Hlavní menu
Novinky
17.11.2019: Biskup Ota
27.10.2019: BiskupovéBiskupové Gotpold a Fridrich a také biskupský číník Arnot.
15.09.2019: lechtičnaVratislava, manelka Kojaty z Mostu.
Poslední komentáře
Sociální sítě a ostatní
|
Zlatá bula sicilská - listina z nejvzácnějích
Autor: Rakpav . Vydáno dne 01. 06. 2008 (32698 přečtení)
Úvod
O Zlaté bule sicilské (dále ZBS) slyel snad kadý kolák. Pilnějí áci si na rozdíl ode mne zapamatovali letopočet 1212 a jméno krále Přemysla Otakara I.. plhouni pak to, e tato listina definitivně potvrdila dědičnost českého královského titulu. Hltouni historické literatury navíc znali vude opakované fráze o tom, jak přila bula k přídomku sicilská, a e tím císař Fridrich II. taufský odměnil věrného českého spojence, který jej prosadil na trůn přes odpor vzdorcísaře - welfovce Oty IV. Brunvického. ZBS pak údajně následně stabilizovala České království. A to, prosím pěkně - jak nám říká i středokolský dějepis z roku 2001 - za přispění bulou stvrzeného pravidla primogenitury. Dokonce jetě dnes se mnohde opisuje, e ZBS dala českému králi kurfiřtský hlas a funkci říského arcičíníka. Jetě starí knihy - k překvapení mnohých tvrdí, e se k aktu udělení tohoto privilegia sjela do Basileje pomalu celá tehdejí Evropa etc., etc.
V posledních deseti letech se ale po neustálém opisování frází začíná na ZBS nahlíet i jinak! Diskutuje se málem o kadém slovu, vědátoři se vzájemně opravují a my laici dychtivě čekáme na konečný a definitivní zhodnocení ZBS. Asi marně. Kolik historiků, tolik stanovisek
Pokusím se tedy zestručnit momentální povědomí, tak jak jsem je já osobně vstřebal, a dovolím si i několik vlastních úvah. Při trochu těkajícím povídání budeme společně přemýlet o tom, co asi Zlatá bula sicilská mohla znamenat ve své době, co jí předcházelo, ale také o tom, jak byla uívána dále v dějinách. Jako hlavní zdroje informací jsem pouil na jedné straně knihu Martina Wihody (mimochodem poměrně sloitě strukturovanou a kupodivu obsahující několik chyb v datech) s názvem Zlatá bula sicilská: Podivuhodný příběh ve vrstvách paměti a na straně druhé pak řadu drobných prací včetně těch, co byly publikovány v různých sbornících během posledních tří let.
Císařovo putování, české buly, jejich svědkové a neznámý písař
Latiny znalého čtenáře bychom asi udivili předloením replik jakýchsi tří listin, u nich by záhy zjistil, e celé záhlaví, celý závěr, datace i přivěená peče (bula) se zcela shodují. V onen slavný den, 26. září 1212, byly toti v Basileji editovány celkem tři listiny, které se svým textem v mnohém podobají. První a druhá jsou privilegia pro věrného lidu českého krále Otakara (Přemysla tam nehledejte), třetí pak pro moravského markraběte Jindřicha (opět bez přídomku Vladislav). První a zároveň nejdelí manuskript má téměř 500 slov, potvrzuje královský titul a stanovuje související podmínky. To je právě ona slavná listina. Druhý rukopis je zhruba o desetinu kratí a předává do věčného vlastnictví českému králi některé říské (či taufské) majetky. Třetí, nejkratí (má méně ne 300 slov), stručně svěřuje takté jakýsi majetek, či doménu, a to tajemstvím opředený Mocran et Mocran, o kterém se jetě zmíním, a to právě moravskému markraběti.
První se druhým sepsáním se shodují v cca dvou třetinách textu, ve třetím je dokonce pouhých 30 slov originálních a větinu jeho formulací lze nalézt v některém ze dvou předelých, případně se opakuje ve vech třech. Sečteme-li délku těchto ediktů a vezmeme-li v úvahu, e vzhledem k jednotnému písmu (a takté k osobnímu písařskému přihláení se v textu) je vechny psala jedna ruka, je jasné, e by by husí brk ustil pergamenem seberychleji - nemohly bez předepsaného vzoru či ablony vzniknout při psaní diktováním na čistý list za dobu kratí ne 10-12 hodin. Nemluvě o tom, e nejspíe u jiná dalí ruka je pak jetě zdobila a zcela jistě jetě jiná dalí přivěsila buly.
Pokud shodná datace nele, texty a náleitosti listin tedy musely být předem alespoň z části připraveny. Záhadným pisatelem vech je dle vlastního označení věrný ná jakýsi Jindřich z Pairis. Jestlie by jeho přídomek znamenal, e je z Paříe (co se doposaváde tvrdilo), vkrádá se otázka - jakpak se asi dostal ke dvoru, který byl tou dobou na cestách (k doptání onen týden v Basileji) ?
Sedmnáctiletý, zatím jetě nekorunovaný, císařský čekatel Fridrich Roger, uívající zatím titul Romanorum imperator electus (o tomto zajímavém označení bude pojednáno dále), král sicilský, vévoda apulský a kníe kapujský, byl zřejmě rád, kdy koncem léta 1212 po dlouhé době mohl konečně v klidu spočinout na spřáteleném území. Sbíral síly po dramatickém kličkování před dotírajícími welfovskými stoupenci severní Itálií a Alpami. Po jejich přechodu se mu nejprve po krátkém otálení otevřely předtím nedostupné brány kostnické. By teprve pod hrozbou klatby vztaené na případné odpůrce kuriálním vyslancem Berardem. Stalo se tak v polovině září a traduje se, e změna názoru měanů kostnických byla tak rychlá, e Fridrich prý mohl ve městě povečeřet maso připravené pro jeho soupeře Otu, jeho vojska byla tou dobou jetě na druhém břehu Bodamského jezera. Za necelý týden ji císařský vyvolenec vesele úřaduje v Basileji, kde poměrně záhy stvrzuje i česká privilegia a za dalích pár dní (5.10.) dobývá Hagenau a putuje neochvějně dál k prosincové korunovaci. Welfský protivník, jetě před měsícem zdánlivě pán situace, je tou dobou ji v hluboké defenzívě. Mladíček Fridrich vítězí
Dalo by se předpokládat, e vichni důleití, kteří holobrádka z Capuje doprovázeli po celou pětiměsíční cestu z Říma (hlavní osobou byl právě výe jmenovaný arcibiskup Berard z Bari), anebo se k němu po cestě postupně přidávali, jsou jako svědci v oněch českých listinách uvedeni. Avak ouha! S podivem konstatujeme, e vedoucí císařské kanceláře pan Berthold z Neuffen zapomněl prosadit do naí listiny hlavního vyslance říských kníat - svého bratra Jindřicha z Neuffen! Ve své funkci byl kancléř Berthold ji měsíc, po té, co se připojil spolu se svým bratrem k císařské druině mířící do Alp. Zapomenout ale v listině na Jindřicha, který byl pověřen předat mladému sicilskému králi výzvu k ujmutí se vlády, je téměř trestuhodné! Ano, připusme, e se bratři z Neuffen v zimě 1211/12 ve Veroně zamotali do sloitých vyjednávání s prowelfovsky laděnými lombardskými městy a dál do Říma, ani na Sicílii, s oním norimberským vzkazem ji neputovali. Ale přidali se k císařské druině jak ji bylo řečeno pravděpodobně ve Veroně při její cestě na sever, tedy do říe, ke korunovaci v Mohuči a byli hlavními oporami na posledních úsecích sloité Fridrichovy cesty.
