Štaufové
Moderátoři: elizabeth, Ježek, Katerina
Štaufové
Štaufové byli původně švábská hrabata a od r. 1138 králové Svaté říše římské a díky dobré sňatkové politice od r. 1194 králové sicilští. Římskoněmeckou vládnoucí dynastií byli Štaufové v letech 1138 až 1254. Vymřeli po meči v r. 1268.
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Štaufové - 1. díl
Štaufové (nebo také Hohenštaufové) se dostávají do popředí koncem 11. století, kdy si Fridrich I. (děd Barbarossy) bere dceru císaře Jindřicha IV. (toho, co bojoval o investituru). Jejich syn Fridrich II. si vzal Jitku Welfskou, jejich společný syn Fridrich III. Barbarossa (I. jako římský král a císař) však nebyl pojítkem mezi soupeřícími rody, nýbrž konflikt mezi nimi ještě rozdmýchal (Jindřich Lev, jeho největší soupeř, byl jeho bratrancem).
Barbarossa měl 5 synů, kteří se dožili dospělosti:
Jindřicha (pozdějšího římského krále VI. a otce Fridricha II., vydavatele ZBS), kterého oženil s dědičkou Sicilského království Konstancíí
Fridricha , který zemřel na stejné křížové výpravě (a snad měl být zasnouben Konstancii Uherské, pozdější manželce Přemysla I.)
Otu , zavražděného v Besanconu
Filipa (římského krále, otce Kunhuty Švábské - manželky Václava I.), také zavražděn
Člověku by se až chtělo říci, že to není náhoda, ale nějaká kletba či co
Barbarossa měl 5 synů, kteří se dožili dospělosti:
Jindřicha (pozdějšího římského krále VI. a otce Fridricha II., vydavatele ZBS), kterého oženil s dědičkou Sicilského království Konstancíí
Fridricha , který zemřel na stejné křížové výpravě (a snad měl být zasnouben Konstancii Uherské, pozdější manželce Přemysla I.)
Otu , zavražděného v Besanconu
Filipa (římského krále, otce Kunhuty Švábské - manželky Václava I.), také zavražděn
Člověku by se až chtělo říci, že to není náhoda, ale nějaká kletba či co
Naposledy upravil(a) Viola dne 31 črc 2007 17:20, celkem upraveno 1 x.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Štaufové - 2. díl
Ovšem tím štaufské pohromy nekončí...
Rodinné žezlo převzal synáček Jindřicha VI. Fridrich (jako římský král a císař II.), velmi schopný a asi také nesmiřitelný panovník, který ze Sicilského království vybudoval mocenskou základnu pro své říšské choutky, ovšem zároveň se jednalo o muže vzdělaného a tolerantního k jiným náboženstvím - především islámu. Byl na dlouhou dobu posledním mocným římským panovníkem, i když zemřel roku 1250 jako kacíř, navíc z římského trůnu sesazený.
Fridrich II. měl několik synů, do dějin se významněji zapsali tři:
Jindřich Sicilský, snoubenec sv. Anežky České, jenž si nakonec vzal Markétu Babenberskou, postavil se proti otci a život skončil sebevraždou v internaci. Jejich dva synové také zemřeli v nedospělém věku.
Konrád Švábský také zemřel mladý, zanechal po sobě syna Konráda (Konradina[/b]), jemuž se touha po slávě stala osudnou a skončil jako poslední legitimní mužský potomek Štaufů roku 1268 na popravišti v Neapoli.
Manfred - nemanželský syn Fridricha II., který se snažil uplatnit svá práva, byl brzy po narození legitimizován, ovšem nakonec zemřel v bitvě u Beneventa roku 1266.
Rodinné žezlo převzal synáček Jindřicha VI. Fridrich (jako římský král a císař II.), velmi schopný a asi také nesmiřitelný panovník, který ze Sicilského království vybudoval mocenskou základnu pro své říšské choutky, ovšem zároveň se jednalo o muže vzdělaného a tolerantního k jiným náboženstvím - především islámu. Byl na dlouhou dobu posledním mocným římským panovníkem, i když zemřel roku 1250 jako kacíř, navíc z římského trůnu sesazený.
