidy byla na místì!
Pokud bych to trochu zlehèil, tak bych øekl, že tito hlasující tuto událost posuzují pohledem idealismu a v nadìji dobra vítìzícího nad zlem;
kdežto zbývající tøetina se na problém dívá realisticky...
Hezká je i pomìrnì vysoká úèast v hlasování je vidìt, že každý k tomu zaujmul vlastní postoj.
Takže suma sumárum pro Parricidu7:4
(Další se mohou pøidat!)
Údajnì se Janovi po vraždì podaøilo dostat se na avignonský papežský dvùr. Tam se mladík marnì snažil získat odpuštìní od hlavy církve svaté. Poté se odebral do italské Pisy. Setkal se s novým øímským králem Jindøichem VII, jenž zde byl v rámci své øímské jízdy. Lucemburk nechal Jana na nìjakou dobu uvìznit, ale posledních nìkolik mìsícù pøed smrtí strávil Jan v klášteøe. Údajnì to byl klášter benediktinský. San Niccolo v Pise.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
acoma wrote:Údajnì se Janovi po vraždì podaøilo dostat se na avignonský papežský dvùr.
Jéje, kdepak jsi tohle vyhrabala? Pro mì nová informace...
Jinak k té smrti v klášteøe - nejsem si opìt jistá, ale myslím, že ten rok 1313 by nemìl být datem jeho smrti, nýbrž poslední zprávy o nìm - víme o tom více?
to by mnì také zajímalo. já vím jenom to, že Jindøich Lucemburský ihned po doruèení žádosti Habsburkù dal na všechny úèastníky vyhlásit hon a souèasnì je dal v nepøítomnosti odsoudit (respektive dal je vyzvat, aby se dostavili k soudu což neuèinili, následnì je dal odsoudil a dal je nahánìt jako odsouzené zloèince - byl by blázen, kdyby se zachoval jinak, vždy byl sám øímským králem a tak nemohl z žádných dùvodù pominout vraždu øímského krále, ohrozil by autoritu i bezpeènost øímských vládcù jediným takovým precedensem). Jan u nìho marnì žádal o milost pro sebe a své druhy a neuspìl ani na papežském dvoøe. všichni byli v klatbì i pod øíšským achtem, byli tedy ze spoleènosti vyobcováni mocí svìtskou i církevní a to se všemi dùsledky. ostatnì to je také jedna z indicií, která vede k dataci slavného Kodexu Manesse pøed rok 1308
Viola wrote:
Jinak k té smrti v klášteøe - nejsem si opìt jistá, ale myslím, že ten rok 1313 by nemìl být datem jeho smrti, nýbrž poslední zprávy o nìm - víme o tom více?
Údajnì zemøel 13.12.1312 nebo 1313 snad v Pise a v tom klášteøe San Niccolo je prý i pohøbený. Má tam být neúplnì dochovaný náhrobní nápis.
Last edited by acoma on 30 Nov 2007 23:33, edited 1 time in total.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
Jako vdovské Anežèiny statky prý byly statky v okolí Lenzburgu a Badenu (dnes Švýcarsko). Za navrácení tìchto statkù Janovi se zasazoval i štrasburský biskup Jan I.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
Ano, ale tvrdí se , že nebyl parricida, že to byl èestný boj a ne vražda vlasního strýce. A jen tak jednooký Albrech Abzburský dal zabýt vlastního bratra. Panem Konrádem z Botenštejna. Takže i kdyby to byla vražda tak to já si osobnì nemyslím byla by to oprávnìné zabyl mu otce. Kvùli té vraždì se mu také øíkalo Pohrobek.
Anonym wrote:Ano, ale tvrdí se , že nebyl parricida, že to byl èestný boj a ne vražda vlasního strýce. A jen tak jednooký Albrech Abzburský dal zabýt vlastního bratra. Panem Konrádem z Botenštejna. Takže i kdyby to byla vražda tak to já si osobnì nemyslím byla by to oprávnìné zabyl mu otce. Kvùli té vraždì se mu také øíkalo Pohrobek.
Ahojky,vítáme Tì zde.
Mohl(a) bys pøípadnì své domnìnky nìèím doložit?
Pøeklad toho výroku Rudolfa von Wart je spíš takhle: "Jak dlouho ještì necháme tu mrtvolu (iste cadaver) rajtovat?", jinak von Wart mìl žít nìjakou dobu po vraždì na tom svém Falkensteinì a pak se mìl vydat k t papeži žádat o absoluci, na cestì byl ale poznán šaškem hrabìte z Blamontu, se kterým mìl nìjaké drobné, zajat a pøedán Leopoldovi. O tom se píše asi ve dvou nìmeckých análech èi kronikách, teï to rychle nenajdu, ale jestli to nìkoho zajímá, podívám se po tom.
Bertoldus, frater Templi wrote:...O tom se píše asi ve dvou nìmeckých análech èi kronikách,.. jestli to nìkoho zajímá, podívám se po tom.
Buï tak laskav bratøe Templáøi jakékoli zmínky, citace a hypotézy ohlednì Parricidy a jeho kumpánù zde budou vítány a osobnì si je nenechám ujít, by nebudu mít co dodat.
Velmi pìknì o smutném odchodu JP z pražského dvora na sklonku vlády Václava II. po dramatickém ochlazení již tak chladných vztahù s Albrechtm píše už Šusta. Osobnì si myslím, že odchod byl smutný hlavnì proto, že si na dvoøe zejména bezstarostnì užíval. JP se neobjevuje témìø u žádných významných aktù, u tažení, èi jiných dìjinných událostí Václava II., kde by pøes své mládí již øeknìme od roku 1300 JP být mohl. Jinak si myslím, že hlavním motivem byly neukojené dìdické nároky. Úkladná vražda však nemá omluvu v žádné dobì. Zajímavé je už to, že pozdìjší kronikáøi a pisatelé z èeského území (napø. Pøibík Pulkava) buï JP odsoudili, nebo vynechali (Balbín). Takže pozitivnì jej hodnotili jen v medailonu citovaní souèasníci, nebo - s ne zcela nestranným pohledem - pak národní buditelé (Palacký). Když pominu (pochopitelný a stranný) negativní pohled ze Schwabischlandu, ani Francie, jinak nepøítel, jej za tento èin v té dobì nechválila. Pouze èin konstatovali. Odpor øímské kurie byl z mravního pohledu pøedem také jasný.