A co druhý norimberský pověřenec, pan Anselm z Justingenu? Ten následně na Sicílii přece jen doputoval (nebo moná také do Říma a teprve pak na Sicílii), a to se svým podílem z celkového cestovného 1 500 marek, přislíbeného nominačním sněmem norimberských kníat (na konci léta 1211) jak Neuffenům, tak jemu samotnému. Jeho jméno vak na ZBS také schází. Jak je to moné v jeho případě? Vdy s císařským elévem do Basileje na konci léta 1212 takté dorazil! A po tom vem, co u spolu s Fridrichem absolvoval to je téměř nepochopitelné. No posuďte sami :
Poté, co v lednu onoho roku na výzvu říských kníat, tlumočenou na druhé straně Messinské úiny pánem a z Justingenu, sicilský dvůr rozhodl o přijetí budoucí koruny a vychystal Rogera (na Sicílii se druhé císařovo jméno Fridrich neuívalo) k cestě do Němec pro circulum (korunu), připravil odváný dobrodruh Anselm půdu pro vstup mladého taufa do Věčného města. Vzhledem ke spletité situaci nebyla dalí cesta prosta problémů a překvapení (např. mení námořní konflikt u Caety). Ale do Říma za ovací místního lidu nakonec vstoupil. Následně po milostivé finanční zápůjčce Svatého stolce Vyvolenému (ale v tu chvíli údajně značně zuboenému a chudému) Fridrichovi jej pak Anselm dále provází do Janova. Odtud po estitýdenním váhání a mapování situace (a také po dalí půjčce tentokrát od místních lichvářů) a po ubezpečení, e Neuffenové stále čekají ve Veroně, pokračují společně dále přes Cremonu a Mantovu. Po cestě se střetnou při jednom brodu s oddíly milánských a budoucí císař taktak unikne (kroniky píou, e prý mu tehdá navlhly spodky), ale nakonec do Verony astně doputují. Posilněni krátkým (asi třídenním) oddychem, vyhýbají se Brenneru, obsazenému welfovskými oddíly, a kozími stezkami vstupují s pouhými edesáti rytíři do vábska (posily pěti set oděnců od trasburských spojenců se dočkal Fridrich a za řadu dní v Basileji).
Po takové anabázi budoucího císaře je, prosím pěkně, absence věrného průvodce a rádce Anselma na listinách basilejských zaráející jetě více, ne v případě Jindřicha z Neufen. Pán z Justingenu přitom navíc nikterak ze scény nemizí. Naopak! 5. října v Hagenau ji vystupuje jako dvorský marálek a ve větině dalích listin figuruje právě s tímto titulem!
Tyto dvě závané mezery (a to moná nevíme o dalích) mezi zapsanými stvrditeli udivují o to víc, kdy vidíme, e naopak vichni místní, počítaje v to i ty, které posbíral Fridrich na posledním úseku cesty, zde figurují. e by pisatel byl dobře obeznámen zejména s tituly místních, zatímco ty vzdálené pomíjí či nezná? Anebo prostě do místní scriptorské dílny během formování edice dorazil posel, který zadal s předstihem údaje do připravovaných listin s tím, e ve svědečné řadě budou uvedení jemu i písaři známé osoby? (A nech tam trochu místa alespoň pro některé dalí, co s císařem zítra dorazí a které zatím neznám.). Kadopádně se mi vkrádá na mysl pochybnost o tom, jak moc váně a kvalitně se listině (listinám) Fridrich asi věnoval nebo věnovat mohl. Nezvyklá inflace basilejských pergamenů v jeden den tuto pochybnost tak trochu vyvolává.
Zdroje listiny sepsané Jindřichem z Pairis
Obloukem se opět vracíme k původu písaře. První (známá) listina vydaná Fridrichem po odjezdu z Říma (datovaná ke 25. srpnu 1212 a dedikovaná veronským měanům) je sepsána Bertholdem z Neuffen, stejně jako řada následujících listin po basilejské epizodě. Je to logické, pokud víme, e Berthold se stal dvorním protonotářem. Proč vak řadu listin vrchního císařského skriptoristy z Neuffen právě při sepsání ZBS přeruuje někdo jiný? Záhadu by mohlo jetě komplikovat zdání, e se navíc dikce listin od jiných Bertholdových výrazně nelií, ale to není tak docela pravda. Formální záleitosti jsou sice shodné jednak záhlaví se sicilským nádechem a dále pak svědečná řada, která je naopak jako vystřiená z německého prostředí. Problém spočívá v obsahově podstatné části, ve vlastním sdělení. To neodpovídá ádné tradici, ba ani páně Bertholdovu stylu.
Styl a typická stavba - mimo tuto střední pasá nejasného původu - ukazují (dle Wihody) na práci cisterckého skriptora, pravděpodobně ze vábska, či Alsaska. Konkrétně by ve sedělo na kláter v Pairis. Je to rozumná úvaha, která vak stále neřeí otázku, z čeho byla ona zásadní rozhodnutí v listině (listinách) opisována? Těko mohl znát alsaský mnich české poměry (a také mladý lauf, ani kdokoli z jeho doprovodu nikdy v Čechách nebyli). A jestlie tedy - evidentně - tuto pasá opisoval z nějaké předlohy, proč nevyuil pro finální úpravu dikčních schopností přítomného pana Bertholda tak, aby listina měla jednotného ducha?
Tento fakt stojí tak trochu i proti Wihodově konstrukci o tom, e základ listin byl prý poslán z Norimberku spolu s Anselmem a do Říma a byl před tím sepsán českými emisary při norimberské volbě. Následně pak tyto podklady měly putovat s Fridrichovou druinou od Svatého stolce zpět na sever, a to i přes dobrodruné boje, divoké brody, útěky či skrývání
! Co k tomu říci
Pro zvýení lesku listin a jejich bul je taková historie jistě jejich zlatým rámem (textace listiny byla v samotném Římě!), ale jinak jde o poněkud krkolomnou konstrukci, není-li pravda?
Nue tedy z Wihodovy dedukce (také se samozřejmě nechal inspirovat svými předchůdci) berme alespoň to, e dlouho pouívaný překlad jména písaře (Jindřich z Paříe) můeme poměrně klidně opustit a uvěřit, e s velkou pravděpodobností jde o písaře z Pairis, co je sídlo cisterckého kláterního zaloení půl dne jízdy (80 km) severo-severozápadně od Basileje, dnes na území Francie (Colmar, Orbey). Tento kláter byl navíc taufy zaloen. Případný Pařían by se jakoto písař jistě podílel na emisi dalích Fridrichových listin a moná by z funkce vystrnadil i Bertholda. Ná Jindřich z Pairis vak po sepsání těchto tří Fridrichových (prvních na vábském území) privilegií z dějin posluně mizí za zdmi svého klátera.
Avak ke druhé části historikovy hypotézy (mám na mysli onu cestu podkladů listin z Norimberka do Říma, či dokonce na Sicílii a zpět) navrhuji svou vlastní tezi, opřenou o existenci a dikci veronské listiny a navíc o uvedenou anomálii v osobě zapisovatele: Základ listin do Říma s pánem z Justingenu neputoval, ale čekal někde ve skriptorské dílně v bezpečí taufské domény, a (a také zdali) císařský novic překoná na své pouti Otovy nástrahy. Fridrich mohl text vidět prvně a v Basileji. Prosím, klidně se mnou diskutujte, klaďte otázky, ale já se ji nyní odebírám od strastiplné cesty textu k jeho vlastnímu původu!
Vidím tři moné výklady:
Zaprvé text v Pairis čekal déle ne rok, aby byl následně v Basileji pouit a vepsán do listinného vzoru typu Berthold. Byla pouita shodná textace do záhlaví a do závěru, avak výčet zásluh a rozdělení odměn jsou původu českého. Tento fundament moná mohl pocházet od naich zástupců, kteří se účastnili norimberského aktu. Kadopádně mohlo klidně jít podle mého názoru - jen o jednu jedinou listinu, ze které písař Jindřich učinil ona tři sepsání.
Podruhé - v Basileji na konci září 1212 čekali přímí zástupci Přemysla. Tato teorie je málo pravděpodobná (sázkařsky vyjádřeno 1:10), i kdy ne nemoná. Zkoumáme-li pohyb tehdejího naeho královského dvora, důkazy svědčí spíe proti účasti. Kdy jsem vak pro podporu varianty přímé basilejské účasti někoho z českého prostředí studoval linii církevní, tedy monost, e by zde byli přítomní četí církevní hodnostáři, napadla mě dalí, tedy třetí alternativa!
