Dobrý večer.
Přicházím s prosbou o terminologickou výpomoc při překladu. Jak byste nazvali hlavní místnost hradiště? Německy je to "Halle" a já váhám mezi slovy "hala" a "síň" - architektura bohužel není zrovna moje doména. Jedná se o slovanské hradiště v Braniborsku v 10. století.
Má-li někdo zdroje (nejlépe s obrázky) k typické struktuře hradišť a falcí z té doby, budu moc ráda.
Děkuji.
Hala/síň hradiště
Moderátor: Zany
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 45 times
Re: Hala/síň hradiště
Já bych to přeložil úplně v klidu jako "síň". Slova jako hala nebo sál znamenají v podstatě totéž, akorát jsou to počeštěná slova původem germánská, českým ekvivalentem je ta síň, možná ještě dvorana.
Ty síně nebyly zřejmě součástí hradišť odjakživa. Siň byla společenským prostorem vládce a jeho družiny, což je celek, který se již vymezuje z rovnostářské kmenové společnosti.
Příklady - ze severské mytologie známá Valhalla (orig. Valhöll), doslova "Hala/Síň padlých" (severské val znamená totož co ang. fallen - padlý nebo něm. fallen - padnout). Valhale velí Ódin, jeho družiníci hodují a cvičí se v boji.
V anglosaském eposu Beowulf je síň Heorot, kterou ohrožuje stvůra jménem Grendel. Do Heorotu se plaví Beowulf se společníky, stoupají k němu od pobřeží : "Rukama kutá brnění blyštěla, kroužky v košilích břeskně zpívaly, když vzhůru k síni v šatě strašlivém strmě stoupali. Zemdleni mořem opřeli mocné pevné štíty o stěnu příbytku; za řinčení krunýřů, pancířů bitých padli na lavice."
V eposu jsou návštěvníci nejprve posazení daleko od vládce, po přísaze jsou posazeni blíže. Místo u stolu bylo znakem prestiže, a pkud nebyl někdo vpuštěm ani na hostinu, byla to společenská katastrofa. To se zachovalo v legendě o tom, jak byl pokřtěn Bořivoj u knížete Svatopluka - Bořivoj musel jakožto pohan sedět venku, po křut z rukou Metoděje mohl teprve vstoupit a zaujmomut místo u stolu odpovídající jeho postavení.
Diskutabilní v českých podmínkách je zvláštní dlouhá stavba na Kouřimi. Našlo se tam v zemi plno dokladů po kůlech, takže to mohla být také síň, pokud to není špatná interpretace výzkumu, protože to prý mohl být pozůstatek po pásu opevnění.
Všechny zmíněné funkce - hostiny, rytířská klání, reprezentativní události - spojuje i pozdně gotický Vladislavský sál na pražském Hradě. Je tak velký proto, že se tam konaly i souboje na koních - taky východ ze sálu vede po dlouhých nízkých schodech, to tam je kvůli bezpečnému pohybu koní. Státnické reprezentativní události se v sále konají dodnes, je to v podstatě živá tradice.
Nevím, nakolik se takové síně stavěly v 10. století u Polabanů. Jestli tam pokročil vývoj v tom smyslu, že by se vytvořila družina nezávislá na zbytku kmene. Na jménu síně to ale snad tolik nemění.
Ty síně nebyly zřejmě součástí hradišť odjakživa. Siň byla společenským prostorem vládce a jeho družiny, což je celek, který se již vymezuje z rovnostářské kmenové společnosti.
Příklady - ze severské mytologie známá Valhalla (orig. Valhöll), doslova "Hala/Síň padlých" (severské val znamená totož co ang. fallen - padlý nebo něm. fallen - padnout). Valhale velí Ódin, jeho družiníci hodují a cvičí se v boji.
V anglosaském eposu Beowulf je síň Heorot, kterou ohrožuje stvůra jménem Grendel. Do Heorotu se plaví Beowulf se společníky, stoupají k němu od pobřeží : "Rukama kutá brnění blyštěla, kroužky v košilích břeskně zpívaly, když vzhůru k síni v šatě strašlivém strmě stoupali. Zemdleni mořem opřeli mocné pevné štíty o stěnu příbytku; za řinčení krunýřů, pancířů bitých padli na lavice."
V eposu jsou návštěvníci nejprve posazení daleko od vládce, po přísaze jsou posazeni blíže. Místo u stolu bylo znakem prestiže, a pkud nebyl někdo vpuštěm ani na hostinu, byla to společenská katastrofa. To se zachovalo v legendě o tom, jak byl pokřtěn Bořivoj u knížete Svatopluka - Bořivoj musel jakožto pohan sedět venku, po křut z rukou Metoděje mohl teprve vstoupit a zaujmomut místo u stolu odpovídající jeho postavení.
Diskutabilní v českých podmínkách je zvláštní dlouhá stavba na Kouřimi. Našlo se tam v zemi plno dokladů po kůlech, takže to mohla být také síň, pokud to není špatná interpretace výzkumu, protože to prý mohl být pozůstatek po pásu opevnění.
Všechny zmíněné funkce - hostiny, rytířská klání, reprezentativní události - spojuje i pozdně gotický Vladislavský sál na pražském Hradě. Je tak velký proto, že se tam konaly i souboje na koních - taky východ ze sálu vede po dlouhých nízkých schodech, to tam je kvůli bezpečnému pohybu koní. Státnické reprezentativní události se v sále konají dodnes, je to v podstatě živá tradice.
Nevím, nakolik se takové síně stavěly v 10. století u Polabanů. Jestli tam pokročil vývoj v tom smyslu, že by se vytvořila družina nezávislá na zbytku kmene. Na jménu síně to ale snad tolik nemění.
Re: Hala/síň hradiště
Moc děkuji za odpovědi. Jedná se o Brandenburg (http://de.wikipedia.org/wiki/Brandenburg_%28Burg%29" onclick="window.open(this.href);return false;). S klidem v duši tedy asi použiju síň a občas to proložím dvoranou.
Ještě mi rposím poraďte, jak se tady děkuje - ráda bych, ale nevidím příslušné tlačítko.
Ještě mi rposím poraďte, jak se tady děkuje - ráda bych, ale nevidím příslušné tlačítko.
Re: Hala/síň hradiště
Až (pokud vůbec) bude ten text připraven ke zveřejnění, určitě se ozvu. Myslím ale, že do té doby se na vás obrátím s dalšími dotazy.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 2 Odpovědi
- 527 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 20 Odpovědi
- 13151 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od boukaljan
-
- 7 Odpovědi
- 9660 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 6 Odpovědi
- 7613 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů