Husitské válečnictví

Společenské uspořádání (obecné trendy), každodennost, kultura a umění, vojenství ...
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Vévoda
Příspěvky: 1123
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Zajatci

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Georg píše:Myslím ,že ta čísla jsou značně nadsazená.Když vezmu to,že každý kdo se vrátil nárokoval své újmy a to včetně náklady na léčení drážď.lékaři,nebo polní oltář,klobouk či uzdu koně,myslím,že ten soupis je dost přesný.I když vezmu v úvahu ,že je to jen z účetních knih Zhořelce a ne celého šestiměstí,tak na 750 to nevypadá...
To jsou velice vágní vyjádření. U nás na vsi se říká: "Myslet si něco, znamená prd vědět." (Teda ono se to říká daleko jadrněji...)

Já jsem vycházel z údajů našeho předního medievalisty a husitologa Petra Čorneje (tento zdroj je u mého příspěvku dokonce uveden). A nezlob se na mne, po něm já to přezkoumávat nebudu. A přepočítávat už vůbec ne! Doporučil bych každému zvláště si povšimnout např. údaje 1096 glév. Toto naprosto konkrétní(!) číslo si prof. Čornej jistě nevycucal z prstu, ale "vyčetl" z relevantních dobových pramenů. Zahraničních. "Tuším" německých. :D A ještě něco. Tyto poslední Čornejovy badatelské závěry by byly ještě v docela nedávné době zpochybňovány naopak jako velmi podhodnocené... :wink:

P.S. Já však spíše než k počtům očekával vyjádření k oné legendě, tj. jak to bylo vlastně s tím pobíjením vzdávajících se Němců. To tebou uváděná regesta neuvádí?...
Georg
Pán
Příspěvky: 474
Registrován: 22 bře 2007 22:04
Bydliště: Martinovo údolí

Nový příspěvek od Georg »

1096 glév/hlav?/,nevím co to je.Zachovala se pouze účetní kniha Görlitz.Možná Šestiměstí dodalo více jezdců na panskou jízdu-ale vzhledem k počtu obyvatel je to dost.Nicméně objektivní čísla tam nejsou.A ty další dopisy převzaty z Palackého také nesvědčí o tom ,že by Táborité zajatce pobíjeli,naopak s nimi handlovali docela zdatně,také je vidět,že klidně pijímali do svých řad i"němce",pokud měli zájem.Vždy nakonec válčili i ve vojsku Lišky rezavé,za žold,docela pragmaticky.
To provolání německých kurfirstů mělo být vyhlášeno ,až budou husité spolu,až do posledních řad musí být slyšet.Ale přesný překlad zatím nejsem schopen dát dohromady.Ale nemyslím ,že se týkalo samotné bitvy.
George Santayana "Kdo zapomina na minulost, bude si ji muset zopakovat".
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Vévoda
Příspěvky: 1123
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

gléva

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ještě s tímhle abych se zdržoval... :roll: :lol:
Georg píše:1096 glév/hlav?/,nevím co to je...
Jednotka 1 'gléva' = 1 kopí (2. p. glévy, 4. p. glévu, ... plurál: glévy) se pohybovala dle dobových souvislostí v rozmezí mezi 3 až max. 6 lidmi. Složení glévy: 1 kopí = jízdný (rytíř) na koni, 1 až 4 pěší vojáci, 1 sluha.

Je třeba si uvědomit, že bitva u Ústí nad Labem byla jakousi ouverturou ke III. kruciátě, k níž nakonec došlo až o rok později, tj. v r. 1427. Proto o toto tažení měl zájem i Zikmund, který se od ledna 1422 přestal v Čechách vojensky angažovat. Jeho diplomatické aktivity však nepřestávaly.
Ze stejného důvodu také chtěl Zikmund dosáhnout toho, aby říšské vojsko čítalo na 30.000 vojáků = 6000 glév. Z výše uvedených čísel selskými počty lze dovodit, že Zikmundova představa, aby v tomto případě 1 glévu tvořilo 5 mužů byla naprosto nereálná.
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 09 čer 2008 23:20, celkem upraveno 6 x.
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Vévoda
Příspěvky: 1123
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Habra & N. Brod