Řádový posel?
Při sledování bohaté cestovatelské a diplomatické aktivity vrcholných představitelů církevních (zejména cisterciáčtí opaté byli vyhledávanými diplomaty a rádci) kláterů v Čechách (do úvahy připadají nejspíe vlivné klátery Plasy či Pomuk, méně u pak Sedlec, Hraditě, či Osek) se mi sice také bohuel nepodařilo doloit přímou přítomnost v Basileji u nikoho z nich, a to za celé období srpen 1211 a září 1212. Zato ale na mne vykoukla jiná monost, kdy jsem zjistil, e je doloena účast opatů českých cisterckých fundací Plas a Pomuku na generální kapitule v Citeaux od 13. do 16. září v roce 1212!
Při datování povinných zastávek českých mnichů při cestě na generální cistercký sněm jednak v Ebrachu u Wurzburku (cca polovina srpna na cestě do Citeaux a polovina října na cestě zpět do Čech) a Morimondu (snad 8. a 20. září ) se nabízí fascinující monost jejich návtěvy kláteru Pairis (cisterčtí opaté měli nařízeno po cestách vyuívat k zastávkám pohostinnost, mnohdy vak spíe trpěnou přítomnost, v bratrských zařízeních). V sídle naeho pravděpodobného písaře Jindřicha mohli být četí preláti jednak někde mezi 3. a 5. září při cestě na generální sněm, a dále někde okolo 23.9. při cestě zpáteční (Pairis leí na trase hlavní cistercké poutní cesty ze Citoux přes Dijon a Morimond směrem na trasburk a dále do vnitrozemí německých krajů).
Zejména v kombinaci s tím, e v létě 1212 Přemysl Otakar velmi pravděpodobně navtívil Plasy, se otevírá moná dedukce, e listiny podle českého vzoru do Pairis - jakoto kmenového taufského kláterního zaloení - dopravil na přání svého královského chlebodárce (Plasy zaloil 1142 Otakarův otec Vladislav II. a byly povaovány za královské zboí) plasský opat při své cestě na generální kapitulu (co bych povaoval za více pravděpodobné), či na cestě z ní (obtíněji představitelné).
S přihlédnutím k jarnímu pozvolnému rozpadání se protiwelfovské koalice (v Norimberku před necelým rokem vzniklé) je Otakarův nápad pojitění si náklonnosti u taufa písemnou formou docela dobře představitelný. Pro jistotu a klid starého pána (Přemyslovi táhlo na edesát)? Proč ne? A při neexistenci kurýrního spojení přes rozbouřené welfské dravy se jeví vyuití doručovatelské sluby oblíbeného opata při jeho tradiční cestě poslunosti (kterou musel vykonat kadé tři roky) na kapitulní kobereček docela klidně moné. A hlavně nenápadné.
Při této mojí církevní variantě (by moná dosti odváné) jsem zvaoval i monost přímé účasti plaského opata v Basileji 26.9.1212. Ta je sice teoreticky také moná, časově snad odpovídající, ale jak jsem ji uvedl výe - zřejmě nepravděpodobná. Přece jen u jde o neplánovanou zajíďku při jeho pouti, a navíc o datu přesného příjezdu Fridricha se nemohl nikdo dozvědět dříve ne týden dopředu.
A poznámka na závěr této úvahy: Vlivnost plasských mnichů u praského dvora a tím i jistou oprávněnost předchozí hypotézy dokládá zcela netypická výsada udělená pouze tomuto kláteru. Na konci 12. století si toti mohl na královské půdě těsně před hradbami metropole (do Meního či Větího města praského je asi konkurence stálých fundací pustit nechtěla) jako jediný kláter zaloit vlastní zastoupení probotství pod Petřínem. Leelo v blízkosti pozdějí paty hladové zdi Karla IV. Na umístění této domény, zruené ve 14. století, ukazuje dodnes název přísluné uličky na Újezdě Plaská.
Císař bez pečeti?
Jeví se nanejvý pravděpodobné, e titul, pouitý na vech třech bulách z 26.9.1212 , tedy imperator electus, znamená vyvolený (či budoucí) římský císař, tedy imperátor s přívlastkem, jen jeho císařskou plnoprávnost poněkud umenuje. Scelené postavení císaře následuje a po korunovaci. Promlouvá zde důleitost vech rituálů a symbolů, na které byla tehdejí společnost citlivá.
Potvrzuje to u příklad Fridrichova předchůdce a protivníka Oty, který byl sice v květnu 1199 zvolen řískými kníaty a po osmnácti měsících potvrzen do císařské funkce zasedáním římské konzistoře, ovem protoe byl prost říských insignií, nedovolila mu papeská kurie dalích devět let (odhlédneme li od řady dalích peripetií a papeských veletočů) uívat plný titul rex či imperator, ale toliko imperator s přídomkem electus. Moná i to byl dalí důvod, proč na výzvu kurie táhnul na Řím, vzápětí také (to ji v nemilosti papee ) do Sicilského království. Ale to ji je jiný a trochu komplikovanějí příběh.
Vyvozuji tedy, e zlatá bula je sicilskou nejen proto, e v prudkém běhu dramatických událostí roku 1212 si Fridrichova písařská dílna nestihla zatím jinou ne sicilskou opatřit (čemu jako hlavnímu důvodu prostě nevěřím), nýbr také proto, e titul král římský (Wihoda titul překládá jako král Římanů, ale to dle mého názoru nehraje roli) začal Fridrich důsledně uívat a po prosincové potvrzovací volbě ve Frankfurtu a následné korunovaci v Mohuči.
Aby bylo příkladnosti učiněno zadost, ocituji zde jednak identický úvod vech tří zlatobulských basilejských listin ze září 1212 (shodně vdy Fredericus divina favente clemetia Romarorum imperator electus et semper augustus, rex Sicilie, ducatus Apulie et principus Capua) - a úvod dalí pro nás významné Fridrichovy listiny, o ní bude jetě řeč později, a to listiny ze 26. července 1216 (Fredericus secundus divina favente clementia Romarorum rex semper augustus et rex Sicilie). Vidíme zcela odlinou dikci titulu. V prvním případě
vyvolený císař římský, vdy rozmnoitel říe, král sicilský, vévoda apulský a kníe kapujský., ve druhém král římský, vdy rozmnoitel říe a král sicilský.
Prvnímu výčtu vech moných titulů odpovídá zvyklost zvolených či vyvolených vládců pouívat do doby, ne se stali plnoprávnými panovníky, soubor vech dosavadních titulů, které dreli. Avak od chvíle plnoprávného nabytí královského titulu ji ostatní tituly opoutí a uvádí se pouze jako rex (či imperator).
Zajímavá je i úvaha, zda onen zářijový norimberský sněm 1211, který měl, zřejmě na přímý popud protiwelfovsky se obrátivímu Svatému stolci, zvolit (za údajné aktivní intervence české strany) Fridricha císařem, nebrali na Sicílii jen jako výzvu k návratu do řádného právního stavu naplnění původní (čtrnáct let staré) nominace malého Fridricha, kteráto byla pouze dočasně zpochybněna či vykolejena otovskou blamáí. Norimberské jednání není pak tedy volbou, ale pouhým zformulováním výzvy a potvrzením kontinuity spravedlivého nároku taufů na titul. Vdy jim vlastně stále patřil, a si Ota říká co chce! Zbývá maličkost - dojet do některého tradičního korunovačního sídla (Mohuče či Cách) a převzít insignie.
Troufám si tvrdit, e větina členů sicilského dvora nebyla dál ne v Římě, moná v Janově. První podrobnějí informace o cestě získal mladíček Roger v Římě, děsivějí pak ve Veroně od Bertholda z Neuffen. Basilej byla jen dalí zastávkou na cestě k plné korunovaci a moná v tu chvíli jetě ani nevěděl, jak daleko je konec jeho putování. Proto pouíval, zřejmě po poradě sicilských skriptorů a po římském doporučení, titul, který byl projevem návaznosti na jeho v dětství proběhlou nominaci.