Fridrich II. měl několik synů, do dějin se významněji zapsali tři:
Jindřich Sicilský, snoubenec sv. Anežky České, jenž si nakonec vzal Markétu Babenberskou, postavil se proti otci a život skončil sebevraždou v internaci. Jejich dva synové také zemřeli v nedospělém věku.
Konrád Švábský také zemřel mladý, zanechal po sobě syna Konráda (Konradina[/b]), jemuž se touha po slávě stala osudnou a skončil jako poslední legitimní mužský potomek Štaufů roku 1268 na popravišti v Neapoli.
Manfred - nemanželský syn Fridricha II., který se snažil uplatnit svá práva, byl brzy po narození legitimizován, ovšem nakonec zemřel v bitvě u Beneventa roku 1266.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4266
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 44 times
Štaufové
Direktivně to dávám na stránky.Viola píše:Schematický rodokmen s nejvýznamnějšími Štaufy
Psal jsem něco o privilegiu minus do Babenberků: viewtopic.php?p=11366#11366
To platí o Barbarossovi a Welfech. On k nim neměl daleko, jen jim vadilo, že neměli Bavory, poté co tenhle problém vyřešil, začala spolupráce mezi ním a Jindřichem Lvem, který kolonisoval východní pomezí Říše, měl zde volnou ruku, ale musel pomáhat Rudovousovi v Itálii. Konec Jindřicha Lva znamenalo neposkytnutí kontingentu před bitvou u Legnana (1176), kde byl císař poražen. Welfům byly zabaveny jejich majetky a byli vyhnáni do vyhnanství (do Anglie).
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Re: Štaufové
Jj. četla jsem to, jenom mi ten proces oddělení nebyl úplně jasný. Prostě aby se vlk nažral... Ale pro Babenberky to fakticky znamenalo pouze návrat do původních pozic - samozřejmě s povýšením na vévodství, ne?Ježek píše:Psal jsem něco o privilegiu minus do Babenberků:
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4266
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 44 times
Re: Štaufové
Babenberkové ztratily některé území. Dědičný zisk rakouského vévodství je velkým ziskem.Viola píše:Ale pro Babenberky to fakticky znamenalo pouze návrat do původních pozic - samozřejmě s povýšením na vévodství, ne?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2724
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Sicílie
Chtěla jsem se zeptat, jestli nevíte podrobnosti o nástupu Jindřicha VI. na sicilský trůn. Svůj nárok opíral o "dědičku" království a svou manželku Konstancii, ale byly tam problémy s dědictvím a nároky jiných, např. Konstanciina synovce Tankreda. Víc ale nevím .
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4266
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 44 times
Re: Sicílie
O téhle historii vypráví Petrus de Ebulo ve spisu LIBER AD HONOREM AUGUSTI SIVE DE REBUS SICULIS, kronika je ilustrovaná a jeden z obrázků skončil na obalu Čech v dobách knížecích od Žemličky (1997).Viola píše:Chtěla jsem se zeptat, jestli nevíte podrobnosti o nástupu Jindřicha VI. na sicilský trůn. Svůj nárok opíral o "dědičku" království a svou manželku Konstancii, ale byly tam problémy s dědictvím a nároky jiných, např. Konstanciina synovce Tankreda. Víc ale nevím .
Tohle je vysoká politika evropského formátu.
Císař Fridrich Barbarossa uzavřel se Sicilským králem Vilémem II. dohodu že ožení svého syna Jindřicha za jeho neteř Konstancii, sám Vilém byl bezdětný, takže to byla prakticky dědička toho království. K dohodě došlo roku 1184, ke svatbě v lednu 1186.
Vilém umírá v na konci roku 1189, sicilská šlechta volí králem jeho nevlastního bratra Tankreda z Lecce. mezitím se stává Jindřich po smrti otce německým králem a jede na svoji Římskou jízdu (rok 1191), společně s ním i český kníže Konrád Ota. V dubnu je papežem Celestinem III. korunován císařem a pokračuje na jih uplatnit svůj nárok. Před Neapolí ovšem jeho vojsko zničil mor, zemřel i náš kníže, císař se musel stáhnout.