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Michal píše:...pokud vím, tak u Habrů se zčásti sešikovalo a pokusilo o bitvu...
...tady se jednalo o jakýsi oddíl, dnes bychom řekli zadní odřad, který měl krýt Zikmundův zběsilý úprk směrem na Jihlavu. Husitkým vojskem byl prostě "převálcován" - s nadasázkou řečeno - v rytmu valčíku...
Michal píše:...z jedné strany snaha o rytířskost a z druhé obyčejné využití příležitosti. Oni tam prý vlezli pobořenou zdí, když jiná skupina rokovala o podmínkách vzdání se...
Ano je tomu tak!
Zkus se však vžít - pokud to teda vůbec jde - do myšlení husitů, kteří se v Kutné Hoře setkali s neuveřitelně nelidskými stopami řádění Zikmundových Kumánů. Jenom na vteřinku si to zkus představit...
Přesto. :!: Boží bojovník by se měl chovat především v duchu zásad rytířského vedení boje. Ano, a tyto zásady i dobové zvyklosti byly flagrantním způsobem v Havl.Brodě porušeny. Je třeba však rovněž uvést, že se to událo bez vědomí Žižky a on samotný na to pohlížel jako na újmu své vlastní cti a dokonce - nám by se to mohlo zdát paradoxní - i jako na porušení 4 artikulů. Takto o tom přemýšlel a furt stejně vnímal dokonce ještě po roce, :shock: kdy se k této události vracel ve svých písemnostech... :|
Michal
Pán
Příspěvky: 570
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 2 times

Nový příspěvek od Michal »

Jiří napsal: ...."Zkus se však vžít - pokud to teda vůbec jde - do myšlení husitů, kteří se v Kutné Hoře setkali s neuveřitelně nelidskými stopami řádění Zikmundových Kumánů. Jenom na vteřinku si to zkus představit...
Přesto. Boží bojovník by se měl chovat především v duchu zásad rytířského vedení boje. Ano, a tyto zásady i dobové zvyklosti byly flagrantním způsobem v Havl.Brodě porušeny. Je třeba však rovněž uvést, že se to událo bez vědomí Žižky a on samotný na to pohlížel jako na újmu své vlastní cti a dokonce - nám by se to mohlo zdát paradoxní - i jako na porušení 4 artikulů. Takto o tom přemýšlel a furt stejně vnímal dokonce ještě po roce, kdy se k této události vracel ve svých písemnostech..."

Jasně, ale mě nešlo o "vybití"města, které je snad i sporné, ale o způsob dobytí. Navíc "husiti z lidu" taky nebyli v tomhle žádní beránci. Navíc zajatci z řad šlechty byli ušetřeni. Žižka byl čerstvě pasovaný rytíř, tak k tomu musel zaujmout stanovisko.
Ale když jsme u toho, tak ono plenit ve vlastní zemi je přece něco jiného než v cizí. A i když s tím žižka třeba nesouhlasil, stejně tomu nemohl zabránit, jednou, dvakrát, ale ne pořád, to by neudržel vojsko pohromadě.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Vévoda
Příspěvky: 1123
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

spekulace

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Michal píše:...Žižka byl čerstvě pasovaný rytíř, tak k tomu musel zaujmout stanovisko...
Touto účelovou spekulací ses pustil - obrazně řečeno - na velice tenký led, navíc led, který už okusil jarního tání... :wink:

Je všeobecně známo, že Žižka byl pasován na rytíře až když bylo úplně po všem, tj. nazejtří po vítězství, v neděli jedenáctýho ledna. A jak znám bratra Žižku, jsem pevně přesvědčen, že i kdyby byl pasován ještě před tím, tak by tento čin taky odsoudil, ale jaksi z úplně jiných důvodů. Proč? Žižka na rozdíl od svých prostých spolubojovníků, kteří se onoho činu dopustili, byl šlechtic, by nižší. Už jen s ohledem na tuto skutečnost v něm bylo zakořeněno rytířské vnímání pozdně středověkého světa bez ohledu na to, zda byl nebo nebyl pasován na rytíře. A dále! Jestli jsi četl pozorně můj předchozí příspěvek, tak ses v něm mohl dočíst, že nepřemožitelný to považoval dokonce za přečin proti 4 artikulům. A tyto spasitelné kusy, jak jim husité říkali, stavěl Žižka pro někoho možná "kacířsky" na roveň Božího zákona. Protivil-li se někdo 4 článkům, protivil se Písmu a to byl nejen u Žižky neodpustitelný hřích. Tady někde hledejme motivy Žižkova odsouzení tohoto činu...
A v tématu o husitském válečnictví nebudu dělat "přednášku" o husitském akcentu na Bibli. :wink:
Georg
Pán
Příspěvky: 474
Registrován: 22 bře 2007 22:04
Bydliště: Martinovo údolí

provolání

Nový příspěvek od Georg »