Zdá se, e máme spíe více ne méně indicií k tomu, e 26.9.1212 listiny emitoval pouze plnoprávně potvrzený kandidát (ji patnáct let) na císařský titul. Nikoli císař v plnosti tehdejího vnímání tohoto titulu.
V těchto úvahách poněkud skřípe jen jediná nejasnost - proč se ve ZBS Fridrich tituluje imperator a o čtyři roky později pouze rex. To je ale asi opět téma pro dalí sta. Odůvodnění, e rex byl korunovaný, ale imperator znamenal nejen korunovaný, ale i takový, který absolvoval římskou jízdu tedy cestu pro papeské poehnání trochu kulhá. Např. Karel IV. by tituly uíval v rozporu s tímto pravidlem. Nue tedy - ponechme něco také dalímu bádání a vrame se domů
Otakarovy schody k moci
Třetí království české se začalo rodit paradoxně ve chvíli, kdy císař Fridrich Barbarossa rozhodoval v Řezně zjara roku 1187 spor mezi biskupem Jindřichem Břetislavem a kníetem Bedřichem, starím bratrem Otakara. Bedřich sám se jednání nezúčastnil, pouze písemně oponoval, e Jindřich neměl právo si na svého kníete stěovat. Imunitní privilegium, jakoto rozhodnutí tohoto sporu ze dne 5. března 1187, vyznívá zdánlivě ve prospěch Jindřicha Břetislava. Zlatou bulou řezenskou je prohláen říským kníetem na českém panovníkovi nezávislým. Jeho vláda byla vak natolik netypická, neplnohodnotná (hlavně závislá na císaři) a vztahy k Moravě natolik sloité, e lze mluvit o hluboké krizi vlády naich zemí.
A právě v této době se zřejmě Přemysl Otakar (bohatí navíc o zkuenost vlastně poslední památné bitvy Moravy proti Čechám u Loděnice roku 1185, které se zúčastnil po boku Bedřicha) dle mého názoru definitivně rozhodl, e v případě převzetí moci bude on svůj stát spravovat jinak. Názor na modernějí vládu v něm jistě přetrval i po nástupu postloděnicovou (knínskou) smlouvou dosazeného Konráda Oty II. na trůn (po smrti Bedřicha v r. 1189). A to nemluvím o následujících dvou letech. Do odjezdu Konráda do Itálie (v létě 1191) se jejich vzájemný vztah přiblíil bodu mrazu. Po překvapivé zprávě o skonu Konráda ve slubách říských (v září 1191 na neapolský mor) se proti Václavovi, dosazenému na kníecí stolec následně (de jure zmocněním, které Konrád zanechal při odjezdu na jiní taení), spojil účelově s Jindřichem Břetislavem. Dvakrát během posledních tří let musel ustoupit na základě jakýchsi nárokových privilegií! Teď u snad nastal čas pro jeho vládu! Ano, opravdu nastal. Doba pro první éru Přemyslovy vlády dozrála, nekame si dojem tím, e byla potvrzena na základě příslibu finanční pozornosti. Momentální Otakarův spojenec Jindřich Břetislav toti v roce 1192 nabídl 6 tisíc hřiven císaři Jindřichovi VI. za schválení změny vládce. Pro Přemysla byly určeny Čechy a pro jeho mladího bratra Vladislava Jindřicha pak Morava.
Nový kníe Otakar se ale ocitl ve svízelné situaci. Téměř na mizině a měl platit onen úplatek za svůj titul ! Váhal (koneckonců on sám přeci nikomu nic neslíbil) a placení odkládal. Vzniklou ostudu neunesl Jindřich Břetislav a vydal se jakoto správný biskup - na přímluvnou pou do Santiaga de Compostela. Císař vak jeho průvod v Německu zastavil a přinutil - s poukazem na dluh - vrátit se do Čech. Kdy pak byla do podzimu 1192 zaplacena jen mení část úplatku, musel se dát Jindřich Břetislav císaři do zástavy sám, střídavě - jakoto zajatec - pobýval na císařském dvoře a na císařském hradu v Chebu. A Přemysl Otakar ? Zda ztráty biskupa významněji litoval, nevíme. Víme vak, e pro jeho osvobození v podstatě nic neudělal.
Biskup zahořkl a změnil na Otakara názor. Nepoddajného Přemyslovce i jeho bratra na Moravě s pomocí císaře opět sesadil a ujal se vlády sám.
Otakarova první vládní zkuenost tedy skončila neslavně. Utekl do Míně a vyčkával změny poměrů. K té dolo po smrti Jindřicha Břetislava 15.5.1197, nebo biskup synů nezanechal. Jak jinak u kněze, dalo by se říci. Avak máme nepřímá svědectví, e se kníe Jindřich en a tak zcela neodříkal. K případným dětem, pokud nějaké byly, se vak logicky oficielně hlásit nemohl.
lechta na uvolnění stolce zareagovala poměrně ukvapeně (ji po týdnu) a dosadila na praský trůn Vladislava Jindřicha (údajně se bála Přemyslova vojska). Na místě je zde poznámka o tom, e to byl jeden z prvních samostatných kroků stavů, kdy jednali bez vnějího popudu. Na dalí podobnou situaci museli čekat a do období po skonu Přemysla Otakara II. Vladislav se ujal vlády během léta a v listopadu vymanil biskupství ze závislosti na císaři, do které ho uvrhl servilním přístupem k císaři Jindřich Břetislav. Nechal si od kaplana Daniela Milíka sloit přísahu věrnosti a za odměnu jej posadil na biskupský sedes. Otakar vak zatím také nezahálel - dával dohromady armádu proti svému mladímu bratrovi a u v prosinci vytáhl ku Praze.
6.12. 1197 se stala - pro předelé generace Přemyslovců (moc se mi líbí emličkovo označení Bořivojovců, ale klidně s poukazem na neoprávněné nástupnictví levobočné by se také dalo říkat Břetislavovců) - netypická věc. Bratři se bez boje dohodli a nastal mezi nimi neuvěřitelně dlouhý pětadvacetiletý smír (a nebylo mezi nimi z těch dob různic, ni kterých úhradkuov...). Mladí si znovu nárokoval Moravu a Prahu přenechal Přemyslu Otakarovi.
V tu dobu (pravděpodobně) sedmatřicetiletý Vladislav zřejmě spěchal uít si na východě markrabského klidu a své údajně velmi krásné mladé manelky Hedvigy. Pro Moravu nastaly konečně na dlouhou dobu klidné časy. A pro Čechy vlastně také. Jediný vpád cizích vojsk na nae území za vlády Otakara chystal toti Filip vábský roku 1204, ale díky naim hraničním horám jej nakonec neuskutečnil (nevěřte Wikipedii, kdy říká opak). O kraje české se tedy dlouhých třiatřicet let staral - do té doby kronikami opomíjený a ve chvíli druhého nástupu k moci více ne čtyřicetiletý - vizionář a pragmatik Přemysl. Schopný riskovat i uhýbat, dobývat i usmiřovat se, ale hlavně ten, který odvedl pozornost vojenských konfliktů od svých krajů (jiná věc je, e se jich rád účastnil mimo své území). Zakrátko po tomto druhém převzetí moci si začal říkat Ottakarus rex Boemorum.
Korunovace, boje a edikty
Přijímání, ale i odebírání různých císařských privilegií a výsad bylo oblíbenou Otakarovou disciplínou. Toho zřejmě nejdůleitějího dosáhl skutečně velice záhy 15. srpna 1198. Od římskoněmeckého krále Filipa vábského, který v té době bojoval s Otou IV. Brunvickým o post císaře. Otakar získal - pravděpodobně mimo řadu dalích privilegií - i zajitění dědičného práva na titul krále pro své nástupce (potomky ?). Historici se navíc shodují v tom, e to znamenalo i omezení zásahů císařů do volby českého krále. Měli tuto volbu pouze stvrzovat, hlavní odpovědnost tak měla spočinout pouze na české lechtě.
Největím problémem těchto privilegií byl fakt, e je dodroval pouze Filip, protikandidát Ota, ani pape Inocenc III. svůj souhlas nevydali. Mohla se tedy opakovat situace známá u dvou Otakarových předchůdců s královským titulem (Vratislava, který byl králem od roku 1085, a Vladislava - od roku 1158).