Další výprava se konala v roce 1194, posily císaři poslal kníže biskup Jindřich, výprava již úspěšná byla a císař se nechal korunovat i sicilským králem. Umírá ale za 3 roky při úmyslu křížové výpravy a nechává po sobě syna Fridricha (II.), který si musí císařskou korunu vybojovat, ale to už je jiný příbeh.
Jistý vliv měla na Sicílii Anglie, což plyne z faktu, že v obou zemích vládli Normané (t. č. v Anglii Plantageneti).
Štaufské aspirace na Sicílii a snad Plantagenetské v Říši (pokud se tomu tak dá říkat - anglický král získal na jihu Francie, ale ještě v Říši državy) tyto dvě dynastie stavěly proti sobě a sbližovaly je s jejich protivníky. Welfové měli v bojích s Štaufy podporu v Plantagenetech (to bude pravý důvod zajetí Richarda Lví srdce, nikoli pochabná urážka pochybného vévody pochybné země). Štaufové měli oporu v Kapetovcích. Proto bitva u Bouvines mezi francouzským králem a Otou Brunšvickým. Touto bitvou obě spojenectví prakticky končí. Welfové jsou poraženi a opouští je jejich anglický spojenec, který musí přepustit práva šlechtě. Francie se pomalu odcizuje od Štaufů a připojuje k papežské proticísařské alianci - opět Sicílie - Anjouvci, pobočná větev francouzské dynastie.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4266
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 44 times
Tankred byl nelegitimní a předpokládalo se, že Vilém zemře, předpokládal to císař a potenciální dědičkou zasnoubil svého syna. Asi jsem to jen špatně formuloval...Viola píše:Jenom mi není jasné, jak mohla být Konstancie dědičkou, pokud žili mužští členové rodu...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Štaufové
K Štaufom, či Hohenštaufom mám poznámku. V topicu o Árpádovcoch som mal krátku konverzáciu ohľadu rytierov Hont, Poznaň a Vencelin. Asi o 50 rokov
po nich kráľ Salamon prijal ďalších dvoch bratov - rytierov. Boli to pôvodne Normani, ale do Uhorska sa presídlili z Nemecka. Volali sa Gut (asi skomolenina Knut) a Keled.Celá kopa barónskych rodov sa odvíja od nich napr. Báthoryovci, Perényiovci,Losonczy, Bánffy, Országh.... O týchto rytieroch zaznamenali súdobí kronikári, že boli chudobní, avšak veľmi urodzený, a pochádzajú z hradu Staufen. Aj seriózni historici pripúšťajú, že mohlo ísť o bočnú líniu "veľkých" Štaufovcov. Dokázať sa to nedá. Ak je to však pravda, žijú podnes.
po nich kráľ Salamon prijal ďalších dvoch bratov - rytierov. Boli to pôvodne Normani, ale do Uhorska sa presídlili z Nemecka. Volali sa Gut (asi skomolenina Knut) a Keled.Celá kopa barónskych rodov sa odvíja od nich napr. Báthoryovci, Perényiovci,Losonczy, Bánffy, Országh.... O týchto rytieroch zaznamenali súdobí kronikári, že boli chudobní, avšak veľmi urodzený, a pochádzajú z hradu Staufen. Aj seriózni historici pripúšťajú, že mohlo ísť o bočnú líniu "veľkých" Štaufovcov. Dokázať sa to nedá. Ak je to však pravda, žijú podnes.
- elizabeth
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
články o Štaufech
Chtěla jsem se zeptat v souvislosti s připravovaným článkem o princi Konradinovi, nepíše (nebo se aspoň nechystá napsat )někdo nějaký článek o dalších Štaufech třeba o Fridrichu II., nebo Fridrichu I. Barbarossovi? Tak významný rod a my k nim máme pouze bitvu u Beneventa a když to dobře půjde, tak budeme mít také Konradina. To se mi ale zdá poněkud málo...
