Historická věda je poměrně stálým oborem se stabilním okruhem témat si stabilním okruhem metod bádání. Občas se do ní ale promítají aktuální společenské jevy, co se dá brát jako ohroení, nebo jako výzva, nebo jako obohacení. Ze západního světa tak promlouvá levicově/liberální proud zaměřený na ochranu menin veho druhu.
V českém prostředí se tak dočkala kritiky počítačová hra Kingdom Come: Deliverance. Autor hry Dan Vávra byl podroben kritice mimo jiné za to, e do prostředí českého středověku nedosadil černoské postavy. Někteří lidé v tom hledají projev rasismu.1)
Autorova sympatie k rasismu měla být dále vyjádřena tím, e nosil triko metalové kapely Burzum, která v průběhu své činnosti inklinuje více či méně k neonacismu.2) To je věc, kterou nechávám na okomentování jemu samotnému. Já osobně bych takové triko na sebe nevzal. Stejně tak je mi cizí autorův styl diskuse, kde svého oponenta Američana znevauje tím, e rozumí evropským dějinám určitě lépe ne rodilý Evropan.3)
Obsazování černochů do rolí do počítačových nebo filmových her je otázka samostatná a není zdaleka nová. Několikrát byl filmově zpracován anglosaský epos Beowulf, jeho rukopis pochází asi z 10. století. Filmová adaptace z r. 1999 (pojatá, uznávám, více jako fantasy ve stylu Barbara Conana) obsazuje do jedné z důleitých rolí černocha, který dokonce nosí brýle.4) Jak s tím můe naloit historická věda, to je výzva.
Metoda empatie
Duan Třetík jako specialista na český raný středověk si v rámci svého studia opsal latinsky celou Kosmovu kroniku. Chtěl se tím vcítit do pocitů a mylenek tohoto českého kronikáře, aby lépe pochopil jeho osobu a dílo. Třetík to teoreticky zdůvodňoval jako součást své metody bádání, kdy se historik má oprostit od současného světa, vnořit se takto do světa minulého, tam v rámci moností pochopit, jak svět fungoval očima tehdejích lidí, a pak tyto poznatky vtělit do dneních slov pro dneního čtenáře.
Populární zpracování dějin v podobě filmů nebo literatury se chová leckdy naopak. Momentální společenské motivy se dávají do minulosti, jako kdyby tam u tehdy patřily. ena se můe hádat s manelem o svá práva, středověký kacíř se můe hádat o svobodu vyznání atd.
Klasikou u je vkládání nacionálních motivů. I v lehké komedii Noc na Karltejně musí Karel IV. prohlaovat, jak dává svou vládcovskou přízeň stejnou měrou Čechům i Němcům (zatímco v Německu je charakterizován jako vládce, který ze svého praského sídla neřeil říské záleitosti tolik, co jiní císařové). Německý lechtic těpán Bavorský v podobě Miloe Kopeckého zase musí vystupovat jako pletichář.
Ale zatímco v případě nacionalismu si autoři upřímně myslí, e minulost nesla stejné nacionální konflikty jako dnes, tak obsazování černoských herců do českých nebo anglosaských středověkých dějin přeci jenom bije do očí.
Pravda a její místo
Zmíněná metoda empatie zabruuje do psychologie a u ní lze v této polemice setrvat. Duevní ivot člověka se odehrává v citu, rozumu a vůli (mimo dalího, třeba láska se dá charakterizovat jako kombinace a harmonizace uvedeného). V duevním ivotě pak můe člověk podle přirozených oblastí směřovat citem ke kráse, rozumem ku pravdě, vůlí k dobru.
Kde se začnou tyto oblasti mísit, vyvstává nesoulad. Obtíně se rozumem vysvětluje umění. V pořadu Historie.cs lze předvést ivot třeba K. H. Máchy, ale při rozboru jeho díla z úst historiků nastupují fráze. Naopak při pochopení rovnice atomového těpení si nelze vystačit s pocitem, e je krásná (i kdy jsou fyzici, kterým se skutečně líbí). Oblast vůle se projevuje u politiků, kdeto volič se ideálně rozhoduje rozumově podle stranických programů. V realitě se ale hodně voličů orientuje citově podle toho, s jakým roztomilým zvířátkem se nechá politik fotit.
Obsazování černochů do středověkých kulis vnímám jako podobný nesoulad. Máme tu nějakou vůli (předpokládejme, e dobrou), která chce prosazovat rovnoprávnost ras. Jene tato oblast vůle se prosazuje jaksi neoprávněně i do oblasti rozumového hledání pravdy, kam v tu chvíli nepatří.5) Vzniká z toho paskvil, který prosazuje, e černoi ili i v době a území, kdy neili.6) nebo moná i paskvil, který sice uznává, e černoi v nějaké době a území ít nemohli, ale podle kvót na rovnoprávné obsazování černoských herců do filmů tu být obsazeni musí...
Levicově/liberální proud bývá někdy nazýván jako progresivistický, od slova vývoj. Je moné, e jde skutečně s vývojem i e mu patří budoucnost. A tam bych zase viděl jeho ideální pole působnosti proti futuristickým filmům jako Matrix, kde je hlavní hrdina míenec a jeho guru je černoch, nelze v tomto ohledu namítat nic. Ale zkouet zakládat nějaký nový svět i na nepravdách by ho destabilizovalo od začátku, společně s odhalenou lí by mohla spadnout celá pracně budovaná konstrukce i se vím krásným a dobrým.
Pokud jsme u rovnoprávnosti, tak rovné postavení si zasluhuje vedle vůle právě pravda. Má velkou hodnotu, Hus za ní byl odhodlán zemřít, Masaryk ji dal na prezidentskou standartu (tam je heslo "Pravda vítězí" dodnes, chybělo jen v době Protektorátu). Dnes a pravda působí jako maják světla ve smrti vech fake news a konspiračních halucinací nebo opakovaných tendencí znetvořovat historii v ten či onen prospěch.
Poznámky:
1)
Výzva k bojkotu Kingdom Come
2) Jednočlenné hudební těleso vede Nor Varg Vickernes, který ve svém mladickém zápalu sepsal dílo s názvem Vargsmal (Vargova řeč), viz
odkaz
V předmluvě z listopadu 1999 se vyznává: "Můj norský nacionalismus přerostl v pangermánský nacionalismus (pangermanismus) a dokonce v panevropský nacionalismus (v rasovém smyslu)."
Z toho vyjímám: "Modré oči jsou oči barvy věčnosti a nebe. Moře je modré, mnohé krásné květy jsou modré. Co jsou hnědé oči? Hnědá je barva hnoje!" (kap. 29)
Krajní postoje, minimálně antisemitské, zastává Varg dodnes.
3) Vávrův dialog s Američanem viz
odkaz
4)
Beowulf na ČSFD Černoský herec se jmenuje Charles Robinson, vystupuje tu jako zbrojíř.
5) To není míněno tak, e by rovnoprávnost ras byla nějaká le a nepravda. No v dnení době je lépe se takto krýt hned od začátku.
6) Nebo moná i paskvil, který sice uznává, e černoi v nějaké době a území ít nemohli, ale podle kvót na rovnoprávné obsazování černoských herců do filmů tu být obsazeni musí... Co by bylo z hlediska nakládání s pravdou jetě horí.