Na říském sněmu v Mohuči v září 1198 byl následně Přemysl korunován. Stručné prameny neříkají, zda lo o pouhou čelenku (diadém), či plnohodnotnou korunu (cirkulum), ani zda byl korunován i s manelkou (v právě probíhajícím rozvodovém řízení ? to asi těko!), ani zda byl mimo toto doloené korunování z rukou Filipa korunován také ve ví plnosti i církevně. Historikové vedou spor, zda se tak přece jenom náhodou nestalo, a to údajně v Boppardu. Nevím, nevím...
Svatý stolec, který - jak ji vyplynulo z výe uvedených částí - se rozhodl během prvních let nového století rozdávat své vlastní karty a tak trochu řídit chod císařství (neustále ve vech listech připomínal, e přenesení císařství z východu bylo zásluhou římské kurie). Prvého března 1201 vydal listinu upozorňující Otakara, e se nachází na nesprávné straně. Pokáral jej za přijetí titulu od Filipa, který byl v té době ji v papeské klatbě. Český vladař seznal, e proud teče jiným směrem, a svůj vztah ke vábskému takécísaři za půl roku přehodnotil mimo jiné také proto, e mu Filip začal mluvit do rodinných vztahů (Přemyslem zapuzená první manelka Adléta Míeňská se nesmířila se svým údělem, stěovala si u vech mocných a doznala sluchu právě na vábském dovře) .
Filipovi asi a tak nevadila Přemyslova manelská nevěra, jako to, e se cítil být sám podveden. Po marném pokusu o znovunabytí náklonnosti vlivného českého krále jej definitivně zavrhl v dubnu 1203. Svá privilegia odvolal a v květnu dokonce vyprovokoval konflikt v Durynsku, čím donutil nejen Otakra, ale i dalí potomky oráčovy krve k akci. Jakoto bratranci a spojenci místního lankraběte Heřmana I. Duryýnského se jak Přemysl Otakar, tak i Vladislav Jindřich do konfliktu se svými oddíly rázně přidali a kdy se jetě připojily jednotky z Uher, kde vládl pro změnu zase vagr Otakara I. Emmerich, musel si nakonec Filip vábský zachránit ivot útěkem.
To neuniklo pozornosti a odměny protivábské strany. Ota IV. (snad začátkem srpna 1203) větinu původně Filipových výsad Otakarovi v Merseburgu opět stvrdil (listina se bohuel nezachovala) a na stejném místě pak za pár dní následovala Přemyslova ji druhá slavná korunovace, tentokrát i církevní (papeským legátem Guidem). Důsledkem toho byla také papeská konfirmace Otovy listiny, ve které 15. dubna 1204 vzal Inocenc III. přiznaná privilegia na vědomí.
V červenci 1204 ale vpadl vábský dobyvatel znovu do Durynska a tentokrát jej provázelo větí těstí. Přemysl sice v srpnu opět přijel opět na pomoc svému spojenci, ale po Heřmanově kapitulaci (17.9.1204) byl donucen ustoupit do bezpečí české kotliny a nabídnout potupný (s)mír. Filip nechtěl nic meního, ne aby se Otakar postavil opět na jeho stranu ve sporu o titul císaře mezi ním a Otou. A ke stvrzení slibu věrnosti si vyádal také něco trvalejího - 7 000 marek ve stříbře. Český král byl nucen na podmínky přistoupit a poté sledovat prudký nárůst Filipovy moci.
Otova otřesená moc, podporovaná stále jetě alespoň anglickým králem, si udrela u jen svou poslední výspu Kolín nad Rýnem. Filip chtěl welfského soupeře dorazit, a tak město od podzimu 1205 dlouze dobýval. Nakonec, po vítězné krvavé bitvě u Wassenbergeru 27. 7. 1206, zůstal sice stále před hradbami, ale bylo otázkou času, kdy brány v té době jednoho z nejlépe opevněných měst povolí. Stalo se tak 15.4.1207. Změnu poměrů s typickým zpoděním a typickými způsoby reflektoval i Svatý stolec. Nejprve tlačil Otu k ústupkům a nekrvavým dohodám, a teprve a v polovině roku 1207 inicioval jednání o případném zruení Filipovy exkomunikace.
Přemyslova typická vlastnost - rozdělování náklonnosti podle momentálního vývoje mezi oba soupeřící tábory taufů a Welfovců - se projevovala i nadále. Roku 1205 nejprve provdal dánskému králi Valdemaru II., spojenci Oty, svou dceru Markétu (dospělá dcera z prvního manelství, která se v Dánsku stala lidem milovanou královnou Dagmar) a v roce 1207 pro změnu dohodl sňatek dvouletého syna Václava s dcerou Filipa vábského Kunhutou taufskou. Moná díky tomuto poslednímu kroku se také po několika zdreních začal konečně řeit rozvod Přemysla s jeho první manelkou. Král se ale nedostavil k soudu, a proto na něj byla uvalena klatba, nače se soudní pře opět na mnoho let zastavila.
Celé období prvního desetiletí nového století je tedy mimo ty zásadní dějinné události také dobou čekání na církevní uznání rozvodu. Význam manelského sporu se později docela zásadně vyjevil při dalích krocích Otakarových protihráčů.
Změn poměrů jakoby nebylo stále dost
Na jaře 1208 byl Filip vábský úkladně zabit bavorským falckrabětem a zdálo se, e Přemysl by měl konečně pohodlně a definitivně zakotvit v Otově přístavu. Welfovci skutečně triumfovat mohli, ne vak český král. Problémem byla Míeň, její vládci, Wettinové, podporovali věčně nespokojeného Děpolta III. a kde přebývala poníená Adléta (někde uváděna jako Adéla) s dětmi, zejména vak s prvorozeným synem Vratislavem.
V květnu 1209 se oba přemyslovtí bratři zúčastnili wurzburského sněmu, ale plně se k welfovcům tentokrát nepřihlásili, dreli si rezervovaný odstup, nebo moná lépe je říci, e byli poněkud odstaveni od vlivu a odjíděli bez privilegií, bez podpory a s velikými otazníky nad náklonností císaře. Toho mohl vyuít pape poté, co se na konci roku 1209 Ota IV. vymkl kontrole a rozhodl se, e si římskou jízdu protáhne směrem na jih Itálie do Sicilského království. Opět dolo k prudké změně poměrů. Svatý stolec učinil čelem vzad a znovu upřel oči za Alpy. Vyzval říská kníata (včetně Otakara) k volbě nového krále. Ti, kteří byli také s Otou nespokojeni (a Přemysl byl na předním místě), se začali houfovat od podzimu 1210, aby se v září následujícího roku seli v Norimberku a oficiálně vyzvali mladého sicilského krále Fridricha k přijetí designace a k jízdě na sever. Paradoxně tím moná ukončili přípravné operace Oty směrované k jeho vylodění právě na Sicílii.
Braniborský císař toti ihned přeruil kalábrijské manévry a spěchal zjednat pořádek na severu. V březnu 1211 svolal nový sněm, tentokrát do Frankfurtu a kupodivu se na něj dostavili i někteří spiklenci, kteří zřejmě zázračně prozřeli. Přemysl Otakar vak mezi nimi tentokráte nebyl. S politováním vak musím říci, e nelze tento jeho krok povaovat za konečně muný projev lvího charakteru (lev se prvně dostal na erb českého krále právě za Otakara). Důvodem absence Přemysla toti bylo to, e císařský dvůr ovládl jeho nepřítel Dětřich Míeňský. A to s jasným cílem dosadit na český trůn syna Adléty a Přemysla a zároveň svého synovce - mladého Vratislava. Na sněmu podepsaná spojenecká smlouva mezi Otou a Dětřichem to skutečně potvrdila.