Chtěla bych, abychom vytvořili něco soubornějšího a zkusili to provázat. A taky bych si přála osamostatnit bitvu u Tagliacozza, ale s ní bych potřebovala buď pomoci nebo ( to bych byla nejraději), kdyby ji napsal někdo, kdo již bitvy psal, třeba Acoma nebo Ježek nebo Laurentius, který o ní podal tolik zajímavých informací.
Přátelé moji, jak vy se na to díváte? Co na to říkáte???
Chtěla bych, abychom vytvořili něco soubornějšího a zkusili to provázat. A taky bych si přála osamostatnit bitvu u Tagliacozza, ale s ní bych potřebovala buď pomoci nebo ( to bych byla nejraději), kdyby ji napsal někdo, kdo již bitvy psal, třeba Acoma nebo Ježek nebo Laurentius, který o ní podal tolik zajímavých informací.
Přátelé moji, jak vy se na to díváte? Co na to říkáte???
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Re: články o Štaufech
Paní drahá, představa je to úžasná. jenže literatura na ... kroniky v češtině veškeré žádné a jediná monografie je asi o Barbarossovi.elizabeth píše:
Přátelé moji, jak vy se na to díváte? Co na to říkáte???
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
- elizabeth
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
Re: články o Štaufech
O důvod víc začít jejich historii v češtině psát... Což mě nutí se zeptat: Ježku, jak vlastně to vypadá s tím nákupem Konradina a Fridricha II.?acoma píše:Paní drahá, představa je to úžasná. jenže literatura na ... kroniky v češtině veškeré žádné a jediná monografie je asi o Barbarossovi.elizabeth píše:
Přátelé moji, jak vy se na to díváte? Co na to říkáte???
PS: a já se fakt aspoň začnu učit němčinu. Nikdo jiný než princ Konradin takový div nemůže dokázat
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4266
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 44 times
Re: články o Štaufech
Týjo, k tomu jsem se zatím taky nedostal Bude to znít hloupě, ale nejlepší by bylo, kdyby se toho někdo ujal, nechal si to poslat rovnou k sobě a já bych to jen zaplatil ...elizabeth píše:Ježku, jak vlastně to vypadá s tím nákupem Konradina a Fridricha II.?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- elizabeth
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
Re: články o Štaufech
Tak dobře, já se toho ujmu. Může mi, pls, někdo, kdo má zkušenosti s posíláním knih ze zahraničí říci, zda si to mám nechat poslat dobírkou nebo raději platit předem? Během příštího týdne bych pak objednávku zrealizovala.Ježek píše:... nejlepší by bylo, kdyby se toho někdo ujal, nechal si to poslat rovnou k sobě a já bych to jen zaplatil ...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
- Laurentius
- Kníže
- Příspěvky: 954
- Registrován: 03 úno 2009 19:14
- Been thanked: 6 times
Re: články o Štaufech
Pokusil jsem se napsat článek o bitvě u Tagliacozzo. Komu to můžu poslat na kontrolu a případné doplnění? Nejsem bohužel ani historik amatér a žádný spisovatel. Ke středověku jsem se teď tak lehce dostal přes svůj zájem o vojenství.elizabeth píše:Chtěla bych, abychom vytvořili něco soubornějšího a zkusili to provázat. A taky bych si přála osamostatnit bitvu u Tagliacozza, ale s ní bych potřebovala buď pomoci nebo ( to bych byla nejraději), kdyby ji napsal někdo, kdo již bitvy psal, třeba Acoma nebo Ježek nebo Laurentius, který o ní podal tolik zajímavých informací.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4266
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 44 times
Re: Štaufové
O ateismu Fridricha II. nepřímo svědčí arabští kronikáři, kteří píší o jeho cestě do Levanty.
Ibn Wásil: Říkali mi, že císař jednou prohlásil před emírem Facht-Ad-Dínem: "Kdybych se nebál o ztrátu své vážnosti mezi Franky, nevnutil bych sultánovi tyto podmínky. Ve skutečnosti mne Jeruzalém a další zdejší země nezajímají, musel jsem však zachovat svou čest před křesťanstvem."
Sibt ibn al-Džauzí: Z jeho promluv bylo jasné, že je materialista a že si z křesťanství rád utahuje.