Provolámí německých kurfirstů v Norimberku,dne 7. června,jak má býti vedeno tažení proti husitům.
Až budou husité shromážděni,bude vyvoláno tak ,aby to bylo slyšet až v posledních řadách.Aby uposlechli a vrátili se,byli poslušní , žili pokojně a mírumilovně mezi ostatními.Aby nevyvolávali nevoli mezi těmi,kteří žijí v míru a pořádku,až se budou vracet a žít ve svém domově.Kdo bude páchat zlé skutky bude odsouzen.A bude také každý hetman/vůdce-hauptmann/,pod kterým se tyto skutky páchají po zásluze potrestán. Také budiž potrestán každý,pod jehož ochranou se něco takového děje.A také se nesmějí dělat žádné nemravné?hrátky,mít společné ženy,zvláště když se táhne do války mít s nimi oplzlosti.Děje se též,že mladé ženy/panny,junckfrau/,jsou k tomu nuceny.A nesmí nikdo,kdo se dal na tuto cestu,zůstat bez slov ostatních odsouzen a po zásluze potrestán.A takové tresty nechce nikdo dopředu předvídat/vidět/.
George Santayana "Kdo zapomina na minulost, bude si ji muset zopakovat".
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Vévoda
Příspěvky: 1123
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: provolání

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Georg píše:...Aby nevyvolávali nevoli mezi těmi,kteří žijí v míru a pořádku,až se budou vracet a žít ve svém domově.Kdo bude páchat zlé skutky bude odsouzen.A bude také každý hetman/vůdce-hauptmann/,pod kterým se tyto skutky páchají po zásluze potrestán. Také budiž potrestán každý,pod jehož ochranou se něco takového děje.A také se nesmějí dělat žádné nemravné?hrátky,mít společné ženy,zvláště když se táhne do války mít s nimi oplzlosti.Děje se též,že mladé ženy/panny,junckfrau/,jsou k tomu nuceny.A nesmí nikdo,kdo se dal na tuto cestu,zůstat bez slov ostatních odsouzen a po zásluze potrestán.A takové tresty nechce nikdo dopředu předvídat/vidět/...
O něco podobného se pokoušeli - taky neúspěšně - o rok později. Když Řím a pohlaváři z říše už nevěděli jak na husity, přikročili u III. kruciáty (Tachov) k neobvyklému a nevídanému kroku. Braniborský kurfiřt Bedřich Hohenzollernský oživil s wurzburským biskupem Janem a bamberským biskupem Bedřichem z Aufsessu činnost rytířského spolku Jorgenschild (Štít sv. Jiří). Vojenský řád schválený říšským sněmem pro posílení kázně u křižáckého vojska zakazoval soukromé lokální války v Říši a armádu nesměli doprovázet opilci, falešní hráči, zloději a poběhlice a vůbec děvy lehčích mravů. Považte(!), předtím toto vše bylo u "křesanského" vojska povoleno. :!: Ponechávám zcela bez komentáře diametrální rozdíl s husitskými božími bojovníky.
Nový vojenský řád dále zakazoval plenění, zabíjení a vypalování vsí pod ztrátou hrdla. Tento poslední zákaz eliminovala vyjímka, kterou z tohoto zákazu byli vyjmuti kacíři. Ti tedy mohli být a také byli vražděni, páleni a drancováni. A jakpak se asi rozhodovalo, kdo je a není kacíř? Po překročení zemských hranic vojskem pod korouhvemi s křížem jím byl v podstatě každý Čech!...
Michal
Pán
Příspěvky: 570
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 2 times

Nový příspěvek od Michal »

Nastolím hypotetickou otázku :) Jak by si asi vedlo vojsko Japonského císařství proti husitské polní armádě?
Můj názor je takový, že by šance na vítězství byly spíš na straně Božích bojovníků. Co vy na to? :wink:
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: SeznamBot a 0 hostů