Ji za dva měsíce, 18.května 1212 za ranního slyení, kdy se před císařským trůnem sklonil prvorozený Otakarův syn, byla pomsta dokonána. Do audienční síně v Norimberku vstoupil Vratislav jakoto odehnané královské dítě, ale večer opoutěl město císařem vyvolený budoucí král se esti praporci, kdy předtím bylo formálně odňato české léno jeho otci. Zajímavé je, e ačkoli si Ota mohl formulaci upravit jak chtěl, v písemném záznamu nechal uvést, e to bylo rozhodnutím kníat. Taková dikce by napovídala, e v Norimberku byli po Vratislavově boku někteří četí pánové, dokonce moná i bývalý Otakarův komoří Černín (dle Kalisty) .
Moná právě proto se v basilejském zářijovém textu prvky designované vlády na základě volby také objevily. Přemysl Otakar to nechtěl nechat lechtě projít jen tak lacino. Osobně se domnívám, e textace námi sledovaného privilegia (ZBS) vznikla jako bezprostřední reakce právě na uvedené norimberské události, tedy pravděpodobně po prvním červnovém týdnu roku 1212, kdy se z Norimberku vrátil do Čech moravský markrabě a referoval králi o bavorských událostech. Vladislav Jindřich byl osobně jetě 3 dny před chystaným povýením Vratislava císařem přijat a zřejmě se jej snail jetě na poslední chvíli od předání praporců odradit. Marně. Přemyslovi tedy nezbývalo nic jiného, ne sepsat návrh textace opětného potvrzení své funkce, protoe v tuto chvíli -de jure- králem nebyl. Dokonce se domnívám, e by se jeho vláda skutečně mohla datovat s přeruujícím intervalem od května do září 1212, kdy by za dočasného panovníka měl být povaován jeho nejstarí syn! Nikoli vak za krále, ale jen kníete, protoe praporce měly zřejmě pouze kníecí úroveň, důkazem čeho je i to, e vude v souvisejících listinách je Vratislav uváděn jen jako dux.
Přemysl mohl jen doufat, e se mu potěstí jím navrené listiny (tedy námi předpokládaný základ basilejských pergamenů) předat taufovcům (například do klátera v Pairis) a e se Fridrich dostane přes nebezpečné území do vábska a ujme se vlády. Za zásluhy a věrnost pak Otakarovi stvrdí privilegia sepsaná podle onoho základu, připraveného někdy v červnu či červenci 1212 v Čechách. Tuto naději jistě posilovaly čerstvé (asi měsíc staré) zprávy, e imperator electus je na cestě z Věčného města směrem na sever.
Zajímavý vývoj by asi nastal, pokud by se Fridrich Roger během cesty po vzniklých potíích třeba někde za Janovem otočil a vrátil zpět do klidu svého dosavadního domova pod (v tu dobu) neklidnou Etnu. Co by se asi stalo ? Ota by zřejmě trval na svém a ve spolupráci s míeňskými by se moná pokusil předáním koruny v Mohuči Vratislavovo povýení dokonat. Následně by Přemyslova prvorozeného míeňtí s císařským poehnáním vybavili armádou, aby si také v Praze zjednal pořádek a otce vystrnadil. Jetě koncem srpna toti vechno k případné korunovaci a následnému převzetí moci v Čechách směřovalo a docela se mi chce věřit, e Vratislav si u někde zadal do výroby cirkulum či diadém pro onen obřad. Jak překvapivé je pomylení, e chybělo docela málo, abychom měli dalího krále
Co se tedy vlastně po záři 1212 změnilo a jak nejblií události ovlivnila nae slavná bula?
Pobasilejský vývoj a korunovace po česku
Pro Otakara bylo nejdůleitějí, e Fridrich vítězí. Navíc mohl sám sebe poplácat po stařeckém rameni a gratulovat si ke těstí, e zůstal na jeho straně (přesněji - byl okolnostmi nucen zůstat na taufské straně). Vydání listiny, kterou vyvolený budoucí císař odměnil svého věrného spojence, zapadá do reimu odměňování stoupenců, kteří jsou na vládcově straně při jeho cestě vzhůru za mocí. Co z dneního pohledu můe při vědomí neustálých změn postojů - znít trochu ironicky, tehdy bylo spíe normou ne výjimkou. Kdy se ale listiny dostaly do Prahy (údajně ta třetí, určená pro Vladislava Jindřicha dlouho v Praze zůstala a nikdo se po ní na Moravě nesháněl), nebyly vlastně u důleité. Naopak, moná vadila ona vsuvka o volbě, kterou ZBS obsahovala.
Jak asi na listiny nahlíel Přemysl Otakar I., lze vyvodit z toho, e ji za svého ivota dvakrát jednal v přímém rozporu s privilegii. Nejprve poádal Fridricha o jakési předběné římsko-královské poehnání pro budoucí vládu svého syna z druhého manelství tedy Václava. Bylo to zjevné vyvrcholení napjatých vztahů s prvorozeným Vratislavem a stalo se tak 26. července 1216 zpečetěním římsko-královské listiny v Ulmu. Ke konci ivota (v roce 1228) dokonce nechal Václava ustanovit následně (tentokrát u s poehnáním imperator) mladím českým králem. Pro úplnost : Václavovi bylo 23 let a na tehdejí poměry byl vlastně u ve středním věku.
V Praze zřejmě byly ZBS i souběné listiny dobře uloeny, aby je nikdo náhodou nezkoumal. A císař? Ten zřejmě ani neuznal za vhodné se zabývat jejich obsahem či snad se k nim vracet. Důleité bylo faktické chování českého krále, ne nějaké písemnosti. Bylo to ale skutečně tak? Opravdu se některé závazky staly zapomenutými či nenaplněnými?
Český král a jeho nástupci (nikoli potomci!) měli podle ZBS dret vechny hranice, které patří zmíněnému království, a ji byly jakkoli zcizeny. To je základní a nejdůleitějí ustanovení slavného privilegia. To vak Otakar dodroval ji předtím - i potom. Tedy nic převratného. Výklad, e se jednalo o potvrzení práva primogenitury a tím byl definitivně ukončen prastarý Břetislavův seniorátní řád, je zcestný. Změna způsobu dosazování panovníka začala ji za Jindřicha Břetislava. Přemysl Otakar se choval vdy dle potřeby, ale díky skvělé zkuenosti spolupráce s bratrem nastolil téměř dokonale harmonické vztahy mezi sourozenci ve vládní dynastii. A to bylo ono skutečné novum! V tomto trendu pokračovali jeho dědicové, čím jasně odliili svoji vládu od dob kníecích, jak vtipně nazval dobu do nástupu Přemysla Otakara I. Josef emlička.
O náleitém převzetí královských odznaků se ji tak jednodue jako o dědických nárocích mluvit nedá. Císař slibuje v ZBS ji předem, e rád předá vyvolenému králi odznaky jeho moci. Doplňující uzus v té době ale spočíval hlavně v církevní (mohučské) korunovaci, respektive praské, provedené rukou mohučského arcibiskupa jakoto přísluného metropolity. Tato tradice se dodrovala, by není známo, kde je kodifikována. Zřejmě bylo také nepsaným zvykem, e pro korunovaci říských králů se pouívala procedura obdobná císařské korunovaci. e vak dalím českým králům motala hlavu více ne nae listina, je známo poměrně dobře.
Zatímco toti Václavu I. byla řádně posazena koruna na hlavu v roce 1228 (takté jeho manelce) na Praském hradě z rukou mohučského biskupa, tak korunovace jeho syna měla po jeho nástupu výraznou překáku mohučský arcibiskup Gerhard by tou exkomunikován. Pape vak vyslyel prosbu českého krále a pro potřeby obřadu jej klatby zbavil, pokud vyhoví některým papeským podmínkám. To se zřejmě nedalo čekat, a proto kurie připojila dodatek, který umoňoval vybrat koronátora mezi dalími vysokými hodnostáři. Otakar II. roku 1253 takové okolky odmítl a i kdy byl Gerhard nakonec klatby zprotěn, dolo ke korunovaci a po sedmi, respektive osmi letech. Souviselo to nepochybně s nemanelskými dětmi a snahou o rozvod. V roce 1260 byla právní legitimita levobočků potvrzena, ale nastal zase jiný problém. Opět vak s obřadníkem korunovace - mohučský metropolita Werner nebyl dosud ve funkci kurií potvrzen. Koronátorská výsada se tedy musela delegovat na praského a olomouckého biskupa a nepřítomnému mohučskému arcibiskupovi jako útěcha alespoň náleela nezkrácená odměna.