Ibn Wásil: Říkali mi, že císař jednou prohlásil před emírem Facht-Ad-Dínem: "Kdybych se nebál o ztrátu své vážnosti mezi Franky, nevnutil bych sultánovi tyto podmínky. Ve skutečnosti mne Jeruzalém a další zdejší země nezajímají, musel jsem však zachovat svou čest před křesťanstvem."
Sibt ibn al-Džauzí: Z jeho promluv bylo jasné, že je materialista a že si z křesťanství rád utahuje.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Re: Štaufové
Inu, to je věru velká moudrost. Ale nebylo by teoreticky možné, připojit i nějaké místo v prameni, které skutečně svědčí pro to, že byl ateista?
Pokud byl Fridrich ateista, tak já jsem růžový králík, který byl vycvičený nosorožcem, aby s páskou na očích v australské buši lovil žáby.
V prvé řadě je potřeba zmínit, že ateismus je představa, kterou asi nemůžeme ve Fridrichově době přiřadit k ničemu konkrétnímu. Užití tohoto termínu je pro dobu Fridricha II. tedy anachronismem a je nic neříkající, nebo může být nadávkou - latinské prameny např. zmiňují "on dokonce ani nesvětil půst" - Guibert z Nogentu, což může být jinak řečeno - to byl nejhorší člověk, jakého si dokážu představit.
K prvnímu citátu - to je třeba chápat v kontextu tohoto arabského díla a jeho rétoriky, pokud něco je zajímavého (a to jistě je), tak je to samozřejmě Friedrichův velmi vstřícný vztah k islámu. Na tom ostatně není nic divného, často se uvádí, že vyrůstal v Palermu jako samorost. uměl samozřejmě arabsky a i na Sicílii tehdy byla "kulturně" velmi zajímavá atmosféra, ostatně Fridrichova kancelář, to je Babylon, to je dostatečně zřejmé i z některých ilustrací Petra z Ebuly a arabskému, resp. řeckému prvku na Sicílii je věnována řada prací.
Navíc Fridrich II. (Stupor mundi) byl diplomatem a stratégem "par excellence" - a jakkoliv to bylo strategicky neudržitelné, podařilo se mu smlouvou bez jediné kaply krve získat Jeruzalém. A proč by takový zkušený politik vykládal, že touží ze všeho nejvíce záskat Jeruzalém? Ten pro něj, jak je patrné z jiných míst ukázky ze stejného pramene, znamenal možná mnohem více než jen místo utrpení Krista, vždyť pro muslimy to bylo první místo, kterým směrem se modlili (kibla) i místo, odkud podnikl Muhammad na Buraqovi tzv. "Noční výlet". Ostatně v ukázce vyčiňuje mnichovi (hrozí mu vyloupnutím očí - doufám že ne tupou lžičkou) pokud vstoupí do posvátného okrsku (haram) mešity al-Aksá (to byl i v rámci poslední intifády řev, když tam vlezli Židé).
K druhému citátu - to je velmi zajímavá chyba velmi špatně vytržená z kontextu. Jednak, a neomlouvá nás, že neumíme arabsky, musíme počítat s tím, že nepracujeme s originálem textu - ať už jsi to vzal z českého překladu v Argu nebo z anglického textu, který je také dostupný. Nebylo ti divné to slovo, materialista? To je totiž v originále, tak bych si tipnul, Dahriyya (nebo odvozenina tohoto slova, anglický přepis, arabsky neumím, proto to přepisuji takto), to slovo může zanmenat prakticky cokoliv, třeba nevěřící a je třeba ho chápat také v kontextu pramene. Autor tam dokonce císaře popisuje jako plešatého rudolícího muže, který by jako otrok nestál ani 200 dirhamů. Je zajímavé, že tohle plně zapadá do muslimské topiky - mimochodem, jedním z důvodů dosouzení Rushdieho (Satanské verše), byla skutečnost, že popsal Muhammda jako plešatého muže s brýlemi a bradkou.