Jene za čtrnáct dní se objevil dalí posel z Říma, který doručil doplněk předelých listin papeský souhlas s legitimitou dětí se netýká práv k českému království! Otakar se rozzlobil - razantně dokončil rozvodové řízení a zakrátko se nechal korunovat znovu s novou manelkou Kunhutou a od ji právoplatného mohučského arcibiskupa Wernera o vánocích 1261.
Stejně tak byl řádně korunován Václav II. Dodnes je vak historickou hádankou, proč se tak stalo a v roce 1297, kdy rozjednáno to bylo ji v roce 1287 a 1291. Nabízí se jedině dohady. Například o tom, e Václav odkládal akt a do doby zruení klatby nad jeho zesnulým otcem, králem elezným a zlatým, a následným souhlasem církve s převozem jeho ostatků ze Znojma (kde byl pochován po bitvě na Moravském poli) do Prahy. Teprve tehdy měl Václav II. rodinu pohromadě doma a mohl si slávu uít nezkalenou měrou.
e by kdokoli ze současných letopisců vzpomenul jakýchkoli bul či pravidel pro nástupnictví v uvedených případech, není mi známo.
Povinné sněmy, darované majetky a dalí basilejské závazky
Zcela zvlátní postavení v listině má určení povinnosti českému králi účastnit se říských sněmů. By pasáe o sněmech znějí imperativně (venire tenecantur), má se dnes zato, e dikce o povinné účasti českých králů na říském sněmu v Bamberku, Norimberku a Merseburku (do posledního pouze v případě, e bude doprovázet polského panovníka), je vlastně ulehčením povinností. Mnoho bylo napřemýleno, proč se do seznamu nedostala běnějí místa pro českou sněmovní účast Řezno, případně Cheb.
Logicky zní úvaha (emlička, ale i dalí), která zároveň doplňuje smysl tohoto ustanovení - týká se darovaných majetků v listině druhé, jimi jsou Floss, Schwarzenberk, Milín, Reichenbach, Lichtentstein, Mantel a Lube. Výjimku, o které se zmíním na začátku, tvoří hrad Donín, který byl Otakarovi darován zřejmě proto, e si o něj sám řekl s cílem zasadit ránu do týla hlavním nepřátelům - Míeňským. V textu je k uvedené donaci uveden podmiňovací císařův dovětek - jestlie jej dokáeme vyprostit z moci markraběte míeňského . To mimochodem opět evokuje úvahu o dobré znalosti místních poměrů, a tedy o české předloze tohoto textu.
Vrátíme li se vak ke vem ostatním majetkům, zjistíme, e místopisně vlastně lemují případnou cestu českého krále na uvedená sněmovní místa. Důvod je prostý pokud se král se svým vojskem či druinou pohybuje krajem, by s mírovými úmysly, je to pro místní obyvatelstvo mení kalamita. Proto je vhodné, aby se král pohyboval od jednoho svého hradu či majetku ke druhému.
Potud je ve pochopitelné. Co vak ona místa sněmů? Řezno nebylo zřejmě ze seznamu vyputěno pro nepatrně větí vzdálenost ne třeba Cheb, ale hlavně z důvodu obavy ze ztráty vlivu v této bavorské výspě. A nově a netypicky uvedený Bamberk či Norimberk se měly stát zájmovými zónami taufské moci. ivot vak běel dál a český král některá z uvedených míst nemusel moná vůbec nikdy navtívit. Dle doloených účastí jste mohli Otakara i s jeho bratrem, moravským markrabětem, zastihnout v únoru 1213 na sněmu v Řezně. Přemysl sám pak nechyběl na dalím Fridrichově sněmu v červenci tého roku v Chebu, moná v září v Merseburgu, dále za rok opět v Chebu, takté v roce 1214 v Métách, a řada pokračuje - 1215 Cheb, 1216 Altenburk, 1219 Norimberk a 1220 Ausburk. A co nástupci Přemysla? To je jetě horí, nalézáme jetě mnohem méně vazeb na uvedená místa. Závěr je jednoduchý - při svých účastech na říských sněmech se prostě nikdy ádný český král basilejskými listinami neřídil.
A co asi znamená v listině uvedená povinnost dodání tří set vojáků, či zaplacení tří set marek při císařově cestě do Říma ke korunovaci? Ustanovení zjevně nebylo nikdy pouito. Wihoda se domnívá, e navíc nemusí jít o přesný výpočet potřeby, ale e pouitím (biblického) symbolického čísla 300 se naznačuje, e tím je mylen obecně řádný počet, či obvyklý stav. Tři sta je povaováno za číslo symbolizující plnost.
Listina pro 13. století ?
Asi nejkrásnějím zauívaným a oblíbeným omylem je tvrzení, e ZBS stabilizovala České království a slouila nástupcům třetího českého krále k dosazování na trůn.
S největí pravděpodobností tomu tak vůbec nebylo! O maceském chování k odkazu listin za ivota Otakara jsem ji psal (mimochodem ádnou z basilejských listin Otakar nenechal nikdy konfirmovat). Po jeho smrti listiny leely téměř sto let zapomenuty ve svatovítském skriptoriu, a se objevily (pravděpodobně) při sporech o nástupnictví v roce 1306 po vymření Oráčových potomků po meči. Ovem hledalo se v nich jen oprávnění pro dosazení přemyslovských princezen. ádný kronikář z té doby vak ZBS necituje, take kdo ví, které dokumenty vlastně byly předmětem zkoumání. Následně listiny mizí (zřejmě je nechal Albrecht Habsburský odvézt do Vídně) a objevují se znovu a za doby vlády otce vlasti.
Karel IV. byl, dle mého názoru, velmi vynalézavý v právních a jiných základech svých kroků. Pro svoji vládu si budoval opěrné body vyzdvihl znovu oráčovskou tradici, svatováclavský kult (včetně toho, e teprve od karolinské doby se koruna českým králům pouze propůjčovala a jinak ji měl pod kontrolou u sebe zesnulý světec) a dalí atributy pro oprávnění své vlády. 7. dubna 1348 potvrdil opisy deseti historických listin, které měly představovat jakýsi ústavní rámec Českého království. Díky nálezu ZBS v archivu ve vídeňských análech se i ona dostala na tento seznam. Dílo pak dotvořil ministr propagandy - dvorský kronikář a jeden z největích historických fabulátorů - Přibík Pulkava z Radenína. Text listin domyslel ve prospěch státotvorného záměru císařova například tím, e nechal před basilejskou editací zemřít Otu IV., aby tím ospravedlnil Otakarovo chování. K pečetění slavné listiny pro změnu zase nechal svolat do Basileje slavný sněm, kam přijeli vichni řítí kurfiřti, včetně českého krále!
Dalí skvělý vypravěč v naich dějinách, Václav Hájek z Libočan, pokračoval tam, kde Přibík skončil a výklad takté řádně doplnil. Postupným přepisováním dalími a dalími se pak dozvíme, e například sněm s povinnou účasti měl být v Řezně (místo v Merseburgu) a e ZBS upevňuje české státní právo. Omylům se neubránil ani Balbín a mnozí dalí. Palacký u byl poněkud důslednějí a střízlivějí, nicméně i o něj se soudobí německy píící historikové otřeli, kdy celkem oprávněně tvrdili, e basilejské listiny spíe upevňují ne ruí závislost na Německé říi. Ke konci devatenáctého století se povědomí o ZBS poněkud vytrácí (dle Wihody), aby naplno bylo objeveno po vzniku samostatného státu. Neuvěřitelnou konstrukcí se do dějepisu První republiky dostalo dokonce i tvrzení, e ZBS přiznala českému králi titul říského arcičíníka a kurfiřtskou hodnost ! Po druhé světové válce naplno propukly protiněmecké váně, kterým se neubránili ani mnozí slovutní historikové. Fridrich byl napaden pro velikáství a osobování si zásahů do české samostatnosti. A tak se ze ZBS stala magna charta, pilíř české státnosti a Listina listin, kadému pravověrnému Čechovi nade ve drahá a později dokonce Národní kulturní poklad. Jetě dlouho po roce 1989 se při výkladu listin mnohé protiněmecké výpady opakovaly, později byly tu a tam nahrazeny protievropskými. Teprve emlička a později, důsledněji, Wihoda, se začali dívat na věci střízlivě.
Návod k pouití.
Na listiny je mono pohlíet jako na dobovou orientaci nového mladého vládce Fridricha II. Sicilského ve vztahu k českému spojenci. Její editace měla znamenat hlavně symbol podání přátelské ruky a zajitění vzájemné spolupráce. Podklad vznikl nejspíe v červnu či červenci 1212 v Čechách poté, co Ota IV. odebral Přemyslu Otakarovi léno. Základy listin se přemístily do bezpečí skriptoria kláteru v alsaském Pairis, aby je po příchodu mladého taufa do Basileje místní písař Jindřich spolu s dvorním písařem Bertholdem z Neuffen dokončil dle zvyklostí císařské dílny. Bula je sicilskou jednodue proto, e v té chvíli nebyl Fridrich Roger jetě plnoprávným císařem.
Ani jeden z hlavních protagonistů (císař a český král) pak u listinu víceméně nepotřeboval. Text byl okamitě překonaný a zbytečný, závazky vyuměly do prázdna (co ale nebylo v té době nic neobvyklého). Přemysl Otakar I., ani nikdo dalí v muském pokračování jeho dynastie, nikdy nepouil listiny pro potřeby nástupnictví, ve 13. století se po bule (bulách) slehla zem a teprve Karel IV. je vyzdvihl a propagandisticky vyuil.
Ji nejblií nástupce Přemysla Otakara I. byl ustanoven na trůn zcela odlinou procedurou, ne na jakou privilegium evokuje.
Města a majetky uvedené v dalí souběně vydané listině Otakar nikdy nevymáhal, nespravoval a ani nepouil (třeba coby zástavu), císařské sněmy dle předpisu ve vlastní ZBS neobjíděl, ale drel se při svém rozhodování nadále momentální potřeby. Třista bojovníků nikdy nevyslal, ba ani třista marek (třeba v roce 1220 by se to sluelo) císaři neposkytl.
Jediným nezodpovězeným a nevysvětleným je tedy pouze třetí listina stejného data záhadná donace majetku Mocran et Mocran věnovaná moravskému markraběti Vladislavu Jindřichovi. Nejrůznějí výklady historiků o moné písařské chybě, kdy císař měl na mysli Markrabství moravské, či snad Moravu a Moravu, případně hledání onoho konkrétního majetku, asi hned tak neskončí. Zaplapánbůh - alespoň nějaká tajemná záhada okolo Zlaté buly sicilské a jejich sesterských listin zůstane !
Prameny :
ˇ usta, Josef: Václav II. a koruna polská, ČČH 21/1915, s. 313-346.
ˇ Koss, Rudolf: Mocran et Mocran, Zvlátní otisk ze Zpráv českého zemského archivu 7/1927, s. 3-4.
ˇ Goll, Jaroslav: K výkladu privilegia Fridricha II. pro království České, VKČ-SN, třída filosoficko-historická 1903, s. 1-9.
ˇ Wihoda, Martin: Mocran et Mocran, ČČH 92/1994, s. 213-226.
ˇ Hlaváček, Ivan: Jetě jednou a ani to moná ne naposledy Mocran et Mocran, in: In memoriam Josefa Macka (1922-1991), (edd.) Miloslav Polívka, Frantiek mahel, Praha 1996, s. 45-50.
ˇ emlička, Josef: Počátky Čech královských 1198-1253, Praha 2002, s. 109-110.
ˇ Wihoda, Martin: Zlatá bula sicilská. Podivuhodný příběh ve vrstvách paměti. Praha 2005.
ˇ Charvátová, Kateřina : Cesty českých cisterciáckých opatů na generální kapituly, Historia monastica I. , Colloquia mediaevalia Pragensia 3, Praha 2005 s. 228-238
ˇ Malaák, Demeter : Korunovace přemyslovských králů, Stát, státnost a rituály přemyslovského věku, Sborník příspěvků z konference v Brně 2005
ˇ Wihoda, Martin : První česká království, Stát, státnost a rituály přemyslovského věku, Sborník příspěvků z konference v Brně 2005
ˇ emlička , Josef : Praha mezi Řeznem a Mersebgurkem, K politické geografii střední Evropy a jejímu odrazu ve Zlaté bule sicilské, V komnatách paláců v ulicích měst, Sborník věnovaný edesátým narozeninám Václava Ledvinky, Skriptorium ,Praha 2007 , s. 21-38
ˇ Kalista, Zdeněk : Královský komoří Černín 1197-1212, ČSPSČ 36/1928, s. 49-61
Post skriptum aneb Přece jen něco hladivého na národnostní mindrák
Kdy Bankovní rada České národní banky na svém jednání dne 31. ledna 2008 rozhodla o ukončení platnosti bankovek v nominální hodnotě 20 Kč ke dni 31. srpna 2008, trochu jsem nostalgicky posmutněl, ale napadlo mě (při vzpomínce na to, e pan Wihoda píe o této bankovce jako o nositelce vyobrazení Zlaté buly sicilské), e by to mohla být dobrá tečka k mému povídání. Skutečnost je ovem taková, e Přemysla Otakara I. jsem sice na bankovce nael, ale vyobrazená peče není Fridrichova slavná Bula, nýbr jedna z pozdních pečetí českého krále. Přesto si myslím, e toto vzpomenutí je na místě.
A to z jednoduchého důvodu: pan Wihoda měl nakonec svým způsobem pravdu. Tato listina ve smyslu, v jakém ji nám, starí generaci, kolská mainérie vtloukla do hlavy, je ztělesněna v samotném Otakarovi. Díky Přemyslovi, nikoli díky listině, se toti udrelo a upevnilo království, díky němu po dalí dvě století prakticky u nikdo jiný ne jeho přímí potomci (po meči či po přeslici) významně nevztáhl ruku na trůn. Na ten trůn, kterým u nebyl onen kamenný stolec podivně spojující pohanské a křesanské tradice, ale moderně pojatý vztah krále ke svému okolí. Doba kníecí definitivně skončila a království Čechů se svou zvlátní doménou, markrabstvím moravským, mělo skutečně výsadní postavení v rámci celé říe.
Pokud toti vzpomeneme na korunovaci manelky císaře Albrechta v roce 1298, při které si Habsburk dupnul a poadoval, aby jej při hostině obsluhoval český král jakoto říský arcičíník, a to s českou korunou na hlavě, můeme si logicky domýlet, e to byl pokus potupit Václava II. Při vědomí vech souvislostí se ale já osobně spíe domnívám, e to byl projev nepřiznané závisti císaře nad vlivem a bohatstvím České kotliny. A věřím tomu, e v tu chvíli Václav nedával svůj úděl do spojitosti s jakoukoli listinou, ale jen a jen se svými předky a s tradicí. V oné audienční síni v Norimberku, v tu chvíli, kdy by se byl býval objevil ve své korunovační nádheře, defiloval by s ním obrazně také jeho otec i děd, ale hlavně jeho vousatý praděd Přemysl Otakar I. Nakonec snad z defilé selo
Jen se na toho dědka podívejte ! Jak pohrdlivě se dívá na vechna ta bezvýznamná říská hrabátka, která on ve své době přeil. Proto by si ani jeho pravnuk, ba ani nikdo dalí z jeho potomků, neměli pranic dělat z těch úskočných pánů pocházejících z malé pevnůstky kdesi nad Rýnem, které se říká Jestřábí hrad, tedy Habichtsburg
P.S.: Nezní to příli vlastenecky?
Celý článek |
Komentáře: 4 |
Přidat komentář |
Záloky:

|
Nae knihy
Přemysl Otakar II.
Závi z Falkentejna
Kalendář ermířských akcí
Kalendář
<<
Leden
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| | | | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|