Jinými slovy, tohle je hrubá dezinterpretace textu, kterou je navíc možné vyvrátit i z druhé strany barikády, např. Firdrichovou politikou k heretikům/kacířům. Fridrich byl podle mého názoru naopak hluboce zbožným mužem, který hledal alternativní cesty víry napříč vyznáními a náboženským spektrem, což však na druhou stranu nevylučovalo brutalitu (z dnešního pohledu brutalitu), s jakou se postavil v Itálii kacířům.
Pokud byl Fridrich ateista, tak já jsem růžový králík, který byl vycvičený nosorožcem, aby s páskou na očích v australské buši lovil žáby.
V prvé řadě je potřeba zmínit, že ateismus je představa, kterou asi nemůžeme ve Fridrichově době přiřadit k ničemu konkrétnímu. Užití tohoto termínu je pro dobu Fridricha II. tedy anachronismem a je nic neříkající, nebo může být nadávkou - latinské prameny např. zmiňují "on dokonce ani nesvětil půst" - Guibert z Nogentu, což může být jinak řečeno - to byl nejhorší člověk, jakého si dokážu představit.
K prvnímu citátu - to je třeba chápat v kontextu tohoto arabského díla a jeho rétoriky, pokud něco je zajímavého (a to jistě je), tak je to samozřejmě Friedrichův velmi vstřícný vztah k islámu. Na tom ostatně není nic divného, často se uvádí, že vyrůstal v Palermu jako samorost. uměl samozřejmě arabsky a i na Sicílii tehdy byla "kulturně" velmi zajímavá atmosféra, ostatně Fridrichova kancelář, to je Babylon, to je dostatečně zřejmé i z některých ilustrací Petra z Ebuly a arabskému, resp. řeckému prvku na Sicílii je věnována řada prací.
Navíc Fridrich II. (Stupor mundi) byl diplomatem a stratégem "par excellence" - a jakkoliv to bylo strategicky neudržitelné, podařilo se mu smlouvou bez jediné kaply krve získat Jeruzalém. A proč by takový zkušený politik vykládal, že touží ze všeho nejvíce záskat Jeruzalém? Ten pro něj, jak je patrné z jiných míst ukázky ze stejného pramene, znamenal možná mnohem více než jen místo utrpení Krista, vždyť pro muslimy to bylo první místo, kterým směrem se modlili (kibla) i místo, odkud podnikl Muhammad na Buraqovi tzv. "Noční výlet". Ostatně v ukázce vyčiňuje mnichovi (hrozí mu vyloupnutím očí - doufám že ne tupou lžičkou) pokud vstoupí do posvátného okrsku (haram) mešity al-Aksá (to byl i v rámci poslední intifády řev, když tam vlezli Židé).
K druhému citátu - to je velmi zajímavá chyba velmi špatně vytržená z kontextu. Jednak, a neomlouvá nás, že neumíme arabsky, musíme počítat s tím, že nepracujeme s originálem textu - ať už jsi to vzal z českého překladu v Argu nebo z anglického textu, který je také dostupný. Nebylo ti divné to slovo, materialista? To je totiž v originále, tak bych si tipnul, Dahriyya (nebo odvozenina tohoto slova, anglický přepis, arabsky neumím, proto to přepisuji takto), to slovo může zanmenat prakticky cokoliv, třeba nevěřící a je třeba ho chápat také v kontextu pramene. Autor tam dokonce císaře popisuje jako plešatého rudolícího muže, který by jako otrok nestál ani 200 dirhamů. Je zajímavé, že tohle plně zapadá do muslimské topiky - mimochodem, jedním z důvodů dosouzení Rushdieho (Satanské verše), byla skutečnost, že popsal Muhammda jako plešatého muže s brýlemi a bradkou.
Jinými slovy, tohle je hrubá dezinterpretace textu, kterou je navíc možné vyvrátit i z druhé strany barikády, např. Firdrichovou politikou k heretikům/kacířům. Fridrich byl podle mého názoru naopak hluboce zbožným mužem, který hledal alternativní cesty víry napříč vyznáními a náboženským spektrem, což však na druhou stranu nevylučovalo brutalitu (z dnešního pohledu brutalitu), s jakou se postavil v Itálii kacířům.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů